Låta broddarna sitta i?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Låta broddarna sitta i?

Där jag bor är det rent djurplågeri att inte ha hästen broddad från september - slutet på april i princip. Vi har MASSOR med snö (jag bor långt upp i norr) och skulle hästarna gå med obroddade järnskor på snö och is kan ni ju själva räkna ut skaderisken.. Skulle aldrig ens fundera på att ta ur broddarna på vintern. Speciellt inte när jag har på lösdrift och de går ute dygnet runt.

Oddsen att hästen skulle halka och halvt slå ihjäl sig, sträcka sig, bryta något eller fläka sig är betydligt större än sparkrisken. Man ser bara hur påverkade de blir om det packas för mycket snö i hovarna eller om de får en tappsko..

Jag läste en gammal tråd om broddar och kom då att tänka på att jag har hört många som broddar sina hästar när de skos (vintertid) och sen låter de sitta i hela tiden. :mad:
För mig är det helt oacceptabelt att lämna hästen broddad.:devil:
Jag skulle aldrig göra det, skulle ni?:)

Jag ids knappt svara men det slår mig att den som skriver så otänkta inlägg antagligen aldrig upplevt en riktig vinter eller har förmågan att tänka sig att underlaget ser rätt olika ut i vårt avlånga land.
Antagligen har personen heller aldrig varit med om en fläkskada.

Som svar på din fråga, det skulle aldrig falla mig in att brodda av en skodd häst då den går på lösdrift. Även när jag haft uppstallad skulle jag aldrig tänka mig det. Använder alltid 4 brodd i varje sko så någon obalans uppkommer ej.

Skulle heller aldrig transportera utan brodd, vid en olycka som gör att man måste lasta av på vinterunderlag eller hästen drar iväg skulle den antagligen fläka sig olycklig utan brodd. Däremot använder jag ordentliga transportskydd.

I transproten är det bara att ta gummiboots med ett par transportskydd över, klart! Skulle aldrig gå med på att brodda i och ur alla stallets hästar vid varje fodring. Skulle ta flera timmar varje dag.

Varför skulle skaderisken vara så mycket större i boxen än ute i hagen?

Jag kan se varför det är en ökad risk att transportera med brodd, då hästen står trångt och kan bli lite stressad, men kräver omständigheterna brodd vid i- och urlastning så finns det ju som redan nämnts ganska bra skydd att sätta på.

Men i boxen??
Min häst rullar sig lika mycket ute som inne (minst en gång per kväll!), har aldrig haft en skada för det. Snarare tycker jag skaderisken är mindre inomhus med broddar, eftersom man (förhoppningsvis) har en bra bädd, i mitt fall av halm, som fungerar lite "skydd" åt vardera ben mot trampskador o dyl. Dessutom står de ju mest bara stilla inne, i motsats till vad de gör ute, då de springer omkring och har sig, vilket är en troligare orsak till broddskador isåfall.

Samma sak med det här att det skulle bli felbelastning när hästen står inne med broddar: hästen står på en mjuk bädd, dessutom står den i princip stilla! Jag har mycket svårt att se hur det skulle kunna bli så omfattande felbelastningar att det är nödvändigt att ta ur dem för de timmar hästen spenderar i boxen. Också här är väl risken större utomhus isåfall, då hästen rör sig mycket, och det på ett hårt underlag.

Nej, min häst får allt fortsätta ha sina 16 broddar i dygnet runt tills våren kommer!

Senast ändrad av en moderator:

det är om man bara har 2 brodd i varje hov.

Det går inte att jämföra vintrarna i skåne o norrut. Det är därför inte alla håller med dig o tycker exakt som du.
Att bara ha 2 brodd per hov är också ett exempel på hur man inte vet hur man måste brodda för en riktig vinter. Fästet räcker inte för rejäl träning.

Jag bor själv i skåne o har inte broddat många dagar för det behövs inte. Men jag har full förståelse för de som måste ha broddar o där det helt enkelt inte är praktiskt genomförbart att brodda av 6-8 broddar per sko. Finns även dem som lägger på skor med fasta broddar.

Du får nog tänka lite utanför din egen lilla värld.
// Linda

*Knapplån*

Nu känns det som att frågorna och svaren kommer i cirklar, samma frågor o samma svar kommer om och om och om igen.

Med det kan vi nog komma fram till att användandet av broddar är individuellt och härmed låses tråden.

/moderator

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 333
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka