Låta broddarna sitta i?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Låta broddarna sitta i?

Felbelastning med 4 brodd nej men de är knappast lika "stadigt" eller vad man ska skriva att stå på även om det är de så är det inget jag skulle välja att ha okej om ett gäng av tex världens bästa vetrinärer o hovslagare säger till mig att de abolut inte är dåligt eller jobbigt för hästen då kan jag överväga att broddarna får sitta i.

Boots i boxen?? inte så skönt eller bar att ha de på dem 24/7 tror jag.

Ja du, du kan fråga hovslagare och de kommer intyga att det är helt okej.

men du verkar ha bestämt dig för att du har rätt : )

Jag litar inte på "vanliga" hovslagare ska i isof vara en som jobbar på klinik eller liknande, o då vill jag fråga flera o vetrinärer med. Men jag har inget behov av att göra de för min skull för så sällan som jag behöver brodda så tar jag ändå ur dem till kvällen, jag tar ur dem mellan klasser på tävling också så de slipper stå med dem i transporten.. men de e ju jag.

Jag litar inte på "vanliga" hovslagare ska i isof vara en som jobbar på klinik eller liknande, o då vill jag fråga flera o vetrinärer med. Men jag har inget behov av att göra de för min skull för så sällan som jag behöver brodda så tar jag ändå ur dem till kvällen, jag tar ur dem mellan klasser på tävling också så de slipper stå med dem i transporten.. men de e ju jag.

Ja det är DU.
Du har modifierat dina uttalanden nu mot slutet av tråden, men tidigare i tråden gick du ut väldigt starkt och skrev att du anser att det är DÅLIG Hästhållning osv att ha brodd i. så jo, du får nog ha förståelse för att folk reagerar lite på dina tvärsäkra uttalanden.

Jag har inte sagt att de är vetenskapligt bevisat o ja jag tyckte så i början, men är inte meningen med trådar lite att man ska kunna ändra uppfattning om man hör andras syn på det hela?

Jag har inte sagt att de är vetenskapligt bevisat o ja jag tyckte så i början, men är inte meningen med trådar lite att man ska kunna ändra uppfattning om man hör andras syn på det hela?

Klart man ska kunna ändra uppfattning!! Starkt att våga göra det... kan ju svida lite ibland när man varit benhård (vet det av egen erfarenhet) Alla är ju saliga i sin tro....:D

Viktigast är väl att följa sitt egna sunda förnuft och känsla. Galet kan det ju bli hur man än gör, men är man överens med sig själv om varför man valt som valt, så behöver man inte "slå" mer än nödvändigt på sig själv om det går galet! Lite flummigt!?;)

Själv har jag mina hästar broddade jämt vid såna här istider (4 i var sko) och sambon är utbildad duktig hovis! Om någon undrade.:)
Ha det gott!

jag har broddarna i vintertid om det är ok pga hagvistelsen (vissa stall vill inte ha bakbrodd men fram går bra etc).
Min häst är inte skodd än, blir kanske till nästa vinter när det blir isigt.

Jag har alltid haft mina hästar broddade hela vintersäsongen! Visst, hästen kan få skador pga broddarna men det är en risk man får ta för om hästen fläker sig finns det inget annat att göra än att avliva. Det handlar om att jämföra riskerna, och för mig är valet lätt!

Är det däremot bar mark en tid så brukar jag brodda ur av den anledningen att hästen inte får samma glideffekt i nedtrampet med broddarna i vilket såklart är med slitsamt än utan. Men vid minsta halka åker broddarna på! Som sagt, man får väga riskerna mot varandra!

Ja jag tycker fortfarande man bara ska använda broddar när det är väder för det och inte inne i boxen.

Till alla:Vad gör ni om ni ska transportera hästen då? Broddar i eller ur??

Jag kör min häst med brodd på, om halkrisk finns vid på och avlastning. Detta pga att jag och två kompisar för ett par år sen, fick skjuta/dra min häst liggande till "fast" mark och hjälpa henne upp, när hon halkat omkull obroddad. Tack och lov klarade hon sig oskadd.

mvh

IH

jag har broddarna i hela tiden. Har inte tid att stå och skruva i dem på morgnarna och ute i hagen/på väg till och från behöver hon dem helt enkelt för att inte slå ihjäl sig när det är halt. Ska vi ut och åka sitter de också i, hade det rört sig om en häst som trampar omkring i transporten hade de förmodligen åkt ur, men hon står som ett litet ljus från det att man lastar tills man laster av, så då kan de lika gäna sitta på.
Även hagkompisen är broddad.

Senast ändrad:

Hahaha! Vilken underhållande tråd! :rofl: Ett stort tack till alla deltagarna som har hjälpts åt att roa mig en tråkig eftermiddag!

/ASKAPLASKA som skyndar sig hem för att börja ströa träflis i 2 hektar lösdrift...

Blev väldigt glad av att läsa ditt inlägg :)
Gud vilken lyx att ha en hovslagar sambo ;):banana:

Har broddar i från när de börjar bli halt tills isen är borta...

Snedbelastning? Slits en brodd mer så byter man väl den...

Bara för att man inte skruvar ur broddarna betyder det väl inte att man inte har koll på dem.. ?

Har jag skrivit ngt om slitna broddar?? NEJ!

ja men hur menar du annars att det blir snedbelastning?? genom att hästen står i boxen?

det är om man bara har 2 brodd i varje hov.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 333
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka