Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hundstallet på Irland som hunden kommer från, har lagt ut bild (dock INTE på den döda hunden...) på hunden och även på högen av blommor, hundgodis etc som människor lagt på platsen. Där man också tackar hundens ägare för att hen givit den ett fint liv här i Sverige; den var alltså en Irländsk gatu(?)hund. Men det är alltså ett fint foto av hunden, inget groteskt. Även hundens namn finns med. Det finns på fb, på det Irländska hundstallets sida, och har delats en hel del på fb här i Sverige.
Japp. Det är det inlägget som ägaren nu vill ha bort tydligen. De ville inte att någon bild el namn skulle läggas ut på sin hund.

Jag har sett flera på fb som skrivit "Sverige är inte säkert längre!". Fattar inte, okej om man var i direkt närhet och förstås är uppskakad men detta är från personer som inte var det. Jag vet inte så många länder som är säkrare fsktiskt? Sen är ju just ställen med mycket folk alltid en risk, och själv har jag alltid haft svårt för det, men så är det ju också i väldigt många länder.

Så jag som bor långt bort får inte känna mig rädd och uppskakad?

Det här blir ju bara som disskutionen vem får sörja. Vem har rätt att vara rädd?

Jag tror helt ärligt inte att de känner sig drabbade av det i Uzbekistan.

Nja, jag skulle nog hundra gånger hellre förhöras av SÄPO än den uzbekiska säkerhetstjänsten angående eventuellt samröre med islamister. Familjen kommer definitivt tas in på förhör och det kommer inte vara ett nöje. Mänskliga rättigheter är inte direkt prioriterade om vi säger så. Och med tanke på att terrordådet i Moskva för inte så länge sedan också var Uzbekistanska islamister och att Putin och Uzbekistans ledare har ett nära samarbete så skulle jag inte vilja vara i familjens skor för allt smör i Småland.

Det här blir ju bara som disskutionen vem får sörja. Vem har rätt att vara rädd?

Man får väl vara hur rädd man vill och känslor är liksom inte fel.

Men objektivt sett finns inte någon rim och reson alls att vara rädd för terrordåd i Sverige. Det är liksom risk nr 589 på listan , så först bör man ta itu med de 588 första som är mer rimliga att vara rädd för.

Varför skulle jag öht upplysa dig och andra om vad jag känner till om saken på ett ställe som det här? Varför skulle jag ens delge dig någonting om vi så hade varit på tu man hand? Mina praktiska och teoretiska kunskaper på området hör inte hit, jag ifrågasatte dock det rimliga i att spekulera i vad som var i hytten. Varför inte låta de som har det som jobb sköta den biten istället för att sprida en massa vilda spekulationer på sociala medier, vad har du för syfte med dina frågor? :cautious:
+ hur svårt är det att kolla upp hur man gör sprängmedel? Man behöver knappast ha haft någon nytta av det, bara behövt kolla något avsnitt av ex. Mythbusters.

Det är därför många potentiella bombmän gör av med sig själva utan vidare skador. Det är svårt och riskfyllt. På TV ser det ofta lätt ut.
Det må stämma, men kunskapen är inte svårfunnen och något som kräver akademiska poäng från Chalmers för att kunna söka upp. Det jag menade :)

Men objektivt sett finns inte någon rim och reson alls att vara rädd för terrordåd i Sverige. Det är liksom risk nr 589 på listan , så först bör man ta itu med de 588 första som är mer rimliga att vara rädd för.
Även om man inte är rädd för egen del kan man ju tycka att det är en tråkig utveckling. Sverige håller på att bli som USA med områden som man helst inte besöker.

Jag anmälde en som postat bilden på hunden (alltså gjort ett eget inlägg), Facebook svarade bara att de ska dölja inlägget för personer under 18 år.

Jag må vara fördomsfull men jag är inte precis förvånad över att ett sådant ställe inte kollat med familjen om det var okej att posta inlägget. Vilket jävla sätt. :rage:
Oavsett så är det lika märkligt av folk att dela inlägget. Vi gör inte lika dant med de mänskliga offren. Hunden var ju inte ensam och promenerade på Drottninggatan, det fanns en ägare som höll i kopplet och med nöd och näppe undkom med livet i behåll. En ägare som troligtvis är djupt chockad, har en stor sorg och kanske även har egna skador och trauma.

Men snälla, nu blir det väl lite tramsigt? Det jag vände mig emot var hur de sitter och eldar på varandras rädsla med hjälp av "fakta" taget från Sverigedemokraterna och liknande som inte har nånting med verkligheten att göra. Om de nu är så rädda är det väl bättre att fundera på hur tryggt Sverige faktiskt är, men jag misstänker att vissa gillar att elda på rädslan.

Hundstallet på Irland som hunden kommer från, har lagt ut bild (dock INTE på den döda hunden...) på hunden och även på högen av blommor, hundgodis etc som människor lagt på platsen. Där man också tackar hundens ägare för att hen givit den ett fint liv här i Sverige; den var alltså en Irländsk gatu(?)hund. Men det är alltså ett fint foto av hunden, inget groteskt. Även hundens namn finns med. Det finns på fb, på det Irländska hundstallets sida, och har delats en hel del på fb här i Sverige.
Det är precis så här saker o ting sprids ,hur många extra visningar tror du/ni att den sidan fick nu?

Det finns områden i Stockholm där inte ens polisen vill köra till. Tex Rinkeby-Tensta,senats fick dom väl stenar efter sig.
Jag vet att det är problem för blåljuspersonal där (en av mina närmsta vänner arbetar där), men formulering lät som att man som privatperson inte skulle våga besöka.

Tillägg: Vill och vill, polisen kör dit och min vän har i alla fall vanligtvis inga problem med det. Men det har varit en del problem, ja.

Senast ändrad:
Oavsett så är det lika märkligt av folk att dela inlägget. Vi gör inte lika dant med de mänskliga offren. Hunden var ju inte ensam och promenerade på Drottninggatan, det fanns en ägare som höll i kopplet och med nöd och näppe undkom med livet i behåll. En ägare som troligtvis är djupt chockad, har en stor sorg och kanske även har egna skador och trauma.
Fast jag har sett flera som delar tidningsartiklarna om Spotifychefen och den belgiska turisten också. Men där har tidningarna skrivit ut att de har tillstånd att pubba bild, namn och uttalanden.
Att man sprider den fina bilden på hunden när den levde ser jag inget fel i om det vore okej med ägaren. Trodde det var den vi pratade om?

Men nu var ju inte ens det okej med ägaren om jag fattat rätt och då blir jag arg på organisationen som bara gjorde ett sånt inlägg utan att fråga.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024