Låta broddarna sitta i?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Låta broddarna sitta i?

Du behöver inte vara så agressiv.
Å börja inte prata travhästar med mig. Jag är INTE ett fan av travsporten..
Bara för att de sprungit in miljoner betyder inte att de mår bra av att vara broddade hela tiden....Men inget som bekommer mig, jag gör som jag tycker e bäst o ni gör som ni tycker e bäst.

nu föll du ifrån frågan.. istället för att ta in infon att "hästarna MÅSTE ha 8+6 broddar" så attackerar du travsporten.. hade du skrivit samma svar om hon skrivit att det är fjällräddningshästar som måste ha extremt fäste i bakarna?

nu föll du ifrån frågan.. istället för att ta in infon att "hästarna MÅSTE ha 8+6 broddar" så attackerar du travsporten.. hade du skrivit samma svar om hon skrivit att det är fjällräddningshästar som måste ha extremt fäste i bakarna?

klart h*n inte hade! fr travsport är ju bara djurplågeri!!!! :mad::rofl: snacka om att inte vara påläst och fördomsfull...

Senast ändrad av en moderator:

vad har inte med saken att göra?
det är min verklighet i broddfrågan,
säg att du hade jobbat på stället jag jobbar på, hade du tyckt det var helt i sin ordning att du varje morgon får skruva i 224 brodd, och varje kväll skruva ur 224 brodd?
vad mer hade du hunnit göra den dagen?

Då undrar ju jag varför ni har så många broddar i varje hov, 4 i varje hov hade kanske räckt?
Hade man haft 16 broddar per häst ist så hade man kunnat om man e 5 pers fått alla hästar broddade på en timme ungefär, överkomligt tycker jag, men de är ju bara så som jag tänker ingen annan behöver gilla det o jag behöver inte gilla de sättet ni gör det på heller.....

hur lång arbetsdag är det troligt att man har som arbetande på ett större stall? kl 6-22? nej oftast kl 7-16, räknar man då att morgonfoder, täckning normalt sett tar 1 h, så kommer hästarna i hagen kl 8, ska man brodda så blir det 9 istället..
samma vid insläpp, släpps de normalt sett in kl 15 så måste man släppa in dem kl 14 om man ska brodda ur en timme, det medför en förkortning av uteviselsen med 2 timmar, dvs 5 h istället för 7.. är det lämpligt tycker du?

Jag har hållit på med hästar i över 30 år. Har varit på flera olika ridskolor med 20-30 hästar i stallet, haft kompisar med hästar i större eller mindre privatstall osv, osv.
Så jag kan nog gissa att totala antalet hästar som varit i min närhet närmar sig nog minst 1000 st.
Dessutom har jag sett hästar skada sig, hamna i tillbud på de mest krångliga/farliga sätt! Men faktiskt ALDRIG sett en häst tillfoga sig en skada i boxen med brodd! Aldrig någonsin!
Det finns med största säkerhet någon häst som gjort det, men jag har aldrig träffat på någon som sagt.

Ett exempel på hur hästar lyckas hamna i farliga situationer var när min häst för ett par veckor sedan roade sig med att vända på en hink i hagen sedan sparka på den med foten, vilket ledde till att hon trampade igenom botten och hinken fastnade runt karleden! Så hittade stallägaren hästen när hon kom hem på eftermiddagen.
Som tur var stod hästen still, ansåg hon inte kunde röra sig. Trots att hon stod still hade hon ett sår i karleden, jag törs inte tänka på vad som hänt om hon varit en mer rädd häst som rusat järnet tills hinken lossnade! :crazy:
Men vad gör man? Slutar ge hästen vatten i hagen? Slutar släppa henne i hage? Vad!

kl

Jag broddar ur om jag ska köra till ridhus och träning. Jag tycker att broddarna gör hål i gummimattan om man har de kvar, även om man kör med spån i. Spånet flyttar sig gärna osv. Vi sandar alltid gårdsplanen om det är halt så det är ingen fara att lasta utan brodd. Jag har också alltid en hink med sand med mig i släpet om det är halt där jag ska lasta ur. Hyr man transport av någon annan tycker jag oftast att de inte vill att man kör med broddar i.

Jag tror hovlagarna på forumet har tagit upp problem med att ha kvar broddarna i under hela vintern trots att de inte behövs. Nu verkar de flesta här ha kvar dem för att det är snö ute osv men är det frusen barmark så är det inte bra att stå med brodd i onödan. Jag broddar efter underlaget så broddarna åker på/sitter kvar om det är halt ute. Vi bor åt det södra hållet så underlaget kan variera väldigt här. Men är det fortsatt halt ute så står mina hästar med brodd på inne över nätterna (har små isbrodd i hagarna).

På den ridskola jag har ett par lektioner varje vecka och även stod uppstallad på så finns 30 hästar och två anställda.
De anställda har fullt hela dagarna, 30 boxar ska mockas, foder ska ställas fram, utrymmen ska städas, lektionshästar ska ridas till osv. 30 hästar x 2 brodd i varje hov = 240 broddar. Slutsumma 480 broddar som ska skruvas i/ur varje dag. Säg att det "bara" tar 5 minuter att skruva i respektive ur, det blir 10 minuter/häst och dag. Jag är dålig på matte, men jag får det till ca 5 timmar!

Personalen i det stallet har jobb ända fram till ridlektionerna börjar kl 17, vart ska de 5 timmarna tas ifrån? De skulle helt enkelt få låta bli att ha hästarna i hagen!

Och nej, det är inte ekonomiskt försvarbart att anställa mer personal för att man ska skruva i och ur brodd. Ytterligare en lön skulle höja ridpriser, inackorderingspriser mm rejält! Och vill vi konsumenter betala det?

Jag har inte sagt att jag inte tycker man ska ha brodd i hagen. Suck!
Men jag anser att man inte bör ha de i boxen eller för den delen i transporten, kvittar hur bra skydd man har på hästen.

I transporten vill jag inte heller ha brodd, men i stallet har jag aldrig upplevt något som helst problem med att ha brodd i. Har hittills inte varit med om någon enda liten tramskada av brodd i stall. (sedan 70 talet) Det gör att jag anser att den risken är mycket liten.
Men allt måste anpassas till häst och situation. Om man har en häst som är väldigt stressad och lever rövare i boxen vanligtvis så kanske man resonerar annorlunda. Eller om det är en häst som bråkar mycket med sin granne.
I såna fall skulle jag i och för sig vidta helt andra åtgärder än att ta ur broddarna.

Jag argumenterar visst för min sak men jag kan nju inte säga till folk vad dom ska å inte ska göra??

Jag tror visst att travare inte alltid får de så bra likaväl som folk tror illa om hoppryttare,,,

Nedverderar jag har ju sagt att man får göra som man vill men att jga inte tycker man ska ha de???

Nej de va väl dåligt formulerat igen men nej de menade jag inte, märker man ju i mina senare inlägg att jag inte menade......

Jag argumenterar visst för min sak men jag kan nju inte säga till folk vad dom ska å inte ska göra??

Jag tror visst att travare inte alltid får de så bra likaväl som folk tror illa om hoppryttare,,,

Att bli spolad varje dag, spendera nån halvtimme i skritten, bralla runt i hagen, springa så vinden fläktar i manen, liniment på benen varannan dag, massage och kiropraktor kommer tre ggr i veckan, få göra det man är född till dvs springa, få en massa morötter, analyserat foder, egen privat veterinär, ut och se världen, gå i pension när man är 8 bast!

Ja uss ja, hemska tanke att vara travare. Man kan ju faktiskt få det bra.

