Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Du kan nog vara fullständigt viss om att det är många. Inte ens från din horisont kan du väl ha missat bilderna från blomsterhavet i Sthlm och manifestationen på Sergels torg? Det visar hur djupt berörda många är. Att många också låg sömnlösa är ingen vågad slutsats att dra. Jag mådde själv skit ett par dagar trots att jag inte bor i Sthlm.

Jag förstår dessutom inte varför du anstränger dig för att förringa det som hände.

Jag är övertygad om att det är fler människor i Sverige som legat sömnlösa över händelsen i Stockholm än över terrordåd i Mellanöstern.
Och jag är lika övertygad om att få människor i Mellanöstern (förfärligt svepande förresten) legat sömnlösa över det som hänt i Stockholm. Om de ens hört talas om det.
Och att det finns väldigt många människor, globalt, som mår dåligt över det som händer i Mellanöstern.

Men proportionerna är så orimligt olika. Fyra döda människor i Stockholm, femton på sjukhus.
Otäckt i vår lilla ankdamm.

Men i "mellanöstern"... någon som kan räkna?

Nej, personligen ligger jag inte sömnlös över varken det ena eller det andra. Personligen är jag dyster över mänsklighetens beteende där vi behandlar varandra illa på många olika sätt: misshandel, slagsmål, stjäla från varandra, förstöra för varandra, terror, krig.
Uschiamej.
Men nej, både Stockholm och Syrien ligger för långt från min privata ankdamm.
Jag tycker att det mest förfärande i det hela är att det finns människor som "blint" dödar och skadar andra människor, oavsett om det är en lastbil körd av en uzbek i Stockholm eller en Amerikansk stolle som gör en skolskjutning.
Jag tycker att skolskjutningen i Uddevalla var mycket värre än lastbilen i Stockholm.

Va?
Jag har jobbat i Kista i typ 20 år och INGEN kollega har råkat ut för något sånt.
Jag tycker det är helt hysteriskt att gå ut med såna varningar - det blir ju precis den effekten att folk som inte rör sig i områdena tror att det är nån sorts zon där man inte kan röra sig.

Nästan alla som är så oroade över att det finns ställen man inte kan gå till är såna som bor långt därifrån - det blir så jäkla galet.
Det handlar inte om att "sprida rykten" det handlar om att ge saklig information till besökare som kanske tom kommer från andra länder.

Och jag är inte mindre vetande bara för jag bor på landet ;)

Jag är övertygad om att det är fler människor i Sverige som legat sömnlösa över händelsen i Stockholm än över terrordåd i Mellanöstern.
Och jag är lika övertygad om att få människor i Mellanöstern (förfärligt svepande förresten) legat sömnlösa över det som hänt i Stockholm. Om de ens hört talas om det.
Och att det finns väldigt många människor, globalt, som mår dåligt över det som händer i Mellanöstern.

Men proportionerna är så orimligt olika. Fyra döda människor i Stockholm, femton på sjukhus.
Otäckt i vår lilla ankdamm.

Men i "mellanöstern"... någon som kan räkna?

Nej, personligen ligger jag inte sömnlös över varken det ena eller det andra. Personligen är jag dyster över mänsklighetens beteende där vi behandlar varandra illa på många olika sätt: misshandel, slagsmål, stjäla från varandra, förstöra för varandra, terror, krig.
Uschiamej.
Men nej, både Stockholm och Syrien ligger för långt från min privata ankdamm.
Jag tycker att det mest förfärande i det hela är att det finns människor som "blint" dödar och skadar andra människor, oavsett om det är en lastbil körd av en uzbek i Stockholm eller en Amerikansk stolle som gör en skolskjutning.
Jag tycker att skolskjutningen i Uddevalla var mycket värre än lastbilen i Stockholm.
Skolskjutningen var i Trollhättan.

Jag är så himla glad att jag kan se utanför min privata ankdamm.

Skolskjutningen var i Trollhättan.

Jag är så himla glad att jag kan se utanför min privata ankdamm.

Sorry, Trollhättan (skäms men blandar ihop trestadsregionen).

Jodå, jag kan se utanför min ankdamm också. Men inte så att jag blir räddare av en stolle i Stockholm.
Och läs slutet av mitt inlägg också...

Sorry, Trollhättan (skäms men blandar ihop trestadsregionen).

Jodå, jag kan se utanför min ankdamm också. Men inte så att jag blir räddare av en stolle i Stockholm.
Och läs slutet av mitt inlägg också...
Eftersom jag upptäckte felet i din sista mening så hade jag naturligtvis läst även slutet.

Eftersom jag inte gjorde det och har visat på inlägget och exakt vad jag menade är det tämligen drygt och ojuste att fortsätta påstå något som inte är korrekt. Ett tråkigt påhopp från dig, måhända genom missförstånd initialt, men när man inte ger sig efter förklaring är det trist. Uppenbarligen har de flesta andra förstått direkt vad det var jag skrev och vad jag inte skrev.

Jag har då inte fått någon förklaring från dig. Men visst. Vill du verkligen fortsätta den här ''dryga diskutionen eller lägga ner?
Vi tycker ju att varanda är lika dryga så vad du får ut av detta vet jag icke.

Det var din tolkning.
Min tolkning av det skrivna var att man vände sig mot påståendet att "polisen går inte in".

Men polisen kan ju ha tagit längre tid just den här gången. Men det kanske inte alls hade med området att göra.

Jag såg bara att några blev påhoppade av okänd anledning, det tycker inte jag är ok så jag sa något.

Nu har jag sagt SÅ himla många gånger att JAG inte har någon åsikt om detta då jag inte bor där, känner ingen som jobbar där och bor får långt bort för att pka dit personligen.
Därför tänker jag inte tro blint på vad NÅGON säger.
Det verkar vara väldigt svårt för många att förstå.

Det är skillnad på att beskriva en upplevelse och att komma med ett påstående.
Att skriva "jag känner mig rädd och hotad när jag jobbar där" är att beskriva en upplevelse. Det kan man inte frånta personen som skriver.

att skriva "polisen går inte in" är ett påstående. Som råkar vara osant.

Okej då läste vi nog inläggen helt olika.

Jag tror att väktare är en utsatt yrkesgrupp som råkar ut för betydlig mer hotfulla situationer i berörda områden jämfört med "vanliga människor".
Jag tror att polisen råkar ut för mer överfall, stenkastning och liknande i berörda områden och därför ska (även i mina ögon, ska) se till att ha nödvändiga resurser innan insats.

Fast varför ska man behöva ha mer polis i ett visst område?

Nej, men eftersom andra beskriver andra upplevelser så betyder inte det att de heller har fel.
Man beskriver två olika verkligheter: dels en upplevelse av att polisen "inte går in" och så upplevelser av att polisen de facto rör sig i de aktuella områdena.

Menar du att @cirkus och de andra som beskriver/bevittnar att polis faktiskt rör sig i området, har mer fel än de som beskriver att polisen inte gör det?

Kan vi inte helt enkelt nöja oss med att det finns situationer där poliserna känner sig tvungna att invänta information eller förstärkningar innan de agerar, men att de faktiskt agerar och visar sig i de aktuella områdena? Det verkar ju vara den sannaste bilden: att polisen gör en riskvärdering innan de ger sig in, och försöker få till rätt/tillräckliga resurser innan de går in i en situation?
Min gissning (jag är inte polis) är att polisens instruktioner innehåller att de inte ska ta onödiga risker och att de antagligen har order att inte agera "solo" i okända men inte akut livshotande situationer; antagligen får de inte ägna sig åt sådana individuella hjältedåd som huvudpersonerna i filmer och deckare kastar sig huvudstupa in i.

Men snälla, hur lite läser du mina inlägg egentligen.

Jag har ju sagt från första j-vla början att alla har sin upplevelse om saken. Det kan vi inte ta ifrån dom. INGEN.

De som säger att ''det är säkert'' höjs till skyarna men säger någon att det inte känns bra för dom blir det påhopp och hittepåare.
Fult gjort.

Notera att jag skrev vid en viss tidpunkt, det behöver inte göra området osäkert överlag.

Jag noterade det. Och självklart ska det finnas tillräckligt med polis så att alla kan göra sina jobb och känna sig trygga.

Tråkigt dock att det ska gå resurser dit, det ska ju egentligen inte behövas. Trist.

Nu är du löjlig, jag förstår vilken poäng du försöker få fram.

Ja, det var meningen att den skulle vara rätt klar.

Tycker inte du att det är trist att polis måste ha extra resurser? Där det inte borde behövas.
Det tycker jag, det är synd att folk inte kan sköta sig. Riktigt synd.

Ja, det var meningen att den skulle vara rätt klar.

Tycker inte du att det är trist att polis måste ha extra resurser? Där det inte borde behövas.
Det tycker jag, det är synd att folk inte kan sköta sig. Riktigt synd.
Jag tycker det är otroligt trist att det öht ska behövas polis och militär, att det sker så mycket elände i världen men jag tycker inte riktigt det hör till tråden. Bättre att skapa en separat tråd om polisen, resursfördelning och " no go".

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 076
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar