Lastbil har kört in i folkmassa i centrala Stockholm

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fyfan. Var inte beredd på det där!! Man empatiserar alldeles för mycket.. Hela händelsen är fruktansvärd och inget jag ens kan föreställa mig vara med om men att se hunden så där fick mig att tänka på min egna. Herregud vad fruktansvärt

Kommer butikerna vara stängda i morgon??

Nk kommer iaf att hålla öppet som vanligt!

@athena_arabians barnens föräldrar kom sent omsider hem!

Ang fotot på hunden så förstår jag att det råder olika meningar. Det var frivilligt att klicka på länken men för mig slog den bilden rakt in i hjärtat. Det blev så konkret på ngt sätt. Den togs en stund efter dådet alltså inte i momentet det skedde. Där kan jag hålla med om att prio naturligtvis är att hjälpa, inte fotografera. Den är tagen i efterhand av en bekant till mig som är fotograf. Hon tog också en stark bild på en söndertrasad barnvagn.

Jag tror att alla reagerar och bearbetar händelsen olika. När hon, efter att ha överlevt händelsen och fortfarande i chock gjorde hon det hon var van vid, hon fotograferade.

Tänker på den där dokumentären om kriget i Syrien förra veckan. Det var det absolut värsta jag sett. Det kan absolut diskuteras om man ska visa filmer på döende barn, torterade människor och lemlästade krigsoffer. Och jag förstår att många bytte kanal. För mig var det nog tyvärr det jag behövde för att förstå riktigt hur fasansfullt livet är i Syrien. Det var inte det att jag "gottade mig i andras olycka" som ngn uttryckte det utan det rörde om i mig och gjorde att jag tog upp telefonen och swishade ett bidrag. Visst, väldigt futtigt men ändå något.

Kan det tänkas att det kan bli en orolig natt i förorterna? Tänker att många säkert är upprivna och oroliga, samt att det tyvärr säkert finns de som vill profitera på folks rädslor genom att typ smälla smällare eller likn?

Nä det verkar väl lugnt hittills? Tror tvärtom det är lugnt inatt.

Jag hoppas verkligen det! Innerstan verkar helt öde iallafall! Stureplan är i stort sett helt folktom. Har hört att vissa krogar och uteställen har stängt (men vet inte om denna uppgift stämmer). Personligen är jag inte ett dugg festsugen...

Nu har VG bilden där hunden syns direkt på förstasidan, ingen varning innan eller nånting :banghead:. Även skadade människor i bakgrunden. Varför blurrar dom inte ansikten som syns tydligt i alla fall? Om jag var med om nåt sånt skulle jag inte vilja hamna på massa förstasidor i olika länder (eller det vill jag inte oavsett, men definitivt inte då).

Nu har VG bilden där hunden syns direkt på förstasidan, ingen varning innan eller nånting :banghead:. Även skadade människor i bakgrunden. Varför blurrar dom inte ansikten som syns tydligt i alla fall? Om jag var med om nåt sånt skulle jag inte vilja hamna på massa förstasidor i olika länder (eller det vill jag inte oavsett, men definitivt inte då).

Och FOX news kör en snutt från övervakningkameror, komplett med dramatisk musik och pålagt färgfilter.

Så j'vla osmakligt sensationellt.

Visst är det så verkligheten ser ut och jag får personligen "inga men" av att se verkligheten för precis vad den är, men alltså vem fan stannar och fotar lemlästade människor och djur i ett sådant läge liksom, hur är man funtad då?

Det vore väl den absolut sista tanken som skulle ploppa upp i huvudet :crazy:

jag hade hållit med om det enda målet hade av en privatperson hade varit att sprida bilden på sociala medier eller av en tidning att få många klick - hur det ligger till med just den här bilden vet jag inte och väljer därför att gå på min generella princip, vilken är att det är oerhört viktigt att dokumentera även fruktansvärda händelser. var och varannan person som var i närheten är förvisso inte krigsfotografer, men i mitt tycke är det ju elementärt både för inblandade i diverse hjälpsinsatser och i viss mån - kanske inte just det här dådet, utan återigen enligt generell princip - för ett framtida värde.

hoppas jag inte trampade nån på tårna nu, men jag tycker nog inte att just dokumentera det man ser omkring sig, ens såna här vidriga saker, är nåt så hemskt att göra ändå.

jag hade hållit med om det enda målet hade av en privatperson hade varit att sprida bilden på sociala medier eller av en tidning att få många klick - hur det ligger till med just den här bilden vet jag inte och väljer därför att gå på min generella princip, vilken är att det är oerhört viktigt att dokumentera även fruktansvärda händelser. var och varannan person som var i närheten är förvisso inte krigsfotografer, men i mitt tycke är det ju elementärt både för inblandade i diverse hjälpsinsatser och i viss mån - kanske inte just det här dådet, utan återigen enligt generell princip - för ett framtida värde.

hoppas jag inte trampade nån på tårna nu, men jag tycker nog inte att just dokumentera det man ser omkring sig, ens såna här vidriga saker, är nåt så hemskt att göra ändå.

Problemet är ju att folk lägger ut bilderna utan blurr och jag vet inte hur det var i just den här händelsen, men det har ju hänt många gånger att istället för att hjälpa till eller flytta sig så som räddningspersonal ber om står folk och fotar :banghead:. Jag skulle visserligen kunna fota om jag var där, men det efter att ha försäkrat mig om att jag inte kan hjälpa till (och inte är i vägen) och då mest platsen, inte fan skulle jag ställa mig och fotografera offren och lägga ut på nätet.

Ang att tagga sig på fb är det inget jag tänker på i första hand, men efter att ha fått några lätt hysteriska sms från vänner långt bort insåg jag fördelen. De slipper undra och det är en enkel grej för mig att göra.
Annars ringer jag föräldrarna men i övrigt så informerar jag inte om var jag rör mig. Men kan det mildra oro för någon så fine by me.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter En ryttare och häst skadades när de i samband med en ridtur blev tvingade att väja in i en stenmur vid möte med en lastbil. Föraren...
Svar
6
· Visningar
767
Senast: Grazing
·
Samhälle Barnen har skolresor till Stockholm nu i slutet av terminen, 16 åringen har rätt mycket fri tid där de går runt själva och är såklart...
2
Svar
22
· Visningar
2 750
Senast: Mabuse
·
Samhälle För "hundrafemtielva" år sedan, innan jag omskolade mig, jobbade jag som bussförare i Sörmland, men dagliga körningar upp till...
2 3
Svar
52
· Visningar
2 480
Senast: MissFideli
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
6 074
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar