Läsa av hund

För övrigt är det tyvärr inte ovanligt med hundägare som inte uppfattar att deras hundar beter sig superprovocerande vid hundmöten. Alltifrån hundar som skäller som tokar utan att ägaren gör någonting till hundar som visserligen är tysta men som står längst ut i kopplet och stirrar och spänner upp sig.

Gud va hemskt!
Jag skulle fått ångest
Det krävs mycket av en som hundägare att göra rätt i en sån situation

Vilket till viss del är min poäng. Jag kan inte göra något åt att sådant här händer, jag kan inte kontrollera världen. Men jag kan kontrollera mig själv, och hur jag väljer att se på det hela.

Ingen - definitivt inte min hund! - tjänar på att jag gräver ner mig i vilket elände det var, hur illa det kunde ha gått, och hur oansvarig den andra ägaren är, det gör bara att det hela känns etter värre och förmodligen reagerar jag mycket starkare (och mindre förnuftigt) nästa gång jag är i en liknande situation. Om jag istället fokuserar på hur bra Monster skötte det, hur långt han har kommit (han har haft gigantiska problem), så bra det var att jag kom ihåg att ta med mig belöningsgodis ut på promenaden osv, så är chansen god att jag har lättare att hålla mig lugn i ett liknande möte igen, att Monster upplever det hela som mindre läskigt, att jag får lättare att komma ihåg att ta med mig godis ut, osv. Man kan välja vad man gör med sig själv, även om man inte kan kontrollera omgivningen. :)

För övrigt är det tyvärr inte ovanligt med hundägare som inte uppfattar att deras hundar beter sig superprovocerande vid hundmöten. Alltifrån hundar som skäller som tokar utan att ägaren gör någonting till hundar som visserligen är tysta men som står längst ut i kopplet och stirrar och spänner upp sig.

Ååååh, de tre jäkla jackrusslarna som stretar i kopplet på tvåhundra meters håll och vrålstirrar ut Monster hela vägen fram! :arghh:
Men när min hund inte pallar, då är det han som inte kan uppföra sig. :meh:

Yep, sa ar det. Mandy ar oerhort mat motiverad:p Jag har alltid med godis ut, fast jag inte egentligen skulle behova det langre. Diva behover, sa jag skyller pa det, och rakar vi ut for nagot som definitely KAN bli ett problem jobbar vi pa fotgaende med Mandy ... och ibland vander om. Det har hant att jag varit ute en timma eller langre extra for att ga runt och undvika problem. Det behovs (tack och lov!) inte langre.
Diva gommer sig bakom mig, tack och lov, och ar precis hur nojd som helst att jag tar hand om alla hennes problem. (An odd duck, som Lisa sager om henne:angel: Hon har inte fatt manga rottis gener ... Jag fragade uppfodaren om han var saker pa att hon ar full rottis. LOL

Mandy ar inte, och har aldrig varit, osaker eller aggressive ... Hon vill bara kontrollera situationer och det ar, i hennes ogon, mycket oartigt att sta och stirra, morra, eller skalla at en "gammel tant". SA ... hon vill garna uppfostra. Numera har vi nastan inget kvar av det ... utom att hon bara inte KAN stanna bakom mig nar nagot hander. Nu nar jag sett min kompis Lisa (som inte ens har halsband pa sin flock. Det ar hon som ropar pa valpen pa videon jag postade i "vad gor ni" traden.) lagga dem och stalls sig framfor inser jag precis hur jag ska komma sista biten pa vag.

Ååååh, de tre jäkla jackrusslarna som stretar i kopplet på tvåhundra meters håll och vrålstirrar ut Monster hela vägen fram! :arghh:
Men när min hund inte pallar, då är det han som inte kan uppföra sig. :meh:

Det brister visst i det positiva tänkandet ibland. :o :laugh:

Yep, sa ar det. Mandy ar oerhort mat motiverad:p Jag har alltid med godis ut, fast jag inte egentligen skulle behova det langre. Diva behover, sa jag skyller pa det, och rakar vi ut for nagot som definitely KAN bli ett problem jobbar vi pa fotgaende med Mandy ... och ibland vander om. Det har hant att jag varit ute en timma eller langre extra for att ga runt och undvika problem. Det behovs (tack och lov!) inte langre.
Diva gommer sig bakom mig, tack och lov, och ar precis hur nojd som helst att jag tar hand om alla hennes problem. (An odd duck, som Lisa sager om henne:angel: Hon har inte fatt manga rottis gener ... Jag fragade uppfodaren om han var saker pa att hon ar full rottis. LOL

Mandy ar inte, och har aldrig varit, osaker eller aggressive ... Hon vill bara kontrollera situationer och det ar, i hennes ogon, mycket oartigt att sta och stirra, morra, eller skalla at en "gammel tant". SA ... hon vill garna uppfostra. Numera har vi nastan inget kvar av det ... utom att hon bara inte KAN stanna bakom mig nar nagot hander. Nu nar jag sett min kompis Lisa (som inte ens har halsband pa sin flock. Det ar hon som ropar pa valpen pa videon jag postade i "vad gor ni" traden.) lagga dem och stalls sig framfor inser jag precis hur jag ska komma sista biten pa vag.

Jag har svårt att komma ihåg godis till vardags (ibland när vi far på klubben också, men då kör vi i alla fall förbi några affärer längs vägen :p), eftersom Monster inte alls tyckt om godis fram till ifjol. Det har mest varit ett slags extremlågnivå-"belöning" som mest funkat som en markör för att han ska få fortsätta jobba mot en riktig belöning. Tyvärr har ju inte kamptrasa eller frisbee riktigt försatt honom i en lämplig sinnesstämning för att tagga ner mot andra hundar, så det har varit att belöna i uppförsbacke så att säga. Nu funkar det plötsligt, men jag har flera år av "åh, den där jäkla godispåsen också, blääää"-conditioning att jobba igenom så tyvärr ligger köttbullarna ofta kvar i kylen där de inte gör någon nytta. :o

Jag minns en tråd där ägaren hade en lös hund på sin gård. Hunden gjorde utfall och hade hoppat på/mot någon som gick vid gården. Där är det väl fan självklart att hen fick rådet att koppla hunden (eftersom den var tydligt utåtagerande).

Det är nog mig och min boxerkärring du tänker på... :o :D
Det är väldigt lätt att fokusera på vad den andre gjorde för fel, än en själv. Givetvis skulle jag haft kärringen kopplad, för jag vet ju hur hon är. Lika givetvis är det att tiken reagerade på TS uppstudsiga unghund. I mina ögon inte ett dugg konstigt. Samtidigt blir man ledsen/nervös över situationen som uppstod, men man måste kunna luta sig tillbaka och ta åt sig av kritiken och fundera på vad man kunde ha gjort annorlunda.

Det är väldigt lätt att fokusera på vad den andre gjorde för fel, än en själv. Givetvis skulle jag haft kärringen kopplad, för jag vet ju hur hon är. Lika givetvis är det att tiken reagerade på TS uppstudsiga unghund. I mina ögon inte ett dugg konstigt. Samtidigt blir man ledsen/nervös över situationen som uppstod, men man måste kunna luta sig tillbaka och ta åt sig av kritiken och fundera på vad man kunde ha gjort annorlunda.
+1
I den här tråden har vi kunnat följa hur TS gradvis har lyckats ändra sitt fokus, vilket är en förutsättning för all förändring.

+1
I den här tråden har vi kunnat följa hur TS gradvis har lyckats ändra sitt fokus, vilket är en förutsättning för all förändring.
+10
Borde jag få för det eller åtminstone +8
Det är svårt att förändras ändra fokus och få nya insikter. Det är inte alla som kan det

Visst har jag vetat att han inte uppför dig exemplariskt i alla lägen
Det är mitt ansvar att lära honom och det ska jag göra :)
I dag på ringträningen va han värst i klassen igen, men han (och jag) va lite bättre än förra gången så det går framåt

Nej, det var nog inte du, även om jag minns din tråd också :) Den tråden jag tänker på hade en ts som var sur och tvär, som helst bara ville bli struken medhårs o.s.v. Det var nog en ännu större ras tror jag.

Det är mitt ansvar att lära honom och det ska jag göra :)
Bra. Kom ihåg: När du tränar hunden ska hans upplevelse vara att ni leker; så rolig ska träning vara. Låt aldrig prestationsångest förstöra den känslan; då är det bättre att ta det ett annat tillfälle. Ni ska alltid ha roligt ihop. Tålamod och att det är ok för hunden att misslyckas; för då får man bara prova igen, är viktigt för att bibehålla hundens lust att lära. Alltid positivt och lekande.

Kan jag ropa ordet och sen ge honom supergodis när han kommer? Eller måste godiset komma samtidigt som ordet sägs?
Det viktiga är alltid timingen på ordet när du tränar, om du nu ropar "bra" eller så. Det ska komma direkt när något blir rätt. Belöningen kan komma strax efter, det är ok. Hunden lär sig att koppla ihop det och förstår fördröjningen. Däremot måste "bra" vara exakt för att den ska koppla ihop att "aha, där gjorde jag rätt, det var det hon ville". Ju bättre och exakt din timing är med "bra" desto lättare för hunden att lära sig vad du vill.

Bra. Kom ihåg: När du tränar hunden ska hans upplevelse vara att ni leker; så rolig ska träning vara. Låt aldrig prestationsångest förstöra den känslan; då är det bättre att ta det ett annat tillfälle. Ni ska alltid ha roligt ihop. Tålamod och att det är ok för hunden att misslyckas; för då får man bara prova igen, är viktigt för att bibehålla hundens lust att lära. Alltid positivt och lekande.
Ja jag tänker alltid att han ska tycka det är roligt
Det gör han också, även om vissa situationer är lite läskiga (det är då han skäller)
När vi har gjort något ihop är jag alltid nöjd med hans prestation, han gör alltid sitt bästa. Det bästa kan förbättras nästa gång, små steg framåt :)

YES, YES, YES! Det handlar om lek, lek, lek. Jag hoppar runt och klappar hander, skrattar busar med hog gall rost och rent allmant beter mig som en idiot.:p

For mig ar det viktigt att alltid fa ett mycket snabbt resultat av vad jag ber om (utom nar jag sager ga och lagg dig ... da kan de ta tid pa sig att hitta ett bra stalle att ligga pa. Sager jag platz kastar man sig ner i sfinx position) Det uppnar jag genom att markera "YES" exact nar de utfor det som ar ratt. just som de vander vid inkallning, eller exact nar armbagarna traffar marken nar de lagger sig.
Det uppnar man genom att starta med att forst "clicka in" sitt ord ... och sedan starta pa mycket nara hall sa ordet foljs av beloning direkt. Nar de lart sig det gor det inget om beloningen kommer lange efter ordet (rotar runt i fickor och vaskor for att hitta godiset eller leksaken) eftersom de VET att det kommer.

Sjalv tycker jag att BRAAA ar ett aldeles for langt ord och inte ger den snabba mer exacta informationen som ett click eller YEssss ger.

YES, YES, YES! Det handlar om lek, lek, lek. Jag hoppar runt och klappar hander, skrattar busar med hog gall rost och rent allmant beter mig som en idiot.:p

For mig ar det viktigt att alltid fa ett mycket snabbt resultat av vad jag ber om (utom nar jag sager ga och lagg dig ... da kan de ta tid pa sig att hitta ett bra stalle att ligga pa. Sager jag platz kastar man sig ner i sfinx position) Det uppnar jag genom att markera "YES" exact nar de utfor det som ar ratt. just som de vander vid inkallning, eller exact nar armbagarna traffar marken nar de lagger sig.
Det uppnar man genom att starta med att forst "clicka in" sitt ord ... och sedan starta pa mycket nara hall sa ordet foljs av beloning direkt. Nar de lart sig det gor det inget om beloningen kommer lange efter ordet (rotar runt i fickor och vaskor for att hitta godiset eller leksaken) eftersom de VET att det kommer.

Sjalv tycker jag att BRAAA ar ett aldeles for langt ord och inte ger den snabba mer exacta informationen som ett click eller YEssss ger.
Ja jag tänkte på orden man använder också
Ordet braaaa är det svårt att få i ett högt gällt lekfullt tonläge
Jag ska helt klart byta till ett glatt Yes

Grannarna kom fram och stirrade over staketet nar jag tranade pa farmen i South Carolina. Langt ute pa landet dar man inte sag deras hus och aldrig dem vid staketet:o Jag horde ocksa vissa kommentarer:rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
843
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 885
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka