Lasta ur...

Sv: Lasta ur...

Har väl aldrig hört så dumt. Tack o lov är det inte någon som kan tala om för mig hur jag ska göra med i o ur lastning!:devil:

Fullständigt barnsligt resonemang! Hästen drar inte ihjäl sig, så dumma är de inte, om de har något förstånd mellan öronen.

Måste vara ridhäst-ägar resonemang.

Helt idiotiskt handhavande.

Lämnar denna galna tråd o diskussion.:eek:

Inte konstigt att det händer olyckor!

Tack för mig leverpastej.

Hmmm, varför tänker jag på intro till Trolltider?

Den ena hästen jag träffat som dragit sönder sig var mycket riktigt en ridhäst. Den andra var en travhäst. Synd, för den började springa in pengar.

Nej, den drar inte ihjäl sig i de fall jag hört. Men de har skadat nacken så illa att det inte gått att reparera dem. Vilket för mig är ungefär samma sak eftersom jag inte har dem som keldjur...

Att få en häst att backa ur transporten är ett betydligare mer angenämt problem än att gå den att gå in i transporten.
Träna hästen att backa vid tillsägelse eller samtidigt som du petar den i bringan. När hästen klarar det på marken så gör du samma sak i transporten. Du kan även ha en medhjälpare på sidan av rampen som kan stödja hästen med en hand mot sidan så att den inte trampar snett över rampen. Jag förstår inte varför du är rädd att bli översprungen, Du kan ju stå bakom frambommen. Lycka till!

Till trav;

Jag lastar min häst på följande sätt; leder fram hästen till rampen men stannar själv vid sidan av rampen utanför då hästen går in (grimskaft runt halsen). För över bommen till mellanväggen. Går runt rampen (skulle hästen få för sig att kasta sig bakåt hinner jag undan). Fäster bommen. Stänger luckan. Går fram och sätter fast hästen.

Urlastning; Knäpper loss hästen. Lägger grimskaftet runt halsen. Tar ner luckan. Lossar bommen och puttar den åt sidan. Ber hästen backa. Tar fast den på vägen ut.

Det är ren idioti att ha en häst fastspänd med lucka och bom nere. Som gjort för olyckor.

Är man rädd för att ens häst ska kasta eller rusa sig ut är bästa sättet att aldrig lasta av förrän hästen är lugn och stabil. Ta med några mackor och kör en fika med sidodörr och övre bakluckan öppen medan hästen får lugna ner sig. Vänj den inte att den till varje pris ska ut minuten efter att man kommit fram.
Ge hästen full frihet vid utbackandet, ex.vis genom att hålla en longerlina som får löpa helt fritt. De värsta "kastarna" är de som vant sig med att ha en motvikt i form av en människa som försöker hålla emot. När de känner att de är helt fria (och dessutom inte är stressade) blir inte flyktbeteendet lika starkt.

Min ardenner/noriker var precis likadan!

Det gick jättebra när han var 1 och 2 år men sen..:eek:

Han var annars kanonduktig på att backa.
Kunde backa in i smala passager eller med vagnen bakom i tre mil omd et var så men i transporten så var det lögn i h-e att få honom att backa!

Testade allt! Precis ALLT men det var ingenting som fungerade!

En gång satte jag mig för att vänta ut honom men där hade jag kunnat sitta än idag.

Var livrädd varenda gång han löste problemet själv för att han skulle fastna men han gjorde ett litet stegrande hopp och vände sig i transporten (hur det nu gick till för det ska inte gå med en sådan stor häst och det sa liksom knak och sen PLOPP varje gång:D) och sedan gick han coolt ner på rampen och stod där och väntade tills man tog honom.

Så min lösning var att han fick åka frontutlastat eller med lastbil.

Jag, och mina medexperter, gav upp.

Men jag hoppas att dom råd du har fått kommer att hjälpa dig och dina hästar för det är joxigt med dessa ickebackare!:p

Du får gärna kalla mig IDIOT men jag har väl för aldrig sakt att min häst har suttit fast vid urlastningen!!! EL?
har läst att många tips här inne på bukefalos som går ut på att man ska lära sin häst stå bunden (typ den ger sig till slut,sätt en nackrem på så inte grimman går sönder och den metoden kör inte jag med )när jag köpte min häst kunde den enbart åka lastbil så jag tycker jar har kommit tillräckligt långt på vägen som kan åka helt problem fritt i dag med min nya transport ,tom lasta båda hästarna tillsammans...
men gällande min ena häst så har han kommit över fambommen 3gånger innan jag hunnit öppna ,sista gången körde jag med 2bommarfram men han lyckades ändå komma över och har körde huvudet genom rutan.(då han fick värdens panink då jag inte fick låss båda bommarna snabbt)
när jag öppna bak så kasta han sig typ ut o har vid ett tillfälle slått omkull rejält och för min del även om jag e karl så tycker jag det känns obehaglig...Känner mig kanon trygg i dag men min nya transport o min häst är också lugn(huvudsaken för mig). kan också tala om att denna transporten var inte dyrare...hade gärna betalt en del i mellan också nu när jag vet hur bra det fungerar(i "idiotens" mitt fall)

Du skrev att du ville skydda hästens nacke och då drog nog jag, med många andra, slutsatsen att du hade hästen fastbunden. Jag kallar inte dig idiot, jag skrev att det fanns många idiotiska förslag på lastingshjälpmedel, vilka inte ska behövas om man har en häst som är trygg med sin matte/husse. Faktum är att man, med rätt relation till sin häst, i teorin borde kunna lasta utan ens en grimma.

Jag förbjuder inte dej på något sätt att frontutlasta om det är bättre för dig. Däremot är min vision att avdramatisering är den största nyckeln till lugn och harmonisk lastning. Att lösa symtomen med materiella ting anse jag inte vara det rätta.

Du skulle väl t.ex inte enbart knapra smärtstillande tabletter om du hade en dödlig sjukdom som gick att bota?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 687
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 936
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar