Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det stora Twitterkontot WeRateDogs med 1,69 miljoner följare postade just bild på hunden, personen som startade "minnesplatsens" text och två bilder på "minnesplatsen". Varpå flera som svar postade andra bilder de "hittat" av hunden.
Det kommer aldrig gå att stoppa.

Fast jag har sett flera som delar tidningsartiklarna om Spotifychefen och den belgiska turisten också. Men där har tidningarna skrivit ut att de har tillstånd att pubba bild, namn och uttalanden.
Att man sprider den fina bilden på hunden när den levde ser jag inget fel i om det vore okej med ägaren. Trodde det var den vi pratade om?

Men nu var ju inte ens det okej med ägaren om jag fattat rätt och då blir jag arg på organisationen som bara gjorde ett sånt inlägg utan att fråga.

Nej precis, ägarna hade inte gett någon tillåtelse och få verkar ha funderat på om det var ok innan de delade. Eftersom det inte stod att man hade ägarens tillåtelse att publicera blev iaf jag misstänksam.

Med det menar du att det är helt säkert för dessa att arbeta i Järva - eller hur ska man tolka ditt inlägg?

Jag var i området i somras när de byggde om tågbanan och man tvingades byta där för resa norrut. Det kändes tryggt.

Jag har dock en gammal stallkompis som är polis. De ville inte gärna jobba där och hade ett vidrigt, rasistiskt namn på stället. Precis som de kallade Bro för Mordor och man inte ville jobba där iom alla pundare och dårar som tydligen finns där.
Det var också ett område i Sollentuna eller Upplands Väsby som de inte ville jobba på. Jag vet att min bekanta blev hotad till livet och förföljd även när hon var civil och vistades i det området iom att hon bodde där utöver var stationerad där.

Min pappa bor i Ulriksdal. Det har spridit sig skit dit också. Så de snor bilar, gör inbrott och slår ner folk. Min pappa blev nedslagen för ett halvår sen. De funderar på att flytta pga hur det blivit där, trots fin lägenhet och bra närhet till annat för dem.
Jag hade aldrig velat bo där. Hade inte riktigt känt mig trygg att gå ut med hunden på kvällen faktiskt. Och jag är rätt obrydd.

Det är därför många potentiella bombmän gör av med sig själva utan vidare skador. Det är svårt och riskfyllt. På TV ser det ofta lätt ut.

Illustrerat perfekt i filmen "The Kingdom" som fö också är en jäkligt bra film med terroristtema precis som "The Siege". Den ger också en väldigt nyanserad bild av saudier, dvs visar att alla där är inte galna fundamentalister utan rätt vanliga, hyggliga människor.

Nej precis, ägarna hade inte gett någon tillåtelse och få verkar ha funderat på om det var ok innan de delade. Eftersom det inte stod att man hade ägarens tillåtelse att publicera blev iaf jag misstänksam.
Fan vad tråkigt för ägarna och riktigt dålig stil. :(

Visst är det f.ö. ganska osmakligt av en random person att på den exakta platsen för dödsfallet skapa en "minnesplats" för en okänd persons hund? För att sedan sprida detta på sociala medier dessutom. Vill personen ha hyllningar eller vad? Det känns så sjukt obehagligt alltihop.
Jag hade absolut inget emot att man ville lägga nåt i det allmäna blomhavet till hunden men att bestämma att "på den här hemska platsen ska vi minsann specifikt sörja hunden" är faktiskt... sunkigt.
Jag hade tyckt att det var jättejobbigt om det gällde min hund, men vet ju inte hur ägaren reagerat på den grejen.

Med det menar du att det är helt säkert för dessa att arbeta i Järva - eller hur ska man tolka ditt inlägg?
Men snälla Zoya, har jag skrivit det? Det är väl bara att läsa rakt upp och ned vad jag skrivit?

dobbis skrev att polisen vill inte vara i rinkeby-tensta. Jag svarar att jag känner poliser som jobbar nästan dagligen i rinkeby och som visst "vill" vara där. Min uppfattning i kontakt med polisen är inte att man släppt Rinkeby eftersom ingen vill sätta foten där. Däremot har jag sagt noll och ingenting om säkerheten. Så nästa gång: tolka inte, läs bara. Jag har liksom inte tid att sitta och argumentera emot saker jag inte ens skrivit.

Fan vad tråkigt för ägarna och riktigt dålig stil. :(

Visst är det f.ö. ganska osmakligt av en random person att på den exakta platsen för dödsfallet skapa en "minnesplats" för en okänd persons hund? För att sedan sprida detta på sociala medier dessutom. Vill personen ha hyllningar eller vad? Det känns så sjukt obehagligt alltihop.
Jag hade absolut inget emot att man ville lägga nåt i det allmäna blomhavet till hunden men att bestämma att "på den här hemska platsen ska vi minsann specifikt sörja hunden" är faktiskt... sunkigt.
Jag hade tyckt att det var jättejobbigt om det gällde min hund, men vet ju inte hur ägaren reagerat på den grejen.

Hade de varit min hund hade jag uppskattat det.
Tycker det är väldigt fint gjort, men alla är vi olika.
Känner en familj som miste en familjemedlem i en trafikolycka, på årsdagen åker de till just den platsen och lägger blommor och tänder ljus.

Även om man inte är rädd för egen del kan man ju tycka att det är en tråkig utveckling. Sverige håller på att bli som USA med områden som man helst inte besöker.

Fast nu är du inne på något helt annat än terrordåd.

Hela Sverige var ett område man inte gärna besökte för 50 år sedan. Det har blivit mycket. mycket bättre sedan dess.

Om man var mörkhyad. Rasismen flödade.

Hade de varit min hund hade jag uppskattat det.
Tycker det är väldigt fint gjort, men alla är vi olika.
Känner en familj som miste en familjemedlem i en trafikolycka, på årsdagen åker de till just den platsen och lägger blommor och tänder ljus.
Ja men om man själv startar nåt är det ju en annan sak. Finns många sådana platser. Men ägarna till den här hunden var ju inte de som startade det och kanske inte alls vill bli påminda om den exakta platsen osv. Man får väl i så fall kolla med familjen först? Det var ju inte ens en vän till familjen som började utan nån total främling som la ner sin egen hunds halsband och postade nån grej på facebook för att visa hur jävla bra han är eller nåt.

Men snälla Zoya, har jag skrivit det? Det är väl bara att läsa rakt upp och ned vad jag skrivit?

dobbis skrev att polisen vill inte vara i rinkeby-tensta. Jag svarar att jag känner poliser som jobbar nästan dagligen i rinkeby och som visst "vill" vara där. Min uppfattning i kontakt med polisen är inte att man släppt Rinkeby eftersom ingen vill sätta foten där. Däremot har jag sagt noll och ingenting om säkerheten. Så nästa gång: tolka inte, läs bara. Jag har liksom inte tid att sitta och argumentera emot saker jag inte ens skrivit.

Du behöver inte "snälla" mig på något sätt. Jag frågade eftersom jag inte förstod. Du skrev inte alls att de "visst ville vara där" utan din mening slutade efter orden att du känner poliser som jobbar där. Det gick inte att tolka vad du menade - om du menade att eftersom du känner flera som jobbar där så är det tryggt eller tvärtom. Därför frågade jag. Avsluta meningen nästa gång om följdfrågor är jobbigt.

Men jag antar då att jag känner den andra delen av poliskåren då - de som helst inte alls vill vara där och som faktiskt känner obehag när de får skarpt läge i de områdena. Jag känner en ambulanssjuksköterska som säger att hon får ångest när de måste åka in i järvaområdet - trots att de numera allt som oftast får poliseskort. Min egen sambo, som jobbar inom en annan blåljusmyndighet, säger att de aldrig åker till järvaområdet utan att ha väst på sig och dessutom eskorteras de alltid av piketen. Detta behövs inte i något annat område. Inte ens i typ Norsborg och de områdena som även det är ett jäkla ghetto.

Själv jobbade jag för några år sedan i Rinkeby. Dagen efter jag börjat där fick min kollega backspeglarna stulna på sin bil och några veckor senare hade någon lossat hjulbultarna på en annan kollegas bil. De hade väl blivit störda så de hann inte få av hjulen. Tur för kollegan.
Ett tag bedrev polisen spaning via ett av våra rum eftersom det från vårt fönster var fri insyn till en lägenhet mitt över där det bedrevs olagligheter.
En gång blev vi inlåsta i huset i ett par timmar eftersom polisen gjorde ett tillslag mot en bil vid vår utgång och det viftades med vapen både från polisens sida och den "andra" sidan.
Märk nu väl att jag endast jobbade där i fyra månader.

Så nej, järva området är inte särskilt tryggt för någon och jag tycker synd om alla de vanliga människor som tvingas leva där.

Ja men om man själv startar nåt är det ju en annan sak. Finns många sådana platser. Men ägarna till den här hunden var ju inte de som startade det och kanske inte alls vill bli påminda om den exakta platsen osv. Man får väl i så fall kolla med familjen först? Det var ju inte ens en vän till familjen som började utan nån total främling som la ner sin egen hunds halsband och postade nån grej på facebook för att visa hur jävla bra han är eller nåt.

Eller så ville han uppmärksamma hunden eftersom den inte fått någon uppmärksamhet i media?
Att de inte vill att hundens bild och namn delas är inte samma sak som att de inte vill att hunden hedras?

Vill någon diskutera Rakhmat Akilov med mig? Jag läser nämligen den här artikeln och börjar undra om han lider av vanföreställningar? Hans berättelser låter minst sagt dramatiska och märkliga. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a...sverige--uppgav-att-han-jagades-for-terrorism
Kan en terrorist vara annat än psykiskt sjuk? Vad tror ni? Breivik dömdes väl till fängelse trots att han först ansågs psykiskt sjuk,
Jag tyckte inte berättelsen lät så konstig?

Jag tyckte inte berättelsen lät så konstig?
Att han ansågs vara terrorist redan i Uzbekistan, det tror jag absolut på, men läser du vidare så står det
”Hans berättelse är bitvis osannolik”
”Han har nämligen lämnat motstridiga uppgifter och hans berättelse är bitvis osannolik samt har trappats upp under utredningens gång”, skriver Migrationsdomstolen. "
  • I kontakt med Migrationsverket hade Akilov uppgett olika namn- och födelseuppgifter.
  • Han påstod att tiden i fängelset varade i både 14 och 20 dagar innan han slutligen stannade vid att det rörde sig om nio dagar.
  • Om påståendet att han vid den muntliga förhandlingen lyfte fram att han var terroristanklagad skriver Migrationsdomstolen i domen: ”Detta togs upp av honom tidigare endast som en parentes”.
  • Han uppgav olika uppgifter om familjens personliga förhållanden. Vid ett tillfälle hävdade han att familjen var medelklass, en annan gång att familjen var rik.
  • Han gav motstridiga uppgifter om demonstrationen som ska ha föranlett gripandet samt hur gripandet gick till.
  • Domstolen var även skeptisk till berättelsen om flykten till Sverige.

Vill någon diskutera Rakhmat Akilov med mig? Jag läser nämligen den här artikeln och börjar undra om han lider av vanföreställningar? Hans berättelser låter minst sagt dramatiska och märkliga. http://www.aftonbladet.se/nyheter/a...sverige--uppgav-att-han-jagades-for-terrorism
Kan en terrorist vara annat än psykiskt sjuk? Vad tror ni? Breivik dömdes väl till fängelse trots att han först ansågs psykiskt sjuk,

Fast vanföreställningar är inget ovanligt inom religionen - oavsett vilken. Hamnar man mer extremt, blir de mer extrema.

Ja, jag tror att en terrorist kan vara långt från psykiskt sjuk.

Tänk om han ändå fick en sunnimuslimsk försvarare som sa at honom att han var galen istället för att hålla med honom(som det låter på honom att han tror skulle ske):laugh:

Eller så ville han uppmärksamma hunden eftersom den inte fått någon uppmärksamhet i media?
Att de inte vill att hundens bild och namn delas är inte samma sak som att de inte vill att hunden hedras?
Man kan lägga grejerna i blomhavet i så fall, tycker jag. Inte leta upp platsen för blodbadet.
Men visst, folk verkar ju tycka att det är jättevettigt eftersom de kommit och gjort det större och skriver vilken hjälte personen är.
Personligen tycker jag fortfarande att det är sjukt osmakligt. Speciellt när tidningar som expressen postar hans story utan att skriva nåt om ägarna och där hälften av bilderna är av hans egna hundar.

Nej usch, han känns bara som nån som vill vara i rampljuset.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