Läsa av hund

Ja, det är kontakten som brister när vi möter andra hundar
Han måste känna att det är han och jag, när vi är ute och går.

Jag ska träna på att gå fint i koppel med kontakt, som det känns nu har vi precis bara börjat träning med koppel, han känns fortfarande som en liten bäbis.

Men hur länge har du haft honom? Varför har han inte gått i koppel innan? Fem månader är inte så litet ändå.

Smileyn har jag inga problem med, klart man älskar sin hund oavsett, men jag håller med om att beskrivningen av händelsen handlar om fel saker. Jag håller även med om att det förmodligen var en helt rimlig reaktion från tiken. Jag vill bara inte dra det ännu ett steg längre, alltså till att den här tiken skulle kunna lära valpen uppföra sig - det kan funka men det kan också gå åt helskotta. Jag tyckte helt enkelt att försvaret av tiken började gå i en lite väl osäker riktning.
Jag menade ju inte att man skulle låta tiken uppfostra valpen. Men jag förstår situationen ur tikens synpunkt. Det är enbart det jag försvarar eftersom TS verkar tycka att det är ojust.

Behöver tiken försvaras ö h t? Blir jag kallad djävla hora vill jag inte gärna se mig själv som skydlig för att någon annan skriker efter mig...

Nja, hon skulle väl inte behöva försvaras men med tanke på beskrivningen i trådstarten så blev det väl befogat ändå. Jag har som sagt inga problem med hennes beteende, det enda jag säger är att det inte betyder att vi vet allt om henne.

Jag ska träna på att gå fint i koppel med kontakt, som det känns nu har vi precis bara börjat träning med koppel, han känns fortfarande som en liten bäbis.

Att träna gå fint vid sidan kan du göra när som helst, du behöver inte ens ha koppel på, ni kan vara inomhus. Du kan tex bestämma dig för att lägga på ett kommando och gå med honom vid din sida 2-3 steg innan du ställer ner matskålen. Vips får du till åtminstone 2-3 träningstillfällen per dag i en miljö utan störning :)

Att tiken anser det vara hemma hos dem vet du ju själv om, du beskrev det själv som hennes revir.

Hur väntade du dig att din hund skulle uppföra sig när ni passerade? Visste du att det fanns risk han skulle skälla och hålla på? Har han gjort det förut där redan? En sak du kunnat göra annorlunda är att inte försätta honom i en situation han inte kan hantera. Felet börjar redan där alltså, inte hur du ska lösa problemet sedan (men att släpa och på andra sätt tvinga honom fysiskt lär sannolikt bara spä på eventuell osäkerhet).

Du och din hund behöver bättre träning än ringträning, rent krasst. Läs på och gå på kurs.
Tiken har ett stort revir, hennes revir innefattar även min ridbana och den asfalterade vägen utanför huset
Han har skällt tidigare när vi har mött människor och bilar, jag har ignorerat beteendet och sen har han slutat skälla.
Nu skäller han aldrig vid möten med människor och han klara även hundar som går på andra sidan vägen. Det är när dom kommer för nära han reagerrar.

(Om ni ska bete er som ett gäng surkärringar så slutar jag skriva i tråden)

Strunt i hur han går i koppel. Det viktigaste är att det är DU och bara DU han har för sina ögon när du påkallar hans uppmärksamhet. Hur han går i koppel kan du ta sen när du kan föra en kommunikation med hunden.
Min 2½-åring är kass på att gå i koppel, dra som tusan. Men när matte pratar....då tittar jag på henne. Hon är roligast i världen. Mycket mer intressant än andra hundar, vilt mm ;)

Att träna gå fint vid sidan kan du göra när som helst, du behöver inte ens ha koppel på, ni kan vara inomhus. Du kan tex bestämma dig för att lägga på ett kommando och gå med honom vid din sida 2-3 steg innan du ställer ner matskålen. Vips får du till åtminstone 2-3 träningstillfällen per dag i en miljö utan störning :)
Ja, jag har gjort det inomhus tidigare när jag ville få,han att fokusera utan att hoppa och bita.

:)
Tack för jättebra tips !

Ja, jag har gjort det inomhus tidigare när jag ville få,han att fokusera utan att hoppa och bita.

:)
Tack för jättebra tips !
Toppen, då har du hittat något att bygga vidare på! Och kom ihåg att våga utmana hunden lite. Prova längre och längre sträckor, när han verkar förstå kommandot för att gå vid sidan, så testa att han får vara framför dig när du ger kommandot så att han faktiskt kommer till din sida osv.

Tiken har ett stort revir, hennes revir innefattar även min ridbana och den asfalterade vägen utanför huset
Han har skällt tidigare när vi har mött människor och bilar, jag har ignorerat beteendet och sen har han slutat skälla.
Nu skäller han aldrig vid möten med människor och han klara även hundar som går på andra sidan vägen. Det är när dom kommer för nära han reagerrar.

(Om ni ska bete er som ett gäng surkärringar så slutar jag skriva i tråden)

Vad menar du med att vi beter oss som surkärringar? Vi försöker hjälpa din hund. Oavsett hur stort reviret är så var det ju för nära för både din hund och den hunden, eller hur?

Du måste acceptera ditt ansvar för vad som hände, annars kommer du inte vidare. Det är inte tikens fel, det är inte grannens fel, det är inte din hunds fel, det är inte vårt fel. Det är ditt. Det suger, men å andra sidan betyder det att du också har makten att göra något åt det.

Är det här din första hund? Återigen, vad är det för ras?

Strunt i hur han går i koppel. Det viktigaste är att det är DU och bara DU han har för sina ögon när du påkallar hans uppmärksamhet. Hur han går i koppel kan du ta sen när du kan föra en kommunikation med hunden.
Min 2½-åring är kass på att gå i koppel, dra som tusan. Men när matte pratar....då tittar jag på henne. Hon är roligast i världen. Mycket mer intressant än andra hundar, vilt mm ;)
Han älskar godis och älskar när jag kör lite trick träning, han är superlätt att få kontakt med när intet stör honom (eller kanske främst mig)
Det är så jäkla svårt att hålla fokus på honom när det kommer andra hundar i närheten, jag vill ju ha koll på dom, så dom inte gör min hund illa.
Det är något jag måste tänka på, att ha koll på min egen hund.
Bra råd från dig!!

Mina råd är iaf:
-Ta inte ut hunden i situationer den inte är redo för/visar osäkerhet för innan du känner att ni har en 100% kommunikation och du kan stötta och peppa hunden om det behövs.
-Träna kontaktövningar till leda för dig....godis, boll, leksak, kampa med en trasa, roliga rösten....gör dig till det roligaste som finns i alla lägen.
-Sluta hälsa helt på okända hundar, nyttja mötena till att träna på fokus och kontakt mellan dig och hund ist.
-Gå inte där det finns lösa hundar där din hund riskerar bli utsatt för möten den blir osäker för.
-Skaffa din hund säkra kompisar. Låt dom bara leka lösa.
- Alla kurser är av socialt godo oavsett inriktning:)
-Precis som med barn så är inte våra barn perfekta.....syna de små liven i sömmarna ;)

Toppen, då har du hittat något att bygga vidare på! Och kom ihåg att våga utmana hunden lite. Prova längre och längre sträckor, när han verkar förstå kommandot för att gå vid sidan, så testa att han får vara framför dig när du ger kommandot så att han faktiskt kommer till din sida osv.
Kan jag börja med det nu när han är så liten?
Var kan man kräva/förvänta sig av en 5 månaders hund?
Jag är rädd att pusha honom för hårt.
Jag tränar på att han får stå/sitta still längre och längre tid innan godis
Han får träna på sitt tålamod varje dag.

Det va meningen att jag skulle gå kurs nu i sommar, men mina jobbtider ändrades helt, så det blev inget av, ska gå i höst tänkte jag
Jag vill träna rallylydnad med honom. Det ser superkul ut

Det va meningen att jag skulle gå kurs nu i sommar, men mina jobbtider ändrades helt, så det blev inget av, ska gå i höst tänkte jag

Om du inte fått tid på kurs nu så kan du använda tiden till att läsa bra böcker istället. Vad har du läst redan?
Från valp till stjärna kanske kan passa dig?

Vad menar du med att vi beter oss som surkärringar? Vi försöker hjälpa din hund. Oavsett hur stort reviret är så var det ju för nära för både din hund och den hunden, eller hur?

Du måste acceptera ditt ansvar för vad som hände, annars kommer du inte vidare. Det är inte tikens fel, det är inte grannens fel, det är inte din hunds fel, det är inte vårt fel. Det är ditt. Det suger, men å andra sidan betyder det att du också har makten att göra något åt det.

Är det här din första hund? Återigen, vad är det för ras?
Det finns dom på forumet som alltid är trevliga
OCH så finns det dom på forumet som beter sig som surkärringar, med otrevlig ton i svaren.

Jag vet att jag har makten att göra något åt saken. Jag gick på en allmän väg, vilken dödssynd va det jag gjorde mig skyldigt till menar du?

Jag bad om råd, jag har fått bra råd och jag vet hur jag ska gå vidare

Tack

Kan jag börja med det nu när han är så liten?
Var kan man kräva/förvänta sig av en 5 månaders hund?
Jag är rädd att pusha honom för hårt.
Jag tränar på att han får stå/sitta still längre och längre tid innan godis
Han får träna på sitt tålamod varje dag.

Om vi säger såhär, kommando för "gå fint vid sidan" kommer vara det första jag lär min valp när jag får hem henne. Det och komma på inkallning. Jag får hem henne på lördag, då är hon 8 veckor gammal. Jag räknar med att påbörja träningen senast på måndagen därefter och det är absolut inte för tidigt ;)

Du kan inte kräva att din hund ska kunna göra något som du inte lärt den. Om du tänker att du delar in varje "moment" i så små delar som möjligt, då kan du utan problem gå vidare till del 2 så fort du känner att del 1 fungerar. Del 1 kan du då börja jobba på i svårare och svårare miljöer.

Om vi tar exempelvis "gå fint vid sidan med ögonkontakt vid hundmöten" som exempel.
Du behöver lära hunden att ta ögonkontakt. Du behöver lägga ett kommando på det. Du behöver lära hunden att vara vid din sida med ögonkontakten. Du behöver lära hunden att komma till din sida och ta kontakt. Du behöver lära hunden att hålla sig kvar vid din sida med ögonkontakt när du går något steg framåt osv.
När hunden kan ta ögonkontakt och du har ett kommando för det inomhus, då kan du prova det i svårare miljö. Bor du i lägenhet så testa i trapphuset, bara det kan vara tillräckligt ibland. Inomhus fortsätter du lära in steg 2, alltså att hunden ska vara vid din sida. När även det fungerar så fortsätter du med det också i den svårare miljön. Sedan jobbar du på, ett steg i taget. Ibland kanske hunden lär sig ett steg eller två på bara en dag eller två, ibland kommer du bli kvar på ett steg i någon vecka. Tålamod och våga testa dig framåt. Visar det sig att du försökt för mycket? Ja då är det bara att backa lite och fortsätta där det senast gick bra. Det är inte värre än så.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 900
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka