Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Man kan ju också fundera på hur skakade de många som blev skakade hade blivit med en bara något annan hantering av hela händelsen.

Naturligtvis måste inte massmedia rapportera till den grad och på det sätt som görs. Det går att föreställa sig andra sätt.

Och högst troligt måste inte polisen stänga av halva city och alla tåg och pendeltåg, det går att föreställa sig andra sätt att hantera det hela.

Då hade alla i periferin, och vi är ju väldigt många, märkt mycket mindre av det hela. Och kanske blivit mindre skakade. Vips, ett mindre nationellt trauma än det nu blev.
Men alltså - vet du hur polisen borde ha jobbat? Det är väl jättelätt att veta det flera dagar senare.

Hoppar in - har det forklarats varfor hela tunnelbanan stangdes av forresten?
I attacken I London 22 mars sa stangdes bara narmast liggande tunnelbanestation av, medans resterande trafik pagick som vanligt. Bedomde man att det fanns ett sakerhetshot mot tunnelbanan?

Fast varför ska man behöva ha mer polis i ett visst område?

I en perfekt värld skulle inga poliser behövas alls.
Verkligheten ser så ut, och det är vi nog eniga om, att i vissa områden är det mer våld, mer kriminalitet. "blåljusyrken" står i skottlinjen för stenkastning och liknande.
Men varför man "ska behöva" det?
För att det finns människor som beter sig illa.

Jag tror att Drottninggatan i Stockholm är mycket mer min än den är många av stockholmsförorternas invånares. Det skrämmer mig mer än dådet, och jag tycker att det tydliggörs i reaktionerna kring den här händelsen.

Jaså? Vad baserar du det på?

Min uppfattning är att detta är topp 3 kategorier på folk som befinner sig på Drottninggatan en vanlig fredagseftermiddag:

1. Folk från Stockholms förorter som åker in till stan för att shoppa. Innerstadsborna håller sig därifrån och väljer alternativa shoppingställen så långt som möjligt.
2. Turister från resten av Sverige och resten av världen
3. Folk som jobbar i närheten och passerar förbi påväg mot T-centralen.

Skulle säga att Drottninggatan tillsammans med Sergels torg är den plats i Stockholm som minst "tillhör" den riktigt lokala befolkningen.

Om ingen satt sig emot det hade det inte funnits något att argumentera mot.

Jag är så himla trött på den här diskutionen, peace?

Du tolkar många inlägg annorlunda än många av oss andra.
Du uppfattar att många har skrivit att det inte finns oroliga områden.

Det har inte jag läst att någon skrivit, och det är tydligt att det är många som läst lika som jag gjort medan du verkar vara ganska ensam om att ha läst att man ifrågasätter två skribenters upplevelser (vilket inte jag ser att någon gjort) och du verkar vara ganska ensam om att ha läst att man förnekar att det finns oroliga områden eller områden där polisen behöver vara extra försiktiga.

Du har startat ditt eget lilla korståg mot vad du uppfattat som personangrepp eller ifrågasättande av upplevelse.
Vi andra som svarar i den här sidodiskussionen har uppfattat innehållet annorlunda och åtminstone jag personligen har svårt att förstå ditt problem.

Vi är eniga om att människor har olika upplevelser. En del upplever ett område som osäkert, andra upplever det inte så. Olika sidor har belysts, vilket jag tycker är bra. Jag tycker att det är jättebra att även de som inte upplevt otrygghet, har fått komma till tals.

Vi är eniga om att det finns oroligare områden där polisen är försiktigare.
Vi är också eniga om att det inte borde behöva vara så.

Du och jag är helt oeniga i huruvida någons upplevelse ifrågasatts. Jag har sett ett påstående ifrågasättas. Inte en upplevelse.

Hoppar in - har det forklarats varfor hela tunnelbanan stangdes av forresten?
I attacken I London 22 mars sa stangdes bara narmast liggande tunnelbanestation av, medans resterande trafik pagick som vanligt. Bedomde man att det fanns ett sakerhetshot mot tunnelbanan?
Tre minuter efter första larmet, alltså 14:55, fastnade Akilov på SL:s kameror när han sprang ner vid T-centralen. Förmodligen var det anledningen.

Och högst troligt måste inte polisen stänga av halva city och alla tåg och pendeltåg, det går att föreställa sig andra sätt att hantera det hela.

Ja.
Och när Breivik smällde bomber i Oslo, stängde man inte halva stan. Och fick inte ut effektiva vägspärrar. Och polisen där blev väldigt kritiserade. Så jag tror att polisen nog "behövde" agera på det sättet.

Man kan ju också fundera på hur skakade de många som blev skakade hade blivit med en bara något annan hantering av hela händelsen.

Naturligtvis måste inte massmedia rapportera till den grad och på det sätt som görs. Det går att föreställa sig andra sätt.

Då hade alla i periferin, och vi är ju väldigt många, märkt mycket mindre av det hela. Och kanske blivit mindre skakade. Vips, ett mindre nationellt trauma än det nu blev.
Nu känns det som du verkligen sitter och svamlar, skulle massmedia inte rapportera om det inträffade och polis inte stänga av spårtrafiken när ingen riktigt visste omfattningen av det hela? Om det hade varit en bomb av Oklahomakaraktär, om skottlossningen hade varit riktig, om gärningsmannen hade lyckats fly med pendeltåget? Ojdå, det senare hände ju verkligen.

Nu är det ju inget nationellt trauma, @sjoberga var varken orolig eller kunde brytt sig mindre än om det var en skottlossning i Malaysia.

Nu känns det som du verkligen sitter och svamlar, skulle massmedia inte rapportera om det inträffade och polis inte stänga av spårtrafiken när ingen riktigt visste omfattningen av det hela? Om det hade varit en bomb av Oklahomakaraktär, om skottlossningen hade varit riktig, om gärningsmannen hade lyckats fly med pendeltåget? Ojdå, det senare hände ju verkligen.

Nu är det ju inget nationellt trauma, @sjoberga var varken orolig eller kunde brytt sig mindre än om det var en skottlossning i Malaysia.

Jag håller med @Petruska, efter initial rapportering på fredagen, när mycket var oklart, skulle massmedia gott kunna ställa dådets omfattning i perspektiv till andra händelser och låta bli att tomgångsrapportera dygnet runt i flera dagar till.

Samma med polisen. I en initial reaktion är det befogat att gå ut hårt - för man vet helt enkelt inte tillräckligt mycket om situationen. Sedan finns ingen anledning att sitta i presskonferens efter presskonferens och tomgångstugga, när man skapat sig en helhetsbild och kan sätta situationen i perspektiv.

Roligt att du tycker att jag representerar nationen så väl och jag kan säga att jag inte var det minsta orolig för egen del eller närståendes (trots att de var nära händelsen), men bryr mig, det gör jag. Varje dag. Både om händelser i Stockholm, Malaysia, Bagdad och Damaskus. 4 döda civila i Malaysia i ett dåd har ungefär samma beröringseffekt på mig som dådet i Stockholm är allt jag vill säga. Trots att den ena översköljer mig med rapportering och den andra blir en notis som flyger förbi.

Det är nog också därför jag reagerar så starkt på över-rapporteringen och snyftandet hit och dit (och då menar jag verkligen inte närstående till offren), för att det verkar vara så många, som har svårt med perspektiven, även när det fått gå ett par dagar och det finns en överblick. För mig är det en orimlig reaktion för att använda @Petruska s ord. Sedan får väl var och en reagera på sitt vis, men jag tycker inte att media behöver blåsa på 100% för att överträffa varandra i att beskriva snyftkalaset för 4 döda i ett vansinnesdåd. Perspektivet blir så otroligt skevt. Men sånt är media bra på att utnyttja stenhårt. Det är trots allt människor som är deras kundkrets.

Så cyniskt eller ocyniskt resonerar jag.

Seriöst @sjoberga, då har du ingen aning om vad tomgångsrapportering innebär. Nyhetsläget i den här händelsen har varit mycket mer händelserikt än det ofta är vid stora händelser - här har nämligen hänt något konkret hela tiden. Man hade tidigt en misstänkt, man grep honom, han är anhållen, häktad, erkände, offren identifierades osv. Det har funnits massor att rapportera om.

Och polisen har haft tre eller fyra presskonferenser då de efteråt fått samstämmigt beröm för sitt sätt att informera, på ett sätt som polisen aldrig brukar få. Men de har varit tydliga med vad de kan säga och vad de inte kan säga. Till och med säpochefen har sagt mer än säpo brukar.

Seriöst @sjoberga, då har du ingen aning om vad tomgångsrapportering innebär. Nyhetsläget i den här händelsen har varit mycket mer händelserikt än det ofta är vid stora händelser - här har nämligen hänt något konkret hela tiden. Man hade tidigt en misstänkt, man grep honom, han är anhållen, häktad, erkände, offren identifierades osv. Det har funnits massor att rapportera om.

Och polisen har haft tre eller fyra presskonferenser då de efteråt fått samstämmigt beröm för sitt sätt att informera, på ett sätt som polisen aldrig brukar få. Men de har varit tydliga med vad de kan säga och vad de inte kan säga. Till och med säpochefen har sagt mer än säpo brukar.

Det man kunnat informera om fem minuter vid varje nyhetssändning har spridit sig som en hussvamp över hela tablåerna, där man diskuterar in i kaklet med frågeställningar som är helt ointressanta för att kunna säga att det handlar om nämnda dåd. Det är vad jag menar med överrapportering och tomgångsrapportering.

Inte att händelsen återkommer i sändning efter sändning allteftersom den utvecklar sig.

Det man kunnat informera om fem minuter vid varje nyhetssändning har spridit sig som en hussvamp över hela tablåerna, där man diskuterar in i kaklet med frågeställningar som är helt ointressanta för att kunna säga att det handlar om nämnda dåd. Det är vad jag menar med överrapportering och tomgångsrapportering.

Inte att händelsen återkommer i sändning efter sändning allteftersom den utvecklar sig.
Visst. Sök jobb som nyhetschef nästa gång ett sådant dyker upp. Du vet ju precis hur jobbet ska göras.

Visst. Sök jobb som nyhetschef nästa gång ett sådant dyker upp. Du vet ju precis hur jobbet ska göras.

"Tyvärr" får jag inte jobbet- Dels (99% av anledningen ?) för att jag är hyfsat inkompetent på området och dels för att jag inte skulle acceptera att inte sätta informationen i fokus. Jag kommenterar precis som de flesta andra här, min upplevelse av rapporteringen utifrån hur jag tagit del av den och som mediakonsument, inte producent.

Men seriöst @sjoberga Jag tror folk hade blivit galna om det inte rapporterats så mkt som det gjorde! Jag tror ändå att folk var såpass sansade ändå i det hela pga den öppna och ständiga (över)rapporteringen. Är mkt mer övertygad om att en hel massa konspirationer hade kunnat skapas om media och polis var mer återhållsamma. Nu dementerades ju allt sådant relativt snabbt!

Men seriöst @sjoberga Jag tror folk hade blivit galna om det inte rapporterats så mkt som det gjorde! Jag tror ändå att folk var såpass sansade ändå i det hela pga den öppna och ständiga (över)rapporteringen. Är mkt mer övertygad om att en hel massa konspirationer hade kunnat skapas om media och polis var mer återhållsamma. Nu dementerades ju allt sådant relativt snabbt!

Jag är av avvikande åsikt och anser att media fortsätter att förstora upp en händelse, som i efterhandsperspektiv är ganska liten.

(Rapporteringen på händelsedagen och dagen efter tycker jag kan vara omfattande och bör vara det - eftersom man då inte kan sätta perspektivet).

Men det är min personliga åsikt och här verkar den inte delas av många. Jag respekterar att min åsikt är i minoritet, men tycker inte att argumenten för min position har försvagats av några andra argument.

"Tyvärr" får jag inte jobbet- Dels (99% av anledningen ?) för att jag är hyfsat inkompetent på området och dels för att jag inte skulle acceptera att inte sätta informationen i fokus. Jag kommenterar precis som de flesta andra här, min upplevelse av rapporteringen utifrån hur jag tagit del av den och som mediakonsument, inte producent.
Vi kan ju vänta tills tittarsiffrorna kommer, så får vi se om "snyftkalaset" håller med dig. Fy fan för det cyniska ordet. Har det gått dig förbi att folk DOG? Hoppas ingen av deras anhöriga/vänner/bekanta läser här.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30