Låna till hästköp?

Sv: Låna till hästköp?

*kl

Jag skulle inte låna till en häst. Jag vill inte betala på något jag inte har kvar (om den går bort innan jag betalt av lånet eller liknande) och jag vill heller inte betala på nåt lån istället för att kunna åka på träningar, köpa saker till hästen, ha pengar över till sparande, oförutsedda utgifter etc.

Jag lever enligt devisen spara först köpa sen. Jag anser mig ha en relativt hög lön och jag har med marginal råd att ha häst. Däremot skulle den marginalen inte vara så stor om jag förutom hästens driftkostnader + mina levnadskostnader skulle behöva betala ett par tusenlappar i amortering + ränta. Då går jag hellre ut på restaurang, köper nya kläder/hästsaker, bättrar på sparkontot eller gör en resa för dessa pengar. Så jobbigt är det inte att spara några månader extra för att slippa avbetalningar etc.

Och ponera att man lånar 70k till en häst som dör när man har 50k kvar eller att det är vad man får ut av försäkringsbolaget (om ens det), ska man då vara hästlös relativt länge och betala sura räkningar eller ta ett ytterligare lån på 70k för att köpa en ny häst? Då har man helt plötsligt 120k att betala på + sina andra utgifter. Verkar inte vidare spännande tycker jag...

Vilken summa som helst är ok att låna till så länge du fixar att betala allt själv, din ekonomi angår ingen annan.

Jag lånade faktiskt till min pålla som "bara" kostade 20 000. Eller så kan man se det som att jag lånade till hästtransporten, som jag köpte samtidigt. I vilket fall hade jag 25 000 på sparkontot men häst och transport köptes samtidigt och kostade 45 000, så då tog jag ett litet lån som är väldigt bra. Är avbetalat inom ett år, känns helt okej. Men förutom det, CSN och ett billån så har jag inga lån.

Jag har inte tagit ett lån för min häst som är på väg nu, jag har surt sparat ihop till varje krona jag betalade honom med. Dels har jag ju redan lån på min lägenhet och vill inte ha ytterliggare amorteringar och räntor och skulle jag lånat till min häst hade jag landat på iaf 1500-1800mer i avbet i månaden...
Och som sagt, det är fasen inte så roligt när man måste stå och betala av av på ett lån för någonting man kanske inte ens har kvar i sin ägo längre ;) och det löper ju under så pass lång tid att jag vet inte om jag hade tyckt det varit värt det.

men det beror ju helt på vad man har för ekonomi till att börja med också :)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 479
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 842
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 541
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 302
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar