Som sagt så bär många hästar och ponnyar runt på för tunga ryttare, det är bevisad att hästen påverkas negativt av vikten när ryttarens vikt är mer än 15% av hästens vikt (förutsätter häst i normalt hull).
Att hästen inte bryter ryggen och faller ihop betyder inte att det är BRA för dem att bära för tungt! Vissa exempel i den här tråden ligger runt 20% vilket är jämförbart med att jag som är ca 175 lång skulle kunne träna min b-ponny varje dag. Ditt exempel med mannen på 100 kg på en d-ponny är helt sjukt och ingen seriös ridskola skulle tillåta det. En stor d-ponny väger oftast max 400-450 kg (om det inte är ett kallblod). Det blir över 20%, sen kommer utrustning i tillägg...
Förstår ni inte hur tokigt det är? Det blir ett enormt slitage på ponnyn när den tvingas bära så tungt. Jag blir uppriktigt ledsen när jag ser en liten ponny med en alldeles för tung ryttare.
Din vikt är precis gränsfall för en maxad d-ponny. Är det en grövre typ funkar det, är det en ädlare typ är du för tung. Det ser du på bilden i annonsen, eller utifrån rasen. Och står det ej viktbärande på en ponny så kan jag nästan garantera dig att de kommer tycka att 72 kg är för mycket. Är det ett stort halvblod kan 72 vara okej även om det står ej viktbärande.