Jag har en fundering...
Min d-ponny som jag har nu kan utan problem bära upp mig (knappt 175 cm lång, tror jag, bra balans och jämna proportioner ben-överkropp) utan att det känns eller ser det minsta tokigt ut. Hon är en ganska maffig, men ännu lite omusklad, d-ponny. Inte maxad utan runt/strax under 145 gissar jag på.
Jag kommer förhoppningsvis ha kvar henne i massor av år, men jag vill gärna i framtiden ha en till häst och funderar lite redan nu på storlek. "Enligt mallen" bör jag ju rida en normalstor häst, säg runt 165, men jag känner mig inte alls hemma på dem. Innan jag skaffade min donna provade jag massor av hästar, bland annat en mycket fin, välriden och trevlig valack på just 165, men jag kände mig som en mygga på den och även ägaren sa att han var i största laget för mig.
Själv trivs jag bäst på maffiga ponnyer (maxad c och uppåt) och små, lätta hästar runt 155-160. Jag har ridit många andras hästar, både privat och i försäljningsstall och på ridskolor, och får ofta rida c- och d-ponnyer. Jag känner mig inte stor på en ponny åt det kraftigare hållet med normallång hals, men de med kort hals känns pyttesmå. Och jag har aldrig ridit en "normalkraftig" stor häst (över 160) som känts lagom.
Men alltså... Egentligen är jag för lång för de små, eller hur? Hur ska jag bete mig?
Att det handlar mycket om ridteknik vet jag, och jag är för dålig på storhästridning. Jag är också mer hopprädd ju större häst jag sitter på, och det spelar förstås också in i min känsla. Men hur liten häst kan jag egentligen skaffa mig, den dag jag skaffar en till?
En till maffig d-ponny/liten storhäst, kan det fungera?