Läsa av hund

En jakthundsklubb inriktar sig just på aktiva jakthundar av den egna rasen. Bättre då att kontakta rasklubben för denna hemliga ras för att få reda på vad för aktivering som kan ge hunden utlopp för jaktegenskaperna.
Jag vet vilken aktivering som är bäst för min mystiska ras, :) jag har kontakt med uppfödare av rasen

(Tänk...vad ni är nyfikna :p )

<snip>

Vad jag funderar på är om det kan vara så att hon är drottningen i området, ingen sätter sig upp mot henne och det är därför det aldrig har smällt
Det va bara en tanke... Om det är så at vi är så dåliga att läsa av och förstå våra hundar.
(Jag fattar inte heller varför jag har denna känslan när det gäller tiken)
Den andra labbetiken ser exakt likadan ut och är lika gammal, henne fick jag positiva vibbar från direkt när jag så henne (också en granne)
*tänker bara högt...

Skallde din valp ut den andra labb tiken pa hennes omrade ocksa?

Min aldre tik undviker konfrontationer i det langsta, hon AR dock en Rottis och vill kontrolera sitt omrade och familj /flock genom att vakta och halla ordning bade pa de egna och andra. Bjuder jag in en hund pa hennes omrade accepterar hon det och visar med kroppssprak att en annan hund ska halla avstand till henne. (vander sidan och baken till och nosar pa marken medan hon totalt ignorerar den) Om en slyngel i stallet skulle skalla ut henne skulle jag vara tvungen att ga emellan for att hon inte skulle "rulla" slyngeln.
Moter min tik en "slyngel" nar vi ar ute pa allman mark tittar hon demonstrativt at andra hallet medan hon blir utskalld ... hon har (antligen!) lart sig och totalt accepterat att hon absolut INTE far controllera nagon situation nar vi ar ute.

Förstod att hunden var av stor ras. Om det även innebär att den är tungt byggd" är agility rätt slitsamt för kroppen. För den sporten krävs en lätt kropp i förhållande till storlek, om man vill att hunden ska hålla.
Bara ett litet "att tänka på".

Sen kommer jakten att finnas där ändå. Oavsett om föräldrarna jagar eller inte. Alla raser är finslipade under århundraden. De drifter som finns i dom försvinner inte på nått årtionde eller för att en individ inte Jagar/vallar/vaktar osv. Föräldrarna kan även ha starka drifter, bara att de inte får använda dem. Viktigt att ha i åtanke när det kommer till att förstå sin hund.

Min aldre tik undviker konfrontationer i det langsta, hon AR dock en Rottis och vill kontrolera sitt omrade och familj /flock genom att vakta och halla ordning bade pa de egna och andra. Bjuder jag in en hund pa hennes omrade accepterar hon det och visar med kroppssprak att en annan hund ska halla avstand till henne. (vander sidan och baken till och nosar pa marken medan hon totalt ignorerar den) Om en slyngel i stallet skulle skalla ut henne skulle jag vara tvungen att ga emellan for att hon inte skulle "rulla" slyngeln.
Moter min tik en "slyngel" nar vi ar ute pa allman mark tittar hon demonstrativt at andra hallet medan hon blir utskalld ... hon har (antligen!) lart sig och totalt accepterat att hon absolut INTE far controllera nagon situation nar vi ar ute.
Låter precis som vår äldsta tik här!
En 22 barnsmor med rutin ut i tassarna ;)

Att två hundar är lika utseendemässigt har ingen betydelse.
Tiken har varit först på detta område och nu är det "hennes".
Hon låter tydligen andra hundar passera. Då är det inte mycket skärpa i henne. Hon är nog en snäll tant. Om ingen gapar på henne. Då blir hon lite småsur och höjer svansen och sänker huvudet.....det betyder "passa dig".
Ingen av våra hundar skulle släppa in en okänd hund på vår mark. De hade även skällt. De verkligen vaktar. De står med höjda svansar och skäller "kom inte in här" tills vi har okejat läget.

Två av våra tikar (mor och dotter) har senaste året haft en despyt. Det har varit många höjda svansar. Och om de inte har respekterats av den andra har det tyvärr blivit slagsmål. Vi har fått ha ögon i nacken och hjälpt dottern på traven med att tyda sin mor. Nu funkar allt mycket bättre.

Som många säger....ras spelar roll!!!!
Vi har två olika raser i vår flock. En Dvärgschnauzer, de brukar funka med allt och alla. Grymt skicklig på att läsa av hundar och har ett tydligt kroppsspråk. Har aldrig hamnat i gruff.
Sen har vi alla tikarna. Schäfer. Här är det inte alls självklart att det ska funka med andra hundar. Flera av dom är direkt ointresserade av andra individer och tycker mest att andra hundar är besvärliga. De har ett helt annat allvar i sig.
Vad fel det kan bli i hundsituationer för att ägarna ute kan läsa av hundar
Om en hund säger Vänta tills jag har okeyat att du kommer in på mitt revir och den andra hundens ägare "släpar" med sig inkräktaren i kopplet (så som jag gjorde med min hund)
Inte konstigt att hundmöten ibland spårar ur...

Nej den andra tiken mötte vi ute på vägen
Du har helt rätt, självklar reagerar hundar olika beroende på var man möter dom ...
Den snälla tiken satte sig ner och vände ryggen mot min hund. Jag trodde hon gjorde så för att visa att hon inte va farlig. Han luktade och lugnade ner sig sen
Tror du hon gjorde så för att hon ville vara ifred?

Vad fel det kan bli i hundsituationer för att ägarna ute kan läsa av hundar
Om en hund säger Vänta tills jag har okeyat att du kommer in på mitt revir och den andra hundens ägare "släpar" med sig inkräktaren i kopplet (så som jag gjorde med min hund)
Inte konstigt att hundmöten ibland spårar ur...

Innan jag träffade min sambo och alla dessa hundar jag fick på köpet så hade jag väldigt låga kunskaper i att läsa hund. I dag ser jag att jag hade en stor del problemet med min förra hund och hundmöten. Jag förstår också att jag inte förstått mig på henne som ras. Hon var korsning med schäfer och nu när jag lever med rasen så ser jag hur mycket Schäfer hon hade i sitt sätt och i sina reaktioner, även om hon såg ut som ett rart litet fluff (Det är hon på avataren)

I dag tycker jag hundarnas språk är superintressant och farsinerande. Jag kan sitta länge, länge och studera vår lilla flock när de är ute och "gör sitt".
Ju mer jag lär mig desto mer harmoni i flocken :)

Nej den andra tiken mötte vi ute på vägen
Du har helt rätt, självklar reagerar hundar olika beroende på var man möter dom ...
Den snälla tiken satte sig ner och vände ryggen mot min hund. Jag trodde hon gjorde så för att visa att hon inte va farlig. Han luktade och lugnade ner sig sen
Tror du hon gjorde så för att hon ville vara ifred?

Yep, det ar ett tecken att hunden vill vara i fred. En hund tanker inte som oss. Nar hunden vill visa att den ar "snall" och ofarlig kisar den med ogonen, viftar svagt med svansen, sanker huvud och svans och med hela kroppen talar om hur snall den ar. Den vander sig bort for att tala om att den inte ar tillganglig och inte vill umgas.

Det finns en mycket bra bok av en Norsk Forfattare som heter "Lugnande Signaler" eller nagot liknande. Min hund ar ett skolboks exempel av manga av hennes bilder.

Yep, det ar ett tecken att hunden vill vara i fred. En hund tanker inte som oss. Nar hunden vill visa att den ar "snall" och ofarlig kisar den med ogonen, viftar svagt med svansen, sanker huvud och svans och med hela kroppen talar om hur snall den ar. Den vander sig bort for att tala om att den inte ar tillganglig och inte vill umgas.

Det finns en mycket bra bok av en Norsk Forfattare som heter "Lugnande Signaler" eller nagot liknande. Min hund ar ett skolboks exempel av manga av hennes bilder.
Okey, då förstod ju min hund den snälla tikens signaler. Han luktade lite på henne och va sen helt lugn inget skäll och stök alls
Jag trodde det va hon som hade lugnat honom

Det är ju absolut tikens revir.

Av ren nyfikenhet: hur tänker du göra detta på ett bra sätt, om du inte vet vad du skulle gjort annorlunda och tillika faktiskt satt dig, din hund och tiken i ovanstående galna situation utan att reflektera över eget ansvar?
En liten kommentar. Hade lika gärna kunnat bli att ni gick igång om hur oansvarigt det är att ha tiken lös . Som i många andra trådar. Men nu blev det kasta skit på ts hund istället. Jag tycker inte det är så himla farligt med en unghund som beter sig sådär.
Vissa hundar är utåtagerande:)

En liten kommentar. Hade lika gärna kunnat bli att ni gick igång om hur oansvarigt det är att ha tiken lös . Som i många andra trådar. Men nu blev det kasta skit på ts hund istället. Jag tycker inte det är så himla farligt med en unghund som beter sig sådär.

HUNDEN är det inte fel på, det är det väl heller ingen som sagt? Jag tycker nog att en snäll hund ska kunna vara lös på sin egen gård, det blir jag inte upprörd över. Det gäller trots att jag själv har stökig hund som inte uppför sig vid hundmöten. Det är ju mitt ansvar att ta hand om mitt djur.

Det som folk vänder sig mot är att TS omedelbart vänder sig mot tiken och försvarar sitt eget (bristande) agerande. Det är inte hundens fel, det är förarens. Situationen blev helfel, och efter att under långt tid ha tagit emot problemhundar kan jag tryggt konstatera att vad förare anser vara små misstag kan få konsekvenser för livet för hunden. Om man sedan inte korrigerar det i tid utan låter det rulla på i fel riktning kan det till slut bli en hund som inte klarar av hundmöte ö h t.

Smart, med "dunderbelöning"

Funkar det även då han ibland står på tomten och skäller på förbipasserande
Kan jag ropa ordet och sen ge honom supergodis när han kommer?
Eller måste godiset komma samtidigt som ordet sägs?

Ja, om du betingat ordet tillräckligt väl och successivt vant honom vid svårare situationer så kommer det fungera i alla lägen :)
Ja, det går alldeles utmärkt!
Börja lugnt och stilla hemma, och säg ordet i olika tonlägen samtidigt som du ger godis. Ta ut honom i trädgården (utan störningar till en början) och prova med ordet. Det lättaste kan ju vara att använda hans namn, så får du till en superinkallning samtidigt :) Kom ihåg att ju svårare störning - desto bättre belöning!

Om du tycker det är besvärligt med klicker i klickerträningen kan du använda dig av ett ord i stället för dosan :) Jag glömmer alltid den där dosan och har "Yes!" som belöningsord till mina hundar, för att signalera att just NU gjorde du rätt.

Om hunden är utåtagerande så är det väl än viktigare att Ts som hundförare får tips att förstå situationen?

Fast alltså, min hane är 6,5 månad gammal och har kanske gått på.. 15? rena koppelpromenader. Bor man på landet, vilket det låter som att TS gör, så har man ju ofta förmånen att kunna ha dem mycket lösa.

TS, vilken trist situation!
Jag tycker att @Red_Chili har gett många bra tips! Att gå vid sidan är ofta ett bra sätt att hjälpa dem att hålla fokus på föraren vid lite jobbigare situationer, så att man åtminstone kan ta sig därifrån :)
En annan grej som kan vara bra att lära in är ett "uppmärksamhetsord", antingen hundens namn eller något annat ord. Har man nött in att det ordet betyder DUNDERbelöning så kan det hjälpa en att bryta t ex skällandet och man kan locka med sig hunden så att den får mer utrymme och känner sig tryggare :)
Enda bra svaret hittills !!

Om hunden är utåtagerande så är det väl än viktigare att Ts som hundförare får tips att förstå situationen?
Absolut men tycker vissa är lite väl hårda och riktar in sig på något så hänger flera på.
Alla hundar har olika personligheter, och jag tycker inte denna situation var särskilt dramatiskt:)
TS får nog ordning på sin parvel:)

En tanke rent allmänt: en hund av en större jaktras där föräldrarna inte används till jakt, kan ju vara precis vilken ras som helst beroende på hur man definierar jakthund :p
Det kan ju vara allt ifrån någon ovanlig vinthund till en spets av Akitatyp liksom.

Absolut men tycker vissa är lite väl hårda och riktar in sig på något så hänger flera på.
Alla hundar har olika personligheter, och jag tycker inte denna situation var särskilt dramatiskt:)
TS får nog ordning på sin parvel:)

Det är absolut inget stort problem, men det blir ju snabbt väldigt stort om man inte korrigerar det. Om det dessutom är en stor hund, får det stora konsekvenser. En snabblärd hund är bra, utom när man lär in fel saker. Lär man in/avstår från att korrigera kan det bli svårt/omöjligt längre fram. Det är faktiskt så illa.

Det är därför många raser verkligen inte är lämpliga förstagångshundar till nykläckta hundägare. Det blir för mycket, man förstår inte, man hänger inte med, men ser inte vad som händer, man tolkar fel. Och så går det åt helsefyr och är i vissa fall farligt.

En jakthund är ju en rätt komplicerad historia för någon som inte är van att uppfostra just den typen av hundar.

Enda bra svaret hittills !!
Enda? Har du ens läst tråden? :confused: Jag tycker det kryllar av bra tips i tråden och förstår fortfarande inte varför TS konsekvent vägrar att säga vilken typ av jakthund det är, det skiljer ju enormt på en labbe, en lajka eller något man jagar vildsvin med vad man ska tänka på. En stor jakthund kan vara två fulla händer att hålla koll på, i synnerhet om man inte jagar eller är van hundägare.

Enda? Har du ens läst tråden? :confused: Jag tycker det kryllar av bra tips i tråden och förstår fortfarande inte varför TS konsekvent vägrar att säga vilken typ av jakthund det är, det skiljer ju enormt på en labbe, en lajka eller något man jagar vildsvin med vad man ska tänka på. En stor jakthund kan vara två fulla händer att hålla koll på, i synnerhet om man inte jagar eller är van hundägare.
Hamnade lite fel. Var från sidan . Nu har det kommit in bra tips.
Tråkigt med alla som passar på och dumförklara Ts lite extra bara och kalla hennes fem månader gamla hund för ouppfostrad byracka och få massa likes på det.

Liknande trådar

Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 475
Senast: Puffindog
·
Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
848
Senast: Blyger
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 910
Senast: Kajsalisa
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 233
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30
  • Bra gårds och stallhund