Läsa av hund

Är det väldigt allvarligt att en 5 månaders hund beter sig så som min gör?
Kommer vi att få jobba hårt med hundmöten i framtiden, kan det bli ett bestående problem?
Jag menar hur illa är det?

Det där är en "hur långt är ett snöre"-fråga. Det beror på, helt enkelt. Det beror på exakt hur det egentligen är han beter sig (vi har ju inte sett honom), det beror på hur du hanterar det hela (man kan göra något som egentligen inte var ett problem till ett gigantiskt problem om man som förare hanterar vissa situationer fel), och det beror på vilken ras det är.

Finns det en anledning att du inte vill berätta vilken ras det handlar om? O_o
Rasen berättar massor för oss, tex hur mogen han förmodligen är vid fem månader (stoooor skillnad mellan en sankt bernhard och en jack russel), vad han sannolikt har för drifter i sig (vilket kan säga en del om motivationen bakom hans beteende), vilka egenskaper han kan tänkas plocka fram när han blir äldre, om han kanske har rastypiska rörelser/beteenden/signaler som andra hundar kan svara illa på, eventuellt även vilken typ av träning och motivering han kan tänkas svara bäst på, etc.

Han är en ovanlig ras i Sverige därför vill jag inte säga rasen. Han är stor jakthund. Så han har långt kvar att mogna innan vuxen ålder. Nästintill (ska det inte va) ingen aggressivitet i rasen.
Lite "annat" rörelsemönster än andra hundar

Att en hund ska fram och nosa på andra hundar kan det vara ett tecken på dominans?
Ägarna tycker att tiken är så snäll, tiken kanske är "snäll" för att ingen annan hund har sagt till henne och dra?
Jag är inte jättebra på att läsa av tyda hundar och deras kroppsspråk , det måste jag lära mig.
Jag brukar istället få en känsla för hur hunden är. (Inte alltid helt tillförlitligt)

Jag har fått kanonbra råd :) hur jag ska göra och jag har också insett vad jag gör för fel när min hund reagerar som han gör.

Tack !

Han är en ovanlig ras i Sverige därför vill jag inte säga rasen. Han är stor jakthund. Så han har långt kvar att mogna innan vuxen ålder. Nästintill (ska det inte va) ingen aggressivitet i rasen.

Att en hund ska fram och nosa på andra hundar kan det vara ett tecken på dominans?
Ägarna tycker att tiken är så snäll, tiken kanske är "snäll" för att ingen annan hund har sagt till henne och dra?
Jag är inte jättebra på att läsa av tyda hundar och deras kroppsspråk , det måste jag lära mig.
Jag brukar istället få en känsla för hur hunden är. (Inte alltid helt tillförlitligt)

Jag har fått kanonbra råd :) hur jag ska göra och jag har också insett vad jag gör för fel när min hund reagerar som han gör.

Tack !
Bara av ren nyfikenhet: hurudan jakthund? Hur ska den alltså jag, och vad? Det är ju rätt stor skillnad blan jakthunarna. Vissa är ju väldigt duktiga på att använda rösten, så att säga...

Vi jägare och erfarna hundmänniskor kan säga mycket även om numerärt små raser i landet. Jag föder själv upp en ras som inte är supervanlig även om den nu blivit mer uppmärksammad för sitt trevliga sätt och myckna jakt, så varför är rasen så hemlig?

1. Nej

2. Labbar är generellt snälla hundar och om hon är snäll mot alla andra hundar så är hon nog just det, snäll.

Tack !

OK... Kan du tänka dig att säga vilken typ av jakt han är för då?

(Vad gäller labbetiken tycker jag du ska släppa analyserandet av henne, du kan inte lära dig något utan ett "facit" utan lär snarare vilja tolka saker efter dina egna önskningar (omedvetet), och din hund ska definitivt inte "säga åt henne att dra" - möjligen ska du det, men inte han.)

Ska han förresten användas till jakt, eller är han köpt för utställning enbart? (Eftersom du nämner ringträning.) Arbetar hans föräldrar som jakthundar?

OK... Kan du tänka dig att säga vilken typ av jakt han är för då?

(Vad gäller labbetiken tycker jag du ska släppa analyserandet av henne, du kan inte lära dig något utan ett "facit" utan lär snarare vilja tolka saker efter dina egna önskningar (omedvetet), och din hund ska definitivt inte "säga åt henne att dra" - möjligen ska du det, men inte han.)
Nej min hund ska inte säga något alls till henne, dom ska aldrig mötas igen

Vad jag funderar på är om det kan vara så att hon är drottningen i området, ingen sätter sig upp mot henne och det är därför det aldrig har smällt
Det va bara en tanke... Om det är så at vi är så dåliga att läsa av och förstå våra hundar.
(Jag fattar inte heller varför jag har denna känslan när det gäller tiken)
Den andra labbetiken ser exakt likadan ut och är lika gammal, henne fick jag positiva vibbar från direkt när jag så henne (också en granne)
*tänker bara högt...

Ska han förresten användas till jakt, eller är han köpt för utställning enbart? (Eftersom du nämner ringträning.) Arbetar hans föräldrar som jakthundar?
Han ska inte användas till jakt, föräldrarna är inte jakthundar.
Jag ska testa utställning som en kul grej och se om han gillar det. Egentligen är utställning inte riktigt min grej. Det känns lite som ett lotteri ibland. En utställning kan en hund vara bäst i show i nästa kan hen åka ut med VG

Tanken är att jag ska träna rallylydnad eller agility, något roligt där hunden presterar och utför en uppgift.

Det var inte egentligen menat specifikt om den här tiken, utan är en fokus"pik" igen. ;)

Vad jag funderar på är om det kan vara så att hon är drottningen i området, ingen sätter sig upp mot henne och det är därför det aldrig har smällt
Det va bara en tanke... Om det är så at vi är så dåliga att läsa av och förstå våra hundar.
Den andra labbetiken ser exakt likadan ut och är lika gammal, henne fick jag positiva vibbar från direkt när jag så henne (också en granne)
*tänker bara högt...

Kanske är hon något slags "drottning", men hemma på sin egen gård så får hon faktiskt vara det. Hon ska naturligtvis inte vara uppsökande aggressiv (det verkar hon inte vara heller), men andra hundar ska inte muppa sig heller - och som människa måste man vara den som tar ansvaret för båda hundarna i situationen.

Generellt ska ingen hund "sätta sig upp mot" någon annan, du ska som ägare inte acceptera att din hund försöker ranga sig mot andras hundar - de ska inte ha någon relation, din hund är där med dig.

I allmänhet är folk dåliga att läsa av hundar, både sina egna och andras, ja. Det ligger både grundläggande felinformation ("hunden är en vaaaaaaarg!") och önsketänkande ("min hund gör aldrig något fel") bakom.

Och att den andra hunden var snällare mot din hund betyder inte att det är hon som agerat mest rätt, oavsett hur obehaglig du tyckte den här "arga" tiken var så kan det vara hon som haft mest förnuft av alla i den här situationen. Klart man vill att allt och alla ska vara snälla mot ens gulliga valp, men går det för långt så står man där med en hund som inte över huvud taget fattar gränser...

Han ska inte användas till jakt, föräldrarna är inte jakthundar.
Jag ska testa utställning som en kul grej och se om han gillar det. Egentligen är utställning inte riktigt min grej. Det känns lite som ett lotteri ibland. En utställning kan en hund vara bäst i show i nästa kan hen åka ut med VG

Tanken är att jag ska träna rallylydnad eller agility, något roligt där hunden presterar och utför en uppgift.

Anledningen att jag frågar är att många (de flesta) jakthundsraser har väldigt specifika och många gånger mycket starka drifter, det är viktigt att vara medveten om hur dessa funkar och utnyttja/motverka dem på rätt sätt. Både rally och agility är jätteroliga sporter, men du bör vara medveten om vad det eventuellt väcker för drifter i hunden och inte träna i fel "lägen".

Det kan vara en god idé att ge hunden utlopp för sina medfödda jaktdrifter(?) på ett kontrollerat sätt, både för att stärka samarbete och förebygga frustrationer. Och det är oftast väldigt intressant att lära känna den sidan av en hund.

Det bästa för @Lampan är nog att be uppfödaren om stöd och hjälp i unghundens uppfostran och skolning.
Upfödaren är jättebra och vi har bra kontakt, hen hjälper till om jag frågar om något.
Jag tycker träningen går framåt, han blir tryggare för varje gång vi är i en ny situation.
Inlägget skrev jag för jag tyckte problemet låg lite i mötet med just den tiken och försökte få lite rätsida på mina tankar.
Nu är det bara att undvika henne och fokusera på kontakten :up:

Det kan vara en god idé att ge hunden utlopp för sina medfödda jaktdrifter(?) på ett kontrollerat sätt, både för att stärka samarbete och förebygga frustrationer. Och det är oftast väldigt intressant att lära känna den sidan av en hund.

Någon jaktklubb i närheten kan säkert hjälpa @Lampan hitta en bra träningsform som passar just denhär sortens hund.

*tänker bara högt...
Att två hundar är lika utseendemässigt har ingen betydelse.
Tiken har varit först på detta område och nu är det "hennes".
Hon låter tydligen andra hundar passera. Då är det inte mycket skärpa i henne. Hon är nog en snäll tant. Om ingen gapar på henne. Då blir hon lite småsur och höjer svansen och sänker huvudet.....det betyder "passa dig".
Ingen av våra hundar skulle släppa in en okänd hund på vår mark. De hade även skällt. De verkligen vaktar. De står med höjda svansar och skäller "kom inte in här" tills vi har okejat läget.

Två av våra tikar (mor och dotter) har senaste året haft en despyt. Det har varit många höjda svansar. Och om de inte har respekterats av den andra har det tyvärr blivit slagsmål. Vi har fått ha ögon i nacken och hjälpt dottern på traven med att tyda sin mor. Nu funkar allt mycket bättre.

Som många säger....ras spelar roll!!!!
Vi har två olika raser i vår flock. En Dvärgschnauzer, de brukar funka med allt och alla. Grymt skicklig på att läsa av hundar och har ett tydligt kroppsspråk. Har aldrig hamnat i gruff.
Sen har vi alla tikarna. Schäfer. Här är det inte alls självklart att det ska funka med andra hundar. Flera av dom är direkt ointresserade av andra individer och tycker mest att andra hundar är besvärliga. De har ett helt annat allvar i sig.

En jakthundsklubb inriktar sig just på aktiva jakthundar av den egna rasen. Bättre då att kontakta rasklubben för denna hemliga ras för att få reda på vad för aktivering som kan ge hunden utlopp för jaktegenskaperna.

Förvisso, men är det en väldigt liten ras så kan det ju vara väldigt långt till andra med samma. Några på en lokal klubb kan ju tycka det är intressant att träffa på en ovanlig hundras och hjälpa en nybörjare på traven, fråga skadar ju (oftast) inte. Sen har man kanske inte så stort utbyte av att komma med sin apportör till älghundsklubben, men det blir ju så svävande med den mystiska rasen att det är svårt att säga så mycket. ;)

Det var inte egentligen menat specifikt om den här tiken, utan är en fokus"pik" igen. ;)

Kanske är hon något slags "drottning", men hemma på sin egen gård så får hon faktiskt vara det. Hon ska naturligtvis inte vara uppsökande aggressiv (det verkar hon inte vara heller), men andra hundar ska inte muppa sig heller - och som människa måste man vara den som tar ansvaret för båda hundarna i situationen.

Generellt ska ingen hund "sätta sig upp mot" någon annan, du ska som ägare inte acceptera att din hund försöker ranga sig mot andras hundar - de ska inte ha någon relation, din hund är där med dig.

I allmänhet är folk dåliga att läsa av hundar, både sina egna och andras, ja. Det ligger både grundläggande felinformation ("hunden är en vaaaaaaarg!") och önsketänkande ("min hund gör aldrig något fel") bakom.

Och att den andra hunden var snällare mot din hund betyder inte att det är hon som agerat mest rätt, oavsett hur obehaglig du tyckte den här "arga" tiken var så kan det vara hon som haft mest förnuft av alla i den här situationen. Klart man vill att allt och alla ska vara snälla mot ens gulliga valp, men går det för långt så står man där med en hund som inte över huvud taget fattar gränser...

Anledningen att jag frågar är att många (de flesta) jakthundsraser har väldigt specifika och många gånger mycket starka drifter, det är viktigt att vara medveten om hur dessa funkar och utnyttja/motverka dem på rätt sätt. Både rally och agility är jätteroliga sporter, men du bör vara medveten om vad det eventuellt väcker för drifter i hunden och inte träna i fel "lägen".

Han ska få jaga "på låtsas" jag vill se honom in action
Jag vill kunna ha honom lös, så lite orolig är jag för att väcka den sovande björnen...

Jag har kollat runt på olika instruktörer i området och har hittat en tjej jag tycker kan passa oss. Hon har kurser i rallylydnad och agility, även kurser i vardagslydnad. Hon har själv flera olika raser på sina egna hundar. Jag anmälde mig till valpkurs, men jobbtider ändrades över sommaren (så typiskt)
Mina tider blir bättre i september

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
848
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 910
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund