Läsa av hund

Nej fast ta bad väl Heller inte

Ja jag skulle inte kalla ts hund för en ouppfostrad byracka. För den beskrivs i en händelse där den skällt på en annan hund .
Vet ingenting om hur ts eller hunden är i övrigt.

Det var jag som skrev det som reaktion på att ts själv skriver att hunden är högljudd och utåtagerande.
Det var noll om att ts hund var besvärlig utan bara fokus på den andra hunden.
Skulle mina leva rövare och skälla skulle jag lägga fokus på att först få ordning på dem, inte lägga fokus på annat.
Dessutom anser jag att mina är ouppfostrade kräk om de skäller och har sig. Som Lovisa skrev, varför hymla med det? Vad blir bättre av att låtsas att hunden är lydig när den helt klart inte är det?

Jag vet att det är en unghund och TS verkar som flera redan påpekat tagit till sig och insett att det är att börja i fel ände att härja på andra hundar.

TS

Men hur ser du på det faktum att du släppte fram din valp till en tik som signalerade att hon inte ville hälsa genom att hon sätter sig ner med ryggen emot (så att din hund inte ska komma åt att sniffa henne) Förstår du här varför en del reagerat lite som de gjort?
Det bottnar nog lite i att försöka väck upp en tanke på vad din hund gör/du tillåter den göra och därmed förstå varför andra hundar reagera som de gör när de möter er.
Det är i all välmening.
Ja egentligen borde jag ha frågat vad den "snälla" tikens kroppsspråk betydde.. Jag va bara så säker på att hon vände ryggen till och lät honom nosa för att visa att hon va ofarlig. Jag frågade matte om det va okey att han hälsade Hon sa ja det går jättebra med henne.
Vi missuppfattade situationen båda två

Ja egentligen borde jag ha frågat vad den "snälla" tikens kroppsspråk betydde.. Jag va bara så säker på att hon vände ryggen till och lät honom nosa för att visa att hon va ofarlig. Jag frågade matte om det va okey att han hälsade Hon sa ja det går jättebra med henne.
Vi missuppfattade situationen båda två
Och det är just det här jag menade tidigare med att många är kassa på att läsa sina egna hundar så gå aldrig fram till okända hundar och deras ägare. Nästa gång kanske det slutar med ett hugg :(

Men ingen tycker väl att tiken har rätt att göra det? Folk svarade på ts fråga, helt enkelt. Hur ska man tolka tikens beteende? Det var den frågan som hen fick svar på. Inte "Gjorde tikägaren fel?" eller "Ska främmande tikar uppfostra andras valpar".

Nu handlar ju inte denna tråden (eller många andra heller) enbart om ts fråga i första inlägget, men ok.

Rätt och rätt vet jag inte, däremot har det varit ett par inlägg om att tiken skulle behöva försvaras, att det är respektlöst mot tiken, att man inte går hem (vilket det ju inte var) till någon med en ouppfostrad hund etc.

Tråden fick en hyfsat ovanlig "gång" skulle jag vilja säga. Jag var beredd på fler "säg till din granne att koppla sin hund om hen inte har pli på den".

En liten kommentar. Hade lika gärna kunnat bli att ni gick igång om hur oansvarigt det är att ha tiken lös . Som i många andra trådar. Men nu blev det kasta skit på ts hund istället. Jag tycker inte det är så himla farligt med en unghund som beter sig sådär.
Vissa hundar är utåtagerande:)

Nu ma det vara sa att vissa hundar ar utatagerande, men det ar inte socialt acceptabelt i hundvarlden och da behover den hunden hjalp av sin forare innan den rakar i stora problem med andra hundar. Vi gor inte vara unghundar och valpar nagon tjanst genom att skydda dem eller att klaga pa de aldre hundar som sager ifran. Om inte unghunden far hjalp att forsta vad som ar socialt acceptabelt i hundvarlden krymper hans mojligheter att umgas med andra hundar i rask takt.

Fast jag kan också tycka tråden blev lite udda. Visst ska man väl kunna gå på en allmän (!) väg med sin hund utan att någon random tik kommer fram för att "fostra"?

Vad jag kan se följde inte riktigt tiken de restriktioner då den ju uppenbarligen klev ut på vägen fram till en passerande? Strikt ägansvar gäller ju inte bara för vilda djurungar.

Absolut. Men som jag laste inledningen sa lag tiken lungt tills valpen kom och gapade och skallde pa tiken ... som BOR dar ... Plus att TS sagt att tiken inte gor sa mot andra hundar.

Så är det tyvärr väldigt ofta. "Min hund är så snäll så!" är några av de mest avskyvärda ord man får höra, tycker jag - eftersom vad de betyder egentligen är "min hund får göra vad som helst"...

Tyvärr måste man själv kontra sådant, antingen genom att undvika dessa ägare (så gott det går) eller genom att ha kompenserande pli på sin egen hund. Man kan inte fokusera på vad som är rättvist, man får sikta på vad man kan få att funka.

Jag har sten koll pa mina hundar. Da jag har rottweilers kan skadorna bli allt for stora om jag inte hade det. Jag far sa ofta, bade nar hundarna varit med i Sverige och nar jag ar hemma i USA, hora nar en los hund kommer springande att, "Hon/Han ar SNALL" ropat i hog rost av en husse eller matte som obekymrat star kvar. Da brukar jag ropa tillbaka, "Men det ar inte min!" Det satter fart pa dem:angel:
Nu AR bada mina "snalla" ... Men min aldre tik ar det bara for att hon vet att jag inte vill att hon talar om hur hon verkligen kanner det. Hon har inget behov att att umgas med okanda hundar ... och kanda ignorerar hon for det mesta och gar runt om de rakar vara ivagen. Det som intresserar henne mest av allt i varlden ar att jobba ... och vara med mig.

Nu handlar ju inte denna tråden (eller många andra heller) enbart om ts fråga i första inlägget, men ok.

Rätt och rätt vet jag inte, däremot har det varit ett par inlägg om att tiken skulle behöva försvaras, att det är respektlöst mot tiken, att man inte går hem (vilket det ju inte var) till någon med en ouppfostrad hund etc.

Tråden fick en hyfsat ovanlig "gång" skulle jag vilja säga. Jag var beredd på fler "säg till din granne att koppla sin hund om hen inte har pli på den".
Jag tycker också en del av svaren jag fick i börja av tråden va minst sagt märkliga
Det lät som om jag totalt vettlös i mitt agerande "att gå med kopplad unghund som skäller på andra hundar på allmän väg"...

Hursomhelst det redde upp sig till slut. Allt gott :)

att det är respektlöst mot tiken, att man inte går hem (vilket det ju inte var) till någon med en ouppfostrad hund etc

Det här tror jag är saker som (bland annat) jag har skrivit, och det står jag fast vid. Som jag uppfattat situationen, "grusväg som går mellan hus och stall" så går alltså vägen igenom grannens gård (ett upplägg som jag lärt mig är rätt vanligt här nere i söder men som jag aldrig sett tidigare och som jag fortfarande tycker är rätt jobbigt). Ja, man har rätt att gå på vägen, men att hunden som bor på gården uppfattar det som att man är "hemma" hos henne har jag full förståelse för. Och jag, som själv har en hund som kan vara rätt provocerande ibland, anser att man ska ta hänsyn till andra hundar. Ja, man har rätt att passera på vägen, men är det verkligen rätt att ta sig den rätten om man vet att ens hund kommer att svära åt hunden som bor där hela vägen förbi? Det tycker inte jag, har min hund problem så är det mitt ansvar att andra hundar inte får obehag pga det - även om jag får gå en extra omväg ibland.

Och som sagt, jag har en hel del åsikter om den lösa labben också. Jag ser bara ingen poäng med att ta det i en tråd där labbens ägare inte är med.

Det här tror jag är saker som (bland annat) jag har skrivit, och det står jag fast vid. Som jag uppfattat situationen, "grusväg som går mellan hus och stall" så går alltså vägen igenom grannens gård (ett upplägg som jag lärt mig är rätt vanligt här nere i söder men som jag aldrig sett tidigare och som jag fortfarande tycker är rätt jobbigt). Ja, man har rätt att gå på vägen, men att hunden som bor på gården uppfattar det som att man är "hemma" hos henne har jag full förståelse för. Och jag, som själv har en hund som kan vara rätt provocerande ibland, anser att man ska ta hänsyn till andra hundar. Ja, man har rätt att passera på vägen, men är det verkligen rätt att ta sig den rätten om man vet att ens hund kommer att svära åt hunden som bor där hela vägen förbi? Det tycker inte jag, har min hund problem så är det mitt ansvar att andra hundar inte får obehag pga det - även om jag får gå en extra omväg ibland.

Och som sagt, jag har en hel del åsikter om den lösa labben också. Jag ser bara ingen poäng med att ta det i en tråd där labbens ägare inte är med.

