Läsa av hund

Oerhört :-D
Nej men jag förstår hur ni menar också. , jag kan också prata ner mina egna hundar.
Men jag hade blivit väldigt ledsen om någon skrev att min valp var en ouppfostrad byracka som förstahundsägare.
Finns snällare sätt att hjälpa och tipsa på än att göra sig rolig över någon som varit med om en jobbig situation för kanske första gången med sin hund.

Vem gör sig rolig? Jag tycker alla uttrycker stor oro över situationen, kanske inte den vid hand utan framtiden. Det är väl absolut INGEN som gjort sig rolig eller skämtat?

Tvärtom en massa bra tankar, tips och åsikter i detta. Det är inte att ta lätt på, detta att uppfostra hund (eller häst för den delen). Blir det fel kan det få hemska konsekvenser.

Oerhört :-D
Nej men jag förstår hur ni menar också. , jag kan också prata ner mina egna hundar.
Men jag hade blivit väldigt ledsen om någon skrev att min valp var en ouppfostrad byracka som förstahundsägare.
Finns snällare sätt att hjälpa och tipsa på än att göra sig rolig över någon som varit med om en jobbig situation för kanske första gången med sin hund.
Jaha, jag förstod det så som att folk skriver att tiken antagligen ser valpen som en busunge som behöver uppfostras. Ts frågade ju vad tiken menade, varför mötet gick som det gick. Vem har dumförklarat ts? Vem har dumförklarat hunden?:confused:

Absolut men tycker vissa är lite väl hårda och riktar in sig på något så hänger flera på.
Alla hundar har olika personligheter, och jag tycker inte denna situation var särskilt dramatiskt:)
TS får nog ordning på sin parvel:)
Att hundar har olika personligheter är ju självklart men de måste ändå fungera, annars måste ägaren gå in. Och ägaren måste ändå förstå varför en situation uppstår. Händelser får aldrig ursäktas med "det är hundens personlighet". De kan dock förklaras. Jag tycker inte heller att situationen var dramatisk. Jag hade aldrig reflekterat över tikens beteende öht i den situationen. Men Ts gjorde det. Ts förstod inte situationen och tyckte tiken var så obehaglig att hen startade en tråd på nätet om tikens uppförande.

Tycker för övrigt att Ts har varit lysande i tråden. Från att ha stått i försvarsställning med skygglappar på så verkar hen helt fullt förstå var problemet egentligen låg.
Bra Ts :up:
Ödmjukhet är bra när man vill lära sig! Tror du kommer lösa detta bra om du fortsätter vara lika ödmjuk och villig till att ta till dig kunskap.
Buke har mycket att lära ut. Det är därför jag hänger här :p

Okey, då förstod ju min hund den snälla tikens signaler. Han luktade lite på henne och va sen helt lugn inget skäll och stök alls
Jag trodde det va hon som hade lugnat honom
Ett tips.
Nästa gång låt han inte sniffa. Om hon signalerade att hon ville vara ifred och han ändå går fram och sniffar så kan det sluta med ett nyp.
Tänk också på att okända hundar kan vara bärare på både det ena och andra och du har en valp. Det finns ingen anledning att hundar ska hälsa på varandra helt random. Det finns även många ägare som är helt urkassa på att förstå sina hundar och säger "han är snäll", vilket hunden säkert oftast är.....men att lita på en okänd hund och hundägare?
Välj hellre ut några vänner till din hund som du litar på. Låt han leka med dom istället och se andra hundar som träningsmattrial för hundmöten och miljöträning.

En liten kommentar. Hade lika gärna kunnat bli att ni gick igång om hur oansvarigt det är att ha tiken lös . Som i många andra trådar. Men nu blev det kasta skit på ts hund istället. Jag tycker inte det är så himla farligt med en unghund som beter sig sådär.
Vissa hundar är utåtagerande:)
Jepp håller helt med
Det blir ett otroligt pådrag
Alla hundar i hundgården skäller ikapp :)

Jepp håller helt med
Det blir ett otroligt pådrag
Alla hundar i hundgården skäller ikapp :)
Ha ha blir ofta så :) hade lika gärna kunnat bli ramaskri om den lösa labradorer som i många andra trådar där det hetsas Hej vilt om att hundar inte får gå lösa och gå fram till andra hundar, ens på sin egen gård.

Ja, om du betingat ordet tillräckligt väl och successivt vant honom vid svårare situationer så kommer det fungera i alla lägen :)
Ja, det går alldeles utmärkt!
Börja lugnt och stilla hemma, och säg ordet i olika tonlägen samtidigt som du ger godis. Ta ut honom i trädgården (utan störningar till en början) och prova med ordet. Det lättaste kan ju vara att använda hans namn, så får du till en superinkallning samtidigt :) Kom ihåg att ju svårare störning - desto bättre belöning!

Om du tycker det är besvärligt med klicker i klickerträningen kan du använda dig av ett ord i stället för dosan :) Jag glömmer alltid den där dosan och har "Yes!" som belöningsord till mina hundar, för att signalera att just NU gjorde du rätt.
Som det är nu lämnar han allt! För en godisbit :)
Jag hoppas att det håller i sig
Inkallningen funkar kanon (just nu) jag är medveten om att den kan ha sina upp och ner gångar
Jag säger braaa när han gör rätt. Yes är bättre Ska vänja mig vid det

Har tränat att ha honom tätt intill min sida med komtakt inomhus idag. Funkar jättebra. Ska jag använda ordet "fot" när jag tränar så mtp om jag ska träna rallylydnad?

Ha ha blir ofta så :) hade lika gärna kunnat bli ramaskri om den lösa labradorer som i många andra trådar där det hetsas Hej vilt om att hundar inte får gå läsa och gå fram till andra hundar, ens på sin egen gård.
Kan du länka till någon av alla dessa trådar du syftar på? Jag kan inte påminna mig en enda där man inte får ha sin hund lös hemma på gården/tomten om man har pli på den och den inte sticker. Kommer man hem till mig får man räkna med att min hund är lös ute på den inhägnade tomten och om @Lampan inte gillar svaren på forumet så behöver hon varken läsa eller starta trådar.

Jag tycker det är ett märkligt sätt att häckla de som svarat i tråden när de försöker hjälpa. Jag tappar direkt lusten att komma med tips eller råd när jag ser hur ni svarar och det finns andra användare som jag inte heller bryr mig om att tipsa när de frågar om råd. :meh:

Ha ha blir ofta så :) hade lika gärna kunnat bli ramaskri om den lösa labradorer som i många andra trådar där det hetsas Hej vilt om att hundar inte får gå lösa och gå fram till andra hundar, ens på sin egen gård.
Jo, jag vet :)
Jag tycker ändå det är bra att folk engagerar sig i frågan. Jag får lite nya synvinklar (vilket är nyttigt)
OCH jag har fått jättebra tips
:up:

Men ingen har väl kastat skit? Ingen har skällt ut någon? Jag ser enbart frågor och tips.
Lite väl livat blir det ibland hör i hundgården :)

Nu va det ju jag som startade tråden och jag fick svar och råd
Om det hade varit tikens matte som startat tråden hade tipsen säkert blivit annorlunda

Kan du länka till någon av alla dessa trådar du syftar på? Jag kan inte påminna mig en enda där man inte får ha sin hund lös hemma på gården/tomten om man har pli på den och den inte sticker. Kommer man hem till mig får man räkna med att min hund är lös ute på den inhägnade tomten och om @Lampan inte gillar svaren på forumet så behöver hon varken läsa eller starta trådar.

Jag tycker det är ett märkligt sätt att häckla de som svarat i tråden när de försöker hjälpa. Jag tappar direkt lusten att komma med tips eller råd när jag ser hur ni svarar och det finns andra användare som jag inte heller bryr mig om att tipsa när de frågar om råd. :meh:
Vägen som jag gick på är en allmän väg som går förbi deras stall och hus
Jag va alltså inte inne på "deras" gård
Tiken är också på min ridbana och på den asfalterade vägen utanför huset
Jag har tackat för dom bra räden och jag har tagit till mig det som sagts

I vilken tråd har det "hetsats" om hundar på den egna tomten :confused:
Att hundar bara får vara lösa under vissa regler under en tid på sommaren är lagen. Men den här tiken verkar ju följa de restrektioner som lagen föreskriver. Dvs hon drar inte iväg hemifrån och stör "barnkammaren" i naturen.

Ts bad om tips och har fått det. Utom av dig. Du hackar istället på dem som gett dom.

Att hundar har olika personligheter är ju självklart men de måste ändå fungera, annars måste ägaren gå in. Och ägaren måste ändå förstå varför en situation uppstår. Händelser får aldrig ursäktas med "det är hundens personlighet". De kan dock förklaras. Jag tycker inte heller att situationen var dramatisk. Jag hade aldrig reflekterat över tikens beteende öht i den situationen. Men Ts gjorde det. Ts förstod inte situationen och tyckte tiken var så obehaglig att hen startade en tråd på nätet om tikens uppförande.

Tycker för övrigt att Ts har varit lysande i tråden. Från att ha stått i försvarsställning med skygglappar på så verkar hen helt fullt förstå var problemet egentligen låg.
Bra Ts :up:
Ödmjukhet är bra när man vill lära sig! Tror du kommer lösa detta bra om du fortsätter vara lika ödmjuk och villig till att ta till dig kunskap.
Buke har mycket att lära ut. Det är därför jag hänger här :p
Inte så mycket skygglappar, jag ser att han väsnas
Visst ursäktar jag honom lite iom hans ålder men som många har påpekat är det bäst att ta tag i situationen nu innan den eskalerar

Jag va nog lite irriterad på matten till tiken att hon inte har bättre koll på hunden, utan låter den (och tycker även att tiken har någon slags rätt att gå fram och nosa på andra som passerar på den allmänna vägen

Vägen som jag gick på är en allmän väg som går förbi deras stall och hus
Jag va alltså inte inne på "deras" gård
Tiken är också på min ridbana och på den asfalterade vägen utanför huset
Jag har tackat för dom bra räden och jag har tagit till mig det som sagts
Mitt svar var till @kossankaj och inte till dig, jag har öht inte kommenterat att du passerar på en väg som går genom gården.

Jag va nog lite irriterad på matten till tiken att hon inte har bättre koll på hunden, utan låter den (och tycker även att tiken har någon slags rätt att gå fram och nosa på andra som passerar på den allmänna vägen

Det här kommenterade någon igår...hundar vill ofta hälsa.

Tiken anser sig nog inte ha "rätt" att hälsa, utan det finns i hennes natur. Hon fattar inte heller om vägen mellan hennes bostadshus och hennes stall är allmän och inte privat. Hon ser nog det område som hon dagligen rör sig på med sin ägare som "sin" mark. Oavsett så släpper hon ju utan knussel igenom er (och andra) så jag ser inte problemet. Jag kan äta upp mina sockar på att den tiken inte skulle gå fram och hälsa på en hund som signalerade "lämna mig ifred". Isf hade hon nog råkat illa ut vid det här laget då du sagt att det går många hundar där. Din hund går däremot fram och hälsar på en annan tik som tydligt visar att hon inte vill hälsa iom att hon sätter sig ner med ryggen emot. Ledsen men jag känner av den infon som framgått av tråden, att det tyvärr är din valp som inte riktigt kan tyda en del signaler. Ett gott råd är att hjälpa honom. Säg nej i dessa situationer. Om nu han är lite småkass på hundspråk så får du bli bättre så du kan hjälpa honom.

Det är lite lustigt att det är situationen med den här tiken som du hakat upp dig på och tyckt varit obehaglig när det är mötet med den andra tiken som egentligen är det farligaste.
Min förra hund högg en hund i exakt den situationen som du beskriver "den snälla tiken" som satt ner. Hunden respekterade inte att hon inte ville ha kontakt utan stoppade dit nosen för att sniffa ändå. Då vände hon sig om och högg! Det blev ett jäkla surande på den andra hundägaren (blev inga skador alls som tur var) men hennes hund hade inte med näsan att göra i röven på min!

Om du vill fortsätta gå på den där vägen så prata med ägaren och be henne kalla till sig hunden när ni passerar om du känner dig osäker.

En liten kommentar. Hade lika gärna kunnat bli att ni gick igång om hur oansvarigt det är att ha tiken lös . Som i många andra trådar. Men nu blev det kasta skit på ts hund istället. Jag tycker inte det är så himla farligt med en unghund som beter sig sådär.
Vissa hundar är utåtagerande:)

Hade ägarna till labben varit i tråden hade jag haft ett par saker att säga till dem också, men varför ta upp det med TS? @Lampan har ingen makt över hur labben hålls, inte heller är det att sätta fokus på rätt sak.

Häromkring finns i alla fall tre vägar som jag helt undviker att gå med min hund, eftersom hundar hålls lösa vid gårdar längs dessa och har kommit springande ut på vägen och attackerat min hund. Suger för mig, men jag får ju förhålla mig till verkligheten och anpassa mig efter läget. Det hjälper inte min hund att jag tycker ägarna till de andra hundarna borde lära sig veta hut.

Hamnade lite fel. Var från sidan . Nu har det kommit in bra tips.
Tråkigt med alla som passar på och dumförklara Ts lite extra bara och kalla hennes fem månader gamla hund för ouppfostrad byracka och få massa likes på det.

Tycker du TS hund borde beskrivas som väluppfostrad? Det är väl bra mycket bättre att TS får uppleva hur andra hundar och ägare ser på situationen i trygghet på ett forum av andra användare, istället för ute i verkligheten av andra hundar?

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
844
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 900
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka