Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men min fundering om polisinsatsen togs emot som utvärdering. Vilket den inte var. Jag vet inget om polisarbete och är inte särskilt engagerad.

Stickspår som sagt. Och flera i tråden nu på slutet beskriver ju polisen i lovord på olika vis som svar på frågan till mig.

Behöver vi tjata mer?

Det handlar inte om att du skulle utvärderat polisens arbete. Däremot ifrågasatte du deras val av metod långt innan det fanns en rimlig chans att veta om den var rimlig eller inte. Och du har hävdat att andra här i tråden tidigt hyllade polisens insats i fredags.

Det är något helt annat än att vara allmänt tacksam för att polisen finns.

Förstår att det är jobbigt att "tjata mer" när man hela tiden måste slingra sig och hävda något annat än det folk vill ha svar på. Gör som du vill :)

Nu har jag scrollat igenom trådens 30 första sidor.

På sidan 7 är det ett par personer som säger till @Sleepan som är polis och ska jobba natt i annan stad att de rent allmänt (inte specifikt denna händelse) är tacksamma för polisens arbete.

På sid 15 är det två personer (en av dem är @LenaH som hon skriver här ovan) säger att de hittills är imponerade av polisens och andra myndigheters arbete.

På sid 30 (vilket är lördag ca 18:30) delas en video med en polisbil som får blommor på sig med kommentaren att det är fint.

Antingen så läser vi olika trådar eller så är din beskrivning av trådens tidiga hyllningar av polisens arbete och utvärdering av polisarbetet lätt (rätt) överdriven.

Jag är alltid tacksam för att någon vill ha det skitjobb som det trots allt ofta är att var polis (även om jag inte är så jäkla glad på ett mer personligt plan när de står med lasern :D). Det kändes som att det här var rätt tillfälle att föra fram det, speciellt när man har en polis i "närheten" som @Sleepan. Jag är tacksam för all blåljuspersonal, jag har ju tyvärr haft anledning att personligen uppskatta deras kompetens.

Min uppskattning och hyllning är naturligtvis inte blind, polisen är består av våra medmänniskor och precis som överallt annars gör en del ett bättre jobb, en del ett sämre och en del kanske inte skulle ha det yrket alls. Det hindrar inte att jag på ett kollektivt plan ändå uppskattar att någon vill göra det jobbet.

Nu har jag inga numreringar på telefonen men räknar jag rätt är inlägg nr 132 detta
Ett svar till Sleepan som ett av de inläggen på sid 7 jag nämnde. Jag kan inte alls se hur det inlägget skulle vara en tidig utvärdering och hyllning av polisinsatsen i Stockholm. Inte ens om det hade varit riktat till en Stockholmspolis som skulle ut och jobba där och då. Oavsett "normtrycket".

På bilderna ser man polisen springa mot lastbilen. I den här händelsen hade vi tur, det är inte svårt att räkna ut vad som hade hänt om det hade funnits en större fungerande bomb på den.

Som lekmän kan vi bara bedöma polisens insats från det vi ser i media och vår egen givetvis begränsade kunskap. Som det verkar så har polisen i Sthlm gjort det mesta rätt trots allt (och det är första gången mig veterligen jag gör en utvärdering av polisens insats i den här tråden). Jag tvekar inte en sekund på att det kommer att göras en längre kritisk utvärdering av polisens insats längre fram där både ris och ros kommer att delas ut. Framför allt för att kunna förändra det som behöver förändras inför liknande händelser.

Jag är alltid tacksam för att någon vill ha det skitjobb som det trots allt ofta är att var polis (även om jag inte är så jäkla glad på ett mer personligt plan när de står med lasern :D). Det kändes som att det här var rätt tillfälle att föra fram det, speciellt när man har en polis i "närheten" som @Sleepan. Jag är tacksam för all blåljuspersonal, jag har ju tyvärr haft anledning att personligen uppskatta deras kompetens.

Min uppskattning och hyllning är naturligtvis inte blind, polisen är består av våra medmänniskor och precis som överallt annars gör en del ett bättre jobb, en del ett sämre och en del kanske inte skulle ha det yrket alls. Det hindrar inte att jag på ett kollektivt plan ändå uppskattar att någon vill göra det jobbet.

På bilderna ser man polisen springa mot lastbilen. I den här händelsen hade vi tur, det är inte svårt att räkna ut vad som hade hänt om det hade funnits en större fungerande bomb på den.

Som lekmän kan vi bara bedöma polisens insats från det vi ser i media och vår egen givetvis begränsade kunskap. Som det verkar så har polisen i Sthlm gjort det mesta rätt trots allt (och det är första gången mig veterligen jag gör en utvärdering av polisens insats i den här tråden). Jag tvekar inte en sekund på att det kommer att göras en längre kritisk utvärdering av polisens insats längre fram där både ris och ros kommer att delas ut. Framför allt för att kunna förändra det som behöver förändras inför liknande händelser.

Ja alltså jag ifrågasatte inte alls det du skrev om polisen, jag håller helt med dig :) Jag ville visa på att du (eller någon annan) inte gjort något tidig utvärdering eller hyllning av just den här insatsen utan pratat om polisen i allmänhet :)

Jag ville visa på att du (eller någon annan) inte gjort något tidig utvärdering eller hyllning av just den här insatsen utan pratat om polisen i allmänhet :)
Det intressanta är att @Petruskas neutrala kommentar tolkades som ett ifrågasättande eller kritik mot polisen, och genast kom kommentarer om att det är lätt att veta i efterhand. (fritt ur mitt minne, jag är inte så jätteroad att jag har lust att gå igenom tråden)

Det intressanta är att @Petruskas neutrala kommentar tolkades som ett ifrågasättande eller kritik mot polisen, och genast kom kommentarer om att det är lätt att veta i efterhand. (fritt ur mitt minne, jag är inte så jätteroad att jag har lust att gå igenom tråden)

Det står ju dig såklart fritt att dels avgöra om du minns rätt, och dels avgöra vad som är en neutral kommentar och inte.

Det här är vad Petruska skrev:

Man kan ju också fundera på hur skakade de många som blev skakade hade blivit med en bara något annan hantering av hela händelsen.

Naturligtvis måste inte massmedia rapportera till den grad och på det sätt som görs. Det går att föreställa sig andra sätt.

Och högst troligt måste inte polisen stänga av halva city och alla tåg och pendeltåg, det går att föreställa sig andra sätt att hantera det hela.

Då hade alla i periferin, och vi är ju väldigt många, märkt mycket mindre av det hela. Och kanske blivit mindre skakade. Vips, ett mindre nationellt trauma än det nu blev.

Om du tycker att detta är en neutral kommentar som inte ifrågasätter polisens agerande så får du såklart tycka det. Själv tycker jag inte att det är ett dugg konstigt att folk reagerar på och ifrågasätter påståendet att polisen kunde ha agerat annorlunda. Och än mindre konstigt att folk fortsätter reagera när de där "andra sätt att hantera det hela" inte på något sätt beskrivs utan att det istället sägs att man inte har ifrågasatt något och är neutral.

Men såklart, om det här inlägget inte var menat att ifrågasätta polisens val av metod, och inte var ett påstående om att polisen skulle kunna ha agerat annorlunda. Ja då är det såklart jag som har tolkat det fel.

Stickspår som sagt, och det du skriver har inget att göra med det jag reagerade på.
Men ... :D

Du skriver att polisen högst troligt inte hade behövt spärra av som de gjorde. Bl a jag protesterar mot att du skulle kunna veta det. I diskussionen som följer hänvisar du upprepade gånger till normtryck mot dig medan de som jublar åt polisen inte ifrågasätts. Jag känner inte igen något jubel från de delar av tråden jag deltagit i utan håller mig till det där att veta i efterhand hur polisen borde ha agerat.

Och när det till slut dyker in någon i tråden som faktiskt berömmer polisen - då är det plötsligt ett stickspår! Som du själv har dragit upp gång på gång på gång.

Det är inte helt lätt att hänga med i den svängen.

Det står ju dig såklart fritt att dels avgöra om du minns rätt, och dels avgöra vad som är en neutral kommentar och inte.

Det här är vad Petruska skrev:

Om du tycker att detta är en neutral kommentar som inte ifrågasätter polisens agerande så får du såklart tycka det. Själv tycker jag inte att det är ett dugg konstigt att folk reagerar på och ifrågasätter påståendet att polisen kunde ha agerat annorlunda. Och än mindre konstigt att folk fortsätter reagera när de där "andra sätt att hantera det hela" inte på något sätt beskrivs utan att det istället sägs att man inte har ifrågasatt något och är neutral.

Men såklart, om det här inlägget inte var menat att ifrågasätta polisens val av metod, och inte var ett påstående om att polisen skulle kunna ha agerat annorlunda. Ja då är det såklart jag som har tolkat det fel.
Jag tolkar det neutralt, alltså som att det inte är skrivet i sten att det sättet det hanterades på var enda möjliga/lämpliga/rätta. Tycker fetmarkeringen förtydligar det och jag har för mig Petruska även förtydligat det efteråt.

