Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Han är ju dömd för terrorbrott, då är han terrorist i mina ögon. Oavsett psykstatus. I hans fall är väl det politiska motivet klockrent oavsett om han var psykotisk eller inte. Han håller ju fast vid sin övertygelse även över tid.

Men jag är säkert bara för trött för att fatta vad du menar, är på väg i säng.
Grejen är väl att han inte är dömd oavsett psykstatus. Norge är väl ett av de många länder där han öht inte hade kunnat dömas om hans psykiska status hade varit tillräckligt illa däran. (Det är väl bara i Sverige man alls dömer allvarligt psykiskt störda brottslingar, vad jag har snappat upp. Det har väl med svensk rättspositivism och det där att göra.)

När han nu kunde dömas och anses veta vad han gör och förstå konsekvenserna av sina handlingar etc, så är han givetvis att betrakta som terrorist.

Ni som funderar över lastbilen - det var troligen en stundens ingivelse. Stöldbegärliga varor så som tobak och alkohol brukar alltid levereras oregelbundet just för att tjuvar inte ska kunna reka och planera. Mitt förra åkeri slarvade med det i somras och vips så var chauffören nedslagen och tobaken stulen vid leverans... Jag betvivlar att Spendrups logistik slarvar med det, det har de inte råd med!
Och ja, bilar snos sådär ofta, tyvärr. Av opportunister. Det råkade nuvarande transportfirma ut för för några månader sedan.
Vad var lastbilen lastad med då?? Varför går man omkring med en bomb??

Vad var lastbilen lastad med då?? Varför går man omkring med en bomb??
Lastbilen stals medan chauffören levererade till en restaurang. Så lasten bestod av bryggeriprodukter - öl, läsk osv. Stölden skedde direkt innan förövaren körde in på Drottninggatan.

Bomben tänkte han väl detonera. Jag gissar att syftet var att ta död på folk (och eventuellt sig själv) men att det här med lastbilen kom upp under gång.

Grejen är väl att han inte är dömd oavsett psykstatus. Norge är väl ett av de många länder där han öht inte hade kunnat dömas om hans psykiska status hade varit tillräckligt illa däran. (Det är väl bara i Sverige man alls dömer allvarligt psykiskt störda brottslingar, vad jag har snappat upp. Det har väl med svensk rättspositivism och det där att göra.)

När han nu kunde dömas och anses veta vad han gör och förstå konsekvenserna av sina handlingar etc, så är han givetvis att betrakta som terrorist.
Mem jag menade att han var terrorist oavsett psykstatus i mina ögon - alltså en annan syftning än den du läser.

I Sverige dömer man inte till fängelse om brottet begicks under allvarlig psykisk störning. Men vad som är sådan störning enligt lagens mening verkar ju ganska snävt, vilket är bra. Vansinnesmorden på Ikea ledde ju till livstidsfängelse, trots att försvaret hävdade psykisk störning och att mördaren lät mer eller mindre galen.

Fredagens terrorist verkar förmodligen galen i lagens mening. "Han kommer att sitta inlåst resten av sitt liv" sa en av poliserna i Agenda igår. Och det är ett märkligt uttalande med tanke på att han inte ens är häktad än. Jag kan bara tolka det som att han är så galen att han tveklöst måste ha varit det även i fredags och tveklöst kommer att dömas till vård.

Men menar du alltså att man inte är terrorist om man döms för terroristbrott till rättspsykiatrisk vård?

Ok så du är sprängare och användt dessa saker .
Varför skulle jag öht upplysa dig och andra om vad jag känner till om saken på ett ställe som det här? Varför skulle jag ens delge dig någonting om vi så hade varit på tu man hand? Mina praktiska och teoretiska kunskaper på området hör inte hit, jag ifrågasatte dock det rimliga i att spekulera i vad som var i hytten. Varför inte låta de som har det som jobb sköta den biten istället för att sprida en massa vilda spekulationer på sociala medier, vad har du för syfte med dina frågor? :cautious:

De enda inhemska medier som skulle kunna tänkas göra det brukar jag inte läsa :meh:
Fast då vet du ju inte om de kan tänkas göra det eller inte, då tror du ju bara det.

Jag kan inte se att något svenskt medium skulle använda bilden för att visa att här ligger en död hund. Det enda jag kan tänka mig är att bilden publicerades av misstag, att man inte såg vad det var.

Ingen svensk tidning skulle heller betala för en sådan bild.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Klösmöbel