Håll dej till ämnet eller gör en till tråd. :grin:

Senast ändrad:

Jag har aldrig sagt att det är vetenskapligt eller så, men om man inte kan lita på sina erfarenheter å vad folk man litar på säger hur ska man då göra??
MJag tror helt klart att det äör bättre att brodda ur på kvällen! Av de anledningar som jag skrivit innnan.
Och ja de är högre risk med fläkskada men nu är det ju så att jag har broddar på den i hagen...(du skrev inte om det men passade på att skriva det ändå)
Jag använder broddar I HAGEN alla ser att jag skriver de igen så fläkskadorna kan vi ju sluta skriva till mig om jag har broddar på, ok?

Då undrar ju jag varför ni har så många broddar i varje hov, 4 i varje hov hade kanske räckt?
Hade man haft 16 broddar per häst ist så hade man kunnat om man e 5 pers fått alla hästar broddade på en timme ungefär, överkomligt tycker jag, men de är ju bara så som jag tänker ingen annan behöver gilla det o jag behöver inte gilla de sättet ni gör det på heller.....

14 hästar, 4 brodd i varje sko = 224 brodd.

5 personer x 1 timma = 5 mantimmar per dag
7 dagar per vecka x 5 mantimmar = 35 mantimmar
16 veckor x 35 mantimmar = 560 mantimmar

Vad är timlönen för en hästskötare? Låt oss för enkelhetens skull räkna med 100 kronor. Då blir merkostnaden 56 000 kronor under fyra månader, 14 000 kronor per månad.

Lägg ner, va ingen som höll sig till tråden innan. Jag skrev ett exempel.
O ja i ditt stall är det så jag har inte sagt att de är dåligt där....

KL
Men hur lastar man en häst i norrland UTAN brodd?
Kan tala om att släta järnpjucks på snö (även om det är utan is under) blir snorhalt. Oskodd ger bättre fäste.
Här, Hälsingland, är det nu ca 80-90 cm snö på vissa ställen o mer där till. Hästarna går broddade från det att marken fryser på tills den tinat igen.
Hur kan det bli felbelastat i stallet? Mina hästar står på 4 brodd per hov o står lika "jämnt" som om de stått utan? Vad är skillnaden i att brodda ur på natten eller att inte gör det? Skadorna kan väl lika gärna ske i hagen där de förhoppningsvis tillbringar den största tiden av dygnet.

KL
Men hur lastar man en häst i norrland UTAN brodd?
Kan tala om att släta järnpjucks på snö (även om det är utan is under) blir snorhalt. Oskodd ger bättre fäste.
Här, Hälsingland, är det nu ca 80-90 cm snö på vissa ställen o mer där till. Hästarna går broddade från det att marken fryser på tills den tinat igen.
Hur kan det bli felbelastat i stallet? Mina hästar står på 4 brodd per hov o står lika "jämnt" som om de stått utan? Vad är skillnaden i att brodda ur på natten eller att inte gör det? Skadorna kan väl lika gärna ske i hagen där de förhoppningsvis tillbringar den största tiden av dygnet.

Men går det inte att sanda? Jag vill inte köra mina hästar i transporten med brodd i just för att jag tycker att de lätt gör hål i mattan. Jag har ändå spån i men mina hästar kan krafsa nått tag och spånet ligger inte helt stilla.

Nu lastar ju jag på stallplanen så vi har alltid sandat där om det är halt. Sen har jag alltid med mig en hink sand i släpet till om det är halt när jag ska lasta ur vid träning osv. Ibland tycker jag att det kan vara halt även att backa ut med brodd om man skulle ha det så jag har vänner som sandar lite precis där hästen ska backa ut.

Får inga hål i min gummimatta och jag kan ju inte sanda de 100 meter som det är mellan avlastning och stallet där jag sadlar o tränsar på en anläggning som inte är min. Dessutom kan jag inte förutspå exakt var min häst tänker gå när jag lastar/lastar ur vilket innebär att jag skulle behöva tillbringa LÅNG tid åt att sanda och ha med mig sjukt mkt sand, och nästa gång jag åker är ju sanden översnöad...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 333
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka