Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jäklar, jag insåg senare att det var någon idiot som bara spred påhittad dynga. Alltså vem fan GÖR en sån grej? Vem hittar på att en person avlidit i ett terrordåd för att få uppmärksamhet på Facebook...?! Så fruktansvärt fult och bisarrt. Nog för att jag kanske borde varit lite mer källkritisk och inte spridit det vidare, men jag antog väl att ingen skulle hitta på en sån historia... Suck. :banghead:
Jag förstår dig. Helt sjukt :crazy::down:

Det jag är tacksam för gentemot polisen är vilket otroligt fantastiskt bemötande jag och många av oss fått från dem. De tar sig tid att prata med folk, krama dem som behöver, trösta dem som gråter och informera så gott det går. Med ett sällan skådat tålamod.

För oss på plats i Stockholm är det guld värt.

Det håller jag inte med om. Först igår såg jag saker på fb som kändes som att någon tänkte som jag. Det var dels det Athena Farrokhzad skrev, som jag citerade förut, dels en kompis. Tex då uttryckt oro över hur nationalistiska reaktionerna på det här är.

Jag hade inte varit först med att skriva sådant under rådande normtryck, det kan jag säga rakt av.

Vilka nationalistiska tendenser? Undrar ärligt.

En viss självgodhet ja, över hur fint och klokt vi reagerar nu, men tusen gånger hellre det än lynchmobbar.

En hel del stockholmspatriotism, från uppvuxna här, första- och andra generationens invandrare, nyligen hitkomna etc. Det känns rätt ofarligt? Allt är förmodligen som vanligt inom kort men i det här är alla stockholmare lika drabbade skulle jag säga (undantaget offer och deras närstående naturligtvis). Och det finns något nyttigt i att faktiskt mötas i sorgen, i envisheten att inte ge sig, att fokusera på kärlek. För Stockholm är det här viktigt, och att det rapporterades i riksmedia är väl inte så konstigt. Jag är säker på att det hade gjorts samma från Gbg eller Skellefteå.

I mina kretsar är det här inte huvudnyhet längre, och på sr eller svt tycker jag inte det tagit över?

Hur den politiska diskussionen kommer gå känns svårt att säga nu. Det är mycket om verkställande av utvisningar, men asylpolitik och migration i övrigt? Hittills tycker jag de flesta varit överraskande bra på att multitaska frågor, och att inställningen till flyktingar snarare blivit mer positiv.

Ärligt talat så fattade jag inte det här med alla blommor på polisbilen, men jag vågade inte kommentera det. Alltså jag är glad och tacksam över mycket polisen gör i hela landet, men så vitt jag vet gjorde de sitt jobb vid dådet och det hade väl varit bedrövligt om de inte gjort det? Sen hur bra allt sköttes vet inte jag mer än det involverade berättat om, det lär väl utredas i efterhand vad som fungerat bra och mindre bra.
Jag tror människor känner ett överväldigande behov av kärlek här - både att få och inte minst ge. Nu blev polisen, som ju faktiskt gick rakt in i händelserna utan att veta hur farligt det hela egentligen var, de som blev föremål för kärleksbetygelserna. Jag tror det är en reaktion som på nåt vis handlar om att försöka balansera upp det fasansfulla med motsatsen. Och eftersom det är näst intill omöjligt, blir det stort och översvämmande. Därav all sammanslutning, all gemenskap, all kärlek. Allt letande efter det är som är gott och vackert. Jag tycker om det! Jag älskar bilderna med polisbilen som är helt översvämmad av blommor :heart

En viss självgodhet ja, över hur fint och klokt vi reagerar nu, men tusen gånger hellre det än lynchmobbar.

En hel del stockholmspatriotism, från uppvuxna här, första- och andra generationens invandrare, nyligen hitkomna etc. Det känns rätt ofarligt? Allt är förmodligen som vanligt inom kort men i det här är alla stockholmare lika drabbade skulle jag säga (undantaget offer och deras närstående naturligtvis). Och det finns något nyttigt i att faktiskt mötas i sorgen, i envisheten att inte ge sig, att fokusera på kärlek. För Stockholm är det här viktigt, och att det rapporterades i riksmedia är väl inte så konstigt. Jag är säker på att det hade gjorts samma från Gbg eller Skellefteå.

I mina kretsar är det här inte huvudnyhet längre, och på sr eller svt tycker jag inte det tagit över?

Hur den politiska diskussionen kommer gå känns svårt att säga nu. Det är mycket om verkställande av utvisningar, men asylpolitik och migration i övrigt? Hittills tycker jag de flesta varit överraskande bra på att multitaska frågor, och att inställningen till flyktingar snarare blivit mer positiv.
Olika muslimska föreningar, moskéer, studieförbund etc, berättade i radio att deras medlemmar fått ta emot mer rasistiska påhopp än vanligt. Kan inte påstå att jag blev förvånad.

I det jag citerade av Athena Farrokhzad skriver hon bland annat: "jag vill skriva leve alla impulser till solidaritet, men detta undantagstillståndsbeteende ställer medvetet eller omedvetet upp på beskrivningen att just detta är ett undantagstillstånd, en anomali som måste mobilisera vår solidaritet, till skillnad från annat våld mot andra kroppar, som bara får pågå, som ingen öppnar sin dörr för, jag vill skriva att det inte var åtta år sedan det senaste terrorattentatet, jag vill skriva kommer ni ihåg Ahmed Hassan som dödades i en svärdattack i Trollhättan".

Ungefär det illustrerar väl rätt väl vad jag tänker om det nationalistiska och om självgodheten osv.

Där finns också en annan underbar formulering om "medelklassens förmåga att installera sig själv som alltings subjekt" som också känns som en rätt bra bild av saker, tycker jag.

Alltså, det här skrämmer mig verkligen.

Jag är imponerad över hur snabbt polisen fick kontroll över en helt ny situation som det här ändå är, en insats som trots begränsade resurser och stora personalavgångar ändå löste sig med ett gripande inom några timmar. Jag tycker polisen och alla som alls var inblandade är värda allt beröm de får, jag tycker ett väl utfört jobb är värt beröm oavsett om det är jag som privatperson på mitt eget jobb eller akutpersonal som utan tvekan gjorde vad de kunde för att hjälpa skadade och chockade på plats.

Jag är imponerad över hur snabbt polisen fick kontroll över en helt ny situation som det här ändå är, en insats som trots begränsade resurser och stora personalavgångar ändå löste sig med ett gripande inom några timmar. Jag tycker polisen och alla som alls var inblandade är värda allt beröm de får, jag tycker ett väl utfört jobb är värt beröm oavsett om det är jag som privatperson på mitt eget jobb eller akutpersonal som utan tvekan gjorde vad de kunde för att hjälpa skadade och chockade på plats.

Visst är det väldigt bra skött och man kan vara "imponerad" och stolt osv . Jag tycker också det varit jättebra skött och duktigt professionellt hanterat osv.

Samtidigt så ska det ju inte göras ngn unik sak/ av att polisen /div instanser helt enkelt egentligen skött sitt jobb känner jag . Det är väl kanske lite där det blir snett och utifrån det att det blivit en debatt från vissa håll osv .

Men oavsett i sammanhanget tycker jag samma som du i det läge det handlar om dvs inga teoretiska övningar och inget läge på distans att "öva på " teoretiskt motsvarar ju när det sen blir verkligt helt plötsligt en vanlig solig fredagseftermiddag . Vare sig i tanke eller rent konkret .

Senast ändrad:
Om polisen: när jag i fredags eftermiddag började vandra bort från Centralstationen dit jag var på väg när det hela hände (var vid NK ca 15.20 när en vän ringde och sa att jag borde röra mig bort från området) var polisens närvaro en trygghet. Jag vet inte hur andra känner men för mig var det faktum att det fanns poliser överallt som jag kunde fråga bidragande till att jag aldrig blev rädd eller ens orolig.

Efter ett tag lyckades jag och två vänner/kollegor hitta varandra. Ytterligare en god stund senare hade vi tagit oss till deras förortshem genom att en snäll privatperson gav oss skjuts. På presskonferensen i TV fanns bilder på gärningsmannen och på kvällen greps han. Åter gav polisen och deras insats en trygghetskänsla i alla fall hos mig. De har läget under kontroll, redde ut situationen och alla vi lyckades tillsammans utrymma innerstan genom att hjälpa varandra.

Det är en känsla och en upplevelse och inte fakta. Men kanske fler har liknande.

Visst är det väldigt bra skött och man kan vara "imponerad" och stolt osv . Jag tycker också det varit jättebra skött och duktigt professionellt hanterat osv.

Samtidigt så ska det ju inte göras ngn unik sak/ av att polisen /div instanser helt enkelt egentligen skött sitt jobb känner jag . Det är väl kanske lite där det blir snett och utifrån det att det blivit en debatt från vissa håll osv .
Fast man kan ju sköta sitt jobb på många olika sätt.
Som jämförelse med en annan stor händelse så är väl kritiken om hur polisen skötte sitt jobb i samband med mordet på Olof Palme inte den bästa.

Självklart ska polisen och alla andra inblandade sköta sitt jobb, men varför är det så lätt att kritisera och fel att berömma? Om jag själv aldrig får någon uppskattning känns inte det jag gör som speciellt meningsfyllt även om även mitt jobb är viktigt, nu var det dessutom många frivilliga som inte hade som jobb att stå och ge första hjälpen på plats som var där.

Är det inte lite "svenskt" att klaga även när någon gör något bra? Varför ska en del alltid leta efter fel istället för fokusera på det som är positivt? Jag får känslan att för få(?) dog för att det ska vara ok att bli berörd när jag läser en del inlägg.

Självklart ska polisen och alla andra inblandade sköta sitt jobb, men varför är det så lätt att kritisera och fel att berömma? Om jag själv aldrig får någon uppskattning känns inte det jag gör som speciellt meningsfyllt även om även mitt jobb är viktigt, nu var det dessutom många frivilliga som inte hade som jobb att stå och ge första hjälpen på plats som var där.

Är det inte lite "svenskt" att klaga även när någon gör något bra? Varför ska en del alltid leta efter fel istället för fokusera på det som är positivt? Jag får känslan att för få(?) dog för att det ska vara ok att bli berörd när jag läser en del inlägg.

Absolut . Jag tänker samma .

@Tora : ja det är som jag mfl försökt uttrycka inte riktigt så enkelt som att gemene man på sociala media är jury ang polisers insatser och hur de agerar /inte agerar osv .

Jag vet hur fruktansvärt rädd jag var när spårvagnen i Göteborg skenade och innan jag visste att min mor och syster inte var bland de skadade eller döda. Varje gång jag passerar olycksplatsen tänker jag fortfarande på vad som hände då och är så innerligt tacksam att de inte var där.

Jag har så väldigt svårt att fatta varför det är fel att vara tacksam att fredagen inte blev värre, förminskar det på något sätt allt annat elände som händer i världen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 070
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar