Vad heter tråden? Jag läste och letade under terrorism men kom fel och kräks fortfarande av alla vidriga kommentarer.Tråden ligger på Politik -> Terrorism. Den är lätt att hitta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad heter tråden? Jag läste och letade under terrorism men kom fel och kräks fortfarande av alla vidriga kommentarer.Tråden ligger på Politik -> Terrorism. Den är lätt att hitta.
Vad heter tråden? Jag läste och letade under terrorism men kom fel och kräks fortfarande av alla vidriga kommentarer.
Tack, jag får försöka igen.Lastbil har kört in i folkmassa i Stockholm (2017-04-07)
Fast jag vägrar gå omkring och vara rädd. Färre människor dör i terrorattentat per år i Europa nu jämfört med hur det var under 70- och 80-talen. Nu var väl inte Sverige och Stockholm "prime targets" under den tiden men jag kommer så väl ihåg nyhetsrapporteringen under 80-talet. Jag var inte rädd fast jag var till London -91 när IRA fortfarande härjade runt (det hölls en tyst minut när jag var där för offren för ett tidigare dåd). Ett påtagligt exempel hur terrorn påverkade vardagen där var att det var lögn att hitta en papperskorg. De hade nämligen placerat bomber i dem vid flera tillfällen så de hade tagit bort dem på allmänna platser.
Det är klart att terrorister vill angripa öppna samhällen för de vill inte ha det. De vill ha ett samhälle byggt på inskränkthet och likriktning. Jag utgår ifrån att rasisterna som drar växlar på det här har missat intervjun med två män som försökte hjälpa skadade. De var båda nyare svenskar och talade svenska med brytning. Det finns idioter i alla läger precis som det även finns hjältar.
Titta inte på bilderna.......Tack, jag får försöka igen.
SvD har en tänkvärd krönika av Lars Berge. Den är i betalinnehållet och kontentan är att vi måste ta hand om outbildade unga män.Jag kan bara hoppas att något bra kommer från tragedin, att alla unga andra generationens män som är så bittra på ett Sverige de tyckt svikit dem nu vaknar upp och börjar lyssna på sina familjer och förstå varför de flydde från våldet och terrorn. Vad som händer när deras tankar och ord blir en realitet.
@athena_arabians Kan inte GM haft en ryggsäck eller något då? Om det nu skulle vara så att det finns sprängmedel. Alltså att han haft det med sin person.
Ah, då förstår jag! Då tänker vi liknande.Det var så jag spekulerade, att han först planerat en bomb och sedan tog lastbilen när tillfälle gavs
Och nu har alla "Vad-var-det-jag-sa"-människor vaknat på sociala medier. Jag har redan sett flera inlägg på Facebook där folk skriver att de minsann visste att det här en dag skulle inträffa i Sverige men att iiiiingen tog de på allvar (buhuhu!) och att de förvisso inte är glada över att de faktiskt hade rätt men att de ändå känner ett behov av att tala om för alla att så var fallet.
Vad trött jag blir.
SvD har en tänkvärd krönika av Lars Berge. Den är i betalinnehållet och kontentan är att vi måste ta hand om outbildade unga män.
rubrik:
Vi måste bry oss om våra pojkar – de saknar verktyg
/..../
Problemet är att man underskattade den kraft som ryms i stora skaror bittra, outbildade och avfärdade unga män. Män på jakt efter gemenskap. Något att leva och dö för. För när vi inte ser pojkarna, gör någon annan det.
Förutom att män och våld – den så kallade maskulinitetskulturen – är ett problem i samhället så är män och våld en resurs, likt radioaktivt bränsle. Så länge staten och demokratiska institutioner kontrollerar denna resurs kan vi känna oss relativt trygga. I händerna på demagoger och totalitära ledare blir den däremot livsfarlig. Det kallas fascism. Och är det något fascismen är bra på – förutom organiserat våld – så är det att se pojkarna. Våra pojkar.
Man kan köra över Drottninggatan men inte längs den. Det finns alltså flera bilvägar som korsar Drottninggatan, tänker att det nog var det han menade.Jag har också hört talas om det och naturligtvis är det fruktansvärt, men det som fick mig att alla mest haja till var att det hände på Drottninggatan. Faktum är att mamma, pappa och jag var i Stockholm för några år sedan och såg .musikalen Mamma Mia. Dagen efter åkte vi buss genom Stockholm på en guidad tur och chauffören berättade att han körde igenom Drottninggatan flera gånger eftersom den är central och lite av en kärngata som ligger i anslutning till flera andra gator. Idag när jag wikade på Drottninggatan visade det sig att det är en gågata som är avstängd för trafik. hur hänger det ihop? Jag begriper ingenting, men när jag tittar på rutmönstret på gatan känner jag igen det riktigt väl. Det är välkänt och alldeles nedanför ligger Sergels Torg (=Plattan).
Beginner Pethead
Lugn och fin.Det är ju helt jävla vrickat att vi ska behöva "satsa" på dessa män för att de inte ska begå brott av leda/sökande efter gemenskap. Vart är alla kvinnor som av leda/sökande efter gemenskap begår grova brott? Nä just det, de lyser med sin frånvaro. Det självklara borde vara att en frisk människa inte gör något sånt här. Oavsett hur jävla uttråkad/ensam man känner sig. Personer som söker sig till is/andra organisationer/begår såna här brott är sjuka i huvudet.
Ingen frisk människa söker sig till såna organisationer. Ingen. ALLA vet vad de gör och står för.Lugn och fin.
Jag ser det nog ändå som ett bekymmer. Utbildning är en god garanti mot både utanförskap och viktigt för samhället i stort.
Min ort har av tradition låg utbildningsnivå eftersom vi har haft stora industrier som fångat arbetskraften. Man behövde inte läsa vidare för att få ett säkert och tryggt jobb.
Nu har vi tagit emot ganska många nya svenskar. Forskningen bekräftar att studiebenägenhet i stor del bestäms av föräldrarnas utbildningsnivå.
Så jag ser en framtid för oss här med många unga som inte ens tänker tanken på att de skulle kunna läsa på högskola - för ingen i deras närhet har gjort det. Dessutom är det väl belagt att pojkars betyg sjunker och flickornas stiger.
Jag tycker inte att det ger fog för att sätta sig på en stol med händerna i kors och säga att de där pojkarna ska få skylla sig själv. Att de ÄR dumma i huvudet.
Ungefär lika korkat som att tro att analfabeter är dumma. Bara för att de aldrig fått chansen till utbildning.