Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Oj, här känns det faktiskt tvärtom. Att man måste förstora vad som hänt för att inte anses totalt empatilös.

Tillägg: sen fattar jag inte diskussionen om vad som är värst, att förlora nån i olycka eller terrordåd etc. Om man här syftar på sorgbearbetning och möjlighet att "gå vidare" dvs må bra och fungera efteråt så är det betydligt fler saker som påverkar det. Tycker dessa jämförelser om vad som är värst att drabbas av, vilken sorg som är värst osv är gräsliga :down:.

Javisst. Och jag är inte alls tillräckligt intresserad av polisarbete för att grubbla många minuter över det där.

Det är bara en liten aning konstigt att tydligen väldigt många kan bedöma polisens arbete, medan jag naturligtvis inte kan det. Men vad vet jag om vad andra kan.

Men inte tror du att alla de som lagt rosor på polisbilar gjort det efter att ha gjort en kvalitativ objektiv utvärdering av polisens valda och alternativa arbetsmetoder i fredags? Inte tror du att folk ger polisen rosor i tacksamhet för för att de stängde av hela tunnelbanan?

Folks tacksamhet mot polisen är ju ingen jämförelse med ditt påstående att polisen inte var tvungen att stänga av tunnelbanan så att det blev en "mindre grej" (min tolkning). Folk lär vara lika tacksamma mot polisen även fast någon utvärderade med facit i hand kommer fram till att deras agerande inte var perfekt.

Personligen har jag ingen aning om ifall polisens arbete rent objektivt förtjänar alla lovord den har fått. Men efter alla skildringar jag har hört har jag all respekt för att folk spontant är väldigt tacksamma för att de finns där och väljer att uttrycka det istället för att vänta på att någon rapport ska avgöra om deras känsla var rätt.

Med tiden kommer även debatten och kriktiken om denna händelse komma. Precis som med allt annat.

Senast ändrad:
Totalt OT men: Det enda jag tänkte när jag såg bilden var typ stackars patrullen som måste städa den där bilen på ett värdigt sätt och hoppas de inte får bråttom iväg någon annanstans. :p
Jag lekte med tanken att de måste dra iväg fort som fan och poliserna börjar svära över alla puckon som har lagt en massa blommor ivägen. :p

Men inte tror du att alla de som lagt rosor på polisbilar gjort det efter att ha gjort en kvalitativ objektiv utvärdering av polisens valda och alternativa arbetsmetoder i fredags? Inte tror du att folk ger polisen rosor i tacksamhet för för att de stängde av hela tunnelbanan?

Folks tacksamhet mot polisen är ju ingen jämförelse med ditt påstående att polisen inte var tvungen att stänga av tunnelbanan så att det blev en "mindre grej" (min tolkning). Folk lär vara lika tacksamma mot polisen även fast någon utvärderade med facit i hand kommer fram till att deras agerande inte var perfekt.
Javisst. Och jag säger inte så mycket om det. För min del handlar egentligen det här stickspåret mest om att det tydligen är förhastat att fråga sig om polisen verkligen har gjort det här på bästa sätt, men inte förhastat att hävda att det har de.

Om vi, rent hypotetiskt, tänker oss aningens mer så att säga modesta insatser från särskilt polis och massmedia, så hade det ju i sin tur kunnat innebära lägre grad av jubel över polisen helt enkelt därför att färre då hade berörts lika mycket av hela grejen. Utan att något annat nödvändigtvis hade behövt ske annorlunda. (Givetvis vet jag inte detta, men de som jublar vet inte heller.)

Olika muslimska föreningar, moskéer, studieförbund etc, berättade i radio att deras medlemmar fått ta emot mer rasistiska påhopp än vanligt. Kan inte påstå att jag blev förvånad.

Ok. Jag är kanske cynisk, men rent rasistiska, islamofoba och högerextrema attacker kändes nästan ofrånkomliga. Det kändes som en sån given sak att bli rädd för när dådet mer och mer lutade åt något åt IS-hållet. Associerade inte det till nationalism i just denna diskussion.

Jag har svårt att förstå rädsla över ett tillfälligt utbrott av sammanhållning och solidaritet. Det kommer tyvärr inte hålla i sig, men kommer vi vara värre ute efter det? Hur ytligt och oinkluderande det nu kan verka så tror jag ändå att det är en viktig motvikt till de högerextremas försök att utnyttja händelsen. (Och apropå inkludera så är invandrarkillen från förort lika drabbad av detta som hipstern från Telefonplan. Om inte mer, med tanke på demografin på Drottninggatan)

Men vilka är det som jublar?
Jag är en av de som jublar, även om jag inte har gjort det här på buke. Min mamma blev passerad av lastbilen tio meter innan den körde in i Åhlens. Jag är född och uppvuxen i Stockholm, bla precis där lastbilen stals. Nu bor jag på landet, men när jag hade koll på alla nära och kära, hörde att polisen fångat en snnolikt misstänkt, vällde det som en tacksamhetsvåg över mig gentemot polisen och övrig räddningspersonal. En stolthet över Stockholm och att vara stockholmare. Jag vet inte varför dessa känslor kom, men jag valde att bejaka mina känslor och hyllade Stockholm och polisen. Jag skulle göra det igen. :heart

Kan du ge ett exempel från de första 8 sidorna där det jublas?
+ @Petruska

Jag uttryckte min uppskattning över polisens arbete ganska tidigt i tråden, helt enkelt för att jag upplevde stan som säker när jag mha apostlahästarna tog mig igenom stan några timmar efter att det hände.
Jag tycker också att 5 timmars avbrott (för det var inte förrän strax före 20 som tunnelbanan rullade igång @mandalaki ) i kollektivtrafiken innan de kunde säkra trafiken kändes som rätt snabbt jobbat.

Jag är en av de som jublar, även om jag inte har gjort det här på buke. Min mamma blev passerad av lastbilen tio meter innan den körde in i Åhlens. Jag är född och uppvuxen i Stockholm, bla precis där lastbilen stals. Nu bor jag på landet, men när jag hade koll på alla nära och kära, hörde att polisen fångat en snnolikt misstänkt, vällde det som en tacksamhetsvåg över mig gentemot polisen och övrig räddningspersonal. En stolthet över Stockholm och att vara stockholmare. Jag vet inte varför dessa känslor kom, men jag valde att bejaka mina känslor och hyllade Stockholm och polisen. Jag skulle göra det igen. :heart

Precis!
Naturligtvis kan vi inte veta i detalj hur polisen agerat men min högst personliga åsikt är att både polisen, säkerhetsvakter, sjukvårdspersonal osv agerade snabbt, tryggt och tydligt! Vakter från Åhléns sprang ut och försökte mota bort allmänheten för att få dem i säkerhet bort från lastbilen. Poliserna tvekade inte en sekund att rusa rakt in i kaoset. Även när det gällde SL och trafiken så informerades det klart och tydligt. Folk fanns på plats. Sen att tågen och bussarna inte gick orsakade ju stora problem för folk, men det kan ju ingen beskyllas för, jag tror folk förstod det iom situationen.

Jag tycker mig se en stor förändring i synen på polisen. Även här är det min högst personliga uppfattning ska tilläggas. Idag vid centralen var det ganska hög närvaro av polis och överallt var det folk som ville gå fram och prata med polisen. Jag såg några tonårstjejer som gick fram och gav en polis en kram. Det är inget jag sett tidigare.

Hyllningarna börjar på sida 8 ungefär, såg jag nu när jag kollade. Man tycks mycket snabbt ha kunnat utvärdera polisarbetet.

Nu har jag scrollat igenom trådens 30 första sidor.

På sidan 7 är det ett par personer som säger till @Sleepan som är polis och ska jobba natt i annan stad att de rent allmänt (inte specifikt denna händelse) är tacksamma för polisens arbete.

På sid 15 är det två personer (en av dem är @LenaH som hon skriver här ovan) säger att de hittills är imponerade av polisens och andra myndigheters arbete.

På sid 30 (vilket är lördag ca 18:30) delas en video med en polisbil som får blommor på sig med kommentaren att det är fint.

Antingen så läser vi olika trådar eller så är din beskrivning av trådens tidiga hyllningar av polisens arbete och utvärdering av polisarbetet lätt (rätt) överdriven.

Nu har jag scrollat igenom trådens 30 första sidor.

På sidan 7 är det ett par personer som säger till @Sleepan som är polis och ska jobba natt i annan stad att de rent allmänt (inte specifikt denna händelse) är tacksamma för polisens arbete.

På sid 15 är det två personer som säger att de hittills är imponerade av polisens och andra myndigheters arbete.

På sid 30 (vilket är lördag ca 18:30) delas en video med en polisbil som får blommor på sig med kommentaren att det är fint.

Antingen så läser vi olika trådar eller så är din beskrivning av trådens tidiga hyllningar av polisens arbete och utvärdering av polisarbetet lätt (rätt) överdriven.
Att jag har fel på alla punkter är jag gott klar över. Som sagt. Normtryck eller nåt. Att orka/våga säga vad man ser.

Från inlägg 132. Men NATURLIGTVIS är det jag som överdriver.

Som Farrokhzad skriver: som en sorts nationalism, fast över staden.

Precis!
Naturligtvis kan vi inte veta i detalj hur polisen agerat men min högst personliga åsikt är att både polisen, säkerhetsvakter, sjukvårdspersonal osv agerade snabbt, tryggt och tydligt! Vakter från Åhléns sprang ut och försökte mota bort allmänheten för att få dem i säkerhet bort från lastbilen. Poliserna tvekade inte en sekund att rusa rakt in i kaoset. Även när det gällde SL och trafiken så informerades det klart och tydligt. Folk fanns på plats. Sen att tågen och bussarna inte gick orsakade ju stora problem för folk, men det kan ju ingen beskyllas för, jag tror folk förstod det iom situationen.

Jag tycker mig se en stor förändring i synen på polisen. Även här är det min högst personliga uppfattning ska tilläggas. Idag vid centralen var det ganska hög närvaro av polis och överallt var det folk som ville gå fram och prata med polisen. Jag såg några tonårstjejer som gick fram och gav en polis en kram. Det är inget jag sett tidigare.
Nej, jösses. Krama poliser har man inte brukat göra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 070
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar