Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Reagera , självklart. Att reagera 400:1 när det händer i Stockholm mot Bagdad. Inte sunt i min värld.

Jag raljerar inte. Det var en reflektion på just det inlägget som var en förklaring på styrkan på reaktionen. Om det var fel, så var det fel.

Varför är det inte sunt? ALLA länder fungerar så.

Det är inte svårare än att anpassa valet av medie till det man vill följa. Amerikanska tidningar skriver knappast om en bussolycka i Sveg - men sida upp och sida ner när lagkaptenen i bygdens fotbollslag omkom i en trafikolycka. Det är inget konstigt. Lika icke konstigt är det att ett terrordåd i Sverige får mer utrymme i svensk press än ett terrordåd i Belgien eller Bagdad.

Det är inte svårare än att anpassa valet av medie till det man vill följa. Amerikanska tidningar skriver knappast om en bussolycka i Sveg - men sida upp och sida ner när lagkaptenen i bygdens fotbollslag omkom i en trafikolycka. Det är inget konstigt. Lika icke konstigt är det att ett terrordåd i Sverige får mer utrymme i svensk press än ett terrordåd i Belgien eller Bagdad.
Exakt. Det kallas närhetsprincipen och är varken konstigt eller osunt.

Nej precis . Det är totalt Goddag Yxskaft att öht undra /förfasa sig över det. Och anledningen återigen är det jag lagt tid på att påtala i "diskussionen" : människans hjärna och människan som individ relaterar och knyter an närmare till "reviret/hemorten" . Av naturliga och faktiskt sunda skäl .

Sant eller falskt? @tornblomma som länkade till bilden skrev att den var tagen av en av hennes vänner som är fotograf.

Precis @Twihard den bild jag länkade till är tagen av en bekant till mig. Såg även att fler bilder på hunden cirkulerat. Kan garantera att det inte är fejk varför skulle ngn fejka en sån sak? Hur det gick för hundens husse/matte har jag dock ingen info om

Att man inte behöver överreagera om -här jag- använder ordet modig på ett sätt som inte anses passa i tråden??, du får läsa från början.

Jag har läst samtliga inlägg givetvis . Anser du att jag har läst slarvigt när jag undrar vad det är du egentligen vill ha sagt med samtliga inlägg ?
Din kommentar ang "hur svårt kan det vara" gällande räddnings och katastrofinsatserna undrar jag väldigt mycket om vad sjutton du avser med den kommentaren .

Jag tycker observationen 400:1 är orimlig och osund och tycker att 2:1 skulle kunna vara rimlig. Inte ifrågasättande av närhetsprincipen som sådan.

Hur skulle vi möjligen kunna ha en global ca 2:1 ratio när det sker så mycket hemskheter i världen? Den enda möjligheten jag ser är att knappt rapportera alls om vad som sker i Sverige. Att ett terrordåd nyligen skett i Stockholm hade den stora majoriteten då varit omedvetna om. Även om vi bara inkluderade ett land i den ekvationen (låt oss säga Mexiko med deras drogkrig) hade nyhetsrapporteringen och reaktionerna i Sverige varit fullständigt dominerad av vad som sker där, inte här.

Ja, mer proportionerliga efter återkommande dåd med många fler offer.

1,5 miljoner på gatorna i Paris efter Charlie Hebdot jämfört med några tiotusen i Stockholm. Om man nu ska värdera reaktion efter antalet döda (vilket jag SJÄLVFALLET inte tycker att man ska) så var det väl fransmännen som överdrev?

Du tror inte att det är så att man reagerar på händelsen och angreppet som sådant och inte blir dubbelt så ledsen om 8 dör jämfört med 4?

@Blue dessutom gällande svensk media/journalistik /nyhetsrapportering så är Sverige ett land som är väldigt engagerade och etablerade att via sina professionella nyhetskällor även täcka nyheter world wide i jämförelse med väldigt många andra länder - inkl stormakter .

Svenskar medialt har stora möjligheter att få världsbild rapporterat/illustrerat till sig och utifrån det ytterligare stora möjligheter att vidare sätta sig in i lägen på eget personligt initiativ med dagens teknik .

Sen finns det givetvis även en stor mängd svenskar som på fullt allvar ser kvällspressen som primär nyhetsmedia och utöver det finns det även en annan mängs som rent av dissar vanliga media och förlitar sig på forum som tex Flashback .

Precis @Twihard den bild jag länkade till är tagen av en bekant till mig. Såg även att fler bilder på hunden cirkulerat. Kan garantera att det inte är fejk varför skulle ngn fejka en sån sak? Hur det gick för hundens husse/matte har jag dock ingen info om

Vem pratar om en död hund? Som jag skrev ännu en gång högre upp handlar detta om ETT HELT ANNAT FALL av falska rykten sär en tjej i flera hundgrupper påstod att en 19 årig tjej dog och att hennes hund nu var herrelös. Detta hade INGET med den mördade hunden att göra.

Det kan jag. Först blir man gripen och därefter anhållen. Då sitter man i det vi vanligtvis kallar för arresten.
Är man sen häktad sitter man, precis som @mandalaki skriver, på häkte tills häktningen hävs eller domen vinner laga kraft.
Nu har han restriktioner och jag antar att han har fulla sådana. Då har man varken TV, radio eller tidning. Man får bara prata med personal, sin advokat och övriga som jobbar med fallet.
Det kan jag tänka mig är betydligt värre rent mentalt än det låter, han lär nog ha tid att ångra det han gjort mot folk både en och två gånger.
Och livet inne på fängelset kommer nog knappast vara sockersött för den här terroristen senare heller.
Kan inte tänka mig att vi har speciellt många IS-sympatisörer inne på kåkarna. Resten av livet frivilligt isolerad, eller vad tror ni?

Det kan jag tänka mig är betydligt värre rent mentalt än det låter, han lär nog ha tid att ångra det han gjort mot folk både en och två gånger.
Och livet inne på fängelset kommer nog knappast vara sockersött för den här terroristen senare heller.
Kan inte tänka mig att vi har speciellt många IS-sympatisörer inne på kåkarna. Resten av livet frivilligt isolerad, eller vad tror ni?

Att vara häktad, särskilt med fulla restriktioner, är definitivt jobbigt. Om han, eller andra häktade, ångrar sig vill jag däremot inte uttala mig om. Inte heller stycket om IS-sympatisörer.

Vem pratar om en död hund? Som jag skrev ännu en gång högre upp handlar detta om ETT HELT ANNAT FALL av falska rykten sär en tjej i flera hundgrupper påstod att en 19 årig tjej dog och att hennes hund nu var herrelös. Detta hade INGET med den mördade hunden att göra.
Jag har öht inte läst något alls eller hört på någon nyhetsrapportering om det du beskriver. Jag följer ingenting på varesig flashback eller FB utan enbart nyhetsmedia i TV, radio och tidningar så det känns inte som det fått någon medial uppmärksamhet utan enbart som vanligt rykten i sociala medier som man inte ska ta på allvar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar