Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det håller jag inte med om ett dugg.
Jag är i Tensta ett par dagar i veckan (jo jag parkerar min bil där utan oro mer än för dom vanliga lapplisorna)- det är verkligen ingen no-go zone.

Då kanske det beror på anledningen till besöket.
Vi som väktare blir väldigt ansatta vid tex utryckning i området.
Tom har de lurat in väktarbil in och sedan täppt till flyktvägar...
Polisen går inte in.

Jag såg härom veckan till min förundran att mitt eget bostadsområde skulle vara en s k no go-zon. Det är inget annat än rent hittepå. Förutom att jag bott området i tio år arbetade jag tills alldeles nyligen på socialtjänsten i min boendekommun, vi hade ett nära samarbete med polisen och mycket bra koll på kommunens olika områden. Det var absolut inte så att jag är okunnig om vad som hände på grund av att jag fick all min info från media.

Jag tycker att det är hemskt att människor som inte bor eller vistas ofta i ett område sprider att det är farligt att vistas där och att man kommer att bli skadad på något vis om man tar sig dit.

Jag har arbetat som socialsekreterare i flera utsatta områden, den enda gång som jag blivit hotad på riktigt var i ett välordnat område av en svensk manlig akademiker.

Senast ändrad:
Han blev ju nekad.
Men hade han fått som han ville hade de säkert kunna få tag i någon. Troligen någon som säger ''Jag är sunni'' och lär inte finnas dokumenterat som du tänker.

Han blev nekad därför att han redan hade fått en försvarare och ett byte innebär stora kostnader för samhället och då måse man ha starka skäl för att få byta. Det ansågs han inte ha.

Läste precis i expressen att det startats en grupp på FB för att samla in pengar till en staty av den stackars jycken.
Nu är det med på Lajkat också. Bild på hunden, bild på föreningens inlägg och bilder på kommentarer
Noga beskrivet i en av aftonblaskorna, med kommentaren att familjen inte vill yttra sig. Desutom en upplysning om att FB vägrar ta bort bilderna på de döda.

Nu är det med på Lajkat också. Bild på hunden, bild på föreningens inlägg och bilder på kommentarer

Jag tycker att det hela är ganska märkligt men det avspeglar säkert min vän-lista på facebook.
Men den där hunden dyker upp gång på gång på gång. Oftare än människorna som dog.
Faktiskt i mina ögon väldigt överdrivet.

@Alexandra_W Vad jag menar är att man inte kan säga "han hade ändå inte kunnat bli utvisad" som om det innebär att det är rimligt att han var på fri fot (så att säga) i Sverige.

Så tack för infon men det är inte riktigt ett svar på vad jag skrivit.

Fast jo?

Man kan besluta om utvisning. Men beslutet går för stunden inte att verkställa. Man kan dessutom besluta om utvisning och när beslutet ta går det fint att utvisa. Sen ändras läget och det går inte. Eller inte förrän beslutet ändrar personen approach och vägrar, och mottagarlandet tar inte emot när de kommer med tvång. Det är alltså högst möjligt att knalla runt och ha ett utvisningsbeslut som för stunden inte går att verkställa. Inte idealt och inte önskvärt men förekommande.

Så jag förstår inte hur du menar?

Javisst. Till Rinkeby t ex åker det oftast två patruller på ett enda ärende. Den ena patrullen ska vakta bilen medans den andra utför sitt jobb. Det innebär ju statistiskt sett att närvaron är dubbelt så hög.

Dessa områden har en hög polisiär närvaro - helt borträknat incidentverksamheten/utryckningsverksamheten. De har helt enkelt fler poliser på plats även när saker inte hänt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 081
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve