Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det kan jag. Först blir man gripen och därefter anhållen. Då sitter man i det vi vanligtvis kallar för arresten.
Är man sen häktad sitter man, precis som @mandalaki skriver, på häkte tills häktningen hävs eller domen vinner laga kraft.
Nu har han restriktioner och jag antar att han har fulla sådana. Då har man varken TV, radio eller tidning. Man får bara prata med personal, sin advokat och övriga som jobbar med fallet.
Är det inte något med att Sverige får kritik för att vi har så långa häktningstider? (Halv-ot, jag vet.)

Naturligtvis vet jag inte det. Men alla som vet att de gjorde ett fantastiskt jobb har tydligen kompetens att avgöra det. Jag vet inte var man lär sig sånt.
Fast jag säger inte att de gjorde ett fantastiskt eller försvarar någon som säger det. Det jag invände mot var "Och högst troligt måste inte polisen stänga av halva city och alla tåg och pendeltåg, det går att föreställa sig andra sätt att hantera det hela."

Du kan ju omöjligt veta om polisen var tvungna att göra det eller inte? Annat än från läktaren så här en halv vecka senare.

Aftonbladet har kört en hel del sånt. SVTs sändning ganska precis efter händelsen var ju bedrövlig osv.

Men precis som tidigare kommenterat : kvällspressen är inte seriös professionell media !

På vilket sätt utöver det anser du att SVT s sändning direkt i anslutning till det hela var bedrövlig ?

Men vad är det för dumheter? Det kräver inget mod att skriva det han skriver. Det är möjligt att DU inte "vågade" men då får du tala för dig själv.
Det håller jag inte med om. Först igår såg jag saker på fb som kändes som att någon tänkte som jag. Det var dels det Athena Farrokhzad skrev, som jag citerade förut, dels en kompis. Tex då uttryckt oro över hur nationalistiska reaktionerna på det här är.

Jag hade inte varit först med att skriva sådant under rådande normtryck, det kan jag säga rakt av.

Med överreaktion menar jag inte manifestationer om ett öppet samhälle. De är alltid välkomna.

Jag menar bestörtningen, oron, rädslan och den fortsatta rappporteringen över dådet som inte står i proportion till den egentliga händelsen. Men jag tror jag fått fram mitt budskap och har tagit nog med plats i tråden.

I verkliga livet har jag inte mött liknande reaktioner på mina reflektioner som här. Alls. Kanske var det det onödiga (provokativt och felriktade) ordet snyftkalas som var problemet, det har jag inte använt i andra samtal.

Var du på plats i Paris och upplevde hur den bestörtningen, oron och rädslan var. Och följde all inhemsk medierapportering och flöden på sociala medier? Eller är det så att du precis som jag följde händelserna i Paris på längre avstånd på ett annat språk och kanske inte uppfattade allt?

Vad gäller rädsla är den rädsla jag märkt av från folk från resten av landet som frågar sig om man vågar åka till Stockholm. De jag träffar här är mer bedrövade, sorgsna och arga. Men det är ju bara min bild och ingen objektiv sanning

Vad gäller rädsla är den rädsla jag märkt av från folk från resten av landet som frågar sig om man vågar åka till Stockholm. De jag träffar här är mer bedrövade, sorgsna och arga. Men det är ju bara min bild och ingen objektiv sanning

Vilket är en av de mycket dåliga konsekvenserna av när händelsens betydelse för säkerheten i Sverige överdrivs och rapporteringen fortsätter över alla bräddar.

Det är då man önskar att någon sätter det hela i ett bredare perspektiv och väljer att rapportera i mängd efter händelsens mer objektiva betydelse, när den akuta fasen var över på fredag kväll.

Det håller jag inte med om. Först igår såg jag saker på fb som kändes som att någon tänkte som jag. Det var dels det Athena Farrokhzad skrev, som jag citerade förut, dels en kompis. Tex då uttryckt oro över hur nationalistiska reaktionerna på det här är.

Jag hade inte varit först med att skriva sådant under rådande normtryck, det kan jag säga rakt av.
Visst, fast jag pratar inte om AF utan om vad @sjoberga skriver i den här tråden. Jag tycker inte att det krävt något särskilt mod, faktiskt.

Vilket är en av de mycket dåliga konsekvenserna av när händelsens betydelse för säkerheten i Sverige överdrivs och rapporteringen fortsätter över alla bräddar.

Det är då man önskar att någon sätter det hela i ett bredare perspektiv och väljer att rapportera i mängd efter händelsens mer objektiva betydelse, när den akuta fasen var över på fredag kväll.
Du tycker inte att den här situationen har betydelse för säkerheten i Sverige?
http://www.bukefalos.com/threads/polisen-bad-tullen-om-hjalp.1434984/

Fast jag säger inte att de gjorde ett fantastiskt eller försvarar någon som säger det. Det jag invände mot var "Och högst troligt måste inte polisen stänga av halva city och alla tåg och pendeltåg, det går att föreställa sig andra sätt att hantera det hela."

Du kan ju omöjligt veta om polisen var tvungna att göra det eller inte? Annat än från läktaren så här en halv vecka senare.
Nej, jag har inte påstått att du har sagt vare sig bu eller bä om polisens arbete. Det minns jag inte om du har. Men väldigt många har sagt att det var "fantastiskt" och rört delat bilder med blomsterbehängd polisbil. Jag har inte sett någon skriva "Men hörni, var det verkligen fantastiskt det där, vad bygger ni det på?".

(Att polisen gjorde det absolut enda vettiga, dvs måste stänga av som de gjorde, verkar väl rätt osannolikt? Det är väl sällan man står så helt utan alternativ i så komplexa situationer? Det där dådet i tunnelbanan i London, jag vill minnas att jag har läst att några få stationer stängdes av då, tex.)

Visst, fast jag pratar inte om AF utan om vad @sjoberga skriver i den här tråden. Jag tycker inte att det krävt något särskilt mod, faktiskt.

Med tanke på påhoppen och drevet som kom, så jag skulle jag se det som modigt om någon annan vågar uttrycka åsikter som - tydligen - skiljer ut sig lika mycket. Oavsett vad åsikten handlar om i sig.
Fast jag hade faktiskt inte räknat med det, så jag ser mig inte som modig annat än i att jag försöker uttrycka mina tankar i ämnet utan att nödvändigtvis behöva tänka på om jag ska bli angripen för det eller inte. Hade jag vetat, hade jag nog skitit i att dra det just på buke och hållt mig till att dryfta mina reflektioner med sunda personer i verkliga livet.

För övrigt har jag tagit till mig vissa av mothuggen (de som har någon relevans i relation till det jag faktiskt skrev och menade) jag fick för vidare reflektioner. Andra som angriper något jag varken skrivit eller menat, eller bara är påhopp, har jag mest suckat över. Och i vissa fall anmält.

Det var en snäv åsiktskorridor angående det här.

Nej, jag har inte påstått att du har sagt vare sig bu eller bä om polisens arbete. Det minns jag inte om du har. Men väldigt många har sagt att det var "fantastiskt" och rört delat bilder med blomsterbehängd polisbil. Jag har inte sett någon skriva "Men hörni, var det verkligen fantastiskt det där, vad bygger ni det på?".

(Att polisen gjorde det absolut enda vettiga, dvs måste stänga av som de gjorde, verkar väl rätt osannolikt? Det är väl sällan man står så helt utan alternativ i så komplexa situationer? Det där dådet i tunnelbanan i London, jag vill minnas att jag har läst att några få stationer stängdes av då, tex.)
Alltså fråga polisen. För oss är det ju jättelätt att se att det hade räckt att de plockat in terroristen himself omgående, helst redan från förarhytten och sedan hela insatsen kunnat avbrytas så att de kunde fortsätta sin fredagsfika.

Fast det kanske var lite mer komplicerat än så när de var mitt i skeendet?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Pusseltråden
  • 🎄Jul 2024🎄