Lata barn!

M

meriksson

Är dagens barn lata eller är det bara jag som tycker det? De kan, nu dras alla över samma kam, inte ens cykla 2 kilometer för att ta sig till sin hobby. Ringer efter mamma el pappa för att få skjuts. När jag var barn.... osv, men verkligen, så cyklade jag miltals för att bara få borsta en häst, eller för att få mocka åt en. Barnen förväntar sig skjuts överallt. Det är väl inte deras fel, det är väl föräldrarna som gjort dem till dem de är, men man tycker ju att dom är jävligt bortskämda. Allt går för lätt, lite motstånd hade kanske varit bra.

Sv: Lata barn!

Frågan är om det är lata barn eller curlande föräldrar?
Vem kom först, hönan eller ägget?

Ja, jag cyklade också dit jag skulle när jag var ung.

JA! Barn och ungdomar är lata. Jag är själv 17 år och jag anser mig själv som lat. Om man frågar mina kompisar om dom vill hitta på något så får man oftast svaret, jag orkar inte eller jag ska sova. Man orkar knappt sätta sig på en buss eller gå en bit.

Jag anser att barn är lata (vissa) men barn och ungdomar proppas i så mycket mera information per dag än vad man gjorde för 50 år sedan. All reklam, nyheter m.m. Det gör en också tröttare.

Jag anser att barn är lata (vissa) men barn och ungdomar proppas i så mycket mera information per dag än vad man gjorde för 50 år sedan. All reklam, nyheter m.m. Det gör en också tröttare.

Det där får man höra hela tiden, det är synd om ungdomarna för de proppas med så mycket information. Men var hittar man i allmänhet en tonåring - jo - framför datorn eller teven, gärna även med någon musik inpluggad i öronen!
Men stäng av ibland då!

Mina tre som är 16, 18 och 20 är absolut mycket latare än jag var, men dottern som är 29 cyklade 1 mil till sköthästen, körde moppe i ur och skur när hon väl fick det, så nånstans gick det snett sen med de andra;) Vi har fått bättre ekonomi, har två bilar mm

Måste hålla med men inte riktigt sålla mig till skaran av lata barn (är 15 och 6 dagar :banana:)

Ett exempel plockat ur gårdagen. Cyklade till stallet (7 km), gick 1 h med en häst i skogen, red dressyr på nästa, mockade 2 boxar, gjorde hö, fyllde på med vatten etc etc, ja, ni vet ju de dagliga stallsysslorna. Får väldigt lätt ont i ryggen och sa till en kompis "jävlar, vad jag har ont i ryggen. Kommer bli så kul att cykla hem sedan. . . . . Jag kommer sova gott inatt :D" Varav hon svarar "Va? Varför cyklar du? Och kan inte din mamma göra iordning åt dig medans du rider?"

:eek::confused:

Skulle min mamma göra något som enbart är av mitt intresse? Jag blev helt paff. Aldrig skulle jag kräva något sådant, även om hon erbjuder sig då och då. Och jag gör vad som krävs för att komma upp till min häst och se till att han och ponnyn mår bra, även om det kräver cykla på den mest jobbiga vägen till stallet som går att hitta. Jag hade inga somhelst problem att cykla hem sedan, även om det var kolsvart, regnade och åskade för jag slappnar av och tänker igen vad jag gjort i stallet och känner mig nedrans duktig när jag kommer hem. :D

Och här är en till med kompisar "som inte orkar"... :cool:

Jag tror det handlar lite grand om att föräldrar idag är rädda.

De är rädda att deras barn ska bli påkörda om de cyklar utmed en väg.
De är rädda för att barnen ska bli kidnappade av nån främling om de cyklar långt.

Jag tror media har hausat upp känslan av att det inte är säkert att släppa iväg barnen själva nån stans. Sen kanske man kan släppa på det när de blir tonåringar, men då är man redan inne i skjuts-träsket och har svårt att ta sig ur.

Så jag tror inte alls att skjutsandet har med lathet att göra eller ens curlande, jag tror det handlar om en överdriven rädsla för att något hemskt ska hända ens barn.

Huvudet på spiken precis!!!

Frågan är om vi blivit räddare utan anledning eller om världen verkligen blivit mycket farligare, så att det är befogat att skydda barnen...?

Sedan kan man ju, om man som förälder är rädd för att släppa barnet, ändå vara med och "skydda" utan att det måste ske i en bil! Följa barnet (promenerandes) till skolan, cykla med till stallet osv. Det är givetvis inte genomförbart fullt ut, men skulle säkert kunna vara nyttigt för både barn och föräldrar!

Ja, de är lata.
Många föräldrar vill så väl, men det blir så fel!
Just i hästsammanhang ser man det väldigt tydligt...sura, otrevliga ungar som snäser och fräser och kräver service av sina undfallande föräldrar.
Den gamla tidens hästtjej, som cyklade överallt och var beredd att jobba hårt för att lära sig och att vara med hästar, verkar bli alltmer sällsynt.

Jag tror inte det främst handlar om säkerhetstänkande...det är ju inte bara skjutsande som det servas med utan en himla massa annat också.
Tror snarare det är en vilja att ställa upp och visa intresse för sina barn på ett annat sätt än 'vår generations' föräldrar gjorde - men det blir fel, eftersom barn behöver ta egna initiativ och lära sig övervinna motstånd.

Jag tror att det kan bero väldigt mycket på föräldrarna.

När jag var barn, så hade inte mamma och pappa någon bil. Pappa har bil nu, men vi är ju vuxna sedan länge.

När jag var riktigt liten, då hade han bil. Jag kommer inte ens ihåg det, så liten var jag.

Vi kunde inte bli skjutsade överallt. Vi fick gå, cykla eller åka buss.
Vi hade stor fantasi när vi var små, var alltid ute och lekte/cyklade/åkte rullskridskor(ja, det fanns inga inlines på 80talet) osv.

Dagens barn spelar tvspel och glor framför datan hellre.
Det var inte så många som hade tvspel när jag var liten. Vi hade, men fick inte sitta i flera timmar.

Jag tror det handlar lite grand om att föräldrar idag är rädda.

De är rädda att deras barn ska bli påkörda om de cyklar utmed en väg.
De är rädda för att barnen ska bli kidnappade av nån främling om de cyklar långt.

Jag tror media har hausat upp känslan av att det inte är säkert att släppa iväg barnen själva nån stans. Sen kanske man kan släppa på det när de blir tonåringar, men då är man redan inne i skjuts-träsket och har svårt att ta sig ur.

Så jag tror inte alls att skjutsandet har med lathet att göra eller ens curlande, jag tror det handlar om en överdriven rädsla för att något hemskt ska hända ens barn.

Det tror jag med! Har ju ungefär växt upp i den här generationen där barn ska vara så lata, men jag var då inte lat när jag var yngre (även om jag är det idag som 19-åring). Jag fick tjata mig till för att ta cykeln till stallet, för att jag skulle kunna åka dit när jag ville. Annars gick det ju bara på mammas villkor och när hon kunde skjutsa och inte. Det var jättejobbigt tycker jag! Fast då vi bor i Sthlm var i och för sig inte den dryga milen till stallet så speciellt trevlig heller, mycket bilväg. Men ändå! Jag hatade faktumet att min mamma var så orolig hela tiden när jag var liten. Mina kompisar bodde några km ifrån mig och jag minns fortfarande hur jag fick tjata mig till att cykla till dem...

Dagens barn spelar tvspel och glor framför datan hellre.
Det var inte så många som hade tvspel när jag var liten. Vi hade, men fick inte sitta i flera timmar.
Lite halvt OT...
När jag var liten så innebar tv-spel ett svartvitt spel där man kunde spela typ "tennis" med vita streck som "spelare" och en vit plupp som åkte fram och tillbaka över skärmen... :rofl:
Mina grannar hade ett sådant, som vi nog fick använda en gång i månaden eller så..

Vårt tvspel innebar Commondore 64! Det var i slutet av 80talet.

Tangentbord som kopplas in i teven. En kassettspelare (med spelet i) som kopplas i tangentbordet och 2 styrspakar.

Fyrkantiga gubbar osv, men fan vad det var sköj att spela!

Jag tycker inte det är en överdriven rädsla.

Trafiken är HELT annorlunda nu.

När jag cyklade till lågstadiet tränade vi cykling i trafik i skolan och det fanns skolpoliser vid alla vägkorsningar. Det gick inte stora riksvägar mellan barnen och skolan för skolan var byggd i mitten av ett upptagningsområde med "bra" gångvägar dit.

Nu skulle jag inte drömma om att skicka mitt barn ensamt förbi E18 och stadens mest trafikerade övriga två vägar där folk kör som idioter till skolan.

Det finns ingen infrastruktur som passar ensamcyklande barn helt enkelt.

Jag tror dock att man skall skilja på yngre och äldre barn vad det gäller förmåga att vara i trafiken, det är rätt stor skillnad på en 7-åring och på en 14-åring. Vad TS nog menar är att 14-åringen har samma service som 7-åringen trots att de skulle klara sig själv.

Hehe...

Jag tror de är LATA. Har lite tjejer som hjälper mig i stallet. Men bara med ridnigen, inte stallsysslor. Iofs kan sägas att jag helst mockar själv, tycker inte att någon annan gör det tillräckligt noga, men när de vet att man har sjuka barn och inte kan vara i stallet på dagtid, mer än för att släppa in och ut hästarna tänker iaf jag att man kan hugga i och mocka. 1 box iaf? Näää, då klappar man katterna istället... Suck. Men jag är ändå glad att ha dem, för som läget är just nu skulle jag inte hinna rida alla själv varje dag.

Däremot kan det komma ett sms: "kan inte rida idag för det regnar så". Jaha? Regnkläder då? Ta med ett ombyte?

Rykta? Putsa? Nä, inte det heller. Hade ett stallmöte förut då jag bad dem att putsa ANTINGEN sadel eller träns efter ridniong. Funkade ett par månader. Härom dagen fick det ena vänta 30 min på skjuts. "Va bra sa jag, då hinner du putsa lite" Nääää....

Nu tycker många att jag borde ställa högre krav... Jag vet, men om de drar så står jag där, gravid v 20, med 4 hästar som ska ridas, en bebis i vagnen och en 5 åring som bara har 15 timmar på dagis/v, det GÅR inte så jag gillar läget. (Men gnäller lite till er ibland;)).

Förresten, de har tagit in alla hästar nu två dagar i rad, och inte bara de som de ska rida! Det lilla gjorde mig SÅÅÅ GLAD! Och det fick de såklart veta:laugh:.

Men hHAHAHA
Du kan ju inte gnälla på UNGARNA för att de är bortskämda, det kan ju omöjligt vara deras fel. FAIL på dig :p

tillägg : Jag tror att alla föregående generationer är precis lika lata, de hade bara inte möjligheten att lata sig.

Mycket beror på föräldrarna. Det är ju vad de gör de till. Vänjer de barnet vid att få skjuts för minsta lilla sträcka och alltid, så blir det vad det blir. Många föräldrar är rädda för trafik eller snuskisar också. Kontentan, så man sår får man skörda! :cool:

Det där får man höra hela tiden, det är synd om ungdomarna för de proppas med så mycket information. Men var hittar man i allmänhet en tonåring - jo - framför datorn eller teven, gärna även med någon musik inpluggad i öronen!
Men stäng av ibland då!

Mina tre som är 16, 18 och 20 är absolut mycket latare än jag var, men dottern som är 29 cyklade 1 mil till sköthästen, körde moppe i ur och skur när hon väl fick det, så nånstans gick det snett sen med de andra;) Vi har fått bättre ekonomi, har två bilar mm

Det är sant och bevisat. Men det är också sant det du säger att man kan undvika att kolla på tv m.m. Men hur mycket man än violl så kan man inte undgå att se reklam m.m. för det finns överallt nu

Liknande trådar

Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 917
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 965
Senast: Anonymisten
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 103
Senast: Maniac123
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 603
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar