Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag märker ju själv att för varje anslag som rapporteras så blir man (eller jag) mer och mer uppgiven och man bara liksom, jaha igen. De första som var i Europa så satt jag klistrad vid TV:n hela natten (eller så länge de sände) nu kollar jag bara klubbens hemsida liksom. Är ju sjukt men man liksom "vänjer" sig eller hur jag ska förklara. Tycker ju själv det är en sjuk reaktion men så långsamt "orkar" jag inte bry mig lika mycket längre. På nått sätt. Kanske är för att man inte orkar ta in att det kryper närmare och blir mer och mer inriktat på något sätt. Vet inte hur jag ska förklara det egentligen.

Efter fredagens attack här, i vårat hemland, så känner iaf jag att insikten för vad ett terrordåd innebär ökade. Nu om någonsin känner jag mer för dessa händelser. Men det är jag det. Givetvis reagerar folk olika.

En debattartikel från en polischef, publicerad i tidningen Expressen. Det kan inte vara lätt att veta något när man sorterar bort information på det viset.

Flashback? Avpixlat? Bloggar? eller vad sorterar du inte bort automatiskt för att det inte passar din världsbild?
Det står att det är hans åsikt...

Men det är ju hennes upplevelse, bara för den inte stämmer överens med din betyder inte det att hon har fel.

Nej, men eftersom andra beskriver andra upplevelser så betyder inte det att de heller har fel.
Man beskriver två olika verkligheter: dels en upplevelse av att polisen "inte går in" och så upplevelser av att polisen de facto rör sig i de aktuella områdena.

Menar du att @cirkus och de andra som beskriver/bevittnar att polis faktiskt rör sig i området, har mer fel än de som beskriver att polisen inte gör det?

Kan vi inte helt enkelt nöja oss med att det finns situationer där poliserna känner sig tvungna att invänta information eller förstärkningar innan de agerar, men att de faktiskt agerar och visar sig i de aktuella områdena? Det verkar ju vara den sannaste bilden: att polisen gör en riskvärdering innan de ger sig in, och försöker få till rätt/tillräckliga resurser innan de går in i en situation?
Min gissning (jag är inte polis) är att polisens instruktioner innehåller att de inte ska ta onödiga risker och att de antagligen har order att inte agera "solo" i okända men inte akut livshotande situationer; antagligen får de inte ägna sig åt sådana individuella hjältedåd som huvudpersonerna i filmer och deckare kastar sig huvudstupa in i.

Okej så en person som jobbar i området och känner sig allmänt otrygg, samt @LillaMy84 s kollegor som haft fyrverkerier skjutna mot sig. Det är bara hittepå?

Skärp dig.

Jag tror att väktare är en utsatt yrkesgrupp som råkar ut för betydlig mer hotfulla situationer i berörda områden jämfört med "vanliga människor".
Jag tror att polisen råkar ut för mer överfall, stenkastning och liknande i berörda områden och därför ska (även i mina ögon, ska) se till att ha nödvändiga resurser innan insats.

Och Muppen som jobbar som väktare har ingen insyn?

Jag litar också på Sleepan, men ingen annans upplevelse kan vara rätt eller fel.

Det är skillnad på att beskriva en upplevelse och att komma med ett påstående.
Att skriva "jag känner mig rädd och hotad när jag jobbar där" är att beskriva en upplevelse. Det kan man inte frånta personen som skriver.

att skriva "polisen går inte in" är ett påstående. Som råkar vara osant.

Nu kanske du inte har läst ordentligt men jag har redan sagt att jag inte har någon åsikt om detta. Jag bor inte i närheten och kan varken fråga kollegor eller åka dit själv för att få en egen uppfattning.
Jag tänker inte lyssna blint på ''det är farligt'' eller ''det är lugnt'', för jag litar inte blint på vad någon annan säger utan att vara ens lite insatt.

Jag tyckte det var oshysst av sjoberga att hoppa på muppen om hurvida det muppen sa var sant eller inte.
Det handlade inte om att jag försöker skrämma upp folk eller vad du nu tror.

Om det är oroligt på stället tycker jag det måste vara jobbigt för de som bor där samt de som jobbar där.

Är det lugnt är det ju hur bra som helst.

Men jag tycker faktiskt varken bu eller bä. Tyckte endast att någon blev påhoppad.

Eftersom jag inte gjorde det och har visat på inlägget och exakt vad jag menade är det tämligen drygt och ojuste att fortsätta påstå något som inte är korrekt. Ett tråkigt påhopp från dig, måhända genom missförstånd initialt, men när man inte ger sig efter förklaring är det trist. Uppenbarligen har de flesta andra förstått direkt vad det var jag skrev och vad jag inte skrev.

Det står att det är hans åsikt...

Det står om hur han ser på polisens hantering av prioriterade områden, hur fel rapporteringen om nogozoner är och hur han vill att de ska fortsätta satsa extra på dem. Man kan nog påstå att det handlar om en väl insatt källa för de påståenden som görs.

Sedan kan man givetvis tycka att dessa områden ska överges om man vill, så att man får rätt i sin bild, men polisen tycker helt annorlunda. Stora satsningar görs runt om i landet på dessa områden.

Det är väl ganska naturligt att attentat berör mer ju närmare det är, hur många har legat sömnlösa över terrordåden i Mellanöstern om de inte har kopplingar till området?

Hur många har legat sömnlösa efter fredagens attentat? Marginellt fler?

Jag förstår vad du menar men reagerar inte själv på det viset. Ett barn är ett barn, en människa är en människa oavsett var i världen skiten inträffat just den dagen. Det är ju lätt att inse att även om inte jag har kopplingar till området så har mängder av medmänniskor det.

@mandalaki Ja, så kan det ju vara. Men oavsett så kan det ju inte funka så att uzbekerna som ska utvisas får försvinna och sen fortsätta leva i Sverige men illegalt. Oavsett är ju rutinerna fel tänker jag.

Om uzbeker inte kan utvisas kan man ju inte fatta beslut om utvisning men sen inte fullfölja. Nåt är ju väldigt snett liksom.
Nejdå, jag menar inte att det är rätt, men det verkar tydligen vara svårt.

Enligt Amnesty hade det sannolikt inte gått att utvisa honom utan att bryta mot folkrätten och Europadomstolens beslut.
"Utvisningsärendet med Rakhmat Akilov hade alltså inte kunnat verkställas även om polisen hade hittat honom?
— Nej, det tror jag inte. Inte med mindre än att man skulle bryta mot folkrättsprinciper och Europadomstolens avgörande."

http://www.dn.se/sthlm/darfor-kunde-inte-akilov-utvisas-till-uzbekistan/

Utan att veta mer, så om skribenten inte heller vet mer ska man nog ta det med en nypa salt. Det verkställdes ett utvisningsbeslut på minst en uzbekier relativt nyligen.

Och utan att veta om Akilov har ett hemlandspass som är giltigt och om han åkt åtminstone skenbart frivilligt kan man inte säga något säkert.

Bara som parantes.

Amnesty är bra och behövs, men de har ofta en annan syn än myndigheter och domstolar. På gott och ont.

Utan att veta mer, så om skribenten inte heller vet mer ska man nog ta det med en nypa salt. Det verkställdes ett utvisningsbeslut på minst en uzbekier relativt nyligen.

Och utan att veta om Akilov har ett hemlandspass som är giltigt och om han åkt åtminstone skenbart frivilligt kan man inte säga något säkert.

Bara som parantes.
Inte skribenten, artikeln bygger på en intervju med Amnestyjuristen.

Det är ju komplicerat att tex utvisa personer vars identitet man inte är säker på, man är kanske inte ens säker på vilket land de kommer från. Vart ska de utvisas?
Vi kanske kan låna Spetsbergen av norrmännen o bygga vårt eget Guantanamo? Kanske ett gemensamt EU projekt?

On topik:
Han använde en annan identitet när han sökte asyl här från början.

Fotot kommer från Tony Ryttars Twitter.

C9M141mWAAAMJfx.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 076
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar