Då kanske den inte ens låg där?Nej, hörsägen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då kanske den inte ens låg där?Nej, hörsägen.
Jag menar att det för min del inte känns helt rimligt. Jag ser någon sorts skillnad mellan att vara terrorist av övertygelse och med vett och vilja å ena sidan, och att som ett symtom på svår sjukdom agera som terrorister agerar å den andra, ja. Den allvarligt psykiskt störde är inte moraliskt ansvarig för sina handlingar vilket för mig gör det till en contradiction in terms att personen skulle kunna utföra politiska handlingar. (Däremot givetvis handlingar som får politiska konsekvenser, men det är ju något annat.)Mem jag menade att han var terrorist oavsett psykstatus i mina ögon - alltså en annan syftning än den du läser.
I Sverige dömer man inte till fängelse om brottet begicks under allvarlig psykisk störning. Men vad som är sådan störning enligt lagens mening verkar ju ganska snävt, vilket är bra. Vansinnesmorden på Ikea ledde ju till livstidsfängelse, trots att försvaret hävdade psykisk störning och att mördaren lät mer eller mindre galen.
Fredagens terrorist verkar förmodligen galen i lagens mening. "Han kommer att sitta inlåst resten av sitt liv" sa en av poliserna i Agenda igår. Och det är ett märkligt uttalande med tanke på att han inte ens är häktad än. Jag kan bara tolka det som att han är så galen att han tveklöst måste ha varit det även i fredags och tveklöst kommer att dömas till vård.
Men menar du alltså att man inte är terrorist om man döms för terroristbrott till rättspsykiatrisk vård?
Och ja, allvarlig psykisk störning utesluter inte alls att vi dömer psykiskt sjuka. Det ska mycket till för att någon ska anses vara allvarligt psykiskt störd. (Och etnicitet tycks påverka bedömningen enligt forskning. Både Anckarsäter, Brax och Radovuc pekar på det om jag inte minns fel.)Mem jag menade att han var terrorist oavsett psykstatus i mina ögon - alltså en annan syftning än den du läser.
I Sverige dömer man inte till fängelse om brottet begicks under allvarlig psykisk störning. Men vad som är sådan störning enligt lagens mening verkar ju ganska snävt, vilket är bra. Vansinnesmorden på Ikea ledde ju till livstidsfängelse, trots att försvaret hävdade psykisk störning och att mördaren lät mer eller mindre galen.
Fredagens terrorist verkar förmodligen galen i lagens mening. "Han kommer att sitta inlåst resten av sitt liv" sa en av poliserna i Agenda igår. Och det är ett märkligt uttalande med tanke på att han inte ens är häktad än. Jag kan bara tolka det som att han är så galen att han tveklöst måste ha varit det även i fredags och tveklöst kommer att dömas till vård.
Men menar du alltså att man inte är terrorist om man döms för terroristbrott till rättspsykiatrisk vård?
Men alltså, döms. Läggs åtalen alltså bara ner i andra länder? Om en person ska få vård istället för fängelse måste det ju till ett domstolsbeslut på det?Jag menar att det för min del inte känns helt rimligt. Jag ser någon sorts skillnad mellan att vara terrorist av övertygelse och med vett och vilja å ena sidan, och att som ett symtom på svår sjukdom agera som terrorister agerar å den andra, ja. Den allvarligt psykiskt störde är inte moraliskt ansvarig för sina handlingar vilket för mig gör det till en contradiction in terms att personen skulle kunna utföra politiska handlingar. (Däremot givetvis handlingar som får politiska konsekvenser, men det är ju något annat.)
Sen är det i stort sett bara i Sverige som de allvarligt psykiskt störda brottslingarna öht döms. Och det är ifrågasatt att vi dömer dem. Det betyder ju att vi genom att döma håller någon ansvarig (för vad är det annars att döma någon) som samtidigt inte kan vara ansvarig.
I andra länder döms inte de som anses för psykiskt störda.
Jag frågade just den som sett den och den bekräftade att det var där den sett det.Då kanske den inte ens låg där?
Men du behöver inte rabbla namn som du redan vet att jag inte känner till.Och ja, allvarlig psykisk störning utesluter inte alls att vi dömer psykiskt sjuka. Det ska mycket till för att någon ska anses vara allvarligt psykiskt störd. (Och etnicitet tycks påverka bedömningen enligt forskning. Både Anckarsäter, Brax och Radovuc pekar på det om jag inte minns fel.)
Men då var det nog just en tabbe, som du säger.Jag frågade just den som sett den och den bekräftade att det var där den sett det.
Fortfarande hörsägen men hen har ingen anledning att hitta på och de insåg nog tabben rätt snabbt.
Det enda jag såg där igår var halsbandet, hundkexen och ljusen. Tyckte det var fint.Expressen hade hundbilden bland sina foton, såg den senast igår.
Typ. Personen döms inte för personen anses inte ha de mentala förutsättningar som krävs för att kunna dömas. Personen är pga psykisk status inte rättskapabel.Men alltså, döms. Läggs åtalen alltså bara ner i andra länder? Om en person ska få vård istället för fängelse måste det ju till ett domstolsbeslut på det?
För min del känns det du som tycker är orimligt rimligt. Jag ser det på samma sätt som lagen: alltså att själva gärningen definierar brottet, sedan är det påföljden - fängelse eller vård - som varierar beroende på psykstatus.
Ursäkta, jag hoppades att du kände igen dem. Jag pratar alltid om dem.Men du behöver inte rabbla namn som du redan vet att jag inte känner till.
Däremot känner jag väl till att etnicitet tycks påverka i alla delar i rättskedjan och det är förfärligt. Men jag vet inte hur man ska komma åt det.
Jag vet att jag såg bilden på någon tidningshemsida. Jag undrar om den inte länkades i nån hundgrupp på fb med.
Expressen hade hundbilden bland sina foton, såg den senast igår.
Såg också den i Expressen.
Det enda jag såg där igår var halsbandet, hundkexen och ljusen. Tyckte det var fint.
Då är det alltså ett domstolsbeslut bakom om vården? Isåfall nuddar det väl nästan semantik i mina ögon, om man kallar det "döms" eller inte.Typ. Personen döms inte för personen anses inte ha de mentala förutsättningar som krävs för att kunna dömas. Personen är pga psykisk status inte rättskapabel.
Givetvis utreds händelseförloppen. Man släpper det inte bara. Men ingen döms.
Personen får givetvis tvångsvård enligt det aktuella landets lagstiftning.
Du argumenterar alltså här för den svenska rättspositivistiska linjen. Men den är alltså i praktiken rätt unik för just Sverige.
Etniciteten i sig utgör inte riskökningen. Men stressorer som trauma etc vet vi ju kan utlösa latent liggande psykiska sjukdomar.Det ska mycket till för att någon ska anses vara allvarligt psykiskt störd. (Och etnicitet tycks påverka bedömningen enligt forskning. Både Anckarsäter, Brax och Radovuc pekar på det om jag inte minns fel.)
Läste det igår. Det förvånar mig att jag inte läst mer om det idag.Regeringen har utlyst en nationell tyst minut idag klockan 12.