Läsa av hund

Unghunden är inte alls aggressiv och jag vill till varje pris undvika det.
Det stämmer, hunden jag tittade på va tiken, jag hade mitt fokus på henne.
Medan jag "släpade" med mig valpen.
Vi ha även träffat en annan gammal labbetik, hon gjorde på ett helt annat sätt. Hon satte sig ner med ryggen mot valpen, han gick fram nosade och sen va det lugnt. Hennes kroppsspråk va helt annorlunda, hon ville få honom att känna sig trygg.

Att han inte är aggressiv nu betyder nära nog noll och intet, de alternativen har de oftast inte tillgängliga förrän efter könsmognaden.

Du behöver ta i tu med det här på ett bra och genomtänkt sätt redan nu, du bör inte försätta honom i situationer han inte kan hantera och du bör inte släpa honom annat än i nödlägen.

Jag håller med om att det kan vara bra, men alla äldre tikar är inte automatiskt bra uppfostrare tyvärr. (Grannens tik försökte ha ihjäl Monster när han var liten, hon avskyr valpar och unghundar och attackerar på långt avstånd.) Ska man använda sig av den metoden gäller det att man känner hunden väl, och inte alla ägare känner sina hundar väl och ser dem med klara ögon. Vi vet ju inget om just den här tiken, att hon accepterar hundar på gården betyder inte nödvändigtvis att hon har rätt bithämningar när hon väl går igång, tex...
Men hon signalerade iaf med höjd svans :)
Och hon morrade inte ens. Frågan är om valpen brydde sig om tiken signaler?
Vist kan det smälla på en sekund, men hon har med större sannorlikhet ett jäkla tålamod
för det finns hundar som hugger när en hund skäller på deras revir, oavsett om de är valp eller inte.

Han är högljudd, han pratar, protesterar, han syns och hörs, var det än är.
(Min älskade :love: underbara)
När han ser något nytt skäller han, när han inte förstår, skäller han

Han skällde på tiken för att han inte visste vad han skulle göra, han visste inte vad som förväntades av honom..

Men hon signalerade iaf med höjd svans :)
Och hon morrade inte ens. Frågan är om valpen brydde sig om tiken signaler?
Vist kan det smälla på en sekund, men hon har med större sannorlikhet ett jäkla tålamod
för det finns hundar som hugger när en hund skäller på deras revir, oavsett om de är valp eller inte.

För mig är det otänkbart att låta en tik jag inte vet mer om än så agera uppfostrare. Det är jättebra med rätt hund, men inte alla hundar är rätt hund som sagt. Visst, den här hunden hade sunda varningar osv, men det är fortfarande på tok för lite info för mig.

Han skällde på tiken för att han inte visste vad han skulle göra, han visste inte vad som förväntades av honom..

Det är inte han som har gjort fel här, det är du.

Du behöver inte försvara honom mot oss - men du löper risk att du kommer att behöva försvara honom mot andra hundar.

Vad är det för ras?

Precis! Det du måste göra är att lära honom det. Han kommer aldrig kunna gå fram till alla hundar för att se att "det inte är någon fara". Det är inte lämpligt.

Ett tips från min sida, som jag vet att fungerat för många, är att i en miljö utan störning lära hunden att gå fint vid din sida och ha fokus på dig. Ha gärna ett kommando för det och en bra belöning som är lätt att ta med. När det fungerar utan störning, flytta det till svårare och svårare miljöer. Till sist kommer du kunna säga till din hund att gå fint vid din sida så fort ni möter en annan hund och eftersom han då går fint vid sidan med fokus på dig behöver inte mötande hund bry sig och han kommer känna sig trygg i situationen.

Vad är det för underbart med en osäker hund som inte lyder? Han känner sig uppenbart inte trygg med dig som förare. De av våra hundar som varit osäkra individer har först fått träna så de känner trygghet hos föraren. Och förstås lydnad. INNAN vi ger oss ut på hundmöten.

Annars har jag ju på mitt samvete att hunden blir skadad.

För mig är det otänkbart att låta en tik jag inte vet mer om än så agera uppfostrare. Det är jättebra med rätt hund, men inte alla hundar är rätt hund som sagt. Visst, den här hunden hade sunda varningar osv, men det är fortfarande på tok för lite info för mig.
Ja, det är för lite info för att vara säker. Ingen sund människa skulle givetvis låta en okänd tik uppfostra ens valp.
Samtidigt tycker jag att hela grejen är väldigt färgad åt vapens favör av TS som inte ifågasätter sin egen hunds roll alls i det hela och som ändå skriver att de jobbar på hundmöten och att hens hund hörs och beter sig. Men detta efterflöjs av en smilys med hjärtan i ögonen......

Ts, Om din hund är så ovan vid hundmöten som du säger så håll den för guds skull undan alla lösa hundar. OCH alla okända hundar. Och skriv bums in dig på en kurs där du får alla vettiga nycklar till kommunikation med din hund.
Oavsett ålder på en hund så ska en hund kunna läsa hundspråk, det gäller valpar också. Om din hund är osäker med hundar så sa du ALDRIG släppa fram den till NÅGON okänd hund, hur snäll ägaren ä säger att den är. Börja träffa en hund som är idiotsäker. Sen ge din hund en kompis till, och en till. Och aldrig i koppel!!!!!!

Vad skulle jag ha gjort annorlunda i mötet?
Nu kommer jag inte att gå på den vägen igen, jag visste inte att deras tik skulle regera så. Grannen har sagt att hon är jättesnäll mot alla.

Det är inte hemma hos dom, det är en allmän väg som går mellan hus och stall.

Jag vet att det är mitt ansvar att han blir trygg i hundmöten och det kommer han att bli.

Det är inte hemma hos dom, det är en allmän väg som går mellann hus och stall.

Jag vet att det är mitt ansvar att han blir trygg i hundmöten och det kommer han att bli.

Det är ju absolut tikens revir.

Av ren nyfikenhet: hur tänker du göra detta på ett bra sätt, om du inte vet vad du skulle gjort annorlunda och tillika faktiskt satt dig, din hund och tiken i ovanstående galna situation utan att reflektera över eget ansvar?

Ja, det är för lite info för att vara säker. Ingen sund människa skulle givetvis låta en okänd tik uppfostra ens valp.
Samtidigt tycker jag att hela grejen är väldigt färgad åt vapens favör av TS som inte ifågasätter sin egen hunds roll alls i det hela och som ändå skriver att de jobbar på hundmöten och att hens hund hörs och beter sig. Men detta efterflöjs av en smilys med hjärtan i ögonen......

Smileyn har jag inga problem med, klart man älskar sin hund oavsett, men jag håller med om att beskrivningen av händelsen handlar om fel saker. Jag håller även med om att det förmodligen var en helt rimlig reaktion från tiken. Jag vill bara inte dra det ännu ett steg längre, alltså till att den här tiken skulle kunna lära valpen uppföra sig - det kan funka men det kan också gå åt helskotta. Jag tyckte helt enkelt att försvaret av tiken började gå i en lite väl osäker riktning.

Han är ju bara 5 månader, han har knappt varit ute på promenader.
Nu har han vant sig vid bilar och människor vi möter och han är lugn med dessa möten.
På ringträningen är det många hundar i olika åldrar och storlek.
Alla som är där känner sina hundar och det har funkat jättebra när dom har hälsat.

Varfor har inte en 5 manaders unghund varit ute pa promenader flera ganger om dagen?
Vilken ras ar det?

Vad skulle jag ha gjort annorlunda i mötet?
Nu kommer jag inte att gå på den vägen igen, jag visste inte att deras tik skulle regera så. Grannen har sagt att hon är jättesnäll mot alla.

Det är inte hemma hos dom, det är en allmän väg som går mellan hus och stall.

Att tiken anser det vara hemma hos dem vet du ju själv om, du beskrev det själv som hennes revir.

Hur väntade du dig att din hund skulle uppföra sig när ni passerade? Visste du att det fanns risk han skulle skälla och hålla på? Har han gjort det förut där redan? En sak du kunnat göra annorlunda är att inte försätta honom i en situation han inte kan hantera. Felet börjar redan där alltså, inte hur du ska lösa problemet sedan (men att släpa och på andra sätt tvinga honom fysiskt lär sannolikt bara spä på eventuell osäkerhet).

Du och din hund behöver bättre träning än ringträning, rent krasst. Läs på och gå på kurs.

Precis! Det du måste göra är att lära honom det. Han kommer aldrig kunna gå fram till alla hundar för att se att "det inte är någon fara". Det är inte lämpligt.

Ett tips från min sida, som jag vet att fungerat för många, är att i en miljö utan störning lära hunden att gå fint vid din sida och ha fokus på dig. Ha gärna ett kommando för det och en bra belöning som är lätt att ta med. När det fungerar utan störning, flytta det till svårare och svårare miljöer. Till sist kommer du kunna säga till din hund att gå fint vid din sida så fort ni möter en annan hund och eftersom han då går fint vid sidan med fokus på dig behöver inte mötande hund bry sig och han kommer känna sig trygg i situationen.
Ja, det är kontakten som brister när vi möter andra hundar
Han måste känna att det är han och jag, när vi är ute och går.

Jag ska träna på att gå fint i koppel med kontakt, som det känns nu har vi precis bara börjat träning med koppel, han känns fortfarande som en liten bäbis.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 900
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka