Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Även jag har kollegor som blivit "inlåsta" och beskjutna med fyrverkerier, där polisen valt att avvakta (med två patruller den gången) en bit ifrån, istället för att gå in.. Så tyvärr delar jag @DressyrMupp s uppfattning (visst går de väl in överallt kanske, men frågan är väl mer, vilken styrka och hur länge den behöver väntas på)Exakt det här är felaktigt.
(visst går de väl in överallt kanske, men frågan är väl mer, vilken styrka och hur länge den behöver väntas på)
Nu läser inte jag expressens skit....den gången som våra vakter blev inlåsta kom inte polisen till hjälp.
De stod utanför området i ca 45 minuter innan de gick in.
Vet du hur mycket det kan hända på 45 minuter?
Nu vet jag inte om Bergsjön, Kortedala, Tynnered och Biskopsgården räknas som några "högriskområden" men vi har än så länge alltid fått mycket snabb polisiär hjälp även på "enklare" saker som tex grön laser.
Araby ftw!Växjö
Araby ftw!
@Alexandra_W Jag har haft en bedrövligt dålig dag idag, alltså bortom gräslig, så jag ska försöka förklara lite pedagogiskt och förstår vi inte varandra får vi nog acceptera det. Om jag låter kort eller otrevlig är det bara för att jag är slut i huvudet.
1. Person blir nekad uppehållstillstånd.
2. Får fyra veckor på sig att frivilligt lämna landet.
3. Lämnar inte landet - Migrationsverket lämnar över ärendet till polisen.
4. Polisen efterlyser personen och ska ju hitta personen så denne kan utvisas.
5. Ovanstående har polisen väldigt lite resurser till och har väldigt svårt att genomföra.
Rakhmat Akilov blev nekad uppehållstillstånd. Han lämnar inte landet inom fyra veckor. Han blir efterlyst av polisen men blir, som många med honom, inte hittad och stannar således i Sverige.
Han är alltså inte kvar i Sverige för att vi gjort det kalkylerade beslutet att han inte går att utvisa. Han är kvar i Sverige för att han hållit sig undan polis och polis inte haft möjligheter att hitta honom. Det menar jag är problemet. Vi får en okontrollerad invandring om de beslut som fattas inte efterföljs. Jag är inte ensam om att se detta som ett problem, och mig veterligen är det inte bara uzbeker som stannar illegalt, utan även individer från andra länder.
När man då säger "jamen han hade ändå inte kunnat skickas tillbaka" så tycker jag att man liksom missar problemet lite. Vi har inte fattat beslutet att han ska vara kvar, vi har bara inte haft resurser att ens veta var han befinner sig. Som med en hel del andra som stannar kvar illegalt efter avslag.
Men då måste det ju finnas en bättre rutin för det än att personen ska efterlysas men att det i praktiken inte innebär någonting?Så, den (lilla) skara som inte går att verkställa kommer man inte åt på så många vis. Ibland går det, ibland inte.
Men då måste det ju finnas en bättre rutin för det än att personen ska efterlysas men att det i praktiken inte innebär någonting?
Det är liksom det som är min poäng. Att han kanske inte hade kunnat utvisas har jag fattat - för länge sen.
Jag förstår hur du menar. Men det kan - tyvärr - ändå vara så att han inte går att verkställa. Eftersom han avvikit kan man anta att han inte tänkte åka hem och inte tänker medverka till att åka hem. Dvs att han måste verkställas med tvång. Vilket inte är särskilt lätt mot just Uzbekistan.
Således kan han ha ett utvisningsbeslut men inte vara tekniskt verkställbar. Naturligtvis kan man lägga massor med resurser ändå för att hitta honom, och se om han ändrar inställning efter att ha suttit i förvar ett tag. Mot det ska ställas dels kostnaden och dels att det då ta upp en plats där man kunnat ha någon som faktiskt går att verkställa. Då alldeles förutom att polisen saknar resurser för att försöka hitta alla de som är avvikna. Förr eller senare brukar de dock påträffas av polis, och just nu tar polisen det mesta i förvar. (Vilket skapar implikationer och kan leda till att någon annan släpps ur förvar för att ge plats - och att den personen avviker. Men det är en annan diskussion)
Det som är svårt att förstå men viktigt är att dessvärre kan inte alla som har ett beslut om utvisning eller avvisning, eller i domstol är dömd till utvisning faktiskt verkställas. Och det alldeles oavsett om vi har varenda en i förvar.
För att kunna verkställa någon krävs något förenklat och i normalfallet:
Ett lagakraftvunnet beslut eller dito dom om utvisning/avvisning
En identitet som kan bekräftas på något vis (med pass, med fingeravtrycksträff via Interpol, med uppgifter från hemlandets register, med någon annan form av id-handlingar etc)
En accept från mottagarlandet.
En resehandling
Om något av det inte finns kan personen i normalfallet inte verkställas (ibland åker polisen på förhandlingsresor. Det är dyrt som fan och ungefär som lotto). Är det handlingar som styrker identitet som saknas kan hemlandet eller ambassaden ibland vara behjälpliga även om personen inte är sugen på att medverka. I andra fall är det kört. Finns ingen accept från mottagarlandet är det tvärkört. Osv.
Det finns och kommer alltid finnas ett antal personer som man inte kan verkställa. Det kommer inte att ändras med ändrade regler för invandring. Dels kommer människor in illegalt ändå, dels kommer inte alla som
reglerat släpps in få stanna. Nu ges dessutom tillfälliga uppehållstillstånd. När de går ut görs en ny prövning och många av de kommer då få ett negativt beslut.
Det finns tyvärr gott om personer som helt saknar handlingar och uppger falsk identitet och inte medverkar alls till någonting. Och förutom skicka fingeravtryck till Interpol och tänkbara länder personen kan vara medborgare i kan man egentligen bara hoppas att personen själv ska få nog och vilja åka. Endera för det inte var så roligt leva i ett skuggsamhälle och tvingas försörja sig på allmosor/tiggeri/brott, eller för att de hellre återvänder än sitter i förvar. Men är de inte dömda till utvisning och inte kommer på andra tankar om förvar så är det bara att släppa ut dem efter ett år (som kostat skattebetalarna ett par miljoner) och tja, se sig besegrad.
Om det finns identitet etc men mottagarlandet inte accepterar att ta emot personen om den kommer med tvång kan man även där bara vänta. Och hoppas personen ändrar sig och vill åka. Man kan prova förvar, men efter ett år så..
Så, den (lilla) skara som inte går att verkställa kommer man inte åt på så många vis. Ibland går det, ibland inte.
Den fortfarande lilla men ändock större skara som avvikit är en fråga hur mycket resurser man ska lägga på. Särskilt som en del av dem kan ha lämnat landet. Det görs en hel del inre kontroller, man gör arbetsplatskontroller samt att en hel del fastnar i vanliga trafikkontroller. Att mer systematiskt börja jaga dem som inte har rätt att vara här har försökts, projektet hette REVA och var fruktansvärt kritiserat. Jag kan personligen inte se hur man på ett kostnadseffektivt och vettigt sätt ska kunna eftersöka de som är avvikna på så mycket andra sätt än de som sker.
Och när det handlar om en person man (polisen) vet att personen inte går att verkställa - då anser jag det är än mindre motiverat att lägga en massa insatser på att hitta personen. Då är det bättre att vänta tills läget är annorlunda och det tex går att verkställa.
Då kanske det beror på anledningen till besöket.
Vi som väktare blir väldigt ansatta vid tex utryckning i området.
Tom har de lurat in väktarbil in och sedan täppt till flyktvägar...
Polisen går inte in.
@Alexandra_W Du menar att alla uzbeker som inte vill åka hem ska få stanna i Sverige? Och leva illegalt utanför samhället? Tycker du att det är en bra lösning?
Anledningen till att rutinerna bör ändras är väl för att de inte är nåt annat än ord på nåt papper. Spela roll om personen är efterlyst - polisen ska ändå inte leta efter hen. Spela roll om personen ska utvisas - vill personen inte ska hen utan vidare få stanna i Sverige och leva utanför samhället.
Om alla uzbeker som motsätter sig utvisning ska få leva i Sverige - efterlys dem inte då. Utvisa inte uzbeker. Låt allihopa stanna. Varför tvinga in folk i kriminalitet om det är en omöjlig ekvation?
Om vi inte vill automatiskt låta alla uzbeker stanna så ja, då är väl förvar enda lösningen tills dess att de kan utvisas.
Och återigen: Alla illegala invandrare i Sverige är inte uzbeker. Det är inte bara uzbeker som går under jorden. Oavsett nationalitet har polisen få om ens några resurser för att hitta dem.
Nehej, så de gånger jag har sett polisbilar cirkulera i dessa områden så har jag sett i syne?
@Alexandra_W Du menar att alla uzbeker som inte vill åka hem ska få stanna i Sverige? Och leva illegalt utanför samhället? Tycker du att det är en bra lösning?
Anledningen till att rutinerna bör ändras är väl för att de inte är nåt annat än ord på nåt papper. Spela roll om personen är efterlyst - polisen ska ändå inte leta efter hen. Spela roll om personen ska utvisas - vill personen inte ska hen utan vidare få stanna i Sverige och leva utanför samhället.
Om alla uzbeker som motsätter sig utvisning ska få leva i Sverige - efterlys dem inte då. Utvisa inte uzbeker. Låt allihopa stanna. Varför tvinga in folk i kriminalitet om det är en omöjlig ekvation?
Men snälla, Muppen berättar om sitt arbete och hur man kan bli bemött där.
Jag tycker att hon skriver på ett sätt som om poliser inte vågar sig till de områdena och med en ton som förstäker myter av att man inte kan vistas i de områdena. Jag har otrolgit svårt att förlika mig med det
på dig själv
Men det är ju hennes upplevelse, bara för den inte stämmer överens med din betyder inte det att hon har fel.
Jag tycker att hon har fel. För en vanlig människa är det inte det minsta farligt att vistas i någon av Järvaförorterna.Men det är ju hennes upplevelse, bara för den inte stämmer överens med din betyder inte det att hon har fel.
Eller så kan man lyssna på polisen själv, om man inte är konspiratoriskt lagd.