Du kan nog vara fullständigt viss om att det är många. Inte ens från din horisont kan du väl ha missat bilderna från blomsterhavet i Sthlm och manifestationen på Sergels torg? Det visar hur djupt berörda många är. Att många också låg sömnlösa är ingen vågad slutsats att dra. Jag mådde själv skit ett par dagar trots att jag inte bor i Sthlm.
Jag förstår dessutom inte varför du anstränger dig för att förringa det som hände.
Jag är övertygad om att det är fler människor i Sverige som legat sömnlösa över händelsen i Stockholm än över terrordåd i Mellanöstern.
Och jag är lika övertygad om att få människor i Mellanöstern (förfärligt svepande förresten) legat sömnlösa över det som hänt i Stockholm. Om de ens hört talas om det.
Och att det finns väldigt många människor, globalt, som mår dåligt över det som händer i Mellanöstern.
Men proportionerna är så orimligt olika. Fyra döda människor i Stockholm, femton på sjukhus.
Otäckt i vår lilla ankdamm.
Men i "mellanöstern"... någon som kan räkna?
Nej, personligen ligger jag inte sömnlös över varken det ena eller det andra. Personligen är jag dyster över mänsklighetens beteende där vi behandlar varandra illa på många olika sätt: misshandel, slagsmål, stjäla från varandra, förstöra för varandra, terror, krig.
Uschiamej.
Men nej, både Stockholm och Syrien ligger för långt från min privata ankdamm.
Jag tycker att det mest förfärande i det hela är att det finns människor som "blint" dödar och skadar andra människor, oavsett om det är en lastbil körd av en uzbek i Stockholm eller en Amerikansk stolle som gör en skolskjutning.
Jag tycker att skolskjutningen i Uddevalla var mycket värre än lastbilen i Stockholm.