Jag är alltid tacksam för att någon vill ha det skitjobb som det trots allt ofta är att var polis (även om jag inte är så jäkla glad på ett mer personligt plan när de står med lasern
). Det kändes som att det här var rätt tillfälle att föra fram det, speciellt när man har en polis i "närheten" som
@Sleepan. Jag är tacksam för all blåljuspersonal, jag har ju tyvärr haft anledning att personligen uppskatta deras kompetens.
Min uppskattning och hyllning är naturligtvis inte blind, polisen är består av våra medmänniskor och precis som överallt annars gör en del ett bättre jobb, en del ett sämre och en del kanske inte skulle ha det yrket alls. Det hindrar inte att jag på ett kollektivt plan ändå uppskattar att någon vill göra det jobbet.
På bilderna ser man polisen springa mot lastbilen. I den här händelsen hade vi tur, det är inte svårt att räkna ut vad som hade hänt om det hade funnits en större fungerande bomb på den.
Som lekmän kan vi bara bedöma polisens insats från det vi ser i media och vår egen givetvis begränsade kunskap. Som det verkar så har polisen i Sthlm gjort det mesta rätt trots allt (och det är första gången mig veterligen jag gör en utvärdering av polisens insats i den här tråden). Jag tvekar inte en sekund på att det kommer att göras en längre kritisk utvärdering av polisens insats längre fram där både ris och ros kommer att delas ut. Framför allt för att kunna förändra det som behöver förändras inför liknande händelser.