Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är av avvikande åsikt och anser att media fortsätter att förstora upp en händelse, som i efterhandsperspektiv är ganska liten.

(Rapporteringen på händelsedagen och dagen efter tycker jag kan vara omfattande och bör vara det - eftersom man då inte kan sätta perspektivet).

Men det är min personliga åsikt och här verkar den inte delas av många. Jag respekterar att min åsikt är i minoritet, men tycker inte att argumenten för min position har försvagats av några andra argument.

I vilka andra sammanhang är inte din åsikt i minoritet tror du? *Nyfiken*

Vi kan ju vänta tills tittarsiffrorna kommer, så får vi se om "snyftkalaset" håller med dig. Fy fan för det cyniska ordet. Har det gått dig förbi att folk DOG? Hoppas ingen av deras anhöriga/vänner/bekanta läser här.

Missade du att jag tydligt helt har undantagit "anhöriga/vänner/bekanta" i alla mina resonemang? För en enskild är tragedin precis lika stor om de dog av en inrasande vägg på Åhlens, i en cykelolycka på Sveavägen eller ett vådaskott i militärtjänstgöringen eller i ett skottdåd i Malaysia.

Vi kan ju vänta tills tittarsiffrorna kommer, så får vi se om "snyftkalaset" håller med dig. Fy fan för det cyniska ordet. Har det gått dig förbi att folk DOG? Hoppas ingen av deras anhöriga/vänner/bekanta läser här.

För mig var det rena rama turen att inte fler dog! Det hade kunnat bli hur många fler som helst om tex inte väktaren hade kört framför och tutat osv... Så som jag ser det var det inte "bara" 4 människor plus en hund som dog utan på något vis var det så mkt mer som dog den dagen!

I vilka andra sammanhang är inte din åsikt i minoritet tror du? *Nyfiken*

Jag känner hyfsat många som resonerat som jag - att 4 döda (effekten) av händelsen, inte står i proportion till den extrema rapportering som fortsätter. Kanske fortfarande i minoritet, dock, vid en snabb tankebedömning.

Missade du att jag tydligt helt har undantagit "anhöriga/vänner/bekanta" i alla mina resonemang? För en enskild är tragedin precis lika stor om de dog av en inrasande vägg på Åhlens, i en cykelolycka på Sveavägen eller ett vådaskott i militärtjänstgöringen eller i ett skottdåd i Malaysia.

Nej verkligen inte, där tror jag du har fel! Detta var ju ingen olycka överhuvudtaget!

För mig var det rena rama turen att inte fler dog! Det hade kunnat bli hur många fler som helst om tex inte väktaren hade kört framför och tutat osv... Så som jag ser det var det inte "bara" 4 människor plus en hund som dog utan på något vis var det så mkt mer som dog den dagen!

Precis. Och det vet man ju när man kan summera efter två dagar, och då kan man sätta perspektivet att det faktiskt "bara" var 4 människor. Vilket inte ett dugg minskar tragedin för dessa människors närstående.

Precis. Och det vet man ju när man kan summera efter två dagar, och då kan man sätta perspektivet att det faktiskt "bara" var 4 människor. Vilket inte ett dugg minskar tragedin för dessa människors närstående.

Fast skillnaden mellan detta och bussolyckan vid Sveg, där också fyra personer dog som "resultat" är att en olycka på något sätt är mer acceptabelt än ett sådant här dåd.

Med detta sagt: för mig är de fyra döda ungdomarna vid skolskjutningen värre än detta.
I min vardag är det lika sannolikt att jag eller någon jag känner råkar ut för någon av dessa händelser. Eller osannolikt.

Källa: Akilov försökte ta sig till IS i Syrien 2015

Rakhmat Akilov, som genomförde lastbilsattacken i Stockholm, försökte ta sig över gränsen till Syrien från Turkiet 2015, men greps och deporterades till Sverige. Det rapporterar Reuters med hänvisning till källor inom säkerhetstjänsten i Uzbekistan. Hans mål ska ha varit att ansluta sig till terrorsekten IS.
Akilov var känd för att inte ens be i sitt hemland men i Turkiet fick han kontakt med militanta islamister och radikaliserades innan han reste till Sverige, säger hans bekanta, skriver TT.
Han efterlystes av Uzbekistan i februari misstänkt för brott förenade med religiös extremism, uppger en källa inom det uzbekiska rättsväsendet till den ryska nyhetsbyrån Interfax.

Källa: http://omni.se/

_------

Varför valde svenska myndigheter att släppa lös den där dåren efter utvisningsbeslutet?

Att inte fler dog var ju pga andra omständigheter så jag tycker inte riktigt man kan resonera så. Det utspelade sig på en plats där så otroligt många fler hade kunnat stryka med om inte folk omkring hade varit så handlingskraftiga som dom ändå var.

Tre minuter efter första larmet, alltså 14:55, fastnade Akilov på SL:s kameror när han sprang ner vid T-centralen. Förmodligen var det anledningen.

Ah, ja det missade jag! Foljde bara bevakningen med ett oga, men det verkade som tunnelbanan ocksa holls stangd en ganska lang stund efter att han arresterats? Gissar att det kanske var for att man inte riktigt hade koll pa laget, med tanke pa ryktena om skjutningar runt om I stan etc.
Situationen I London var val annorlunda pa sa satt att den var mer isolerad iom att garningsmannen aldrig lamnade brottsplatsen.

Fast skillnaden mellan detta och bussolyckan vid Sveg, där också fyra personer dog som "resultat" är att en olycka på något sätt är mer acceptabelt än ett sådant här dåd.

Med detta sagt: för mig är de fyra döda ungdomarna vid skolskjutningen värre än detta.
I min vardag är det lika sannolikt att jag eller någon jag känner råkar ut för någon av dessa händelser. Eller osannolikt.

Jag kan förstå den vinkeln, även om effekten är densamma. Dock är ju inte terrordådet riktat personligen heller mot någon, så från ett personligt perspektiv blir det som en "olycka". Men jag förstår resonemanget kring det, tror jag.

Ah, ja det missade jag! Foljde bara bevakningen med ett oga, men det verkade som tunnelbanan ocksa holls stangd en ganska lang stund efter att han arresterats? Gissar att det kanske var for att man inte riktigt hade koll pa laget, med tanke pa ryktena om skjutningar runt om I stan etc.
Situationen I London var val annorlunda pa sa satt att den var mer isolerad iom att garningsmannen aldrig lamnade brottsplatsen.
Jag googlade nu, 16:53 la SvD ut följande: Tunnelbanan har nu fått klartecken från polisen att starta efter händelserna på Drottninggatan i Stockholm. Polisen har också hävt stoppet i tågtrafiken till och från Stockholm, men störningar kvarstår.

Så där var stängt i ungefär 2 timmar.

Jag kan förstå den vinkeln, även om effekten är densamma. Dock är ju inte terrordådet riktat personligen heller mot någon, så från ett personligt perspektiv blir det som en "olycka". Men jag förstår resonemanget kring det, tror jag.

Problemet är ju att "någon" faktiskt valt att bete sig på detta sättet.

I mina ögon kan man jämställa skolskjutningen med det här ganska blinda men ändå aktiva dådet medan en trafikolycka, som inte var avsiktligt utförd, handlar om något annat.

Att det finns en förövare som med berått mod dödat - och dödat slumpmässigt - är problemet.

Källa: Akilov försökte ta sig till IS i Syrien 2015

Rakhmat Akilov, som genomförde lastbilsattacken i Stockholm, försökte ta sig över gränsen till Syrien från Turkiet 2015, men greps och deporterades till Sverige. Det rapporterar Reuters med hänvisning till källor inom säkerhetstjänsten i Uzbekistan. Hans mål ska ha varit att ansluta sig till terrorsekten IS.
Akilov var känd för att inte ens be i sitt hemland men i Turkiet fick han kontakt med militanta islamister och radikaliserades innan han reste till Sverige, säger hans bekanta, skriver TT.
Han efterlystes av Uzbekistan i februari misstänkt för brott förenade med religiös extremism, uppger en källa inom det uzbekiska rättsväsendet till den ryska nyhetsbyrån Interfax.

Källa: http://omni.se/

_------

Varför valde svenska myndigheter att släppa lös den där dåren efter utvisningsbeslutet?
"Deporterades till Sverige" Tillåt mig tvivla på sanningshalten i det påståendet.

För att polisen inte visste om han agerade ensam antagligen! Jag minns rapporteringen om Breivik där dom absolut inte trodde att dåden hade utförts av en ensam person. Hade polisen agerat lika snabbt då hade troligtvis skjutningen på Utöya kunnat undvikas (eller inte) men med det i åtanke tycker jag Polisen inte kan spärra av nog vid sådana här dåd.

Problemet är ju att "någon" faktiskt valt att bete sig på detta sättet.

I mina ögon kan man jämställa skolskjutningen med det här ganska blinda men ändå aktiva dådet medan en trafikolycka, som inte var avsiktligt utförd, handlar om något annat.

Att det finns en förövare som med berått mod dödat - och dödat slumpmässigt - är problemet.

Jag håller med om att det är en skillnad. Men inte säker på om den påverkat mig alls i min sorg efter en närstående. För mig skulle det nog vara mer avgörande om det var personligt riktat eller inte. Annars är det ändå en "olycka" att just denna person blev drabbad.

Ja, även för mig är det obegripligt att en lastbil i fullt sken "bara" orsakar fyra döda. Man såg ju på en tidig video vilken hastighet den hade.
Jag tänker att någon däruppe nästan måste ha hålla en hand över oss. De hade lika gärna kunnat vara 50 döda. Och förra gången, 2010, sprängde vår första och hittills enda självmordsbombare ingen annan än sig själv i luften. På något vis har vi haft "tur", förutom den förfärliga tragedin för anhöriga till de fyra omkomna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar