Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du tror inte att han är oerhört stressad och chockad själv efter en sån här sak och snurrar in sig? Utgången blev inte som tänkt, "för få" dog och skadades för att vara en lyckad aktion, han blev inte martyr utan fängslad, vi har inte rest oss i hat mot muslimer utan alla hjälper varandra, stöttar, gråter och tröstar.

Men @Sporthorse talar väl om hans asylsökan och inte om Dådet? Eller så har jag fattat helt fel...

Nu får HUH lite "fin reklam" på SVTs nyhetssida också. Med bild på hunden och meddelande från HUH. Och så i förbifarten nämns att ägaren med familj vill bli lämnade ifred... :banghead:
:banghead:
Snart lägger väl VG ut det tillsammans med bilden på hunden efter attacken.

Förövrigt, nån som vet vem den puckade SVT-reportern var som precis efter dådet tjatade så på polisen och stack fram micken när poliserna försökte prata med varandra och var allmänt störig?

Förövrigt, nån som vet vem den puckade SVT-reportern var som precis efter dådet tjatade så på polisen och stack fram micken när poliserna försökte prata med varandra och var allmänt störig?

Ingen aning men hon var en bidragande orsak till att jag bytte till 4:an. Maken till puckad människa får man leta efter. Det var ju så kort efter dådet, dvs hade det funnits en rejäl bomb som smällt hade hon dött eller blivit skadad. Att dessutom störa polisen i ett sådant läge är så idiotiskt att jag blir arg bara av att tänka på det.

Jag blev GALEN på henne. Var också tvungen att byta till tv4 med anledning av henne.

Men, precis såna är folk vid en avspärrning.
Går under, vägrar respektera att man satt upp ett band av en anledning och ifrågasätter varför man spärrat av. "ja men jag booor här". Så säger man att det brinner, och att ingen får gå förbi. "Ja, men jag går förbi snabbt bara, för jag bor här"

Gaah!

Det känns ändå ganska konstigt. Inte fullt normalt att söka asyl på dom grunderna. Jag undrar lite vad det var för demonstration han deltog i?

Jag tror inte man kan säga att det finns något sådant som "normala grunder" att söka asyl på.

Det enda gemensamma är att personerna drömmer om/önskar ett nytt liv i Sverige. Skälen som anges och huruvida de är sanna, fullständiga eller relevanta är högst skiftande - och oftast är det omöjligt veta säkert. Jag tog emot en ansökan härförleden som gick ut på att hen var skyldig pengar i hemlandet och inte kunde betala och skulle få problem av det. Den innan det var att personen hade ett fängelsestraff för ett begånget brott att vänta i hemlandet. En annan gick ut på att personen inte hade någon framtid i hemlandet utan skulle bli hemlös, utan inkomst och utan arbete.

Sen kan man fundera en stund på hur många som ens förstår vad "asylskäl" och frågan "har du angett samtliga asylskäl" betyder.

Vill man ha fler faktorer att väga in kan vissa saker vata extremt känsligt att tala om via en landsman (tolk). Rädslan att det ska komma fram ska inte bortses från.

Jag vet själv inte om jag skulle vara så pigg på att för ett främmande lands myndighet berätta om personliga, känsliga skäl som om de kommer ut skulle ge mig än mer problem i hemlandet. Allrahelst inte om jag samtidigt har den felaktiga uppfattningen att det jag HAR sagt borde räcka för asyl.

Så jag ser inte alls vad hans asylskäl har med det som hänt att göra?

@mandalaki Ja, så kan det ju vara. Men oavsett så kan det ju inte funka så att uzbekerna som ska utvisas får försvinna och sen fortsätta leva i Sverige men illegalt. Oavsett är ju rutinerna fel tänker jag.

Om uzbeker inte kan utvisas kan man ju inte fatta beslut om utvisning men sen inte fullfölja. Nåt är ju väldigt snett liksom.

@mandalaki Ja, så kan det ju vara. Men oavsett så kan det ju inte funka så att uzbekerna som ska utvisas får försvinna och sen fortsätta leva i Sverige men illegalt. Oavsett är ju rutinerna fel tänker jag.

Om uzbeker inte kan utvisas kan man ju inte fatta beslut om utvisning men sen inte fullfölja. Nåt är ju väldigt snett liksom.

Det är stor skillnad på om personen reser frivilligt. Det är utvisa med tvång som är problematiskt.

Naturligtvis får uzvekistanska medborgare åka hem. Att ta emot samma medborgare när denne kommer med polis och tvång ser myndigheterna annorlunda ut.

Ofta är det skillnad att skaffa resehandlingar med. Om en person själv ansöker så går det oftast bra. När de vägrar det och svensk myndighet ska få ut resehandlingar är det stor skillnad.

Det är stor skillnad mellan länder med. Samt att läget i ett land kan förändras. Men i normalfallet när beslut om utvisning tas får personen en tidsfrist att själv lämna landet. Först efter den fristen är personen illegalt i landet.

@Alexandra_W Vad jag menar är att man inte kan säga "han hade ändå inte kunnat bli utvisad" som om det innebär att det är rimligt att han var på fri fot (så att säga) i Sverige.

Så tack för infon men det är inte riktigt ett svar på vad jag skrivit.

@cirkus
Just Rinkeby känner jag inte till men de har gått ut med varningar på jobbet angående vårt kontor i Kista att kollegor blivit rånade.

Va?
Jag har jobbat i Kista i typ 20 år och INGEN kollega har råkat ut för något sånt.

Jag tycker det är helt hysteriskt att gå ut med såna varningar - det blir ju precis den effekten att folk som inte rör sig i områdena tror att det är nån sorts zon där man inte kan röra sig.

Nästan alla som är så oroade över att det finns ställen man inte kan gå till är såna som bor långt därifrån - det blir så jäkla galet.

Ingen aning, några måste det väl finnas? Eller ska de inte få jobba med sånt? :meh:

Varför sur min?
Självklart får alla som är lämpade och utbildade advokater jobba med det, oavsett religion.
Dock tror jag inte att religiös tillhörighet registreras när man utbildar sig så jag tänker mest att det är förhoppningsfullt av den tilltalade att tro att man enkelt kan skaka fram en sunnimuslimsk advokat/försvarare.
Det vanligaste torde vara att advokatens eventuella religiositet är en icke-fråga i Sverige.

Varför sur min?
Självklart får alla som är lämpade och utbildade advokater jobba med det, oavsett religion.
Dock tror jag inte att religiös tillhörighet registreras när man utbildar sig så jag tänker mest att det är förhoppningsfullt av den tilltalade att tro att man enkelt kan skaka fram en sunnimuslimsk advokat/försvarare.
Det vanligaste torde vara att advokatens eventuella religiositet är en icke-fråga i Sverige.

Han blev ju nekad.
Men hade han fått som han ville hade de säkert kunna få tag i någon. Troligen någon som säger ''Jag är sunni'' och lär inte finnas dokumenterat som du tänker.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Kids edition - del 4
  • Säng
  • Vad gör vi? Del CCV