Men, jag förstod redan när jag läste det att en del skulle vilja tolka det som kritik.

Det handlar inte om att du skulle utvärderat polisens arbete. Däremot ifrågasatte du deras val av metod långt innan det fanns en rimlig chans att veta om den var rimlig eller inte. Och du har hävdat att andra här i tråden tidigt hyllade polisens insats i fredags.

Det är något helt annat än att vara allmänt tacksam för att polisen finns.

Förstår att det är jobbigt att "tjata mer" när man hela tiden måste slingra sig och hävda något annat än det folk vill ha svar på. Gör som du vill :)
Om det folk vill ha svar på inte är något som jag öht har något svar på eller har tänkt på, så får väl folk fråga någon annan än mig, tänker jag. Om det är att slingra sig, så varsågod.

Du skriver att polisen högst troligt inte hade behövt spärra av som de gjorde.
Jag har ingen aning om hur självklart det var, men i Oslo lät de ju kollektivtrafiken gå för att få undan folk och när nån som var med och fattade det beslutet efteråt intervjuades sa han att det var väldigt nervöst att ta ett sånt beslut. Alltså, jag kan ju tänka mig att det även i Sthlm fanns alternativ.

Jag har ingen aning om hur självklart det var, men i Oslo lät de ju kollektivtrafiken gå för att få undan folk och när nån som var med och fattade det beslutet efteråt intervjuades sa han att det var väldigt nervöst att ta ett sånt beslut. Alltså, jag kan ju tänka mig att det även i Sthlm fanns alternativ.
Självklart fanns det alternativ - från att låta allting bara gå till att stänga hela stan. I teorin.

Men ... :D

Du skriver att polisen högst troligt inte hade behövt spärra av som de gjorde. Bl a jag protesterar mot att du skulle kunna veta det. I diskussionen som följer hänvisar du upprepade gånger till normtryck mot dig medan de som jublar åt polisen inte ifrågasätts. Jag känner inte igen något jubel från de delar av tråden jag deltagit i utan håller mig till det där att veta i efterhand hur polisen borde ha agerat.

Och när det till slut dyker in någon i tråden som faktiskt berömmer polisen - då är det plötsligt ett stickspår! Som du själv har dragit upp gång på gång på gång.

Det är inte helt lätt att hänga med i den svängen.
Jag betonade då jag skrev det, ordet måste. I min enfald trodde jag att det skulle förstås som just det, inte måste agera som de gjorde. Det verkar för mig väldigt osannolikt att det handlade om måste, dvs enda möjliga handlingsalternativ.

Motsvarande gäller för massmediauppbådet, som jag nämnde i typ samma andetag. Idag tog det fram till sidan 16, tror jag det var, att hitta en nyhet om något annat än lastbilsdådet i DN. Jag hurrade lite när jag väl kom dit. Och det var fortsatt föredömligt innehållslösa artiklar om dådet, som det har varit hela tiden och som det alltid är kring större kriminella grejer. Stoffet är avklarat på tre rader. Artiklarna är det inte.

Jag tror inte att det heller handlar om måste. Jag tror att man kan göra på andra vis, även som DN-redaktion.

Andra vet däremot att polisen gjorde enastående väl ifrån sig och att massmediauppbådet är det enda adekvata. Och så pressas jag sida upp och sida ner i detaljer som jag är helt jävla likgiltig för?

Det jag skrev, mycket neutralt enligt min egen mening om polisen, har placerat mig i ett läge där jag fått 100 frågor. De frågorna speglar inte mitt intresse för polisarbete på något vis.

Jag är hemskt ledsen, men när det jag skriver landar som så till den grad obekvämt som de här inläggen har gjort, och jag skriver och skriver hur jag menar, jag pekar och pekar på normtrycket, och jag sedan bemöts med att jag slingrar mig. Alltså, jag baxnar. Sällan har jag varit med om något liknande.

Jag har tänkt ungefär som nu vid vartenda så kallat "nationellt trauma" sedan Palmemordet. Det här är första gången jag yppar vad jag tänker utanför en mycket liten privat krets. Jag kommer inte att göra om det i brådrasket. Det var MYCKET värre än jag trodde, och jag trodde att det var illa. (Om jag inte hade trott det, hade jag vågat testa någon gång förut sedan tidigt 80-tal.)

I valet mellan att vara synligt lesbisk i centrala Göteborg på 90-talet och att yppa minsta normbrytande fundering i situationer som den här, vet jag kort sagt vad jag fortsättningsvis skulle välja.

Det är klart att det var ett påstående om att de hade kunnat agera annorlunda. Tror du att Ödet ledde dem på den enda existerande vägen?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 070
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17