Låta broddarna sitta i?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Låta broddarna sitta i?

Jag har aldrig heller fått några större skador av brodd.. Det som har hänt, det händer under ridningen, ett enkelt broddtramp som läker fort.

Fläkskador känns betydligt värre.

Varför kan inte alla hästägare ha samma åsikt som mig, så att jag slapp ha min häst obroddad i hagen..

Jag har garanterat inte för lite halm men alla hästar står inte så lugnt å stilla på nätterna.
Boots o skydd i boxen??

Grannstallet här har 20 hästar inga som broddas ingen med fläkskada.

alla gör de som de vill men jag broddar ur på kvällen oavsett.

Jag tycker inte att det är något fel med det. Varför ska bara hästen ha broddar när man rider då? Det kan ju vara lika halt i hagen.

Inte omöjligt att brodda i o ur 7 hästar alls, vrf skulle de vara de?

Hagen klart man ska ifall de behövs men INTE i boxen, enligt min åsikt.

Jag har garanterat inte för lite halm men alla hästar står inte så lugnt å stilla på nätterna.
Boots o skydd i boxen??

Grannstallet här har 20 hästar inga som broddas ingen med fläkskada.

alla gör de som de vill men jag broddar ur på kvällen oavsett.

Inte än nej :grin:

Dessutom, vad var meningen med tråden om du inte kan ta kritik? :confused:

jag har 6st isbroddar i varje hov på min häst. från första snön till sista snön är borta.
har haft så i alla år jag haft häst. och alla jag känner till här i trakten har minst fyra brodd i varje hov, dygnet runt, från höst till vår.

ska ridskolan med 30 hästar brodda i fyra brodd per hov på varje häst. 30hästar gånger fyra hovar = 120hovar. 120hovar x 4 brodd = 480 broddar att skruva i varje morgon i fem månader? :angel:

tänk efter lite va..
ett broddsår som i värsta fall behöver sys, eller en fläkskada som aldrig läker?

Inte omöjligt att brodda i o ur 7 hästar alls, vrf skulle de vara de?

Hagen klart man ska ifall de behövs men INTE i boxen, enligt min åsikt.

Du har helt klart för mycket fritid.:cool:.

Det har inte vi andra.

Jag har på 5 år aldrig en broddskada i boxen. Nu står han på lösdrift med isgata på många ställen i hagen så då blir det brodd från november till april. Än inga skador av broddar, varken egna eller andras.

Finns masssssor av såna här trådar ang broddning eller ej.
Men bara tanken att man ska brodda av för natten låter vansinnig (ursäkta..) i mina öron.
Har under alla mina hästaktiva år (ca 20) aldrig varit med om en häst som gjort illa sig på brodden under natten.
Kanske 3 ggr under dessa år har jag råkat ut för balltramp. Och då har vi hästarna broddade från oktober-november till april-maj.

Finns ingen anledning att brodda ur enligt mig.
I transporten är det en självklarhet här med brodd. Skulle något hända och du måste lasta ur, hur gör du då med en häst med stålskor utan brodd på is och packad snö? Livsfarligt!

Så är livet här i Jämtland iallafall :)

Jag kan ta kritik, men jag måste ju få försvara de jag tror är rätt eller hur ska annars diskussionen gå? Tycker jag de är fel så kan jag väl inte bara sitta tyst å inte säga ngt, jag måste ju med få uttrycka mig.

En ridskola på 30 hästar då e man väl knappast ensam om hästarna? O e man de bör något göras åt de.
Tänk efter själv!

Alla får göra som de vill:) men jag skulle aldrig ha det så...

Vad har de att göra med de jag skrev:confused:

De låter som att hästar är gjorda av socker.

Min har broddar dygnet runt från första halkan tills all halkrisk är borta. Han busar i hagen, rullar i boxen och åker transport utan skydd sommar som vinter. Har inte skydd vid ridning.
Han har inte trampat sig med brodd en enda gång denna vinter.

Jag har brodd för att min häst inte ska bryta benen av sig när det är halt. Järnskor är inte som våra.....

men vad är det du tror ska hända om hästen är broddad i boxen?

om nu hästar far så illa av att vara broddade dygnet om, då borde det ju inte finnas en frisk häst i hela norra halvan av sverige?
jag har ärligt talat aldrig hört talas om någon som broddar ur varje natt förrän jag började hänga på buke.. :crazy:

Jag har inte sagt att man inte ska ha de ute:devil:

Tur för dig att hästen inte gjort illa sig, skönt men att inte ha skydd alls e lite väl att utmana ödet tkr jag. men de e bara min åsikt.

Om du har läst hela tråden så vet du vad som KAN hända inte säkert att de gör igen men de KAN o de räcker för mig..
Jag tänker inte låta mina broddar sitta kvar en av anledningar är att en vetrinär /elitryttare i dressyr sa åt mig på sommaren när jag bara hade skyddsbroddar i mellan tävlingarna att jag skulle ta ur dem pga. belastning ev, "rev" skador.
Men alla gör som de själva vill.

Men herregud, de e oaceptabelt för mig, du e bra duktig på att märka ord. Eftersom jag flera ggr sagt att man gör som man själv vill så trodde jag du förstod det.........

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 333
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka