Lasta ur...

Sv: Lasta ur...

Jag blir lite undrande. Jag åker också alltid själv med hästarna, men har aldrig känt något behov av fronturlastning Vad är det som underlättar med en dylik?

Ja, annars är jag ju rädd för att gå miste om någon knorr i hanteringen som jag inte märkt av. För jag har ju klarat mig så bra utan fronturlastning alla dessa år. Hästarna har kommit både in och ut på det håll de ska. Och har de inte velat backa har de väl fått stå kvar där och häcka då, jag kan ju göra något roligt under tiden :D

Intressant vore att få veta varför man så gärna krånglar till saker?
Som att köpa transport med fronturlastning (för en massa onödiga pengar) eller skaffa div prylar och grejer för att försöka få till det med hästen som man vill.

När det är så enkelt att gå på källan (HÄSTEN) direkt!
Jag har beskrivit i tråden hur man gör för att lära hästen att backa ut ur transporten. Det kostar inte en spänn i prylar, men bryr man sig??
Nej, hellre än att lära/uppfostra hästen, så ska man lägga 30.000:- emellan på en fronturlastning! :confused:

Citat ur ditt inlägg: "... att det av säkerhetsskäl är vettigt att hästen är så pass lydig att den följer sin ledare? D v s kan backa, gå åt sidan etc."
När ska man inse detta självklara??

LIA

Jag blir lite undrande. Jag åker också alltid själv med hästarna, men har aldrig känt något behov av fronturlastning Vad är det som underlättar med en dylik?

min ena häst försöker slänga sig när man håller på att öppna baklämen och jag ville verken riskera hästens nacke el att något annat skulle hända så jag köpte mig en transport mer urlastning fram och är helt nöjd med denna transport då jag aldrig haft några problem med avlastningen.

Jodå, sådan hästar har jag också haft. De slutar när de märker att det inte händer något i den riktning de vill. Man lär dem.

Och jag skulle adrig DRÖMMA om att ha en häst fastsatt fram när jag öppnar bak...

*Lånar knappen och hejar på LIA och lovisaeleonora_

Det måste väl i rimlighetens namn vara grundläggande att vi kan få våra hästar att:
- Gå framåt
- Backa
- Stå still
när vi ber dom. Och framförallt att hästarna inte hoppar framåt och på oss?!

Undrar om det är för att vi som hästmänniskor läser in något speciellt med transporter och tror att det är andra regler som gäller där? Att vi förväntar oss att hästarna ska agera annorlunda?

Hästar gör det vi begär av dem om vi framställer vår begäran på rätt sätt. Så enkelt är det. Faktiskt.

Nu är ju vår gamla märr död men hade verkligen velat se dej hålla på med henne vid lastning enligt dina metoder... TRO MEJ !!!

Sen till min fråga... VARFÖR ska allt ältas i evighet ?
Om JAG är nöjd med att MINA hästar går in i transporten som jag ber dem om och sedan glatt går ut igen (fram) VARFÖR ska jag då "lära" mina hästar att backa ur ett släp ??? För att göra ER nöjda ? Så funkar det inte hemma hos mej... Huvudsaken är att JAG är nöjd !

Ja, jag hade också gärna träffat din märr, det är alltid trevligt att träffa hästar med egen uppfattning om hur saker ska lösas. Jag har ju träffat en del när jag varit ute och lasttränat, och det löser sig alltid på något sätt när dagen är slut...

Ältas? Får inte vi andra fortsätta diskutera i tråden när du anser att du är klar?

min ena häst försöker slänga sig när man håller på att öppna baklämen och jag ville verken riskera hästens nacke el att något annat skulle hända så jag köpte mig en transport mer urlastning fram och är helt nöjd med denna transport då jag aldrig haft några problem med avlastningen.

Jösses, aldrig någonsin sätter man väl fast hästen i transporten innan bakbommen är på?! Och inte heller öppnar man baktill innan hästen är lossad i transporten för utlastning!

Alla dessa idiotiska förslag gör en mörkrädd! Är det inte linor vid sidorna vid lastning så är det longerlinor från grimma -> magjord -> frambom och ut igen eller filtar och annat över hästens huvud. Vad hade man själv föredragit om man skulle traska in någonstans dit man inte ville? Att någon drog, slet, puttade eller t.o.m täckte för ens ögon? Näe, vilken människa som helst skulle väl vilja ha god tid på sig och stöd från sin bästa vän? Jag är övertygad om att detta gäller även i hästens fall.

Ja säkert. Sen kan jag fråga mig ibland när jag ser lastning och lastträning vem som tränar vem egentligen.

Hästen går helt eller delvis in, vill inte vara kvar utan backar ut. Matte suckar, lockar in hästen, hästen backar ut. Inte någonstans ser jag en korrigering av att hästen löst problemet (vill inte vara i transporten) på sitt sätt och är nöjd. Och när proceduren upprepas fortsätter hästen att lösa sitt problem på samma sätt.

Vad hände liksom med ett vanligt enkelt "ptro"? En lite utvikning eftersom ts problem var avsaknad av back men det är ju i grunden samma problem, framåt, bakåt och stilla.

Nä det jag hänger upp mej på är att du (ni) tror att allt går att lösas på erat sätt. Och visst det gör det säkert, men varför måste de ske på erat sätt ? Det finns ju hjälpmedel.. Såsom framurlastning av en anledning... Att den underlättar... Och då får man skit för att man inte "orkar" lära sin häst backa ur sin transport. Hade det vart så ENKELT att det bara hade vart att "lära" dem det hade jag nog orkat med det LÅNGT innan vi insåg att det endast var genom att gå ut fram som hästen blev lättlastad... Och nej hon litade på oss i alla andra fall men i lastningen så var det gå ut fram eller KASTA SEJ HANDLÖST bakåt som gällde. Vi ägde trots allt hästen i 15 år. Så vi kunde henne utan å innan...

Vad hände liksom med ett vanligt enkelt "ptro"? En lite utvikning eftersom ts problem var avsaknad av back men det är ju i grunden samma problem, framåt, bakåt och stilla.

Vad jag förstod det som hade TS inga problem att backa hästen UTOM just ur transporten...

Vårt sätt? Jag har säkert 35 olika varianter på att lastträna, allt utifrån individen. Det finns inte ETT sätt, det finns flera. Men det finns bara EN filosofi. Hästen måste lyda.

Jösses, aldrig någonsin sätter man väl fast hästen i transporten innan bakbommen är på?! Och inte heller öppnar man baktill innan hästen är lossad i transporten för utlastning!

Alla dessa idiotiska förslag gör en mörkrädd! Är det inte linor vid sidorna vid lastning så är det longerlinor från grimma -> magjord -> frambom och ut igen eller filtar och annat över hästens huvud. Vad hade man själv föredragit om man skulle traska in någonstans dit man inte ville? Att någon drog, slet, puttade eller t.o.m täckte för ens ögon? Näe, vilken människa som helst skulle väl vilja ha god tid på sig och stöd från sin bästa vän? Jag är övertygad om att detta gäller även i hästens fall.

Du får gärna kalla mig IDIOT men jag har väl för aldrig sakt att min häst har suttit fast vid urlastningen!!! EL?
har läst att många tips här inne på bukefalos som går ut på att man ska lära sin häst stå bunden (typ den ger sig till slut,sätt en nackrem på så inte grimman går sönder och den metoden kör inte jag med )när jag köpte min häst kunde den enbart åka lastbil så jag tycker jar har kommit tillräckligt långt på vägen som kan åka helt problem fritt i dag med min nya transport ,tom lasta båda hästarna tillsammans...
men gällande min ena häst så har han kommit över fambommen 3gånger innan jag hunnit öppna ,sista gången körde jag med 2bommarfram men han lyckades ändå komma över och har körde huvudet genom rutan.(då han fick värdens panink då jag inte fick låss båda bommarna snabbt)
när jag öppna bak så kasta han sig typ ut o har vid ett tillfälle slått omkull rejält och för min del även om jag e karl så tycker jag det känns obehaglig...Känner mig kanon trygg i dag men min nya transport o min häst är också lugn(huvudsaken för mig). kan också tala om att denna transporten var inte dyrare...hade gärna betalt en del i mellan också nu när jag vet hur bra det fungerar(i "idiotens" mitt fall)

Fattar inte hur man kan lossa en häst och sedan gå bak för att öppna/fälla ned baklemmen. Snacka om att bli platt om nu hästen slänger sig ut!:angel:

Samt så är det lika dant att man sätter väl förjösse namn fast hästen innan man gå bak för att lägga för bommen eller kedjan och därefter ta upp lemmen.

Har haft ca17-20 hästar, egna, och alltid från första gången har de fått lära sig, eller rättare sagt, gått in själva helt utan problem.

De har alldrig sett en transport eller varit i närheten av en, innan de skulle bli lastade första gången.

:banana: :cool:

blir som sagt mörkrädd av att läsa alla dessa inlägg om att man inte ska sätta fast hästen.

Klarar man av att sätta upp hästen i vanligt grimskaft i stallgången, så ska väl hästen klara av att stå bunden i transporten.:eek:

Eller tillhör du som många andra att låta hästen stå i gången lös?:cool:

Att sedan låta hästen få va ledare, vilket den är när den får bestämma i lägen som t ex detta, är ju helt horibelt.

De ska va oss underlägsna. Annars kan vi leva mkt farligt med dem i vissa situationer.

punkt slut!!:rofl:

Fattar inte hur man kan lossa en häst och sedan gå bak för att öppna/fälla ned baklemmen. Snacka om att bli platt om nu hästen slänger sig ut!

Av säkerhetsskäl ska man ALDRIG ha hästen fastsatt när man fäller ner, hästen kan få svåra skador på nacke och huvud om den tar sig för något. Bommen/dörren som sitter bak är till för människans säkerhet.

Samt så är det lika dant att man sätter väl förjösse namn fast hästen innan man gå bak för att lägga för bommen eller kedjan och därefter ta upp lemmen.

Samma sak här, självklart binder man inte hästen innan man säkerställt att den inte kan slänga sig ut och skada nacken/huvudet.

Fattar inte hur man kan lossa en häst och sedan gå bak för att öppna/fälla ned baklemmen. Snacka om att bli platt om nu hästen slänger sig ut!:angel:

Tja, exakt så gör jag. Jag reser oftast ensam med min häst. Går in med hästen efter mig, duckar under bommen. Går på den tomma sidan bak och lägger på bommen och stänger lämmeln.

När jag kommer fram öppnar jag skötardörren och säger hej till hästen som nyfiket kikar ut och undrar var han är. Öppnar baklucka och fäller ner lämmeln. Går in på sidan och tar loss hästen, sätter fast grimskaft och lägger över halsen. Säger, och nu kommer det viktiga, "stilla" till hästen och går bak och lossar bommen. Han får inte prova om bommen är där, inte backa. Stilla betyder stilla.

Jag går fram mot halsen och nu säger jag "backa". Och han backar ut.

Vad är egentligen problemet?

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 686
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 788
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 935
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar