Låta broddarna sitta i?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Låta broddarna sitta i?

De är ju förståligt mne jag hade aldrig vågat ha mina hästar broddade ex i boxen, transporten eller om de går i hagen tillsammans med ngn annan, men alla tycker vi olika.
HHar haft inackorderingar som hade sina hästar broddade jämt, hon fick göra de jag sa inget men hennes häst skadade sig illa i boxen.

Jag tror det var mej TS syftade på, jag KAN inte stå och brodda i och ur pga av ryggproblem och trasiga höfter! Varför skriver du att jag inte orkar? Å jag har lösdrift, fen hektar bete, två ligghallar en på 15 kvadrat och den andra e på 60 kvadrat, hur ska mina två hästar kunna skada varandra för att dom står på lösdrift? ska du anfalla ngn bör du ha lite mer fakta på hov...fötterna!;)

Nej jag syftade inte på dig enbart jag syftar på lösdrift i sig, för då går oftast flera hästar tsm.
Om du nu inte kan brodda så hade jag hittat en annan lösning kanske fixat så lösdriften har träflisbotten, hagen alltså, eller något liknande som inte fryser å sa halkar de inte å inga broddar att skada sig på.

Jag tror det var mej TS syftade på, jag KAN inte stå och brodda i och ur pga av ryggproblem och trasiga höfter! Varför skriver du att jag inte orkar? Å jag har lösdrift, fen hektar bete, två ligghallar en på 15 kvadrat och den andra e på 60 kvadrat, hur ska mina två hästar kunna skada varandra för att dom står på lösdrift? ska du anfalla ngn bör du ha lite mer fakta på hov...fötterna!;)

jag har inte sagt att du inte orkar? har inte skrivit ett ord om någon annan, enbart min egen syn på broddning... alla för göra som passar dem bäst...

Våra är broddade med 6-8 brodd/hov dygnet runt.

Broddskador kommer mer sällan än fläk skador enligt min erfarenhet. Och att se dessa oskodda/obroddade hästar stappla omkring är rent bekämmande.

Han aldrig haft en häst som gjort sig mer illa än trampat sig lite när de haft brodd.

Blir ingen felbelasting så länge den har 4 eller 6 broddar per hov, då är ju vinkeln densamma som utan brodd. Har man bara brodd i trakterna blir det ju däremot fel, då hästen få gå lite på tå.

Däremot blir det lite tvärt för hästen att gå¨på tex asfalt med brodd då den stoppar hoven onaturligt hårt, men efter´som hästar som står i stan i alla världens hörn (bland annat beridna högvakten) sätter små brodd i skorna för att minska risken att gå omkull på asfalt och går med det dag efter dag i åratal tror jag inte det är nån fara.

Som "norrlandsbo" så har jag aldrig broddat ur vintertid. Här är snö och is från november/december och då vinterskos hästarna. Sen är det broddat dygnet om till våren kommer. 4 brodd i varje sko. Enbart två brodd ger en snedbelastning, men med underlag som sviktar (is) och faktiskt ger ett glidmoment trots brodd så är skaderisken utan brodd betydligt större.
Det är inte optimalt med brodd - nej, men alternativet är sämre. Har hästar på lösdrift. Transporterar även med brodden i, har bra skydd istället. Har man barmark, hårt och knöggligt för det mesta och bara använder två brodd så förstår jag att man resonerar annorlunda.

Håller även med bumlan, att se hästar som spänner sig i halkan är hemskt - det om något ger skador.
En häst som kan slappna av och gå ordentligt mår bättre i sin kropp.

Senast ändrad:

Är det isigt och halt i hagen och flocken är stabil så sitter broddarna i. Har det varit lite gruff i hagen under såna förhållanden så har jag tagit ur tåbrodden bak och enbart haft traktbrodden kvar.
En häst som var ovanligt lätt i bakdelen fick enbart vara broddad fram i hagen. Hon broddades bak vid ridning.
Fläkskador är oftast värre än broddsparkar. Man måste välja och vad som avgör för mig är vilken olycksrisk som är minst.
Helt obroddad får min häst inte gå om vintern. Det skulle jag aldrig våga.

Vi har alltid broddat vintertid, och visst det blir små sår då och då om de busat i hagen, men inget värre än så. Rispor är bara att tvätta. Däremot har jag sett flera hästar som haft besvår i flera år bland annat efter att ha halkat och fläkt sig i bogarna. En 600 kilos bambi på hal is är mycket värre än småsår.

Har jag sagt att de ska gå obroddade?? NEJ!
Jag menar bara att man ska brodda dem på morgonen brodda ur på kvällen, jag gör det med mina 7 hästar de dagar de behövs.

Vår inackorderings häst blev avlivad för den trampade på kronranden slet sönder hela hoven.

Och du vet att de hästarnas ben är fullt friska efter det??

Jag har inte sagt att jag inte tycker man ska ha brodd i hagen. Suck!
Men jag anser att man inte bör ha de i boxen eller för den delen i transporten, kvittar hur bra skydd man har på hästen.

Jag har inte sagt något om broddning ute, ok jag gillar inte när de går i flock men om de e ända sättet så ok.

Ingen aning. De har säkert skador i lika stor omfattning som andra hästar. Jag menar det är ju kotledsinflammationer åt höger och vänster idag verkar det som, mest på hästar som går i ridhus utan att se röken av en brodd på hela vintern. Så jag tycker det är lite väl att tro att brodd skulle ge sådana skador. Har man brodd både i tå och trakt är det ju samma sak som att gå på ett icke-halt underlag.

Vi har alltid broddat vintertid, och visst det blir små sår då och då om de busat i hagen, men inget värre än så. Rispor är bara att tvätta. Däremot har jag sett flera hästar som haft besvår i flera år bland annat efter att ha halkat och fläkt sig i bogarna. En 600 kilos bambi på hal is är mycket värre än småsår.

Jag har INTE sagt att jag INTE tycker man ska brodda i hagen!! Herregyd människor!
Hela tråden har ju bytt riktning.... de är inte havistelsen som jag inte tycker man ska brodda i...

Jag sa bara kotledsinflammation som ett exempel... *suckar*

Jag menar bara att man ska brodda dem på morgonen brodda ur på kvällen, jag gör det med mina 7 hästar de dagar de behövs.

Vår inackorderings häst blev avlivad för den trampade på kronranden slet sönder hela hoven.

Ja, du får väl göra som du vill..
Vi har definitivt inte tid brodda i/ur och jag tycker fortfarande inte det behövs.

Ja men då kan du ju komma hit varje morgon och kväll och brodda på/av alla 4 hästarna! Varje häst har 4 brodd i varje sko. Hur gör de stallen som har 15 eller fler hästar då? Ska man börja utsläppen vid 7 på morgonen för att kunna släppa ut sista hästen 3 timmar senare eller? Samma vid insläppet. :grin:

Jag tar mycket hellre den lilla lilla skaderisk som finns när hästarna går broddade än fläkskador. Du skrev i ett av dina inlägg att hästen lätt "knuffar undan" ströet - för mig låter det som om du har alldeles för lite strö i din box då. Våra hästar har hagar som lutar och enda gången de går på betong är när de går mellan stalldörren och boxdörren = MAX 7 meter till boxen längst bort.

Ang er skadade häst - det finns en mycket fiffig uppfinning vid namn boots som man kan ha på varje hov om man nu är så rädd att den ska trampa sej! ;) Är man ännu räddare kan man ha benskydd oxå! :idea:

Ditt argument håller inte. Av 100 hästar som skadar sej är det bara 3-4 som gör det, allvarliga skador alltså, MED brodd.
Angående felbelasningen, varför broddar du bara med 2brodd då? Alternativen finns, välj 6brodd eller PGdojja med 8brodd. Då får du ingen felbelasning överhuvudtaget. Dessutom, enda gången de kan "felbelasta" är på solitt golv som cement eller asfalt. Marken sviktar oavsett om det är fruset och hårt ute eller ej. :grin:

Men i de flesta stall går det ju verkligen inte att brodda i och ur varje dag. Vi har haft isigt konstant nu sedan årsskiftet, och att brodda i och ur 7 hästar varje dag är ju helt omöjligt. Min häst fick en reva i karleden, en annan fick en liten broddspark på rumpan(och de skadorna kom utomhus, då de måste ha broddar för att ens komma ner för isiga backen ner till hagarna), det är allt hittills denna vinter. Och då har de gått i 2 flockar hela vintern, broddade sedan början på december. Så jag fortsätter med brodd jag. En olycka kan ske, man får bara bedöma vilket som är värre än det andra.

Jag har (som någon mer i tråden) lösdrift. Ena hästen är oskodd, och har sålunda ej heller några brodd. Den andra är skodd runt om och har även 4 brodd/sko. Ser större risker med att ha honom utan brodd, långa perioder med isigt underlag. Dessutom är de väl överens (hästarna) och den med brodd är ranglägst, har aldrig sett honom ens försöka sparka mot den som är högre i rang. Så spark skador är det minsta jag oroar mig för!

När han transporteras har vi de skydd jag anser erfoderligt. Men brodden fortfarande i. Skulle inte vilja last ur obroddad (och knappt med oskodd häst!) på de flesta parkeringar utanför ridhus, brukar vara isigt och inte sandat.

Snebelastning ororar jag mig inte så mkt för. Marken är ju inte precis platt och slät oavsett han skulle stå med eller utan brodd, och i ligghallen gör de små brodden ingen skillnad, bädden är rejäl och mjuk och de gör inget till för ev höjdskillnader.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

R
Kultur Förlåt om jag har startat för många trådar på för kort tid. 🙈 Jag är ny här och är orolig att bli "den nya tjejen med alldeles för många...
2 3
Svar
51
· Visningar
2 333
Senast: Raderad medlem 149639
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
123
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
633

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka