Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det va matte jag menade som tyckte att tiken hade rätt att hälsa nosa på alla som gick förbiDet här kommenterade någon igår...hundar vill ofta hälsa.
Tiken anser sig nog inte ha "rätt" att hälsa, utan det finns i hennes natur. Hon fattar inte heller om vägen mellan hennes bostadshus och hennes stall är allmän och inte privat. Hon ser nog det område som hon dagligen rör sig på med sin ägare som "sin" mark. Oavsett så släpper hon ju utan knussel igenom er (och andra) så jag ser inte problemet. Jag kan äta upp mina sockar på att den tiken inte skulle gå fram och hälsa på en hund som signalerade "lämna mig ifred". Isf hade hon nog råkat illa ut vid det här laget då du sagt att det går många hundar där. Din hund går däremot fram och hälsar på en annan tik som tydligt visar att hon inte vill hälsa iom att hon sätter sig ner med ryggen emot. Ledsen men jag känner av den infon som framgått av tråden, att det tyvärr är din valp som inte riktigt kan tyda en del signaler. Ett gott råd är att hjälpa honom. Säg nej i dessa situationer. Om nu han är lite småkass på hundspråk så får du bli bättre så du kan hjälpa honom.
Det är lite lustigt att det är situationen med den här tiken som du hakat upp dig på och tyckt varit obehaglig när det är mötet med den andra tiken som egentligen är det farligaste.
Min förra hund högg en hund i exakt den situationen som du beskriver "den snälla tiken" som satt ner. Hunden respekterade inte att hon inte ville ha kontakt utan stoppade dit nosen för att sniffa ändå. Då vände hon sig om och högg! Det blev ett jäkla surande på den andra hundägaren (blev inga skador alls som tur var) men hennes hund hade inte med näsan att göra i röven på min!
Om du vill fortsätta gå på den där vägen så prata med ägaren och be henne kalla till sig hunden när ni passerar om du känner dig osäker.
Om hon inte respekterar dig och det inte heller hjälper att säga till på skarpen ( om du har provat det ännu) så säger du nästa gång "Min hund behandlas för skabb och smittas så det kanske är bäst för din hunds skull att du kallar in den"Det va matte jag menade som tyckte att tiken hade rätt att hälsa nosa på alla som gick förbi
Jag har sagt till matte att jag inte vill att mina hundar hälsar. Hon verkar inte ha tagit det på allvar utan låter tiken springa fram och sen lite halvhjärtat säger hundens namn. Samtidigt som hon kommer fram med ett leende för att prata med mig
I vilken tråd har det "hetsats" om hundar på den egna tomten
Att hundar bara får vara lösa under vissa regler under en tid på sommaren är lagen. Men den här tiken verkar ju följa de restrektioner som lagen föreskriver. Dvs hon drar inte iväg hemifrån och stör "barnkammaren" i naturen.
.
Nej fast ta bad väl Heller inteMen ingen har väl kastat skit? Ingen har skällt ut någon? Jag ser enbart frågor och tips.
Ja jag skulle inte kalla ts hund för en ouppfostrad byracka. För den beskrivs i en händelse där den skällt på en annan hund .Tycker du TS hund borde beskrivas som väluppfostrad? Det är väl bra mycket bättre att TS får uppleva hur andra hundar och ägare ser på situationen i trygghet på ett forum av andra användare, istället för ute i verkligheten av andra hundar?
Bra idé det ska jag göraOm hon inte respekterar dig och det inte heller hjälper att säga till på skarpen ( om du har provat det ännu) så säger du nästa gång "Min hund behandlas för skabb och smittas så det kanske är bäst för din hunds skull att du kallar in den"
Det är snarare så att vi känner oss bakbundna. Ett råd kan vara helt rätt för en ras, katastrofalt fel för en annan.
Visst är det så att jag har ansvar för min hund och kan inte påverka så mycket hur andra görHade ägarna till labben varit i tråden hade jag haft ett par saker att säga till dem också, men varför ta upp det med TS? @Lampan har ingen makt över hur labben hålls, inte heller är det att sätta fokus på rätt sak.
Häromkring finns i alla fall tre vägar som jag helt undviker att gå med min hund, eftersom hundar hålls lösa vid gårdar längs dessa och har kommit springande ut på vägen och attackerat min hund. Suger för mig, men jag får ju förhålla mig till verkligheten och anpassa mig efter läget. Det hjälper inte min hund att jag tycker ägarna till de andra hundarna borde lära sig veta hut.
Jag har sagt till matte att jag inte vill att mina hundar hälsar. Hon verkar inte ha tagit det på allvar utan låter tiken springa fram och sen lite halvhjärtat säger hundens namn. Samtidigt som hon kommer fram med ett leende för att prata med mig
Visst är det så att jag har ansvar för min hund och kan inte påverka så mycket hur andra gör
Anledningen till att jag kallade (vissa av) er surkärringar va för att jag direkt anklagades för att vara totalt ansvarslös och respektlös både mot min egen hund och tiken ...
Det är ett mycket konstigt sätt att bemöta andra i debatten
Håller absolut med om att ingen hund ska fram och hälsa om man inte tillåter det själv.Fast jag kan också tycka tråden blev lite udda. Visst ska man väl kunna gå på en allmän (!) väg med sin hund utan att någon random tik kommer fram för att "fostra"?
Vad jag kan se följde inte riktigt tiken de restriktioner då den ju uppenbarligen klev ut på vägen fram till en passerande? Strikt ägansvar gäller ju inte bara för vilda djurungar.
Rasen jag har är ingen svår ras och jag kommer att aktivera och gå kurser jag är inte oansvarig som hundägareOch ett förtydligande av det här, apropå vad @AraSlei mfl också påpekat i tråden angående vad man kan mena med beskrivningen.
"Jag har en unghund av stor jakthundsras som agerar mot andra hundar":
Stor jakthund = irländsk setter
"OK, du har ett energiknippe som kan vara lite fladdrig, men är mjuk, förarorienterad och har låg skärpa. Prova att ge hunden mer att göra, jobba på kontakt och självkontroll, och oroa dig inte för det är nästan garanterat lätt att fixa."
Stor jakthund = fila brasileiro
"OK, du har ett problem. Sök kompetent tränare med stor erfarenhet nu, och för guds skull försök inte mixtra med det här själv förrän du vet vad du gör."
Eller "Jag har en unghund av stor jakthundsras som jag vill kunna lära att gå lös överallt":
Stor jakthund = labrador
"Ha hunden mycket lös från början, det ger dig massor av chanser att belöna rätt beteenden (kontakt med matte osv) så se till att fånga upp detta så mycket du bara kan så kommer hunden lära sig massor väldigt snabbt. Se upp med att låta hunden självbelöna sig genom att gå fram till folk och hundar som kommer för nära bara."
Stor jakthund = karelare
"Ha inte hunden lös utan att ha en plan och god koll på miljön, varje gång hunden är okopplad ges han massor av chanser att självbelöna sig med fel beteenden så se till att i varje situation är det du som är det bästa alternativet. Håll till i inhägnade områden."
Osv...
Rasen jag har är ingen svår ras och jag kommer att aktivera och gå kurser jag är inte oansvarig som hundägare
Det är lättare att ta tag i problemet nu när han är ung, det ska jag göra
Jag kommer alltid att ha mer att lära mig när det gäller mina hundar och jag tänker fortsätta lära
Jo. Ts frågade hur hen skulle tolka tikens kroppsspråk. Flera skrev som svar att tiken nog gjorde så för att hon tyckte att valpen var ouppfostrad. Nu var det ju inte så att alla drog efter andan och tyckte "ÅH fy vilken ouppfostrad hund!", utan det var ett rent konstaterande. De flesta unghundar/valpar i den åldern är ouppfostrade, flamsiga och stökiga. Äldre, främmande tikar tycker nog allt som oftast att såna hundar ska uppfostras. Speciellt om de kommer in på tikens revirNej fast ta bad väl Heller inte
Ja jag skulle inte kalla ts hund för en ouppfostrad byracka. För den beskrivs i en händelse där den skällt på en annan hund .
Vet ingenting om hur ts eller hunden är i övrigt.
Men ingen tycker väl att tiken har rätt att göra det? Folk svarade på ts fråga, helt enkelt. Hur ska man tolka tikens beteende? Det var den frågan som hen fick svar på. Inte "Gjorde tikägaren fel?" eller "Ska främmande tikar uppfostra andras valpar".Fast jag kan också tycka tråden blev lite udda. Visst ska man väl kunna gå på en allmän (!) väg med sin hund utan att någon random tik kommer fram för att "fostra"?
Vad jag kan se följde inte riktigt tiken de restriktioner då den ju uppenbarligen klev ut på vägen fram till en passerande? Strikt ägansvar gäller ju inte bara för vilda djurungar.
Jag säger bara, att ert agerande mot mig kan ha en viss avskräckande effekt på andra som kanske vill diskutera ett uppkommet problemSjälv tycker jag att "surkärringar" är ett riktigt konstigt sätt att bemöta andra...
Och ja, jag tycker att du var ansvarslös/respektlös i situationen. Av den enkla anledningen att det gick på tok, och du visste att din hund hade problem med andra hundar. När du så börjar tråden med fokus på den andra hunden och nämner din egen bara i förbifarten, då tror jag att du behöver få höra en annan synvinkel på det hela. Men som sagt, bedömningen är av situationen, som den hände - inte av ditt totala hundägande.
Jag menar inte att du är en oansvarig ägare, och heller inte att vare sig filan eller karelaren är dåliga hundar (hos rätt ägare). Jag försöker bara illustrera att beroende på ras ser samma situationer helt olika ut.
Jag som jaktspetsmänniska tycker ju inte alls att en karelare är ens i närheten av att vara svår på nått vis (tycker jag ju iofs ingen av jaktspetsarna är ), så man får ju också svar utifrån vilken erfarenhet folk har av olika raser och därmed ökar chanserna att få ett riktigt relevant svar om man vet vilken ras det handlar om i korrelation till olika uppvisade beteenden i olika situationer.
Dock tror jag att vi alla kan hålla med om att labben och karelaren är rätt olika varandra.