Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Inte blåst faran över, men att aspekter av reaktionerna hade sett annorlunda ut. (Inte bara de nuvarande utbrotten av "kasta ut dem" och liknande.)

De hade säkert sett annorlunda ut eftersom kontexten hade varit annorlunda om det t.ex. hade varit ett så kallat vansinnesdåd. Men det hade säkerligen blivit ett stort massmedialt pådrag och efterföljande diskussion av vad som gick fel precis som det blev t.ex. när en psykiskt sjuk man mejade ner ett stort antal människor på Västerlånggatan i Stockholm 2003 (vilket också olyckligtvis ledde till en mycket långrandig debatt om psykiskt sjuka människors farlighet).

Att polisen agerade som de gjorde och att media rapporterade som de gjorde är nog inte konstigare än att modus redan från början talade för att detta är ett terrordåd, snarare än att man har utgått från det på grund av mannens etnicitet. Jag lyssnade på radio i bilen från bara några minuter efter att det hade hänt (fick sms från sambon som var inne i stan) och ett par timmar framåt och inte en enda gång så omnämndes etnicitet som en relevant faktor för att tolka eller förklara det som hade hänt.

Sedan hade man så klart kunnat föra ett kontrafaktiskt resonemang kring hur samhället hade reagerat om det hade visat sig att mannen i fredagens dåd hade varit en vit 50-årig man som i Västerlånggatans fall som senare skulle visa sig vara psykiskt sjuk. Sannolikt hade diskussionen då blivit en annan. Men nu talar väl inget att det förhåller sig på det sättet. Istället stärker gärningsmannens kontakter och egna uttalanden att det rör sig om ett terrordåd och då förs diskussionen ganska naturligt kring det.

Exempelvis Mattias Flink ansågs ju som ansvarig för ihjälskjutningarna och dömdes till fängelse trots att han hade en kraftig psykotisk episod under förloppet som verkar ha varit alkoholutlöst (till viss del iaf) eftersom han "visste" att han fick problem när han drack.
I fallet Mattias Flink gick rätten i princip bredvid eller utanför lagen. Han borde ha dömts för sina brott, som skedde, och sedan fått fängelseförbud eftersom han var allvarligt psykiskt störd vid brottstillfället. Hade han då fått rättspsykiatrisk tvångsvård, så hade han ju kunnat friskförklaras omgående och då gå hem igen. Det i sin tur strider helt enkelt så mycket mot varje rimlig rättskänsla att han då inte fick fängelseförbud ändå - mot eller bredvid lagen - och alltså hamnade i fängelse. Hans fall är alltså ett exempel på en sorts lucka i lagen och ett sätt att täppa igen luckan.

...vad som gick fel precis som det blev t.ex. när en psykiskt sjuk man mejade ner ett stort antal människor på Västerlånggatan i Stockholm 2003...

Sedan hade man så klart kunnat föra ett kontrafaktiskt resonemang kring hur samhället hade reagerat om det hade visat sig att mannen i fredagens dåd hade varit en vit 50-årig man som i Västerlånggatans fall som senare skulle visa sig vara psykiskt sjuk. Sannolikt hade diskussionen då blivit en annan.
50-åringen var från Iran.
http://www.expressen.se/nyheter/nagon-annan-styrde-bilen-med-fjarrkontroll/

Kannibalen i Ryssland (som hittade sina offer, unga pojkar p tågstationer o som ansetts dödat över 50 pojkar) blev under rättegången erbjuden psykiatrisk vård om han erkände o ledde utredarna till var de kunde hitta kvarlevorna efter pojkarna. Han erkände o var definitivt psykiskt sjuk, han avrättades.
Jag hittar inte det när jag googlar, alla ryska kannibaler jag hittar har blivit dömda till livstid, både där offren varit kvinnor och småflickor och där offren varit alkoholister och uteliggare. Andrej Tjikatilo avrättades senare med nackskott i fängelset två år efter fällande dom, han blev sexuellt upphetsad av att mörda och erkände 56 mord på kvinnor och flickor.

Jag hittar inte det när jag googlar, alla ryska kannibaler jag hittar har blivit dömda till livstid, både där offren varit kvinnor och småflickor och där offren varit alkoholister och uteliggare. Andrej Tjikatilo avrättades senare med nackskott i fängelset två år efter fällande dom, han blev sexuellt upphetsad av att mörda och erkände 56 mord på kvinnor och flickor.
Tycker mig känna igen namnet. Det jag ville påvisa är att det inte är en korrekt bild att påstå att det i andra länder inte döms människor som är psykiskt sjuka.

I fallet Mattias Flink gick rätten i princip bredvid eller utanför lagen. Han borde ha dömts för sina brott, som skedde, och sedan fått fängelseförbud eftersom han var allvarligt psykiskt störd vid brottstillfället. Hade han då fått rättspsykiatrisk tvångsvård, så hade han ju kunnat friskförklaras omgående och då gå hem igen. Det i sin tur strider helt enkelt så mycket mot varje rimlig rättskänsla att han då inte fick fängelseförbud ändå - mot eller bredvid lagen - och alltså hamnade i fängelse. Hans fall är alltså ett exempel på en sorts lucka i lagen och ett sätt att täppa igen luckan.
Håller helt med dig. Rent medicinskt var han väl mer eller mindre fri från sin allvarliga psykiska störning när han vaknade efter narkosen. Motiverandet till att han trots att han var allvarligt psykiskt störd under brottet skulle kunna dömas till fängelse ansågs vara att han visste att han kunde bli psykotisk under påverkan. Som jag förstått det hela från när jag läste på för ett par år sedan. Sedan att det till och med var utanför den juridiska gråzonen är ytterligare en aspekt men fallet har ju trots allt lett till ändrad rättspraxis. Om den misstänkte terroristen hade en psykotisk episod pga knark så blir det fängelse

Håller helt med dig. Rent medicinskt var han väl mer eller mindre fri från sin allvarliga psykiska störning när han vaknade efter narkosen. Motiverandet till att han trots att han var allvarligt psykiskt störd under brottet skulle kunna dömas till fängelse ansågs vara att han visste att han kunde bli psykotisk under påverkan. Som jag förstått det hela från när jag läste på för ett par år sedan. Sedan att det till och med var utanför den juridiska gråzonen är ytterligare en aspekt men fallet har ju trots allt lett till ändrad rättspraxis. Om den misstänkte terroristen hade en psykotisk episod pga knark så blir det fängelse
Och den motiveringen var ju lite utanför lagen, så att säga. Men självklart tycker jag att det var väldigt rimligt att göra som man gjorde i det fallet. Jag ser inget bättre alternativ i den situationen. Men det är ju lite intressant med de här fallen där lagen inte riktigt "funkar".

@Petruska jag kikade runt lite och man verkar döma människor till psykiatrisk vård även i andra länder. Det tydligaste exemplet var England, där en man som ansågs vara dement dömdes (sentenced) för dråp till sex års vård på psyksjukhus (med ev överflyttning till fängelse om hans tillstånd förbättrades men det är förmodligen en standardformulering, demens är ju progressiv).

https://www.theguardian.com/uk-news...-six-years-in-psychiatric-hospital-alzheimers

Vad gäller juridik vs moral, jag får be om ursäkt för att jag inte går vidare på det spåret, jag ser vilken dimension du resonerar i men den är inte mitt fokus. Troligen, som jag skrev tidigare, för att jag just nu är mest intresserad av vad som konkret händer i det aktuella fallet. Och ja, jag förstår att ditt resonemang säkert även avser det aktuella fallet men som sagt, den dimensionen är inte mitt fokus.
Fortsätter man med semantiken, så kan det väl sägas vara någon skillnad mellan att dömas till vård och att dömas för ett brott - också i det fall som brottet är anledningen eller utlösande faktor till att man döms till vård.

Det där med att Sverige gör på ett för rimliga rättsstater tämligen unikt vis, är inget jag har tänkt ut eller så. Självklart har jag ingen koll alls på hur andra länder faktiskt gör. De gör väl troligen också lite olika, men enligt mycket samstämmig uppgift inte på det svenska viset.

Fortsätter man med semantiken, så kan det väl sägas vara någon skillnad mellan att dömas till vård och att dömas för ett brott - också i det fall som brottet är anledningen eller utlösande faktor till att man döms till vård.

Men så kan man ju inte säga? Man döms för ett brott till antingen fängelse eller rättspsykiatrisk vård. Det är påföljden som varierar, inte om man döms eller inte.

Jag undrar hur mycket hotet om närstående utvisning påverkade hans beslut. Blev det en bitterhet över att inte få stanna? Tänkte han att han skulle omkomma i attentatet? Ett sätt att få stanna i Sverige? Våra fängelser kanske är bättre än hans tillvaro hemma.

Bomben kanske skulle detonerats någon annanstans men i kaoset fick han inte med sig väskan.

Nu cirkulerar namn och privata bilder på hunden i en rad grupper på Facebook i olika trådar. Varför sitter folk och snokar reda på sånt och sprider? :(
Ägarna har gått ut med att de INTE vill att några bilder sprids på deras familjemedlem och ber Admins ta bort dem och säger att de vill ha sin sorg ifred.

Jag orkar inte gå tillbaka här i tråden och kolla men om bilden el länk till bilden finns kvar i tråden men om, så borde den tas bort.

Jag undrar varför bilden öht togs från första början. Och varför hen valde att dela med sig av den. Nu gav det ägarna mer lidande.

Jag orkar inte gå tillbaka här i tråden och kolla men om bilden el länk till bilden finns kvar i tråden men om, så borde den tas bort.
Jag anmälde den men den togs inte bort.

Jag undrar också varför man fotar nåt sånt och varför vissa sprider dem. @tornblomma har du lust att förklara varför du valde att lägga ut den här?

Nu cirkulerar namn och privata bilder på hunden i en rad grupper på Facebook i olika trådar. Varför sitter folk och snokar reda på sånt och sprider? :(
Ägarna har gått ut med att de INTE vill att några bilder sprids på deras familjemedlem och ber Admins ta bort dem och säger att de vill ha sin sorg ifred.

Jag undrar varför bilden öht togs från första början. Och varför hen valde att dela med sig av den. Nu gav det ägarna mer lidande.
Hundstallet på Irland som hunden kommer från, har lagt ut bild (dock INTE på den döda hunden...) på hunden och även på högen av blommor, hundgodis etc som människor lagt på platsen. Där man också tackar hundens ägare för att hen givit den ett fint liv här i Sverige; den var alltså en Irländsk gatu(?)hund. Men det är alltså ett fint foto av hunden, inget groteskt. Även hundens namn finns med. Det finns på fb, på det Irländska hundstallets sida, och har delats en hel del på fb här i Sverige.

Hundstallet på Irland som hunden kommer från, har lagt ut bild (dock INTE på den döda hunden...) på hunden och även på högen av blommor, hundgodis etc som människor lagt på platsen. Där man också tackar hundens ägare för att hen givit den ett fint liv här i Sverige; den var alltså en Irländsk gatu(?)hund. Men det är alltså ett fint foto av hunden, inget groteskt. Även hundens namn finns med. Det finns på fb, på det Irländska hundstallets sida, och har delats en hel del på fb här i Sverige.

Såg också det, och just det lät det ju som hundens ägare var ok med att lägga ut eftersom det stod att familjen bad om att få vara ifred.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Random bildtråd med text V
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark