Låta broddarna sitta i?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Låta broddarna sitta i?

Jag håller helt med dig, inga broddar om det absolut inte behövs.

ja dom kanske kan gå på lite snö utan att halka i skåne när gräs o grus sticker upp genom snön o bromsar...

vi har SNÖ! inte nå litet fjant vitt på nån centimeter i bästa fall

Jag skulle inte flytta uppåt landet men om jag skulle göra det så vet jag inte hur jag skulle göra svårt att säga nmär man adlrig varit uppåt landet på vintern.

Jag har lite olika på mina hästar. En oskodd unghäst, ett sto som är broddad runt om och två valacker som har broddar fram dygnet runt. Att valackerna inte har broddar i bak beror endast på att det leks lite vilt i deras hage.

Har aldrigt haft varesig broddtramp eller småsår pga av broddarna. I boxarna ligger det 30 cm permanent spånbädd så belastningsskador är jag inte orolig för.

Hade aldrig haft tid att brodda i och ur 2 ggr dag.

ok vi har inte mkt men denna vintern har vi haft iaf 20-30 cm å de e ju lite iaf, mne inte så lite så att hästarna går ner igenom snön eller hur man ska säga.

Obroddat i snö med hårt fruset underlag under snön är glashalt. Krävs brodd och ibland sulor.

Då kanske du kan förstå hur majoriteten av de som svarat i tråden tänker?

ja , men ta den snömängden gånger tre, så börjar det närma sig...
o så packar du snön, o tinar den lite o sen fryser du på snön igen, o så provar du slänga ut lite blanka järnskor på snön..
är det inte halt ?

Eftersom snö inte 'dög' åt TS så tar vi väl ett annat exempel, som i stora delar av landet gäller stor del av 'vintern'. Kan ligga ett tunt lager snö på det och glida runt med.

http://hem.passagen.se/visenz/is.htm

Jag har 4 broddar/sko på skodda hästar, dygnet om under säsong. Transporterar med brodd med, då det kan se ut som i länken ovan både när man lastar av och på.

Släpper ALDRIG skodd häst obroddad på halt underlag. Då får den stå inne tills hovis kan komma eller - om det är snö och INTE is, och den i övrigt klarar det - sliter av skorna tills hovis kan komma.

Och jag har INTE sagt att man INTE ska använda broddar ute......*suckar*:(

Förresten, hur gör du när du broddar av & på. Står du i stalldörren och gör det eller? För du släpper inte in en häst på betonggolv med brodd och du släpper inte ut en häst på halt underlag. Hissar du upp hästen då?

jodå det har du visst sagt. vid lastning och urlastning!
men det kanske är mindre halkigt just precis när man ska lasta hästen?

Ja jag förstår o jag har inte sagt nått annat heller....Jag har sagt att man gör som man vill. eller ni förstår inte vad de betyder????:mad:

Bidrar lite med egen erfarenhet.

Eller brist på erfarenhet. Har aldrig haft några som helst hältor eller skador på hästar som stått inne i box med brodd, vare sig de haft 4 eller 2. En ordentlig bädd gör att de inte står på hög klack. Och jag har haft en och annan häst i mitt stall. Tävlat upp till msv ft på ponny bl a. Den ponnyn hade alltid bara 2 broddar och hela vintern även inomhus. Aldrig någon förslitningshälta. Lever än och gick sista ft som 24-åring vad jag vet.

Nej men på bilden du visade(som för att poängtera var den snön jag kommenterade) så var där snö, såg inte ut som mycket å såg ut som de sjönk ner i den.
Jag har inte sagt nått om is.....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 333
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 558
Senast: mars
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka