Låta broddarna sitta i?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Låta broddarna sitta i?

Vill inte verka korkad men, Ja,absolut på vad??;)

nä, jag förstår inte, även fast jag läst hela tråden :confused:

Ärligt talat, jag har hållit på med hästar i 20år nu, jag har ALDRIG hört talas om en häst som fått förslitningsskador eller andra skador pga broddar I BOXEN!

ett exempel:
På mitt jobb har hästarna åtta brodd per bakhov, sex brodd per framhov. Det är ca 40 hästar på stället. Fem personal.
Vi ska alltså bodda i 28 brodd per häst varje morgon, och sen brodda ur 28 brodd per häst på kvällen igen när hästarna kommer in?
det blir 28broddar x 40 hästar = 1120broddar. två gånger om dagen.
1120 broddar delat på 5st personal = 224broddar per personal, två gånger om dagen.
I FEM MÅNADER!
hästarna skulle inte hinna gå ut...

Vår inackorderon fick avliva sin häst, men nä de e ju klart ingen anledning till att man blivit lite avskräckt.....

Om du har läst hela tråden så vet du vad som KAN hända inte säkert att de gör igen men de KAN o de räcker för mig..
Jag tänker inte låta mina broddar sitta kvar en av anledningar är att en vetrinär /elitryttare i dressyr sa åt mig på sommaren när jag bara hade skyddsbroddar i mellan tävlingarna att jag skulle ta ur dem pga. belastning ev, "rev" skador.
Men alla gör som de själva vill.

Jag håller helt med att man gör som man själv vill, och jag håller med om ATT det finns en skaderisk med brodd, som det finns med så mkt annat. Kände mig bara manad att kommentera ovanstående som jag fettexktat. Min förra, älskade underbara blott 5 år gamla, häst bröt benet hemskt illa i hagen och fick avlivas. Det var en slät hage, alltså inga träd eller stenar ens, mitt i sommaren, ej halt, inga brodd på honom eller hagsällskapet. Efter det inser jag skaderisken i allt... Jag har efter det insett att det hjäper inte alltid ens med alla tänkbara säkerhetsåtgärder. Så som jag tidigare i tråden skrivit, så för min del är det brodd på som gäller för hästen. (Den som är skodd). Han går ju ut och in som han vill, så finns ingen möjlighet att brodda i och ur inne och ute.

Jag har inte nämt förslitningsskador:confused:

Bor i södra norrland och har 4 broddar + sulor på varje hov pga is och snö , Vill inte ha en häst som halkar och bryter benet :S

Beklagar verkligen!!
Jag är väl medveten om att de kan hända olycker ändå men jag vill vara säker på att jag gjort vad jag kan, jag orkar inte förlora en häst till o tänka att jag kunde gjort något åt det...

nu har jag haft hästarna barfota i flera år. men när de hade skor satt broddarna på hela vintern. hellre lite småsår (hände dock i princip aldrig att de rispade sig på broddarna ändå) än att de halkar och fläker sig.

Senast ändrad:

Förstår inte riktig de du skrivit men tror jag förstår vad du menar iaf..;)
var dumt ordval från min sida, jag ber om ursäkt.

aha:D... *pinsamt* jag har hållt på med hästar hela livet men jag e urdålig på vad grejjer kallas å heter.. som nu vad som räknas till förslitningsskador å som innan när jag inte kom ihåg vad 2punkt sits o 3punkt sits va(i enannan tråd).
Jag kan göra grejjerna men kommer inte ihåg vad de heter... :o

ledinflammationer nämner du, och dessa brukar räknas till förslitningsskador.

men du såg ju mitt räkneexempel, tycker du det är rimligt att brodda i och ur 224st broddar två gånger om dagen, sju dagar i veckan? fem månader om året?

Beklagar verkligen!!
Jag är väl medveten om att de kan hända olycker ändå men jag vill vara säker på att jag gjort vad jag kan, jag orkar inte förlora en häst till o tänka att jag kunde gjort något åt det...

Tack.
Det håller jag fullständigt med om, att man vill veta att man gjort det man kan! Men det jag inser är att efter många försiktighetsåtgärder, långa perioder av skräck för att rida på olika underlag, för att köra hästen alls i transport, rädsla för för mkt foder för lite foder, fel foder, att hoppa hinder, att ha hästen på box, att ha den ute, att ha den med sällskap, att ha den själv osv... Inser att jag inte kan göra allt eller helgardera mot allt. Men håller med om att man vill göra det man kan. Och då, i brodd frågan, har jag vägt alternativen, och kommit fram till att i vår situation så är det brodd i som gäller! Men förstår att du tänker som du gör efter det som hänt i din närhet.

vad har det med saken att göra, jag tycker ändå att inte att det är rätt..... Men de e bara jag, ni behöver inte tycka likadant.

:)
Jag använder broddar de gör jagmen jag låter dem inte sitta kvar i box o transport bara:)
Men de är ju upp till var o en hur de gör.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 333
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: mars
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar