Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lånar knapp .

Jag förstår faktiskt vad @sjoberga initialt försökte förmedla rent teoretiskt . (Tror jag iallafall) . Det är en snygg teori på papper som dock inte känns särskilt verklighetsförankrad /realistisk alls att många skulle resonera så .

Däremot så är det ju vetenskapligt så att våra mänskliga hjärnor helt naturligt relaterar till och reagerar starkare till händelser som ligger oss som individer närmare . Dvs det finns en naturlig vetenskapligt etablerad anledning till varför människor i Sverige reagerar starkare på ett terrordåd i Sverige än ett terrordåd i ett annat land .

Utifrån det tycker jag du blir lite orealistisk @sjoberga och utifrån det kan jag förstå mångas reaktioner du fått på dina åsikter. Det vore oerhört märkligt, för att inte säga vetenskapligt onaturligt, om människor reagerade så neutralt som du anser är en sundare inställning i detta fallet. Din teori om hur folk borde reagera likvärdigt på allt som sker i världen känns helt orealistisk och väldigt onaturlig - såvida inte människor vore datoriserade i hjärnan och mätte empati, engagemang och känslor mot matematiskt uträknade formler i fråga om statistik, logik och rättvisa osv .:cool:

Jag befann mig högst involverad och personligt påverkad på plats 11 september och kan säga att även där var det oerhört tydligt hur avstånd och distans påverkade folks reaktioner dagarna efter och fortsatt senare .Nära vänner på västkusten reagerade inte alls nästan i jämförelse med oss på östkusten och de tre delstater som var inblandade . Helt enkelt pga avstånd och främmandekänsla pga att helt enkelt vara oerhört långt därifrån, och att ha svårt att därför relatera/ta in magnituden av det hela.

Ang media så måste jag säga att om vi inte blandar in kvällspressen i det hela så har väl ingen tomtapportering eller överdriven "snyft" rapportering skett alls . Kvällspressen beter sig precis som de alltid gör när det finns en stor nyhet/händelse att mjölka ur så där ser jag faktiskt öht inget som sticker ut gällande detta .

De som beter sig värst är ett skrämmande antal Svenssons som på sociala media spenderat timmavis med att dela bilder på offren och sitter på Flashback och delar/efterlyser bilder på exakt hur många delar offren var i osv.!
Det finns verkligen inga ord för hur otroligt hemskt och sjukt det är!

Senast ändrad:
Har inte läst det som skrivits senaste dagarna då jag ansett att mycket varit tråkigt. Så kanske någon redan nämnt detta - men har ni hört (efter säkra källor) att 19-åringen vars hund förlorade sin matte bara var fejk? 19åringens kompis la ut bilden som cirkulerat i hundgrupper på FB på skoj utan lov av 19-åringen själv ang. att hunden (namnet på den med) förlorat sin matte i katastrofen.

I den hundgrupp jag är moderator i blockerade vi denna tjej som lurats så hemskt. Hur kan man skämta om något sådant? :O.
Sant eller falskt? @tornblomma som länkade till bilden skrev att den var tagen av en av hennes vänner som är fotograf.

Sant eller falskt? @tornblomma som länkade till bilden skrev att den var tagen av en av hennes vänner som är fotograf.

Detta har inget med den döda hunden att göra utan det släpptes tidigt info om att en 19åring dött. Innan 11åringern och de andra. Så det var märkligt när hon inte nämndes i tidningarna nu när det blivigt officiellt vilka offren var. Då kom sanningen fram.

Jag är långt mer skakad av kriget i Syrien- senaste gasattacken där ex- vilket helvete de måste leva med , än ett terrordåd av mindre modell i Sverige, även om jag förstår de anhörigas stora sorg.

Där kan jag hålla med . Däremot så jämförelser om "4 människor i Sverige eller 4 människor i ett (påhittat) fall i Malaysia" och att folk minsann borde reagera /bry sig likvärdigt etc. blir jäkligt märkligt , för att inte säga rent raljerande drygt att läxa folk om .

Lånar knapp .

Jag förstår faktiskt vad @sjoberga initialt försökte förmedla rent teoretiskt . (Tror jag iallafall) . Det är en snygg teori på papper som dock inte känns särskilt verklighetsförankrad /realistisk alls att många skulle resonera så .

Däremot så är det ju vetenskapligt så att våra mänskliga hjärnor helt naturligt relaterar till och reagerar starkare till händelser som ligger oss som individer närmare . Dvs det finns en naturlig vetenskapligt etablerad anledning till varför människor i Sverige reagerar starkare på ett terrordåd i Sverige än ett terrordåd i ett annat land .

Utifrån det tycker jag du blir lite orealistisk @sjoberga och utifrån det kan jag förstå mångas reaktioner du fått på dina åsikter. Det vore oerhört märkligt, för att inte säga vetenskapligt onaturligt, om människor reagerade så neutralt som du anser är en sundare inställning i detta fallet. Din teori om hur folk borde reagera likvärdigt på allt som sker i världen känns helt orealistisk och väldigt onaturlig - såvida inte människor vore datoriserade i hjärnan och mätte empati, engagemang och känslor mot matematiskt uträknade formler i fråga om statistik, logik och rättvisa osv .:cool:

Jag befann mig högst involverad och personligt påverkad på plats 11 september och kan säga att även där var det oerhört tydligt hur avstånd och distans påverkade folks reaktioner dagarna efter och fortsatt senare .Nära vänner på västkusten reagerade inte alls nästan i jämförelse med oss på östkusten och de tre delstater som var inblandade . Helt enkelt pga avstånd och främmandekänsla pga att helt enkelt vara oerhört långt därifrån, och att ha svårt att därför relatera/ta in magnituden av det hela.

Ang media så måste jag säga att om vi inte blandar in kvällspressen i det hela så har väl ingen tomtapportering eller överdriven "snyft" rapportering skett alls . Kvällspressen beter sig precis som de alltid gör när det finns en stor nyhet/händelse att mjölka ur så där ser jag faktiskt öht inget som sticker ut gällande detta .

De som beter sig värst är ett skrämmande antal Svenssons som på sociala media spenderat timmavis med att dela bilder på offren och sitter på Flashback och delar/efterlyser bilder på exakt hur många delar offren var i osv.!
Det finns verkligen inga ord för hur otroligt hemskt och sjukt det är!

Jag ifrågasätter nog mer den extrema styrkan i den kopplingen, visad av senaste händelsen, än existensen av den.

De som visade mod var alla dom som ställde upp och hjälpte sina medmänniskor även om deras egna liv kunde vara i fara. Alla de poliser, läkare, sjuksköterskor, brandmän och andra civila som gjorde något, DE var modiga.

Ja, de var modiga.
Men det var också- för att vara en terrorhandling förhållandevis enkelt, en enda förvirrad och dåligt planerande gärningsman, vilket gjorde att den plan som fanns , de åtgärder som inövats- faktiskt kunde fungera, vilket ger lärdom och bådar gott för framtiden..

Fast det är inte ett mord. Som sådant skulle det få uppmärksamhet med iofs. Men det är vad det verkar och verkade redan från början vara ett terrordåd.

Det handlar om så mycket mer om X skadade och Y dödade. Det handlar om att Sverige nu drabbades av vad som varit vardag i stora delar av Europa. Insikten om att det hände oss och det kan hända oss igen. När som helst, var som helst.

DET skiljer ut händelsen. DET skapade oro, sorg och rädsla och DET skapade ett enormt behov av att få både information och svar hos människor.
Och den mekanismen har inget med antal dödsoffer att göra.

Som en vän sa (irl) "de måste ju se det som misslyckat när bara fyra dog"

Nej. Terror handlar om skräck. Och det är uppfyllt. Och det skakade om stor del av befolkningen. När det som inte händer oss gjorde det - och kan hända igen. Imorgon.

Information minskar skräck. Chock minskat möjligheten att ta till sig information.

Så även om jag önskat att medierna haft mer struktur och mer bekräftade uppgifter att tillgå - så nej de överrapporteradw inte. De spred all information de hade, och de upprepade den så alla hade möjlighet att ta del av den.

Hmm. Då kanske jag bara ligger flera år före andra. Jag har aldrig sett Sverige som skyddat från det som drabbat övriga Europa. Det var länge sedan det gick över.

Hmm. Då kanske jag bara ligger flera år före andra. Jag har aldrig sett Sverige som skyddat från det som drabbat övriga Europa. Det var länge sedan det gick över.

Fast seriöst . Nu är du ju bara DRYG .

Svar : nej - jag lovar att du inte "ligger före andra" osv . Majoriteten av folk skulle jag våga säga har precis som du insett och varit fullt medvetna om detta länge .
Det har däremot inget som helst att göra med att människor likväl, när det sen drabbar oss, blir oerhört rädda, ledsna och skakade .

Fast seriöst . Nu är du ju bara DRYG .

Svar : nej - jag lovar att du inte "ligger före andra" osv . Majoriteten av folk skulle jag våga säga har precis som du insett och varit fullt medvetna om detta länge .
Det har däremot inget som helst att göra med att människor likväl, när det sen drabbar oss, blir oerhört rädda, ledsna och skakade .

Det var en reflektion på ett inlägg jag tyckte förklarade reaktionen med att många blev tagna på sängen och först nu insåg att det faktiskt kan hända här.

Jag menar det som ger skillnaden att det ena ger 399 timmars rapportering av mestadels nonsens och upprepningar och gråtande människor på gatan, jämfört med en halv minuts notisrapportering och utskällning på Bukefalos för att man ens tycker att det är något i närheten. För samma typ av händelse.

För mig är det inte sunt.

Vad är det du avser ? Svara gärna på vad i mitt inlägg du avsåg ? Det här ser inte jag som ett svar öht .
Är det (återigen) kvällspressen du avser ? Se mitt tidigare inlägg .

Det var en reflektion på ett inlägg jag tyckte förklarade reaktionen med att många blev tagna på sängen och först nu insåg att det faktiskt kan hända här.

Men återigen . Varför raljerar du om att du minsann vetat att detta kan ske närsomhelst osv ? Det har majoriteten andra också fattat sen länge.
Läser du ens vad du svarar på innan du svarar ?
Att folk ändå reagerar när det sen händer är helt naturligt . Och sunt .

Läs vad folk försöker förklara och lägger mycket tid på att förklara/motivera när de svarar dig ?!

Men återigen . Varför raljerar du om att du minsann vetat att detta kan ske närsomhelst osv ? Det har majoriteten andra också fattat sen länge.
Läser du ens vad du svarar på innan du svarar ?
Att folk ändå reagerar när det sen händer är helt naturligt . Och sunt .

Läs vad folk försöker förklara och lägger mycket tid på att förklara/motivera när de svarar dig ?!

Reagera , självklart. Att reagera 400:1 när det händer i Stockholm mot Bagdad. Inte sunt i min värld.

Jag raljerar inte. Det var en reflektion på just det inlägget som var en förklaring på styrkan på reaktionen. Om det var fel, så var det fel.

Senaste bombdådet i Bagdad.

Du kanske borde byta medie då? Om du inte avser något dåd som passerat så obemärkt förbi att även de medier som är både snabba och flitiga med att rapportera har uppmärksammat det.

Att man får söka sig utanför inhemsk medie om man vill ha världsnyheter väl dokumenterade borde inte vara varken förvånande eller en nyhet dock.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder