Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter nu och ser nyheter. Jag förstår inte att det inte fler som skadats och dödats i denna händelse. 4 döda och 9 skadade nu enligt senaste och några har fått åka hem från sjukhuset.Såg filmen med lastbilen och tänkte det måste vara fler med tanke på fart och storlek på fordonet. Det är hemskt att personer dödats och skadats.

Jag kan inte riktigt sluta tänka på lastbilschaffisen, han som var ute och jobbade när någon plötsligt kapar lastbilen och kör iväg... Han måste ju snabbt, säkert snabbare än många andra, ha förstått vad som var på väg att hända. Vilken panik han måste ha fått då... När andra fortfarande går runt som vanligt där på gatan.

Dom där skriken från ena filmen, när någon inser vad som håller på att hända, dom har etsat sig fast. Någon skriker "Nej! NEEJ! NEEEEEJ!!!" i ren fasa och desperation när lastbilen plöjer ner folk på gatan :cry:

Jag kan inte riktigt sluta tänka på lastbilschaffisen, han som var ute och jobbade när någon plötsligt kapar lastbilen och kör iväg... Han måste ju snabbt, säkert snabbare än många andra, ha förstått vad som var på väg att hända. Vilken panik han måste ha fått då... När andra fortfarande går runt som vanligt där på gatan.

Det är enormt imponerande att han försökte stoppa lastbilen och sedan var han ju en av de första som ringde 112 samt försökte hjälpa folk. En hjälte enligt min mening.

Det känns hemskt nu när även Stockholm blivit drabbat. Jag varit med om två terrordåd i min närhet.
Första gången var i München och nu i Stockholm. Det känns som att nästa dåd kan inträffa när som helst. Så länge det finns grupper som IS i andra delar av världen så kommer inte ens Sverige bli slippa deras dåd, så illa är det nog.

Det känns hemskt nu när även Stockholm blivit drabbat. Jag varit med om två terrordåd i min närhet.
Första gången var i München och nu i Stockholm. Det känns som att nästa dåd kan inträffa när som helst. Så länge det finns grupper som IS i andra delar av världen så kommer inte ens Sverige bli slippa deras dåd, så illa är det nog.
Ingen säger att Daesh står bakom det här också.

Fast jag vägrar gå omkring och vara rädd. Färre människor dör i terrorattentat per år i Europa nu jämfört med hur det var under 70- och 80-talen. Nu var väl inte Sverige och Stockholm "prime targets" under den tiden men jag kommer så väl ihåg nyhetsrapporteringen under 80-talet. Jag var inte rädd fast jag var till London -91 när IRA fortfarande härjade runt (det hölls en tyst minut när jag var där för offren för ett tidigare dåd). Ett påtagligt exempel hur terrorn påverkade vardagen där var att det var lögn att hitta en papperskorg. De hade nämligen placerat bomber i dem vid flera tillfällen så de hade tagit bort dem på allmänna platser.

Det är klart att terrorister vill angripa öppna samhällen för de vill inte ha det. De vill ha ett samhälle byggt på inskränkthet och likriktning. Jag utgår ifrån att rasisterna som drar växlar på det här har missat intervjun med två män som försökte hjälpa skadade. De var båda nyare svenskar och talade svenska med brytning. Det finns idioter i alla läger precis som det även finns hjältar.

Det är enormt imponerande att han försökte stoppa lastbilen och sedan var han ju en av de första som ringde 112 samt försökte hjälpa folk. En hjälte enligt min mening.
Ja verkligen! Jag har läst mycket om folk som försökt hjälpa till, som journalisten i någon buss som nästan krockat med lastbilen, därefter alla som hjälpt till att ordna med mat och annat till de som inte kunnat ta sig hem osv... Såg nu att polisen dessutom gripit den misstänkta. Det känns ändå väldigt fint mitt i allt kaos, att folk är hjälpsamma och gör det de kan. Jag är ju van vid det från buke, alla trådar där personer behöver hjälp och bukefalister ställer upp med allt möjligt. Det är skönt att det inte bara är här på buke som folk är så, utan även ute i "riktiga världen" :p

Fast jag vägrar gå omkring och vara rädd. Färre människor dör i terrorattentat per år i Europa nu jämfört med hur det var under 70- och 80-talen. Nu var väl inte Sverige och Stockholm "prime targets" under den tiden men jag kommer så väl ihåg nyhetsrapporteringen under 80-talet. Jag var inte rädd fast jag var till London -91 när IRA fortfarande härjade runt (det hölls en tyst minut när jag var där för offren för ett tidigare dåd). Ett påtagligt exempel hur terrorn påverkade vardagen där var att det var lögn att hitta en papperskorg. De hade nämligen placerat bomber i dem vid flera tillfällen så de hade tagit bort dem på allmänna platser.

Det är klart att terrorister vill angripa öppna samhällen för de vill inte ha det. De vill ha ett samhälle byggt på inskränkthet och likriktning. Jag utgår ifrån att rasisterna som drar växlar på det här har missat intervjun med två män som försökte hjälpa skadade. De var båda nyare svenskar och talade svenska med brytning. Det finns idioter i alla läger precis som det även finns hjältar.
Givetvis kommer folk plocka billiga politiska poäng på det som skedde, jag har tyvärr en sån på mitt jobb som kommer gotta sig i det här. Otroligt jobbigt att behöva hantera såna puckon mitt i denna sorg och elände. Men det är såklart svårt att vara opåverkad.
Sen tycker jag personligen att det är lika tröttsamt att höra att det var värre förr. Det som är idag är faktiskt illa nog.

Givetvis kommer folk plocka billiga politiska poäng på det som skedde, jag har tyvärr en sån på mitt jobb som kommer gotta sig i det här. Otroligt jobbigt att behöva hantera såna puckon mitt i denna sorg och elände. Men det är såklart svårt att vara opåverkad.
Sen tycker jag personligen att det är lika tröttsamt att höra att det var värre förr. Det som är idag är faktiskt illa nog.

Du missar min poäng totalt. Det var ingen jämförelse av lidande men TROTS terrorn under 70- och 80-talen som faktiskt i Västeuropa var värre än det som hänt de senaste åren har vi idag ett öppet samhälle (och inte bara i Sverige). Dvs vi ska komma ihåg vår historia och att den inte gjorde vår samhälle inskränkt och slutet.

Du missar min poäng totalt. Det var ingen jämförelse av lidande men TROTS terrorn under 70- och 80-talen som faktiskt i Västeuropa var värre än det som hänt de senaste åren har vi idag ett öppet samhälle (och inte bara i Sverige). Dvs vi ska komma ihåg vår historia och att den inte gjorde vår samhälle inskränkt och slutet.
Okej, då är jag med.
Nej, vi får absolut inte låta oss påverkas till det negativa nu, men tyvärr tror jag att ett visst parti kommer vinna mycket i kommande val på den här tragedin.
Jag är oerhört trött på allt hat som blir allt mer accepterat-

Nej, men mönstret följer detsamma.
Det står även följande om den gripne mannen " På hans Facebooksida har han bland annat laddat upp propagandafilmer för IS. Han har också gillat en bild på blodiga människor"
Ja jo, och läser man på Flashback så visar det att han har mycket otrevliga sympatier. Men det betyder fortfarande inte att han haft inblandning i Daesh eller att de har beordrat dådet.

Ja jo, och läser man på Flashback så visar det att han har mycket otrevliga sympatier. Men det betyder fortfarande inte att han haft inblandning i Daesh eller att de har beordrat dådet.
Jag hänger inte på flashback, där om någonstans flödar rasismen, sexismen och övriga ismer fritt.
Oavsett vad han tillhörde eller trodde på, så är det han gjorde en terrorhandling. Det är förmodligen lika illa för dom som blivit direkt drabbade oavsett vem han är.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar