Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Eller så ville han uppmärksamma hunden eftersom den inte fått någon uppmärksamhet i media?
Att de inte vill att hundens bild och namn delas är inte samma sak som att de inte vill att hunden hedras?

Fast det är väl ändå upp till anhöriga att avgöra om det ska hedras/uppmärksammas. Nu vill de ju inte detta och det tycker jag ska respekteras. Man kan ju hedra hunden hemma med att tända ett ljus om nu hedrandet är det viktiga. Men när man gör det offentligt och lägger ut på nätet känner iaf jag att man är ute efter något mer.

Fast det är väl ändå upp till anhöriga att avgöra om det ska hedras/uppmärksammas. Nu vill de ju inte detta och det tycker jag ska respekteras. Man kan ju hedra hunden hemma med att tända ett ljus om nu hedrandet är det viktiga. Men när man gör det offentligt och lägger ut på nätet känner iaf jag att man är ute efter något mer.
Det är det där att lägga upp på nätet som jag inte fattar. Liksom bara ge fan i att sprida saker som är kopplat till någon av offren. Vill närstående att de ska uppmärksammas i media så lär media glatt låta dem intervjuas.

Med tanke på andra attentat som skett i dagarna, tex Egypten, så är det väl läge att lägga in @Andromedaes insamlingslänk igen för de som missat den:

https://egen-insamling.lakareutangranser.se/fundraisers/prayforstockholm

Varje hundralapp är värdefull och möjliggör för Läkare utan gränser att rädda liv. Vi har turen att leva i ett land där sjukvård är tillgänglig och högkvalitativ - genom att skänka pengar kan andra få åtnjuta samma ynnest.

Jag har fyra hundar. Och en son på 11. Och en bror jämngammal med "Britten" och jag bor utanför Uddevalla som det fjärde offret. Jag känner med alla. Relaterar på olika vis. Det är väl det som är grejen med terror. Terroristerna vill att alla ska relatera och känna på något vis.

Breivik hade ju bara att förlora på att bli förklarad psykiskt sjuk. Hans bok hade ju blivit en flopp om han officiellt hade blivit klassad som psykiskt sjuk. Och vård hade han nog blivit förnedrad av att få :p

Nej, det håller inte jag heller för troligt alla gånger. Se bara på USA. :down:
Såg en dokumentär från USA för några år sen. En kille hade mördat en (prostituerad?) kvinna genom typ 50-150 knivhugg. Totalt overkill. Var i New York så lite mer liberala lagar där kanske? Han blev i alla fall dömd till sluten vård och satt inne på obestämd tid. Dokumentären handlade om att han kom ut efter typ 30år bakom stängda dörrar. Jag var mest förvånad över att han inte fick livstid och/eller avrättades (men det gör dem nog inte i NY som sagt).

Att han ansågs vara terrorist redan i Uzbekistan, det tror jag absolut på, men läser du vidare så står det
”Hans berättelse är bitvis osannolik”
”Han har nämligen lämnat motstridiga uppgifter och hans berättelse är bitvis osannolik samt har trappats upp under utredningens gång”, skriver Migrationsdomstolen. "
  • I kontakt med Migrationsverket hade Akilov uppgett olika namn- och födelseuppgifter.
  • Han påstod att tiden i fängelset varade i både 14 och 20 dagar innan han slutligen stannade vid att det rörde sig om nio dagar.
  • Om påståendet att han vid den muntliga förhandlingen lyfte fram att han var terroristanklagad skriver Migrationsdomstolen i domen: ”Detta togs upp av honom tidigare endast som en parentes”.
  • Han uppgav olika uppgifter om familjens personliga förhållanden. Vid ett tillfälle hävdade han att familjen var medelklass, en annan gång att familjen var rik.
  • Han gav motstridiga uppgifter om demonstrationen som ska ha föranlett gripandet samt hur gripandet gick till.
  • Domstolen var även skeptisk till berättelsen om flykten till Sverige.
Att berättelsen är påhittad verkar troligt, men det är inte särskilt konstigt tycker jag. Många människor ljuger om de tror de kan vinna fördelar.

Att berättelsen är påhittad verkar troligt, men det är inte särskilt konstigt tycker jag. Många människor ljuger om de tror de kan vinna fördelar.
Men om han tror att det där ska ge honom fördelar så är det illa. Det kan ju mycket väl vara sant också, fast att han har ändrat på viktiga detaljer. Han kanske har utfört ett terrorattentat i Uzbekistan redan innan han gjorde det i Sverige? Varför tog man inte hans berättelse på allvar?

Men om han tror att det där ska ge honom fördelar så är det illa. Det kan ju mycket väl vara sant också, fast att han har ändrat på viktiga detaljer. Han kanske har utfört ett terrorattentat i Uzbekistan redan innan han gjorde det i Sverige? Varför tog man inte hans berättelse på allvar?
Du tror inte att han är oerhört stressad och chockad själv efter en sån här sak och snurrar in sig? Utgången blev inte som tänkt, "för få" dog och skadades för att vara en lyckad aktion, han blev inte martyr utan fängslad, vi har inte rest oss i hat mot muslimer utan alla hjälper varandra, stöttar, gråter och tröstar.

Fast det var väl regimen som angav det som skäl till att fängsla honom bara för att han demonstrerade? Så tolkade jag det. Jag vet inte riktigt hur det ser ut i Uzbekistan men det är väl någon form av diktatur där politiska motståndare kan fängslas godtyckligt.

Sen har hans berättelse antagligen gått genom tolk och det kan också vara skäl till en del av oklarheterna som tas upp i artikeln.i

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4