Lata barn!

Sv: Lata barn!

Mina barn är 6 och 9 år.
6:åringen får sällskap eller skjuts och min 9:åring
får oftast cykla. Ibland så lämnar/hämtar jag.
Beroende på väder och tidpunkt.
Dock så vill jag gärna ha lite koll.
På vägval och tid osv.
Jag tränar trafikvett med barnen så fort tillfälle ges.
Har alltid gjort sedan barnen var riktigt små.
Mina barn är ju inte så gamla ännu men jag har väl tänkt att fortsätta i samma anda. Upplever att min 9:årings kompisar har det ungefär likadant.

Däremot, när jag arbetade som restaurangchef, så hade jag ett helsike med
(nästan) alla 80: talister.....:grin: Dom var sjuka, trötta och otroligt
frånvarande från arbetet. Väl på arbetsplatsen var dom inte särskilt effektiva.
Nu kanske jag sprang på några riktiga måndagsex iofs.......:p
Men vad var vitsen med extrapersonal när dom inte ville/orkade släpa sig till jobbet lixom.. Och om dom kunde dra sig dit så var det lite senare än behövligt. Tog väl några timmar att väcka upp kroppen eller något:angel:

/J.

Jag har en liten fundering, kan det eventuellt vara så att det här med att inte orka ta sig nånstans för egen maskin grundläggs väldigt tidigt? Tänker på att många barn skjutsas i barnvagn/sulky högt upp (4-5 år) i åldrarna. Ok om man vet att man ska gå långt och är osäker på om barnet orkar hela vägen så kan man väl ha vagnen som back-up, men annars?
Jag bläddrade i en gammal Amelia för ett tag sen, och där var en intervju med mannen till en av Sveriges schlagerstjärnor (typ *pappa är duktig och tar hand om barnen medan mamma artistar*:crazy:). På en av bilderna satt barnen, 4,5 år och 2,5 år i syskonvagn med varsin nappflaska med saft i...:cool:

Men vad vet jag, mitt barn är ju bara en månad gammalt ännu. Jag kanske ändrar mig.

Jag försöker få min 13 månaders att gå en hel del. Men det beror också på om han är pigg eller trött.

Köpte nyligen en ny vagn till honom. Är ju tänkt att den ska användas så länge som det går, men han kommer ju inte sitta i den hela tiden, det gör han ju inte ens nu. Han vill ju gå.

Kl

Det är klart att det beror på föräldrarna och samhället. Eller skulle det vara något magiskt piller som åttiotalisterna fått i sig på dagis som gjort dem hemska, lata och självupptagna?

Angående lathet tror jag definitivt på teorin om allför högt säkerhetstänkande hos föräldrarna. Barnen får inte vara ute och leka fritt, barnen får inte cykla själva och barnen får absolut inte vara obevakade. Det är inte så konstigt att barnen till slut börjar sakna intiativsförmåga, drift och självmotor. Och framförallt självförtroende. Och det slås inte på som ett magiskt klockslag helt plötsligt när ungen blir fjorton. Det som jag själv tycker är utmärkande med åttiotalisterna är att det är standard mellan dem att bedöma sig själv enbart efter prestationer. Självförtroendet är helt baserat på att prestera, medan självkänslan och den inre tryggheten saknas.

Jag börjar bli less på hur hypat det är att klanka ner på åttiotalister nu för tiden. Först och främst tror jag inte att de är så mycket värre än andra generationer, alla klagar alltid på den nästföljande generation, det hör liksom till.

Sen får man ju även titta på förhållande runt uppväxten på 80 talisterna. 90talets ekonomiska krasch påverkade många familjer extremt negativt. Nio av tio åttiotalister jag känner har skilda föräldrar, och många har ganska komplicerade familjeförhållanden. Det pratas väldigt mycket om 80talisternas benägenhet att äta antideppresiv medicin, och allmänt må dåligt. Det tror jag också kan kopplas till att många har haft föräldrar som har mått dåligt. Det har blivit mer och mer accepterat att erkänna att man behöver hjälp, samtidigt som samhället har en tendens att medicinera och diagnosera mer och mer. Föut var man ledsen, nu är man deprimerad. Förut var man trött, nu är man utbränd. etc. etc.

Utsvävande och lite off-topic, blev lite upprörd. Hur som helst tror jag att det egentligen inte är så stor skillnad. Om 10 år kommer det vara 80talisterna som sitter och klagar på 90talisterna att de har ju bara spelat dataspel hela ungdomen och kan inte relatera till en verklig värld öht etc. Vilket sannolikt också lär vara bs :)

Tycker inte riktigt att det går att jämföra med när man själv var barn särskilt inte som jag bodde på landet medans mitt barn bor stan. Jag vill inte att mitt barn cyklar, går el åker buss ensam varken till stallet el någon annanstans, i synnerhet inte nu under den mörka årstiden. Skulle aldrig förlåta mig själv om det hände henne någonting. Är dom flera som håller sällskap är det dock en annan sak.:)

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 105
Senast: Maniac123
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar