Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan jag förstå. Bättre än skillnaden mellan att dö i ett terrordåd och i ett bankrån som kund.
En bankrånare är ute efter pengar, hen har ingen önskan att döda.
En terrorist i det här fallet har som mål att döda.
En olycka kan hända. Mord är något annat. Ondska riktat mot en anhörig är svårt att hantera.

Vadå lika lite med att göra? På riktigt?

Fyra döda ja men väldigt väldigt många fler som helt berättigat tänker "det hade kunnat varit jag". Som om inte om hade varit hade varit där. Som kände någon som var där. Som går den där gatan varje dag och kan föreställa sig men ändå inte. Som passerar där nu efteråt och ser de fruktansvärda spåren av vad som hänt. Räkna antalet stockholmare som troligt har anknytning till ett dåd med fyra döda i Malaysia så borde vem som helst kunna räkna ut med lilltån, och förstå, varför detta väckt både starkare reaktioner och större rapportering i just Stockholm.

Det har absolut ingenting med människovärde att göra.

Du ser inte att man kan sörja en händelse utan att personligen sörja de som drabbats värst?

Tycker du parisarnas reaktioner och manifestationer efter dåden där också var orimliga? Eller var det tillräckligt många som dog där?

Ja, mer proportionerliga efter återkommande dåd med många fler offer.

En bankrånare är ute efter pengar, hen har ingen önskan att döda.
En terrorist i det här fallet har som mål att döda.
En olycka kan hända. Mord är något annat. Ondska riktat mot en anhörig är svårt att hantera.

Fast jag ser inte riktat i ett terrordåd. Riktningen är inte personlig. Men visst finns det skillnader.

@LadyCovergirl kanske kan svara på det?

Det kan jag. Först blir man gripen och därefter anhållen. Då sitter man i det vi vanligtvis kallar för arresten.
Är man sen häktad sitter man, precis som @mandalaki skriver, på häkte tills häktningen hävs eller domen vinner laga kraft.
Nu har han restriktioner och jag antar att han har fulla sådana. Då har man varken TV, radio eller tidning. Man får bara prata med personal, sin advokat och övriga som jobbar med fallet.

Ja, det var meningen att den skulle vara rätt klar.

Tycker inte du att det är trist att polis måste ha extra resurser? Där det inte borde behövas.
Det tycker jag, det är synd att folk inte kan sköta sig. Riktigt synd.

Fast sjukhusen har väktare på akutmottagningen mellan varven, fotbollsmatcher kräver enorma polisinsatser, på mitt jobb får vi både ringa in extra personal och begära hjälp av polisen mellan varven när det är stökigt och...

Att "folk ibland inte sköter sig" har inget att göra med små geografiska områden i stort. Det har oftast att göra med grupper av unga frustrerade män, ofta men inte alltid med ett inslag av berusning/annan drogpåverkan.

Om man löser frustrationen löser man problemet. (Nej det är inte enkelt)

Det kan jag. Först blir man gripen och därefter anhållen. Då sitter man i det vi vanligtvis kallar för arresten.
Är man sen häktad sitter man, precis som @mandalaki skriver, på häkte tills häktningen hävs eller domen vinner laga kraft.
Nu har han restriktioner och jag antar att han har fulla sådana. Då har man varken TV, radio eller tidning. Man får bara prata med personal, sin advokat och övriga som jobbar med fallet.
Det lär dröja innan han ser annat än häktets rastgård - och vägen till och från den rättspsykiatriska undersökningen.

Jag googlade nu, 16:53 la SvD ut följande: Tunnelbanan har nu fått klartecken från polisen att starta efter händelserna på Drottninggatan i Stockholm. Polisen har också hävt stoppet i tågtrafiken till och från Stockholm, men störningar kvarstår.

Så där var stängt i ungefär 2 timmar.
Det dröjde betydligt längre än så innan år åtminstone pendeln kom igång. Förstahandsuppgift.

Det dröjde betydligt längre än så innan år åtminstone pendeln kom igång. Förstahandsuppgift.

Fast det var väl mycket för att man behövde rensa spår, få fordon och personal på rätt ställe sett till tidtabellen osv? Inte pga polisen?

Kanske heller inte orimligt att personal fått gå hem, och man behövde få in ny personal, som hade svårt komma in?

Jag är förvånad hur fort saker kom igång faktiskt.

Nej jag tycker människoliv är lika mycket värda varhelst de finns, och tycker att den extrema reaktionen , bland icke-anhöriga, vara mycket överdriven för den begränsade effekt dådet hade. Bara för att det hände i Stockholm.

Det har ingenting med anhörigas tragedi att göra överhuvudtaget, som jag övertydligt påpekat redan.

Det är ett terrordåd utfört i vårat Sverige. Klart folk är ledsna.

Det handlar om vårat land, våra invånare, våra gator mm mm

Klart vi sörjer.

Jag känner hyfsat många som resonerat som jag - att 4 döda (effekten) av händelsen, inte står i proportion till den extrema rapportering som fortsätter.

Jag undrade vem som skulle skriva detta först. Inte för att någon inte skulle våga , utan mer orka, det är svårt att skriva och förklara en sådan tanke, utan att andra ska uppfatta det oempatiskt och känslokallt.

Trodde faktiskt inte det skulle vara du.Modigt.
Du skrev precis det jag tänkte skriva.
Jag håller med helt o hållet.

Det är ett terrordåd utfört i vårat Sverige. Klart folk är ledsna.

Det handlar om vårat land, våra invånare, våra gator mm mm

Klart vi sörjer.

Och jag tycker fortfarande att det finns en överreaktion hos allmänhet och hos media på ett tämligen litet dåd, i förhållande till reaktionen på andra mycket större terrordåd som skett i närtid.

För mig är det där våra i nationell mening inget som biter särskilt hårt i det här sammanhanget. Det är lika hårt när det drabbar andra medmänniskors land, gator och invånare.

Nej jag tycker människoliv är lika mycket värda varhelst de finns, och tycker att den extrema reaktionen , bland icke-anhöriga, vara mycket överdriven för den begränsade effekt dådet hade. Bara för att det hände i Stockholm.

Det har ingenting med anhörigas tragedi att göra överhuvudtaget, som jag övertydligt påpekat redan.
Men handlar det inte ofta om att man berörs mer av händelser i sin närhet?
Folk som jobbar i sthlm city, bor i närheten... har en relation till platsen. Det blir "tyvärr" mer verkligt när någonting händer i ens absoluta närhet.
Men även att det är i sverige, landet vi bor i, det blir också så nära och verkligen för många.

Självklart är alla människor lika värda, och ett terrordåd i shlm är lika hemskt som vilket terrordåd som helst. Men har man kopplingar till platsen/landet så är det nog en ganska vanlig reaktion att beröras mer.
Nej alla känner (tyligen) inte så, men som sagt är det nog väldigt vanligt.
Och med allt som händer i världen så tror jag man på många plan avtrubbas något, tills något händer i ens absoluta närhet.... som ett uppvaknande.
Och reaktionen blir ju i många fall sorg, chock, medlidande... och det kan väl aldrig vara fel att sörja eller visa medlidande.

Men handlar det inte ofta om att man berörs mer av händelser i sin närhet?
Folk som jobbar i sthlm city, bor i närheten... har en relation till platsen. Det blir "tyvärr" mer verkligt när någonting händer i ens absoluta närhet.
Men även att det är i sverige, landet vi bor i, det blir också så nära och verkligen för många.

Självklart är alla människor lika värda, och ett terrordåd i shlm är lika hemskt som vilket terrordåd som helst. Men har man kopplingar till platsen/landet så är det nog en ganska vanlig reaktion att beröras mer.
Nej alla känner (tyligen) inte så, men som sagt är det nog väldigt vanligt.
Och med allt som händer i världen så tror jag man på många plan avtrubbas något, tills något händer i ens absoluta närhet.... som ett uppvaknande.
Och reaktionen blir ju i många fall sorg, chock, medlidande... och det kan väl aldrig vara fel att sörja eller visa medlidande.

Det jag hoppas kan bli följden av det jag tycker är en överrreaktion är att medmänskligheten blir större när nästa terrordåd rapporteras om .

Jag känner hyfsat många som resonerat som jag - att 4 döda (effekten) av händelsen, inte står i proportion till den extrema rapportering som fortsätter. Kanske fortfarande i minoritet, dock, vid en snabb tankebedömning.

Jag undrade vem som skulle skriva detta först. Inte för att någon inte skulle våga , utan mer orka, det är svårt att skriva och förklara en sådan tanke, utan att andra ska uppfatta det oempatiskt och känslokallt.

Trodde faktiskt inte det skulle vara du.Modigt.
Du skrev precis det jag tänkte skriva.
Jag håller med helt o hållet.

Fast det är inte ett mord. Som sådant skulle det få uppmärksamhet med iofs. Men det är vad det verkar och verkade redan från början vara ett terrordåd.

Det handlar om så mycket mer om X skadade och Y dödade. Det handlar om att Sverige nu drabbades av vad som varit vardag i stora delar av Europa. Insikten om att det hände oss och det kan hända oss igen. När som helst, var som helst.

DET skiljer ut händelsen. DET skapade oro, sorg och rädsla och DET skapade ett enormt behov av att få både information och svar hos människor.
Och den mekanismen har inget med antal dödsoffer att göra.

Som en vän sa (irl) "de måste ju se det som misslyckat när bara fyra dog"

Nej. Terror handlar om skräck. Och det är uppfyllt. Och det skakade om stor del av befolkningen. När det som inte händer oss gjorde det - och kan hända igen. Imorgon.

Information minskar skräck. Chock minskat möjligheten att ta till sig information.

Så även om jag önskat att medierna haft mer struktur och mer bekräftade uppgifter att tillgå - så nej de överrapporteradw inte. De spred all information de hade, och de upprepade den så alla hade möjlighet att ta del av den.

Har inte läst det som skrivits senaste dagarna då jag ansett att mycket varit tråkigt. Så kanske någon redan nämnt detta - men har ni hört (efter säkra källor) att 19-åringen vars hund förlorade sin matte bara var fejk? 19åringens kompis la ut bilden som cirkulerat i hundgrupper på FB på skoj utan lov av 19-åringen själv ang. att hunden (namnet på den med) förlorat sin matte i katastrofen.

I den hundgrupp jag är moderator i blockerade vi denna tjej som lurats så hemskt. Hur kan man skämta om något sådant? :O.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?