Jag håller absolut med om att man ska ta hänsyn om man vet med sig att man har en hund som kan vara eller uppfattas otrevlig!
Däremot är det väl kanske lite luddigt med vägar som går genom gårdar, som du skriver. Men hade jag själv promenerat förbi på en allmän väg hade jag blivit rätt vresig om en tik kom ut och ev ville fostra min unghund (som knappt vet hur man skäller, men ändå).:p

Jag har sten koll pa mina hundar. Da jag har rottweilers kan skadorna bli allt for stora om jag inte hade det. Jag far sa ofta, bade nar hundarna varit med i Sverige och nar jag ar hemma i USA, hora nar en los hund kommer springande att, "Hon/Han ar SNALL" ropat i hog rost av en husse eller matte som obekymrat star kvar. Da brukar jag ropa tillbaka, "Men det ar inte min!" Det satter fart pa dem:angel:
Nu AR bada mina "snalla" ... Men min aldre tik ar det bara for att hon vet att jag inte vill att hon talar om hur hon verkligen kanner det. Hon har inget behov att att umgas med okanda hundar ... och kanda ignorerar hon for det mesta och gar runt om de rakar vara ivagen. Det som intresserar henne mest av allt i varlden ar att jobba ... och vara med mig.

Senast idag på lunchpromenaden så stötte vi på två lösa hundar (modell större), som båda började vrålstirra och smyga stelt på Monster. När ägaren väl fick syn på oss blev det ett jäkla "KOM HIT!!!"-vrålande och min puls var rätt hög innan hundarna lät sig bli fasttagna (jag har sett dessa hundar lösa förut, de är inte snälla :mad:). Istället för att fokusera på att jag vill plocka upp ägaren i kragen och bara skaka tills tänderna ramlar ut, så fokuserar jag på att Monster gick fot med ögonkontakt raka vägen förbi utan att stanna en enda gång eller ens snegla mot de andra hundarna. För det är mer konstruktivt än att fokusera på hur jävla arg jag är för att vi riskerar att råka illa ut och hela ansvaret ligger på oss (vad hade hänt om Monster mött deras blick i fel läge?).

Man kan inte ändra på andra, men man kan göra sitt bästa själv.

@Monstermom Precis vad jag gor med Mandy ... hon far ga fot forbi, da kan hon inte svara pa utmaningar och den andra hunden gar oftast sin vag. Utom ibland. Da har Mandy blivit attakerad. Flera ganger. Da Mandy ar typiskt "rottweiler sjalvsaker" har det inte inneburit nagra stora problem ... men visst maste vi ga tillbaka nagra steg och trana igen. suck.

Jag håller absolut med om att man ska ta hänsyn om man vet med sig att man har en hund som kan vara eller uppfattas otrevlig!
Däremot är det väl kanske lite luddigt med vägar som går genom gårdar, som du skriver. Men hade jag själv promenerat förbi på en allmän väg hade jag blivit rätt vresig om en tik kom ut och ev ville fostra min unghund (som knappt vet hur man skäller, men ändå).:p

Vad det står i början av tråden är bland annat "Vi brukar gå in på en liten grusväg som går igenom grannens gård, vägen går mellan hus och stall. Grannen har en gammal tik en labbmix som går lös på gården", "Vi va inne på tikens revir/gård", och "hon såg oss,spolingen skällde, hon la sig ner och kom efter det fram" vilket jag har tolkat som att de var inne på gården, och den som började konfrontationen var TS hund. Det är alltså det jag utgått ifrån när jag skrivit.

Som sagt, jag är inte ens i närheten av OK med hur den andra hunden hålls heller, och jag har aldrig stöttat något om att den ska få vandra omkring och fostra folks hundar till höger ock vänster, men det är ju bara TS närvarande i tråden så det är den hunden jag fokuserat på. :)

@Monstermom Precis vad jag gor med Mandy ... hon far ga fot forbi, da kan hon inte svara pa utmaningar och den andra hunden gar oftast sin vag. Utom ibland. Da har Mandy blivit attakerad. Flera ganger. Da Mandy ar typiskt "rottweiler sjalvsaker" har det inte inneburit nagra stora problem ... men visst maste vi ga tillbaka nagra steg och trana igen. suck.

Ja det är skitjobbigt. Monster är tyvärr riktigt känslig, så det har varit rejäla bakslag för oss. :(

Senast idag på lunchpromenaden så stötte vi på två lösa hundar (modell större), som båda började vrålstirra och smyga stelt på Monster. När ägaren väl fick syn på oss blev det ett jäkla "KOM HIT!!!"-vrålande och min puls var rätt hög innan hundarna lät sig bli fasttagna (jag har sett dessa hundar lösa förut, de är inte snälla :mad:). Istället för att fokusera på att jag vill plocka upp ägaren i kragen och bara skaka tills tänderna ramlar ut, så fokuserar jag på att Monster gick fot med ögonkontakt raka vägen förbi utan att stanna en enda gång eller ens snegla mot de andra hundarna. För det är mer konstruktivt än att fokusera på hur jävla arg jag är för att vi riskerar att råka illa ut och hela ansvaret ligger på oss (vad hade hänt om Monster mött deras blick i fel läge?).

Man kan inte ändra på andra, men man kan göra sitt bästa själv.
Gud va hemskt!
Jag skulle fått ångest
Det krävs mycket av en som hundägare att göra rätt i en sån situation

En nyfiken fråga. Varför valde du en jakthund av alla raser om du inte har några intressen i att jaga med den? Jag tyckte du skrev tidigare att du vill syssla med rallylydnad, varför inte välja en hund som är mer lämpad för det? :)

Gud va hemskt!
Jag skulle fått ångest
Det krävs mycket av en som hundägare att göra rätt i en sån situation

Det exact sa jag kanner. Jag far inte angest eller panik langre. Formodligen for att Mandy har blivit pahoppad tillrackligt manga ganger sa jag insett att det gatt bra. Men inte ar det roligt!

Nar den andra hunden ryter och kommer farande stannar vi ... Mandy i foot position (antligen, hon vill helst sta framfor mig, men da kan jag inte gora nagot) och hon ar tyst tills den andra hunden kommer aldeles intill ... da svarar hon med ett ryt och moter hunden vid min sida ... men 30 cm for langt fram for ett fotgaende.
Kompisen i Californien har en nagot annan teknik som verkar battre. En stor labb kom farande nar vi var ute, hon la hela sitt gang (en malle, en malle korsning, 3 border terriers och en dobie) och stallde sig sjalv framfor hundarna och gjorde sig stor for att mota bort den ankommande hunden och dra till sig husses uppmarksamhet.
Sjalv stod jag bakom hela ganget med mina tva stadigt kopplade vid det laget. :o Det gjorde att jag insag hur mycket battre hennes teknik ar. Hundarna ar inte alls hotfulla och de flesta hundar ger sig infor manniskor.

Det exact sa jag kanner. Jag far inte angest eller panik langre. Formodligen for att Mandy har blivit pahoppad tillrackligt manga ganger sa jag insett att det gatt bra. Men inte ar det roligt!

Nar den andra hunden ryter och kommer farande stannar vi ... Mandy i foot position (antligen, hon vill helst sta framfor mig, men da kan jag inte gora nagot) och hon ar tyst tills den andra hunden kommer aldeles intill ... da svarar hon med ett ryt och moter hunden vid min sida ... men 30 cm for langt fram for ett fotgaende.
Kompisen i Californien har en nagot annan teknik som verkar battre. En stor labb kom farande nar vi var ute, hon la hela sitt gang (en malle, en malle korsning, 3 border terriers och en dobie) och stallde sig sjalv framfor hundarna och gjorde sig stor for att mota bort den ankommande hunden och dra till sig husses uppmarksamhet.
Sjalv stod jag bakom hela ganget med mina tva stadigt kopplade vid det laget. :o Det gjorde att jag insag hur mycket battre hennes teknik ar. Hundarna ar inte alls hotfulla och de flesta hundar ger sig infor manniskor.
Ja det kanske räcker att ställa sig framför hunden och blåsa upp sig
Min plan vid en ev hundattack på min hund är att jag riktar en rejäl spark mot den attackerande hunden
ingen gör mina hundar illa

Det har blivit en jätteintressant diskussion, tycker jag!

Min Bentley, som fyller 3 i övermorgon, kan behöva tummen i ögat ibland vid hundmöten, inte minst när vi är nere vid klubben och han är laddad för träning. Detsamma kan gälla de första minuterna på en promenad då han också är superenergisk. Då är det upp till mig att lägga det extra jobbet över ett "gå vid sidan"-kommando för att han inte ska störa det andra ekipaget. Godis i handen funkar bra, om vi möter en hund som är utåtagerande så kan det behövas att han helt enkelt har så kort koppel att han rent fysiskt blir påmind om att hans plats är vid min vänstersida. Det gör också att jag själv bara lugnt kan spatsera vidare, hälsa på den andra hundägaren och ignorera eventuella intentioner från Bentleys sida att leka polis och skälla tillbaka.

Går vi förbi ställen där det bor andra hundar så har jag full förståelse för att de beter sig annorlunda än om vi möts ute någonstans. När min kompis kom och hälsade på med sin hanhund så såg jag t ex till att vi först träffades på neutral mark och lät hundarna hälsa. Rover, min äldsta, är hundosäker och främmande hundar i närheten av reviret vill han helst skrämma bort. Bentley skäller trots att han aldrig haft något annat intresse av andra hundar än att bjuda in till lek(han fattade inte ens när en hund gjorde ett seriöst utfall och var nära att bita honom) men om en främmande hund kom in på tomten är risken stor att Rover och Bentley skulle göra gemensam sak och det skulle bli rejält gruff. Efter att ha lärt känna min kompis hund var det dock inga problem för dem att umgås i trädgården. Men jag blir inte alls förvånad om en hund är mer petig med andra hundar och deras beteende om man befinner sig i den hundens revir.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
843
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 885
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 230
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka