Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan förstå den vinkeln, även om effekten är densamma. Dock är ju inte terrordådet riktat personligen heller mot någon, så från ett personligt perspektiv blir det som en "olycka". Men jag förstår resonemanget kring det, tror jag.

Det är en otroligt stor skillnad i en olycka och uppsåt att döda folk.... ser man inte skillnaden mellan mord och olycka bör man nog se över sin mentala status.

Det är en otroligt stor skillnad i en olycka och uppsåt att döda folk.... ser man inte skillnaden mellan mord och olycka bör man nog se över sin mentala status.

Självklart ser jag skillnaden på många sätt. Mina exempel hade kanske lite för hög varians för att ta hand om det relevanta i min frågeställning.

Jag ser dock fortfarande inte det självklara i hur det måste påverka sorgen för anhöriga eller medmänniskor. Särskilt i fallet när dådet inte är personligen riktat alls, utan det bara handlar om fel plats vid fel tillfälle.

Men alltså seriöst.

Om polisen och alla andra klockan 14:54 hade vetat att detta var en isolerad händelse utförd av vad verkar vara en ensam person. Att "bara" 4 skulle dä och 15 skadas. Att gärningsmannen skulle gripas kort därpå. Ja då är det klart att man hade kunnat agera annorlunda.

Ni tror inte att polisen har tränat på liknande händelser? Att det finns kriterier för när man evakuerar ett helt kollektivtrafiksystem med hundratusentals resenärer? Att det inte är för skojs skull man väljer att uppmana folk att hålla sig borta från hela innerstaden?

Att man i efterhand kunnat konstatera att kanske inte alla åtgärder hade behövts med tanke på resultatet är ju fullkomligt irrelevant för att bedöma polisens insats där och då.

Vad gäller medias rapportering kan man ju tycka mycket. Men någon annan verklighet än att de ska få rapportera hur mycket eller lite de vill inom lagens gränser är inget jag vill ha.

Visst, om de läste här skulle de säkert tycka att "snyftkalas" är en helt okej benämning, eftersom du säger att du undantar dem.

Nu undantog jag dem, så nu blev det en logisk tankevurpa. Om diskussionen här på buke ska föras om dåden i syfte att de anhöriga ska få bästa sorgebearbetning, så är det nog ingen av oss som tillför något positivt.

Snyftkalas på Stockolms gator......

Nu får du väl ta en rejäl funderare på hur du utrycker dig. Fyyyyyy :mad:

Vad gör den ena gruppen av 4 döda i ett dåd mer värda att gråta över än den andra gruppen av 4 döda i ett dåd? Jag tog till ett provokativt ord med mening att ställa just den frågan på sin spets. Om någon tog illa upp, ber jag om ursäkt. Jag kan undvika att använda just det ordet och ändå få fram min åsikt.

Jag skulle kunna ta ganska illa upp om en massa främmande människor stod och grät över mina anhörigas död i ett terrordåd som om de kände dem och delade min sorg, trots att de har lika lite med det att göra som skottdådet i Malaysia - som de minsann inte spiller några tårar över.

Nu undantog jag dem, så nu blev det en logisk tankevurpa. Om diskussionen här på buke ska föras om dåden i syfte att de anhöriga ska få bästa sorgebearbetning, så är det nog ingen av oss som tillför något positivt.
Nja, jag tycker nog inte att det är jag som gör tankevurpan. Att prata om snyftkalas med reservationen att man undantar de närmast berörda håller inte. Invandrare är parasiter men det gäller inte iranier, syrier och finländare liksom.

Byter ämne lite, någon kanske vet hur det blir med terroristen nu, det skrevs ju igår att utredningen kommer ta ett år att bli klar med, vad gör gärningsmännen under tiden? Sitter i häktet eller hamnar på anstalt direkt?

Vad gör den ena gruppen av 4 döda i ett dåd mer värda att gråta över än den andra gruppen av 4 döda i ett dåd? Jag tog till ett provokativt ord med mening att ställa just den frågan på sin spets. Om någon tog illa upp, ber jag om ursäkt. Jag kan undvika att använda just det ordet och ändå få fram min åsikt.

Jag skulle kunna ta ganska illa upp om en massa främmande människor stod och grät över mina anhörigas död i ett terrordåd som om de kände dem och delade min sorg, trots att de har lika lite med det att göra som skottdådet i Malaysia - som de minsann inte spiller några tårar över.
Min fetning.
Du uttrycker dig verkligen illa i den här tråden, inte bara en gång. Vad ger dig rätt att skriva så nedlåtande om människors sorg o reaktioner?

Lägg av bara. Nu är du extremt låg och jag tror du är mycket väl medveten om det.

Det finns väl i alla fall en person på Buke som fått mycket dåliga nyheter. Har du ingen skam i kroppen alls?

Kom igen när du har prövat. Det är direkt larvigt att ens spekulera i hur du skulle känna, inte minst om jämförelsen med Malaysia.

Jag har själv inte förlorat någon anhörig på ett så här traumatiskt vis. Men jag har kommit nära tillräckligt många som har det för att inte sitta och dryga mig om hur jag skulle känna om jag var dem.

Vadå lika lite med att göra? På riktigt?

Fyra döda ja men väldigt väldigt många fler som helt berättigat tänker "det hade kunnat varit jag". Som om inte om hade varit hade varit där. Som kände någon som var där. Som går den där gatan varje dag och kan föreställa sig men ändå inte. Som passerar där nu efteråt och ser de fruktansvärda spåren av vad som hänt. Räkna antalet stockholmare som troligt har anknytning till ett dåd med fyra döda i Malaysia så borde vem som helst kunna räkna ut med lilltån, och förstå, varför detta väckt både starkare reaktioner och större rapportering i just Stockholm.

Det har absolut ingenting med människovärde att göra.

Du ser inte att man kan sörja en händelse utan att personligen sörja de som drabbats värst?

Tycker du parisarnas reaktioner och manifestationer efter dåden där också var orimliga? Eller var det tillräckligt många som dog där?

Lägg av bara. Nu är du extremt låg och jag tror du är mycket väl medveten om det.

Det finns väl i alla fall en person på Buke som fått mycket dåliga nyheter. Har du ingen skam i kroppen alls?

Nej jag tycker människoliv är lika mycket värda varhelst de finns, och tycker att den extrema reaktionen , bland icke-anhöriga, vara mycket överdriven för den begränsade effekt dådet hade. Bara för att det hände i Stockholm.

Det har ingenting med anhörigas tragedi att göra överhuvudtaget, som jag övertydligt påpekat redan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?