Men om du fått 100 frågor så uppfattades du kanske inte så neutralt av en del av oss som du avsåg?Jag betonade då jag skrev det, ordet måste. I min enfald trodde jag att det skulle förstås som just det, inte måste agera som de gjorde. Det verkar för mig väldigt osannolikt att det handlade om måste, dvs enda möjliga handlingsalternativ.
Motsvarande gäller för massmediauppbådet, som jag nämnde i typ samma andetag. Idag tog det fram till sidan 16, tror jag det var, att hitta en nyhet om något annat än lastbilsdådet i DN. Jag hurrade lite när jag väl kom dit. Och det var fortsatt föredömligt innehållslösa artiklar om dådet, som det har varit hela tiden och som det alltid är kring större kriminella grejer. Stoffet är avklarat på tre rader. Artiklarna är det inte.
Jag tror inte att det heller handlar om måste. Jag tror att man kan göra på andra vis, även som DN-redaktion.
Andra vet däremot att polisen gjorde enastående väl ifrån sig och att massmediauppbådet är det enda adekvata. Och så pressas jag sida upp och sida ner i detaljer som jag är helt jävla likgiltig för?
Det jag skrev, mycket neutralt enligt min egen mening om polisen, har placerat mig i ett läge där jag fått 100 frågor. De frågorna speglar inte mitt intresse för polisarbete på något vis.
Jag är hemskt ledsen, men när det jag skriver landar som så till den grad obekvämt som de här inläggen har gjort, och jag skriver och skriver hur jag menar, jag pekar och pekar på normtrycket, och jag sedan bemöts med att jag slingrar mig. Alltså, jag baxnar. Sällan har jag varit med om något liknande.
Jag har tänkt ungefär som nu vid vartenda så kallat "nationellt trauma" sedan Palmemordet. Det här är första gången jag yppar vad jag tänker utanför en mycket liten privat krets. Jag kommer inte att göra om det i brådrasket. Det var MYCKET värre än jag trodde, och jag trodde att det var illa. (Om jag inte hade trott det, hade jag vågat testa någon gång förut sedan tidigt 80-tal.)
Att polisen gjorde enastående väl ifrån sig och massmediebevakningen var den enda adekvata har jag inte sett mycket av i tråden, tvärtom på den senare punkten.
Har inte pappers-DN så deras bevakning idag kan jag inte bedöma. Men det jag sett på deras web sedan i fredags har varit bra, i en del fall väldigt bra. De har fått fram egna och intressanta vinklar. Vilket jag säger för att visa att man kan tycka olika. Om jag tyckte att stoffet var avklarat på tre rader och resten var utfyllnad, då skulle jag inte ha tidningen. Att prenumerera på DN i Göteborg är ju jättedyrt.