Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fan vad tråkigt för ägarna och riktigt dålig stil. :(

Visst är det f.ö. ganska osmakligt av en random person att på den exakta platsen för dödsfallet skapa en "minnesplats" för en okänd persons hund? För att sedan sprida detta på sociala medier dessutom. Vill personen ha hyllningar eller vad? Det känns så sjukt obehagligt alltihop.
Jag tycker helt tvärtom. Tycker det visar att det finns en del hopp för människan, att man faktiskt kan se och visa sympatier även med andra varelser. Att det inte bara är människan hela tiden som räknas utan att faktiskt allt levande räknas. Att lämna en tanke på platsen det hände tycker inte jag är ett dugg osmakligt, visar bara att man faktiskt bryr sig om andra.

Det är rikgit fult att skrämma upp folk helt i onödan tycker jag.

Jag vände mig i första hand emot folk som sitter i tjottaheiti och påstår att det finns områden man inte kan besöka - det är precis den agenda som SD sätter och vill att folk ska tro. Jag kommer kämpa emot det varenda minut för det är inte sant.

Jag bor väl i tjottahejti men jag tycker varen x eller y. Om någon tycker det är olustigt eller skrämmande att vara där så är det ok. Men lika mycket om någon säger att det inte finns problem är det lika ok.
Jag kan ju inte bilda min egna uppfattning då jag inte kan besöka platsen.

Jag reagerade dock på att någon började säga att en annans upplevelse är fel.

Men nu diskuterar vi fakta och vikten av att inte sprida felaktiga fakta. Som bla internationella media gjort vilket föranledde min kollega att fråga om hur farligt Sverige har blivit med bla no-go områden.

Det är ett fakta att @DressyrMupp och @LillaMy84 (säg gärna till om jag förstått er fel) känner sig olustiga där, att det känns otryggt för dom. Det betyder inte att det är så för alla.

Det är lika mycket fakta att någon är rädd där som att någon känner sig trygg.

Det är ett fakta att @DressyrMupp och @LillaMy84 (säg gärna till om jag förstått er fel) känner sig olustiga där, att det känns otryggt för dom. Det betyder inte att det är så för alla.

Det är lika mycket fakta att någon är rädd där som att någon känner sig trygg.

Men det är inte fakta att polisen inte går in i några områden.

En känsla är inte fakta.

Nu har ju Stockholm olika polisområden, så det i sig är inte så konstigt tycker jag. Likasom att det finns speciella tunnelbanepoliser.

Det gör man inte? Jag jobbar i ett "prioriterat område" och vi är "vanliga poliser".
Även de som jobbar i Stockholmsförorterna är vanliga poliser, även om där säkert finns en hel del som har specialkompetenser.

Tänkte inte på det. Men det lät som på inlägget jag citerade att det var någon speciell typ av polis.
Missförstånd.

Jag kan inte uttala mig om att ''såhär gör polisen'' för det vet jag inte, det var inte heller det jag disskuterade. Utan påhoppet muppen fick pga sin upplevelse, som är riktig. Sen om det har varit ett engångsfall eller om det är så jämt har jag ingen aning om. Det vet tex @Sleepan mycket bättre om och jag har heller aldrig sagt att det är såhär.

Men en upplevelse är en upplevelse, om den stämmer eller inte kan varken jag eller någon annan svara på.

Dags att lägga ner detta?

Såg på en fb-grupp där admin gick ut med att de blivit kontaktade och därför tagit bort meddelandet. Man hade bett om att inga bilder el namn skulle spridas.
Det tolkar jag som då delar man inga bilder alls.
Det är ju en tolkning då, med tanke på hur mycket bilden på hunden som död spridits så kan jag tänka mig att det främst är dom bilderna som det gällde. Jag tolkar det iallafall inte som att det är den vackra bilden på hunden det gällde. Tycker bara det är positivt att djuren uppmärksammas precis som människorna gör i sådana här sammanhang.

Dessutom står det även i tidningen att familjen avböjer ytterligare kommenterarer, förmodligen utöver den minnestext dom själva skrev på föreningens hemsida. Så jag tolkar det inte som att dom inte vill att deras hund hedras.

Senast ändrad:
Det är ju en tolkning då, med tanke på hur mycket bilden på hunden som död spridits så kan jag tänka mig att det främst är dom bilderna som det gällde. Jag tolkar det iallafall inte som att det är den vackra bilden på hunden det gällde. Tycker bara det är positivt att djuren uppmärksammas precis som människorna gör i sådana här sammanhang.

Ja inga bilder tolkar iaf jag som just inga bilder och inte vissa bilder eller att det är upp till andra att avgöra. I de grupper jag är med i så har samtliga inlägg plockats bort av admins. Men vill du dela och känner dig bekväm med det så kör på.

Ja inga bilder tolkar iaf jag som just inga bilder och inte vissa bilder eller att det är upp till andra att avgöra. I de grupper jag är med i så har samtliga inlägg plockats bort av admins. Men vill du dela och känner dig bekväm med det så kör på.
I dom grupper jag är med i så är bilder med, även den där dom själva skrev sin minnestext och bekräftade att det var den hunden. Det som jag fattat mer nu efter att ha läst runt på den sidan och på kommenterarna är att dom främst inte vill bli kontaktade eller prata om det mer och att få sörja hunden ifred, vilket är förståeligt. Dock står det ingenstans där att inga bilder ska finnas alls.

För övrigt så delar jag ingenting på facebook.

Ingen aning men hon var en bidragande orsak till att jag bytte till 4:an. Maken till puckad människa får man leta efter. Det var ju så kort efter dådet, dvs hade det funnits en rejäl bomb som smällt hade hon dött eller blivit skadad. Att dessutom störa polisen i ett sådant läge är så idiotiskt att jag blir arg bara av att tänka på det.

Jag blev GALEN på henne. Var också tvungen att byta till tv4 med anledning av henne.

Men, precis såna är folk vid en avspärrning.
Går under, vägrar respektera att man satt upp ett band av en anledning och ifrågasätter varför man spärrat av. "ja men jag booor här". Så säger man att det brinner, och att ingen får gå förbi. "Ja, men jag går förbi snabbt bara, för jag bor här"

Gaah!

Jag hade faktiskt lite högre förväntningar på SVTs reportrar. Imponerad av polisens tålamod med henne. Jag ville ta hennes jävla mick och slå sönder den i väggen. Och det där fula att sticka fram den när de försöker prata med varandra, allt som sägs mellan poliserna kanske inte ska gå ut i TV :banghead:.

Okej så en person som jobbar i området och känner sig allmänt otrygg, samt @LillaMy84 s kollegor som haft fyrverkerier skjutna mot sig. Det är bara hittepå?

Skärp dig.

Jag jobbar också i området och känner mig inte otrygg. Har jobbat där tidigare och kände mig inte otrygg då heller. Är socialsekreterare så jag är via arbetet rätt indragen i vad som händer i området.

Varför tycker du att någon ska skärpa sig? Du tycker att någon ska få ha sin upplevelse ifred men tycker alltså inte att den som känner till fakta ska få påpeka att upplevelsen inte stämmer överens med verkligheten.

Det gör man inte? Jag jobbar i ett "prioriterat område" och vi är "vanliga poliser".
Även de som jobbar i Stockholmsförorterna är vanliga poliser, även om där säkert finns en hel del som har specialkompetenser.
Ni kanske har speciell utrustning?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar