Låta broddarna sitta i?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Låta broddarna sitta i?

Min hovslagare sätter själv dit broddarna (4 st) när hon skor hästarna och det är halt underlag så det du skriver att veterinärer och hovslagare inte råder en att ha broddar på stämmer inte hos oss i Uppland i alla fall. Jag har haft broddar på min häst flera månader varje vinter och inte fått skador varken på sig själv eller hos de andra i hagen. Håller med om skaderisken är större utan brodd om det är halt och isigt på väg ut/eller i hagen och även på ridvägarna.

Har alltid broddar i , härnere blir det ju hårt och fruset och aldrig någon snö. Fruset gräs är nämligen svinhalt. :)

Jag läste en gammal tråd om broddar och kom då att tänka på att jag har hört många som broddar sina hästar när de skos (vintertid) och sen låter de sitta i hela tiden. :mad:
För mig är det helt oacceptabelt att lämna hästen broddad.:devil:
Jag skulle aldrig göra det, skulle ni?:)

Jag gör det som är det bästa för hästen och mig, nämligen låter broddarna sitta i. Även på sommrarna kan det vara bra med broddar om man rider mkt. vid regn, brukar bara ha två per sko då. Några gånger har jag broddat ur i förhoppning om uppehåll, men sen har det plötsligt blivit snöoväder och då måste de på illa kvickt.

ja de förstod jag:) men jag tycker bara att hästarnas välmående går före pengar. (för mig är det så behöver ju inte vara för alla)

Nu tycker ju jag att man ska ha brodd ute om de behövs...

ja de förstod jag:) men jag tycker bara att hästarnas välmående går före pengar. (för mig är det så behöver ju inte vara för alla)

Ja men då så, då kan ju du betala de lönerna som går åt att brodda alla hästarna 2ggr/dag varje dag = 365dgr alltså 12månader x 14000,- = 168 000,- plus skatt, på bara ett stall.. Nån som vet hur många stall det finns i Sverige totalt?

Detta är pengar som kan läggas på att ha spånade gångar i stallet och mer strö i boxarna istället! ;)

Tur att du har så mkt pengar. Här uppe handlar det om 6 mån med brodd. Ingen har råd med det.

365 dgr??? Man har dem väl inte broddade året om??

Ingen tror jag e att ta i...
Men jag har inte sagt att någon SKA göra det bara att jag hade gjort de.
Eftersom jag tror på de att de inte är det bästa att ha broddar i 24/7

Du menar att vi som har broddat dygnet runt inte värnar om hästarnas välmående? Det innebär att majoriteten i den här tråden inte gör det...bara för att du "tycker" det? Nå, vi gör bedömningen på annat sätt.

Har det inte slagit dig att din enda erfarenhet av en olyckshändelse inte är så vanligt förekommande? Vi är rätt många som inte delar din uppfattning baserat på just erfarenhet. Vill du böka med att plocka i och ur brodd morgon och kväll, fine. Fortsätt då med det men kom inte och se ner på andra som inte gör samma val som du. I första inlägget visar du klart vad du tycker om "oss" genom angry-smileyn. Hade varit trevligare om du bara frågat om hur andra gör och vad vi har för erfarenhet av skador i samband med det.

Skaderisken, felbelastningen.
Skruvar hellre i broddarna på morgonen tar bara några minuter än låter de sitta i.
Och alla dagar kan de ju knappast behöva vara broddade??

vaddå för felbelastning? har man 4 broddar i blir belastningen aldeles utmärkt, som när inga broddar finns i.

skaderisken: har du ngnsin utsatts för en fläkskada?

ang. brodd i box: varför skulle det vara skadligt? underlaget är mjukt, blir ingen konstig belastning ö.h.t.
Boots på om man är orolig för trampskador. mycket enkelt och säkert.

Om de är nått jag lärt mig så är det att även om jag skrivit ett "snällare" inlägg så hade jag fått aggresiva mothugg så why bother??
Jag ser inte ner på er (de gör ju"ni" på mig med de e ju uppenbart) fast jag skulle inte behöva skämmas ifall jag gjorde. Jag tycker att det inte är i hästens bästa man ser det när man låter de stå broddade de är mer bekvämlighet eller som de skrivits innan, tidsbrist, dåliga ryggar osv.

Än en j***a gång!!! Jag har broddar UTE så jag fattar inte detta tjat om fläkskador!!

Ledsen att jag brusar upp men börjar bli tröttsamt....

jag har alltid min häst broddad, alltså man har ju varken tid eller ork att fara till stallet varje morgon och kväll och brodda av och på. Och sen så skulle jag aldrig någonsin komma på tanken att låta henne gå obroddad. Jag bor ju som i norrland och hon skulle slå ihjäl sig utan broddar. Och jag ser ingen fara med att låta broddarna vara på, jag vet ingen här som inte låter dom sitta på hela tiden och jag har då aldrig varit med om någon stor skada. Har haft min ponny i 9 år och hon har alltid haft broddarna på hela vintern och hon har aldrig trampat sig minsta lilla :p Dessutom om jag skulle brodda av henne varje kväll skulle jag vara tvungen att ta ut hovslagaren varje kväll för jag får inte ut broddarna själv :P

Felbelastning med 4 brodd nej men de är knappast lika "stadigt" eller vad man ska skriva att stå på även om det är de så är det inget jag skulle välja att ha okej om ett gäng av tex världens bästa vetrinärer o hovslagare säger till mig att de abolut inte är dåligt eller jobbigt för hästen då kan jag överväga att broddarna får sitta i.

Boots i boxen?? inte så skönt eller bar att ha de på dem 24/7 tror jag.

Om de är nått jag lärt mig så är det att även om jag skrivit ett "snällare" inlägg så hade jag fått aggresiva mothugg så why bother??
Jag ser inte ner på er (de gör ju"ni" på mig med de e ju uppenbart) fast jag skulle inte behöva skämmas ifall jag gjorde. Jag tycker att det inte är i hästens bästa man ser det när man låter de stå broddade de är mer bekvämlighet eller som de skrivits innan, tidsbrist, dåliga ryggar osv.

Jag uppfattar inte ett enda inlägg som att någon ser ner på dig men däremot gillas det inte att du påskiner att vi som inte broddar av skulle bry oss mindre om säkerhet och omsorg om hästen och nu dessutom, bekvämlighet före detta också. Du startade det hela med att klart och tydligt visa din åsikt om "oss". Dessutom har du inga vetenskapliga källor på om "ditt" sätt är det rätta eller ej. Så varför överhuvudtaget lägga in en tråd om det om du inte ville ha svar om hur vi andra gör och hur vi ser på saken.

Det är bra att du gör som du gör, det funkar för dig och du känner dig trygg med det. Men, jisses, försök inse att andra har andra sätt och som fungerar för dom. Finns ingen som helst studie som skulle visa nåt annat så tills det finns det är det bara att gilla läget.

BTW: Jag har aldrig haft en kotledsinflammation på någon häst i hela mitt liv. Trots både rikligt med brodd samt ibland med enbart traktbrodd. Det är inte så enkelt så att det bara går att skylla på det...

Jag har inte sagt till någon att ändra de de gör o jag tror inte de tar sämre hand om sina hästar eller bryr sig mindre de är bara det att JAG anser att man ska brodda ur...
Hade jag bott tex i norrland så hade kanske jag oxå broddat å låtit de sitta kvar, vem vet. Men nu bår jagi skåne å jag har bara behövt ha hästarna broddade ca.7ggr så jag låter dem inte sitta kvar.

Jag föredrar att ta ur broddarna vilket jag tror att alla redan förstått..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 333
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka