Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jo, och läser man på Flashback så visar det att han har mycket otrevliga sympatier. Men det betyder fortfarande inte att han haft inblandning i Daesh eller att de har beordrat dådet.
Sen finns det ju gott om ensamvargar, jag skulle gissa att den här galningen är en sådan.

Nu är det läggdags igen efter en lång natt. Göteborg har varit lugnt dock. Inget mer än de vanliga, fulla tokarna.

Några timmar sömn innan det är dax att gå upp och göra nästa arbetspass.
Så jäkla stolt över alla som gjorde ett så fantastiskt jobb igår, vare sig det var poliser, räddningstjänst, ambulans, väktare, ordningsvakter eller civila. Så himla, himla bra jobbat! Sånt som gör att man känner något positivt, i en så mörk händelse...

Godnatt!

Jag hänger inte på flashback, där om någonstans flödar rasismen, sexismen och övriga ismer fritt.
Oavsett vad han tillhörde eller trodde på, så är det han gjorde en terrorhandling. Det är förmodligen lika illa för dom som blivit direkt drabbade oavsett vem han är.

Flashback är rätt gräsligt men kan man sålla så finns det guldkorn även där. Dock är det sällan jag orkar tröska mig igenom eländet :meh:

Nu är det läggdags igen efter en lång natt. Göteborg har varit lugnt dock. Inget mer än de vanliga, fulla tokarna.

Några timmar sömn innan det är dax att gå upp och göra nästa arbetspass.
Så jäkla stolt över alla som gjorde ett så fantastiskt jobb igår, vare sig det var poliser, räddningstjänst, ambulans, väktare, ordningsvakter eller civila. Så himla, himla bra jobbat! Sånt som gör att man känner något positivt, i en så mörk händelse...

Godnatt!

Härligt att höra (tom fyllona kör business as usual ;) :D) och skönt att du och de andra blåljuskollegorna vakar över oss. Sov så gott!

Är det någon som vet om det finns någon samlingsplats på Drottninggatan för oss som vill gå dit och lägga blommor? Eller lägger folk ut lite överallt?

Jag hänger inte på flashback, där om någonstans flödar rasismen, sexismen och övriga ismer fritt.
Oavsett vad han tillhörde eller trodde på, så är det han gjorde en terrorhandling. Det är förmodligen lika illa för dom som blivit direkt drabbade oavsett vem han är.
Flashback är ofta vidrigt, men i såna här tillfällen är de sjukt snabba på att ta fram info. I den aktuella tråden där finns namn och bilder och massor av info om gm.

Jag är fortfarande arg, chockad och ledsen över vad som hänt, även om jag inte är förvånad. Antar att sån här skit är priset vi får betala för ett öppet samhället och att det viktigaste nu i efterhand är att inte låta hat och rädsla ta över och styra oss.

Kodjo Akolor skrev ett så klokt inlägg
Dom vill att vi ska vara rädda. Dom vill att vi ska vända oss mot varandra. Dom vill att vi ska sjunka till deras nivå. Dom vill att dom vindar av rädsla och hat som blåser över Europa ska bli en storm. En Storm som förstör allt som finns i sin väg. En storm som ska skapa motsättningar och konflikter för det är lättare att attackera en nation som är delad än en som står enad. Låt dom inte vinna, låt dom inte förstöra den solidaritet som jag vet finns i vårt land. Säg emot dom röster som kommer att försöka använda denna tragedi till sin fördel för att få mer makt och för att dela oss ytterligare. Han körde inte på Drottninggatan och letade upp sina mål efter religion, sexuallitet eller etnicitet. Det är och förblir en attack som var riktad mot oss. Mina tankar går ut till dom drabbade och deras familjer. Ett tack till räddningstjänst och polis som rör sig mot faran när alla andra söker trygghet #Stockholm

Stay strong, ta hand om varandra och bomba er omgivning med kärlek, medmänsklighet och öppenhet. Det är mardrömmen för extremistidioter :heart

Jaha! Ber om ursäkt, läste artikel från SVT att det kom från polisen.

Ja, det var märkligt för polisen som är med i SVT studion live säger att han inte vill kommentera dom uppgifterna. Men sen sa dom ändå på nyhetsinslaget några sekunder senare att dom hittat sprängämnen.

9 april kl 14 hålls en Kärleksmanifestation i Stockholm.

"När mörkret faller över oss är det viktigare än någonsin att vi svarar med ljus och värme, för att därmed bemöta onda krafter. Dagens tragiska händelser kommer oavsett motiv och utförare aldrig få slå kil mellan oss. Vi Stockholmare är mycket bättre än så!

Därför samlas vi till en fridfull manifestationen på Sergels torg, en kort bit från brottsplatsen, med ett enda budskap: Kärlek och omtanke! Inga politiska poäng, inget annat än ren och skär medmänsklighet. Ta med er ljus och positiva budskap och håll varandra i händerna när vi visar omvärlden vilka vi är och vad vi har för värderingar. Söndag klockan 14 står vi upp tillsammans.

Vi vet alldeles för lite om händelsen för att spekulera i det. Men vi vet att vi är ett Stockholm, enat mot alla som försöker skrämma oss. Kärlek!"

OM (OM!) det nu var sprängämnen man hittade tyder ju det på en viss planering om än kanske inte med styrning och stöd från någon organisation. Då är ju frågan om det "bara" var menat med en bomb till att börja med och att lastbilen stals för att möjligheten fanns, för att potentiellt orsaka mer skada hos blåljuspersonal som rycker ut till platsen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar